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Bortezomib and Cetuximab in Treating Patients With Advanced Solid Tumors

29. November 2017 aktualisiert von: Masonic Cancer Center, University of Minnesota

Phase I Study of Bortezomib (Velcade) and Cetuximab (Erbitux) for Patients With Solid Tumors Expressing EGFR

RATIONALE: Bortezomib may stop the growth of tumor cells by blocking some of the enzymes needed for cell growth. Monoclonal antibodies, such as cetuximab, can block tumor growth in different ways. Some block the ability of tumor cells to grow and spread. Others find tumor cells and help kill them or carry tumor-killing substances to them. Giving bortezomib together with cetuximab may kill more tumor cells.

PURPOSE: This phase I trial is studying the side effects and best dose of bortezomib when given together with cetuximab in treating patients with advanced solid tumors.

Studienübersicht

Detaillierte Beschreibung

OBJECTIVES:

Primary

  • To determine the maximum tolerated dose of bortezomib when given together with cetuximab in patients with advanced solid tumors expressing epidermal growth factor receptor (EGFR).

Secondary

  • To obtain preliminary information about the anti-tumor activity of bortezomib and cetuximab.

OUTLINE: This is a dose-escalation study of bortezomib.

Patients receive bortezomib intravenously (IV) on days 1 and 8 and cetuximab IV over 60-90 minutes on days 1, 8, and 15. Treatment repeats every 21 days for up to 6 courses in the absence of disease progression or unacceptable toxicity.

After the maximum tolerated dose (MTD) is determined, an additional 10 patients are treated at the MTD.

After completion of study treatment, patients are followed periodically for up to 1 year.

Studientyp

Interventionell

Einschreibung (Tatsächlich)

37

Phase

  • Phase 1

Kontakte und Standorte

Dieser Abschnitt enthält die Kontaktdaten derjenigen, die die Studie durchführen, und Informationen darüber, wo diese Studie durchgeführt wird.

Studienorte

    • Minnesota
      • Minneapolis, Minnesota, Vereinigte Staaten, 55455
        • Masonic Cancer Center at University of Minnesota

Teilnahmekriterien

Forscher suchen nach Personen, die einer bestimmten Beschreibung entsprechen, die als Auswahlkriterien bezeichnet werden. Einige Beispiele für diese Kriterien sind der allgemeine Gesundheitszustand einer Person oder frühere Behandlungen.

Zulassungskriterien

Studienberechtigtes Alter

18 Jahre und älter (Erwachsene, Älterer Erwachsener)

Akzeptiert gesunde Freiwillige

Nein

Studienberechtigte Geschlechter

Alle

Beschreibung

Inclusion Criteria:

  • Diagnosis of solid tumor that overexpresses epidermal growth factor receptor (EGFR) including, but not limited to, the following:

    • Breast cancer
    • Lung cancer
    • Colon cancer
    • Pancreatic cancer
    • Head and neck cancer
    • Kidney cancer
    • Sarcoma
  • Advanced disease

    • Must have failed or become intolerant to prior standard therapy and is no longer likely to respond to such therapy
  • Measurable or nonmeasurable disease
  • ECOG performance status 0-1
  • ANC ≥ 1,500/mm³
  • Platelet count > 100,000/mm³
  • Hemoglobin > 9 g/dL
  • Bilirubin < 1.5 times upper limit of normal (ULN)
  • Alkaline phosphatase < 3.0 times ULN (5.0 times ULN if liver has tumor involvement)
  • Aspartate aminotransferase (AST) and alanine aminotransferase (*ALT) < 3.0 times upper limit of normal (ULN) (5.0 times ULN if liver has tumor involvement)
  • Creatinine clearance > 30 mL/min
  • Not pregnant or nursing
  • Negative pregnancy test
  • Fertile patients must use effective contraception during and for 3 months after completion of study treatment
  • Recovered from all prior therapy
  • Prior systemic chemotherapy, immunotherapy, or biological therapy allowed
  • At least 14 days since prior radiotherapy or systemic therapy
  • At least 30 days since prior investigational agents
  • At least 14 days since other prior investigational drugs (for reasons other than the treatment of cancer)

Exclusion Criteria:

  • Untreated or symptomatic central nervous system (CNS) metastases
  • Concurrent serious systemic disorders (e.g., active infection) that, in the opinion of the investigator, would compromise the safety of the patient or compromise the patient's ability to complete the study
  • Uncontrolled diabetes
  • Myocardial infarction within the past 6 months
  • New York Heart Association (NYHA) class III or IV heart failure
  • Uncontrolled angina
  • Severe uncontrolled ventricular arrhythmias
  • Evidence of acute ischemia or active conduction system abnormalities by ECG
  • Peripheral neuropathy Common Terminology Criteria for Adverse Events (CTCAE) grade > 2
  • Known hypersensitivity to bortezomib, boron, or mannitol
  • Serious medical or psychiatric illness likely to interfere with study participation
  • Prior bortezomib and/or cetuximab
  • Concurrent filgrastim (G-CSF) or other hematologic support during course 1 of study treatment

Studienplan

Dieser Abschnitt enthält Einzelheiten zum Studienplan, einschließlich des Studiendesigns und der Messung der Studieninhalte.

Wie ist die Studie aufgebaut?

Designdetails

  • Hauptzweck: Behandlung
  • Zuteilung: Nicht randomisiert
  • Interventionsmodell: Einzelgruppenzuweisung
  • Maskierung: Keine (Offenes Etikett)

Waffen und Interventionen

Teilnehmergruppe / Arm
Intervention / Behandlung
Experimental: Bortezomib and Cetuximab
The starting dose of bortezomib will be 1.3 mg/m2 with a 0.1 increment increase with each successive dose level to a maximum of 2.0 mg/m2. A loading dose of cetuximab will be given on day 1 (400 mg/m2) followed by a weekly dose of 250 mg/m2.
A loading dose of cetuximab will be given on day 1 (400 mg/m2) followed by a weekly dose of 250 mg/m2.
Andere Namen:
  • Erbitux
The starting dose of bortezomib will be 1.3 mg/m2 with a 0.1 increment increase with each successive dose level to a maximum of 2.0 mg/m2.
Andere Namen:
  • Velcade

Was misst die Studie?

Primäre Ergebnismessungen

Ergebnis Maßnahme
Maßnahmenbeschreibung
Zeitfenster
Maximum tolerated dose (MTD) of bortezomib
Zeitfenster: At end of Cycle 1 (Week 3)
The standard Phase I design will be used to determine the maximum tolerated dose of bortezomib when given with weekly cetuximab. The MTD is defined as the highest dose studied for which the incidence of dose limiting toxicity (DLT) was less than 33%.
At end of Cycle 1 (Week 3)

Sekundäre Ergebnismessungen

Ergebnis Maßnahme
Maßnahmenbeschreibung
Zeitfenster
Disease response as measured by RECIST criteria
Zeitfenster: At Week 4
The best overall response is the best response recorded from registration until disease progression/recurrence, taking as reference for progressive disease the smallest measurements recorded since registration.
At Week 4

Mitarbeiter und Ermittler

Hier finden Sie Personen und Organisationen, die an dieser Studie beteiligt sind.

Studienaufzeichnungsdaten

Diese Daten verfolgen den Fortschritt der Übermittlung von Studienaufzeichnungen und zusammenfassenden Ergebnissen an ClinicalTrials.gov. Studienaufzeichnungen und gemeldete Ergebnisse werden von der National Library of Medicine (NLM) überprüft, um sicherzustellen, dass sie bestimmten Qualitätskontrollstandards entsprechen, bevor sie auf der öffentlichen Website veröffentlicht werden.

Haupttermine studieren

Studienbeginn

1. November 2005

Primärer Abschluss (Tatsächlich)

1. August 2009

Studienabschluss (Tatsächlich)

1. Februar 2010

Studienanmeldedaten

Zuerst eingereicht

22. Februar 2008

Zuerst eingereicht, das die QC-Kriterien erfüllt hat

22. Februar 2008

Zuerst gepostet (Schätzen)

25. Februar 2008

Studienaufzeichnungsaktualisierungen

Letztes Update gepostet (Tatsächlich)

2. Dezember 2017

Letztes eingereichtes Update, das die QC-Kriterien erfüllt

29. November 2017

Zuletzt verifiziert

1. April 2010

Mehr Informationen

Diese Informationen wurden ohne Änderungen direkt von der Website clinicaltrials.gov abgerufen. Wenn Sie Ihre Studiendaten ändern, entfernen oder aktualisieren möchten, wenden Sie sich bitte an register@clinicaltrials.gov. Sobald eine Änderung auf clinicaltrials.gov implementiert wird, wird diese automatisch auch auf unserer Website aktualisiert .

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