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HIV Viral Load Monitoring in Resource-Poor Settings

8. Oktober 2014 aktualisiert von: University of Alabama at Birmingham

Effectiveness of HIV Viral Load Monitoring of Patient Outcome in Resource-Poor Settings

No randomized clinical trial to date has demonstrated a survival benefit of using regular HIV-1 ribonucleic acid (RNA) viral load (VL) testing to monitor patients' responses to antiretroviral therapy (ART) for HIV infection. The measurement of VL is recommended to monitor the response to ART in developed countries. In resource-constrained settings, the World Health Organization (WHO) does not recommend routine VL testing, in part due to the cost and complex infrastructure needed for reliable results. In these settings, WHO has proposed the use of clinical and CD4+ lymphocyte-based criteria to guide treatment decisions. However, multiple studies have demonstrated the poor performance of these criteria in sub-Saharan Africa and the frequent discordance between immunologic and virologic responses to ART.

The use of routine viral load monitoring should be evaluated in resource-constrained settings. The investigators hypothesize that routine viral load testing of patients on ART will improve patient survival, decrease disease progression and development of drug resistance, and will be feasible and cost-effective for resource-constrained settings.

Studienübersicht

Status

Abgeschlossen

Bedingungen

Intervention / Behandlung

Detaillierte Beschreibung

The study 'Effectiveness of HIV Viral Load Monitoring on Patient Outcome in Resource-Poor Settings,' is a dual-arm, cluster randomized trial to evaluate the use of routine plasma HIV-1 VL monitoring to improve survival and decrease HIV disease progression in patients receiving ART. The primary objective is to assess mortality at 36 months among ART naïve patients initiating therapy and receiving care at facilities with access to routine HIV VL testing (at ART initiation, at 3 months and at every 6 months thereafter) compared to those initiating first regimens and receiving care at facilities according to our local standard of care (which uses immunological [i.e. CD4+ lymphocyte count-based]and clinical criteria to diagnose treatment failure, with discretionary VL testing when the two do not agree).

Studientyp

Interventionell

Einschreibung (Tatsächlich)

2112

Phase

  • Unzutreffend

Kontakte und Standorte

Dieser Abschnitt enthält die Kontaktdaten derjenigen, die die Studie durchführen, und Informationen darüber, wo diese Studie durchgeführt wird.

Studienorte

      • Lusaka, Sambia
        • Centre for Infectious Disease Research in Zambia

Teilnahmekriterien

Forscher suchen nach Personen, die einer bestimmten Beschreibung entsprechen, die als Auswahlkriterien bezeichnet werden. Einige Beispiele für diese Kriterien sind der allgemeine Gesundheitszustand einer Person oder frühere Behandlungen.

Zulassungskriterien

Studienberechtigtes Alter

18 Jahre und älter (Erwachsene, Älterer Erwachsener)

Akzeptiert gesunde Freiwillige

Nein

Studienberechtigte Geschlechter

Alle

Beschreibung

Inclusion Criteria:

  • Documented HIV-1 infection (according to local standard rapid testing algorithms)
  • Age 18 years or greater
  • Able and willing to provide informed consent to participate
  • Eligible for antiretroviral therapy per Zambian national guidelines, which are any of the following:

    • CD4+ cell count less than 200 cells/mm3;
    • WHO Stage IV disease; or
    • WHO Stage III disease and CD4+ cell count less than 350 cells/mm3
  • Residence in the geographical catchment area of the VLS clinic and intent to remain there for the duration of the study
  • Willingness to adhere to the study visit schedule and to be followed-up at home in the event of a missed study visit
  • Initiating ART on the day of VLS enrollment, informed consent, and baseline blood collection

Exclusion Criteria:

  • Receipt of more than 7 days (cumulative) of prior antiretroviral therapy at any time prior to study entry, with the exception of zidovudine and/or single dose nevirapine for prevention of mother-to-child transmission;
  • Any exposure to antiretroviral therapy in the past one month
  • A condition that, in the opinion of the investigators, would interfere with adherence to study requirements (e.g., mental illness or active drug or alcohol use or dependence)
  • Serious illness requiring referral to hospital at the time of ART initiation
  • For patients seeking care at sites randomized to the standard of care arm: participation in another research protocol that offers routine viral load testing
  • Unwillingness to consent to all aspects of study protocol including blood specimen storage

Studienplan

Dieser Abschnitt enthält Einzelheiten zum Studienplan, einschließlich des Studiendesigns und der Messung der Studieninhalte.

Wie ist die Studie aufgebaut?

Designdetails

  • Hauptzweck: Versorgungsforschung
  • Zuteilung: Zufällig
  • Interventionsmodell: Parallele Zuordnung
  • Maskierung: Keine (Offenes Etikett)

Waffen und Interventionen

Teilnehmergruppe / Arm
Intervention / Behandlung
Kein Eingriff: Standard of care
Standard of care arm: utilizes the current standard of care per Zambian national guidelines to determine treatment failure and eligibility for second-line ART. HIV-1 viral load measurement is performed if the criteria for either immunologic (i.e., CD4+ lymphocyte count-based) or clinical treatment failure are fulfilled. If both immunologic and clinical treatment failure criteria are fulfilled, the ART regimen is changed to second-line without VL testing.
Experimental: Routine HIV-1 viral load testing
Routine viral load testing arm: Routine HIV viral load testing at ART initiation (baseline) and at 3, 6, 12, 18, 24, 30 and 36 months thereafter.
Plasma HIV-1 RNA viral load testing performed at ART initiation (baseline) and at 3, 6, 12, 18, 24, 30, and 36 months thereafter. Routine viral load results are provided to clinicians for the management of the participant's HIV treatment.
Andere Namen:
  • Viral load measured by the Roche Amplicor HIV-1 RNA Monitor kit (version 1.5; Roche Molecular Diagnostics, Pleasanton, CA, USA).

Was misst die Studie?

Primäre Ergebnismessungen

Ergebnis Maßnahme
Zeitfenster
Überleben des Patienten
Zeitfenster: 36 Monate
36 Monate

Sekundäre Ergebnismessungen

Ergebnis Maßnahme
Zeitfenster
To assess HIV clinical disease progression (weight, CD4 cell response, incident opportunistic infections)
Zeitfenster: 36 months
36 months
To assess the impact of more rapid ART regimen switching on available second and third-line treatment options
Zeitfenster: 36 months
36 months
To monitor the effectiveness of newer antiretroviral medications introduced in Zambia (principally tenofovir)
Zeitfenster: 36 months
36 months
To characterize the timing and sequence of HIV drug resistance development among patients in each study arm
Zeitfenster: 36 months
36 months
To assess the feasibility, acceptability, and cost effectiveness of the two management strategies in a resource-constrained sub-Saharan African setting
Zeitfenster: 36 months
36 months

Mitarbeiter und Ermittler

Hier finden Sie Personen und Organisationen, die an dieser Studie beteiligt sind.

Ermittler

  • Hauptermittler: Michael S. Saag, M.D., University of Alabama at Birmingham

Publikationen und hilfreiche Links

Die Bereitstellung dieser Publikationen erfolgt freiwillig durch die für die Eingabe von Informationen über die Studie verantwortliche Person. Diese können sich auf alles beziehen, was mit dem Studium zu tun hat.

Studienaufzeichnungsdaten

Diese Daten verfolgen den Fortschritt der Übermittlung von Studienaufzeichnungen und zusammenfassenden Ergebnissen an ClinicalTrials.gov. Studienaufzeichnungen und gemeldete Ergebnisse werden von der National Library of Medicine (NLM) überprüft, um sicherzustellen, dass sie bestimmten Qualitätskontrollstandards entsprechen, bevor sie auf der öffentlichen Website veröffentlicht werden.

Haupttermine studieren

Studienbeginn

1. Dezember 2006

Primärer Abschluss (Tatsächlich)

1. Mai 2012

Studienabschluss (Tatsächlich)

1. Juni 2014

Studienanmeldedaten

Zuerst eingereicht

25. Juni 2009

Zuerst eingereicht, das die QC-Kriterien erfüllt hat

26. Juni 2009

Zuerst gepostet (Schätzen)

29. Juni 2009

Studienaufzeichnungsaktualisierungen

Letztes Update gepostet (Schätzen)

9. Oktober 2014

Letztes eingereichtes Update, das die QC-Kriterien erfüllt

8. Oktober 2014

Zuletzt verifiziert

1. Oktober 2014

Mehr Informationen

Diese Informationen wurden ohne Änderungen direkt von der Website clinicaltrials.gov abgerufen. Wenn Sie Ihre Studiendaten ändern, entfernen oder aktualisieren möchten, wenden Sie sich bitte an register@clinicaltrials.gov. Sobald eine Änderung auf clinicaltrials.gov implementiert wird, wird diese automatisch auch auf unserer Website aktualisiert .

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