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The Effects of a Self-management Intervention on Low Literacy Patients With Chronic Obstructive Pulmonary Disease (COPD)

31. März 2011 aktualisiert von: University of North Carolina, Chapel Hill

A Randomized Controlled Trial of a Literacy-sensitive Self-management Intervention for Chronic Obstructive Pulmonary Disease Patients

Purpose: To determine the role health literacy plays in the care continuum for Chronic Obstructive Pulmonary Disease (COPD) and the effect of a self-management intervention on inhaler technique use, time spent on self-management, and knowledge for COPD patients with low literacy.

Participants: The investigators will recruit patients from the University of North Carolina at Chapel Hill Ambulatory Care Center (ACC) who have a diagnosis of COPD.

Procedures (methods): Potential subjects with COPD will be identified through pharmacy claims data, clinic billing data and the electronic medical record. Eligibility will be prescreened by a research assistant (RA) using the electronic medical record prior to approaching potential subjects for consent. For the first part of the study, consenting subjects will complete a baseline health literacy assessment, a questionnaire, an inhaler technique assessment, and a diary of time spent in self-management activities. Pulmonary function tests (PFT) will be performed on all participants for whom PFTs have not been conducted within the previous 12 months. The questionnaire will include measures of COPD-related knowledge, self-management techniques, quality of care, access, quality of life, costs, healthcare utilization, exacerbations, and basic demographic information. The inhaler technique assessment will be administered by the research assistant using a pre-established protocol. The research assistant will abstract additional data from the medical record to assess the quality of care based on adherence to recommended COPD care guidelines. For the second part of the study, participants will be randomized to control and intervention arms. The self-management intervention will be an interactive experience, delivered by a trained research assistant, targeting self-management skills (inhaler use, using an action plan, etc), smoking cessation, and exercise/pulmonary rehabilitation. Those randomized to the control group will receive usual care. All participants will return 2-4 weeks after the intervention for a follow-up assessment of inhaler technique, COPD-related knowledge, and time spent in self-management.

Studienübersicht

Status

Abgeschlossen

Studientyp

Interventionell

Einschreibung (Tatsächlich)

99

Phase

  • Unzutreffend

Kontakte und Standorte

Dieser Abschnitt enthält die Kontaktdaten derjenigen, die die Studie durchführen, und Informationen darüber, wo diese Studie durchgeführt wird.

Studienorte

    • North Carolina
      • Chapel Hill, North Carolina, Vereinigte Staaten, 27599
        • University of North Carolina Hospitals Ambulatory Care Center

Teilnahmekriterien

Forscher suchen nach Personen, die einer bestimmten Beschreibung entsprechen, die als Auswahlkriterien bezeichnet werden. Einige Beispiele für diese Kriterien sind der allgemeine Gesundheitszustand einer Person oder frühere Behandlungen.

Zulassungskriterien

Studienberechtigtes Alter

18 Jahre und älter (Erwachsene, Älterer Erwachsener)

Akzeptiert gesunde Freiwillige

Nein

Studienberechtigte Geschlechter

Alle

Beschreibung

Inclusion Criteria:

  • are age 18 years or older and,
  • have been diagnosed with COPD
  • are active patients in the General Internal Medicine or Pulmonary Clinics at the Ambulatory Care Center
  • are being treated with inhaled medication for their COPD

Exclusion Criteria:

  • non-English speaking (intervention will be available in English only)
  • participants unable to complete the study (either with or without assistance)
  • patients who are currently experiencing an exacerbation

Studienplan

Dieser Abschnitt enthält Einzelheiten zum Studienplan, einschließlich des Studiendesigns und der Messung der Studieninhalte.

Wie ist die Studie aufgebaut?

Designdetails

  • Hauptzweck: Behandlung
  • Zuteilung: Zufällig
  • Interventionsmodell: Parallele Zuordnung
  • Maskierung: Single

Waffen und Interventionen

Teilnehmergruppe / Arm
Intervention / Behandlung
Experimental: Self-Management Intervention
participants who receive the one-on-one self-management intervention
patients will participate in a 1-on-1 interactive intervention, delivered by a trained research assistant targeting self-management skills (e.g. inhaler use, use of an action plan), smoking cessation, and exercise/pulmonary rehabilitation. All participants will return 2-4 weeks after the intervention for a follow-up assessment of inhaler technique use, COPD-related knowledge, and time spent in self-management.
Kein Eingriff: Usual Care
group receives no additional education or intervention then they would as usual care of their COPD

Was misst die Studie?

Primäre Ergebnismessungen

Ergebnis Maßnahme
Maßnahmenbeschreibung
Zeitfenster
change in Inhaler use technique scores from baseline to follow-up
Zeitfenster: baseline and at 2-4 weeks later
The inhaler technique assessment will be conducted by using a pre-established protocol developed to cover the major types of inhalers used by the COPD population. General principles included in the assessment include correct preparation, administration, and if appropriate re-administration of a dose. The assessment will be scored as number of steps completed correctly out of total number of steps assessed.
baseline and at 2-4 weeks later

Sekundäre Ergebnismessungen

Ergebnis Maßnahme
Maßnahmenbeschreibung
Zeitfenster
time spent in self-management activities
Zeitfenster: 2-4 weeks
participants will complete a time diary of all COPD related activities
2-4 weeks
change in COPD-related knowledge from baseline to follow-up
Zeitfenster: baseline and 2-4 week follow-up
The baseline questionnaire will include measures of COPD-related knowledge, self-management techniques, quality of care, access to care, quality of life, costs, healthcare utilization, exacerbations, and basic demographic information.
baseline and 2-4 week follow-up
change in smoking status from baseline to follow-up
Zeitfenster: baseline and 2-4 week follow-up
assessment of smoking status
baseline and 2-4 week follow-up

Mitarbeiter und Ermittler

Hier finden Sie Personen und Organisationen, die an dieser Studie beteiligt sind.

Ermittler

  • Hauptermittler: Daniel Jonas, MD, University of North Carolina
  • Hauptermittler: Katie Kiser, Pharm.D., University of North Carolina
  • Hauptermittler: Darren Dewalt, MD, University of North Carolina

Studienaufzeichnungsdaten

Diese Daten verfolgen den Fortschritt der Übermittlung von Studienaufzeichnungen und zusammenfassenden Ergebnissen an ClinicalTrials.gov. Studienaufzeichnungen und gemeldete Ergebnisse werden von der National Library of Medicine (NLM) überprüft, um sicherzustellen, dass sie bestimmten Qualitätskontrollstandards entsprechen, bevor sie auf der öffentlichen Website veröffentlicht werden.

Haupttermine studieren

Studienbeginn

1. Januar 2008

Primärer Abschluss (Tatsächlich)

1. Dezember 2008

Studienabschluss (Tatsächlich)

1. Dezember 2008

Studienanmeldedaten

Zuerst eingereicht

29. März 2011

Zuerst eingereicht, das die QC-Kriterien erfüllt hat

31. März 2011

Zuerst gepostet (Schätzen)

1. April 2011

Studienaufzeichnungsaktualisierungen

Letztes Update gepostet (Schätzen)

1. April 2011

Letztes eingereichtes Update, das die QC-Kriterien erfüllt

31. März 2011

Zuletzt verifiziert

1. März 2011

Mehr Informationen

Begriffe im Zusammenhang mit dieser Studie

Diese Informationen wurden ohne Änderungen direkt von der Website clinicaltrials.gov abgerufen. Wenn Sie Ihre Studiendaten ändern, entfernen oder aktualisieren möchten, wenden Sie sich bitte an register@clinicaltrials.gov. Sobald eine Änderung auf clinicaltrials.gov implementiert wird, wird diese automatisch auch auf unserer Website aktualisiert .

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