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Equity in Diagnostic Imaging Trial (EDIT)

28. Januar 2016 aktualisiert von: Icahn School of Medicine at Mount Sinai

Equity in Diagnostic Imaging Trial (EDIT)

This study will 1) Develop two interventions: a) an audit-feedback email intervention that provides clinicians with data on CT scan ordering practices by patient race; and b) a clinical decision support (CDS) message in the electronic medical record headache template; and 2) Compare the effectiveness of these 2 interventions in eliminating a previously observed Black-White disparity in CT scanning rates to rule out subarachnoid hemorrhage (SAH).

Studienübersicht

Status

Abgeschlossen

Bedingungen

Detaillierte Beschreibung

Investigators at our institution (Hwang & Richardson)* documented a racial disparity in the use of CT scans to diagnose subarachnoid hemorrhage, (SAH) a life-threatening form of stroke. Subsequent analyses found a similar finding in NHAMCS, a national ED Visit database*. The investigators will compare the effectiveness of 1) an audit-feedback intervention that provides data on race-specific CT rates and 2) a clinical decision support (CDS) message in the electronic "headache" charting template in eliminating the previously observed Black-White disparity in CT rates to rule out SAH.

Study Setting: The adult section of the Mount Sinai Emergency Department, an urban academic department with an annual volume of over 70,000 adult visits and a patient population representing a diverse cross-section of race and socioeconomic groups. The adult patients are cared for by a staff that includes: attending physicians, physician assistants, emergency medicine resident physicians, and rotating resident physicians from other specialties. The department has a dedicated CT scanner that is readily available around the clock. Epic Production is used for all physician and nurse documentation and for all order entry (including CT scans).

Over a 24-month period the investigators will compare the intervention and control groups' rates of testing for SAH across races, controlling for patient acuity, age and co-morbidities. Because the close working relationships among the attending and resident physicians in our department may lead to knowledge diffusion, the intervention may change the behavior of the control group as well as the intervention group, thus leading to an underestimation of the intervention effect as measured by the between- groups difference. The investigators will use a time series design to allow us to evaluate this effect. 10 months after the implementation of the first intervention, the clinical decision support message will be implemented. The impact of each intervention will be evaluated using a repeated measures design using a mixed linear model.

Studientyp

Interventionell

Einschreibung (Tatsächlich)

181

Phase

  • Unzutreffend

Kontakte und Standorte

Dieser Abschnitt enthält die Kontaktdaten derjenigen, die die Studie durchführen, und Informationen darüber, wo diese Studie durchgeführt wird.

Studienorte

    • New York
      • New York, New York, Vereinigte Staaten, 10029
        • Icahn School of Medicine at Mount Sinai

Teilnahmekriterien

Forscher suchen nach Personen, die einer bestimmten Beschreibung entsprechen, die als Auswahlkriterien bezeichnet werden. Einige Beispiele für diese Kriterien sind der allgemeine Gesundheitszustand einer Person oder frühere Behandlungen.

Zulassungskriterien

Studienberechtigtes Alter

18 Jahre und älter (Erwachsene, Älterer Erwachsener)

Akzeptiert gesunde Freiwillige

Nein

Studienberechtigte Geschlechter

Alle

Beschreibung

Inclusion Criteria:

Attending Physicians, Emergency Room Resident Physicians, and PA's will be included if:

  • they provide care to adult patients in the emergency department of Mount Sinai Hospital.

Patients will be enrolled for medical record review if

  • they present with a complaint of headache and charted on the headache template in the period between four years pre-intervention and the end of the study period.

Exclusion Criteria:

  • anyone who does not meet the inclusion criteria will be excluded from the study

Studienplan

Dieser Abschnitt enthält Einzelheiten zum Studienplan, einschließlich des Studiendesigns und der Messung der Studieninhalte.

Wie ist die Studie aufgebaut?

Designdetails

  • Hauptzweck: Versorgungsforschung
  • Zuteilung: Zufällig
  • Interventionsmodell: Fakultätszuweisung
  • Maskierung: Single

Waffen und Interventionen

Teilnehmergruppe / Arm
Intervention / Behandlung
Experimental: Audit-feedback
Arm 1: Audit-feedback only
Clinicians will receive a short email educational message at regular intervals alerting them to the historic disparities in diagnostic workup for SAH in our department and reminding them of the increased risk of SAH among African-American patients.
Experimental: CDS message
Arm 2: CDS message only
Clinicians receive an embedded real-time Best Practice Alert (BPA) of increased rates of SAH among African-Americans when they open the "headache" electronic charting template.
Andere Namen:
  • CDS
Experimental: Both Interventions
Arm 3: Audit-feedback and CDS message
Clinicians will receive a short email educational message at regular intervals alerting them to the historic disparities in diagnostic workup for SAH in our department and reminding them of the increased risk of SAH among African-American patients.
Clinicians receive an embedded real-time Best Practice Alert (BPA) of increased rates of SAH among African-Americans when they open the "headache" electronic charting template.
Andere Namen:
  • CDS
Kein Eingriff: Control
Arm 4: Control

Was misst die Studie?

Primäre Ergebnismessungen

Ergebnis Maßnahme
Maßnahmenbeschreibung
Zeitfenster
Change in CT usage rate
Zeitfenster: up to 24 months
What is the impact of the email intervention, CDS intervention, and combined intervention on black-white difference in CT rates? A successful intervention should lead to a significant main effect for each experimental arm.
up to 24 months

Mitarbeiter und Ermittler

Hier finden Sie Personen und Organisationen, die an dieser Studie beteiligt sind.

Ermittler

  • Hauptermittler: Lynne D Richardson, MD, Icahn School of Medicine at Mount Sinai

Studienaufzeichnungsdaten

Diese Daten verfolgen den Fortschritt der Übermittlung von Studienaufzeichnungen und zusammenfassenden Ergebnissen an ClinicalTrials.gov. Studienaufzeichnungen und gemeldete Ergebnisse werden von der National Library of Medicine (NLM) überprüft, um sicherzustellen, dass sie bestimmten Qualitätskontrollstandards entsprechen, bevor sie auf der öffentlichen Website veröffentlicht werden.

Haupttermine studieren

Studienbeginn

1. Juli 2010

Primärer Abschluss (Tatsächlich)

1. Dezember 2015

Studienabschluss (Tatsächlich)

1. Dezember 2015

Studienanmeldedaten

Zuerst eingereicht

13. April 2012

Zuerst eingereicht, das die QC-Kriterien erfüllt hat

1. Juni 2012

Zuerst gepostet (Schätzen)

5. Juni 2012

Studienaufzeichnungsaktualisierungen

Letztes Update gepostet (Schätzen)

29. Januar 2016

Letztes eingereichtes Update, das die QC-Kriterien erfüllt

28. Januar 2016

Zuletzt verifiziert

1. Januar 2016

Mehr Informationen

Begriffe im Zusammenhang mit dieser Studie

Zusätzliche relevante MeSH-Bedingungen

Andere Studien-ID-Nummern

  • GCO 02-0515(3)
  • 3P60MD000270-09S1 (US NIH Stipendium/Vertrag)

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