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Etravirine Pharmacokinetics and HIV Viral Load in Breast Milk and Plasma

11. August 2014 aktualisiert von: LaShonda, University of Southern California

Antiretroviral Drug Concentrations and HIV Viral Load in Breast Milk and Plasma in HIV+ Women Receiving HAART (Highly Active Antiretroviral Therapy) Therapy: Etravirine (ETR) Pharmacokinetics (PK) in Breast Milk and Plasma

HIV positive pregnant women who receive potent combination antiretroviral therapy over at least the last trimester of pregnancy, and who have proper obstetric interventions and are able to avoid breast feeding, decrease the risk of having an infected infant to about 1%. Breast milk HIV-1 RNA (cell free) viral load is significantly associated with breast milk transmission, and a 2-fold increased risk of transmission associated with every 10-fold increase in breast milk viral load has been reported. In addition, cell associated virus (HIV DNA) was associated with a significant increase in risk of transmission independent of the level of cell-free viral RNA.

However, multiple studies of HIV positive women giving birth have shown that exclusive breast-feeding carries a much lower risk of HIV transmission than mixed breast-feeding (defined as breast milk along with complementary food, other milk, and/or infant formula). The proposed study will measure the antiretroviral (ARV) drug etravirine concentrations in blood and breast milk in postpartum HIV positive women on HAART therapy. The short-term goal is to determine how much etravirine penetrates into breast milk, and whether it leads to undetectable HIV viral load in the breast milk and therefore has the potential to decrease the risk of transmission of HIV through breast milk. The long term goal is to see if breast milk HIV levels can be lowered sufficiently to prevent maternal to child transmission (MTCT) of HIV in infants receiving only breast feeding in resource poor areas.

Studienübersicht

Status

Abgeschlossen

Bedingungen

Studientyp

Interventionell

Einschreibung (Tatsächlich)

9

Phase

  • Unzutreffend

Kontakte und Standorte

Dieser Abschnitt enthält die Kontaktdaten derjenigen, die die Studie durchführen, und Informationen darüber, wo diese Studie durchgeführt wird.

Studienorte

    • California
      • Los Angeles, California, Vereinigte Staaten, 90033
        • LAC+USC MCA Clinic

Teilnahmekriterien

Forscher suchen nach Personen, die einer bestimmten Beschreibung entsprechen, die als Auswahlkriterien bezeichnet werden. Einige Beispiele für diese Kriterien sind der allgemeine Gesundheitszustand einer Person oder frühere Behandlungen.

Zulassungskriterien

Studienberechtigtes Alter

18 Jahre und älter (Erwachsene, Älterer Erwachsener)

Akzeptiert gesunde Freiwillige

Ja

Studienberechtigte Geschlechter

Weiblich

Beschreibung

Inclusion Criteria:

  1. HIV+ pregnant women on HAART for the prevention of MTCT w/ undetectable viral load at time of delivery (w/i 30 days of delivery).
  2. 18 years and older
  3. Only women who are deemed by the physician as being capable of understanding that HIV positive women should not breastfeed will be approached.
  4. Life expectancy greater than 6 months
  5. No known allergies to etravirine
  6. Willingness of subject to adhere to protocol requirements.

Exclusion Criteria:

  1. Pregnant women with medical or psychological contraindications to breast milk expression.
  2. Requirements for prohibited medications:

    • ARV: Tipranavir/ritonavir, fosamprenavir/ritonavir, atazanavir/ritonavir, and protease inhibitors administered without ritonavir, nonnucleoside reverse transcriptase inhibitor (NNRTIs).
    • Alternative/CAM: St. John's wort
    • Anticonvulsants: Phenobarbital, carbamazepine , phenytoin
    • Anti-infectives: Rifampin

Studienplan

Dieser Abschnitt enthält Einzelheiten zum Studienplan, einschließlich des Studiendesigns und der Messung der Studieninhalte.

Wie ist die Studie aufgebaut?

Designdetails

  • Zuteilung: N / A
  • Interventionsmodell: Einzelgruppenzuweisung
  • Maskierung: Keine (Offenes Etikett)

Waffen und Interventionen

Teilnehmergruppe / Arm
Intervention / Behandlung
Sonstiges: HIV + pregnant women
Etravirine pharmacokinetics in breast milk and plasma. Etravirine 200mg PO BID for 14 days with PK on days 5 and 14
HIV+ pregnant women will receive etravirine 200mg PO BID for 14 days postpartum. PK will be done on postpartum days 5 and 14.

Was misst die Studie?

Primäre Ergebnismessungen

Ergebnis Maßnahme
Maßnahmenbeschreibung
Zeitfenster
Peak Plasma Concentration of Etravirine in Plasma
Zeitfenster: Day 5

Cmax ng/ml

Note: One participant did not complete the Day 5 evaluation.

Day 5
Peak Concentration of Etravirine in Breast Milk
Zeitfenster: day 5

Cmax ng/ml

Note: One participant did not complete the Day 5 evaluation.

day 5
Peak Concentration of Etravirine in Breast Milk
Zeitfenster: day 14
Cmax ng/mL
day 14
Peak Plasma Concentration of Etravirine in Plasma
Zeitfenster: day 14
Cmax ng/mL
day 14
Area Under the Curve (AUC) 0-12 for Plasma
Zeitfenster: Day 5: 0, 2,4, 8 and 24 hours post dose
AUC 0-12 ng*hr/ml
Day 5: 0, 2,4, 8 and 24 hours post dose
Area Under the Curve (AUC) 0-12 for Plasma
Zeitfenster: Day 14: 0, 2,4, 8 and 24 hours post dose
AUC 0-12 ng*hr/ml
Day 14: 0, 2,4, 8 and 24 hours post dose
Area Under the Curve (AUC) 0-12 for Breast Milk
Zeitfenster: Day 5
AUC 0-12 ng*hr/ml
Day 5
Area Under the Curve (AUC) 0-12 for Breast Milk
Zeitfenster: Day 14
AUC 0-12 ng*hr/ml
Day 14

Sekundäre Ergebnismessungen

Ergebnis Maßnahme
Maßnahmenbeschreibung
Zeitfenster
HIV Viral Load in Breast Milk and Plasma
Zeitfenster: Day 5
Positive HIV RNA in breast milk and plasma- LDL 40 copies/ml
Day 5
HIV Viral Load in Breast Milk and Plasma
Zeitfenster: Day 14
Positive HIV RNA in breast milk and plasma- LDL 40 copies/ml
Day 14

Mitarbeiter und Ermittler

Hier finden Sie Personen und Organisationen, die an dieser Studie beteiligt sind.

Ermittler

  • Hauptermittler: LaShonda Y Spencer, MD, University of Southern California

Studienaufzeichnungsdaten

Diese Daten verfolgen den Fortschritt der Übermittlung von Studienaufzeichnungen und zusammenfassenden Ergebnissen an ClinicalTrials.gov. Studienaufzeichnungen und gemeldete Ergebnisse werden von der National Library of Medicine (NLM) überprüft, um sicherzustellen, dass sie bestimmten Qualitätskontrollstandards entsprechen, bevor sie auf der öffentlichen Website veröffentlicht werden.

Haupttermine studieren

Studienbeginn

1. April 2010

Primärer Abschluss (Tatsächlich)

1. Dezember 2012

Studienabschluss (Tatsächlich)

1. Dezember 2012

Studienanmeldedaten

Zuerst eingereicht

12. Juni 2012

Zuerst eingereicht, das die QC-Kriterien erfüllt hat

20. Juni 2012

Zuerst gepostet (Schätzen)

21. Juni 2012

Studienaufzeichnungsaktualisierungen

Letztes Update gepostet (Schätzen)

13. August 2014

Letztes eingereichtes Update, das die QC-Kriterien erfüllt

11. August 2014

Zuletzt verifiziert

1. August 2014

Mehr Informationen

Begriffe im Zusammenhang mit dieser Studie

Diese Informationen wurden ohne Änderungen direkt von der Website clinicaltrials.gov abgerufen. Wenn Sie Ihre Studiendaten ändern, entfernen oder aktualisieren möchten, wenden Sie sich bitte an register@clinicaltrials.gov. Sobald eine Änderung auf clinicaltrials.gov implementiert wird, wird diese automatisch auch auf unserer Website aktualisiert .

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