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Self-care Program in the Prevention of Admissions of Patients (AUTOCUID)

4. März 2013 aktualisiert von: Naiara Parraza Diez, Basque Health Service

Effectiveness of an Self-care Program in the Prevention of Admissions of Patients With Hospitalizations Potentially Avoidable: Randomized Clinical Trial

One of the most cost effective intervention is to avoid unnecessary hospitalizations in the national health system. These unnecessary admissions are increasing for several years, reaching rates of over 30% in patients with chronic obstructive pulmonary disease (COPD) or heart failure at two months of hospital discharge. There is scientific evidence suggesting that a multidisciplinary intervention consisting in controling disease and stress associated with disease, and modifying eating habits could reduce the number of hospitalizations due to disease decompensation.

The main objective of the study is to assess the rate of readmissions at year of multidisciplinary intervention in patients with COPD and / or heart failure.

We will select 144 patients who will be randomized to two groups (control and intervention group) and they will be followed for 12 months through 4 visits (1 month, 3 months, 6 months and 12 months of hospital discharge).

Patients assigned to the intervention group will be receive three educational sessions (one of them will be imparted by nursing, another by the nutritionist and the last one by the psychologist). In addition, patients with a BMI <20 and / or> 30 will receive a closer monitoring by the nutritionist).

Patients assigned to the control group will receive usual care in clinical practice.

Studienübersicht

Studientyp

Interventionell

Einschreibung (Voraussichtlich)

144

Phase

  • Unzutreffend

Kontakte und Standorte

Dieser Abschnitt enthält die Kontaktdaten derjenigen, die die Studie durchführen, und Informationen darüber, wo diese Studie durchgeführt wird.

Studienorte

    • Alava
      • Vitoria-Gasteiz, Alava, Spanien, 01009

Teilnahmekriterien

Forscher suchen nach Personen, die einer bestimmten Beschreibung entsprechen, die als Auswahlkriterien bezeichnet werden. Einige Beispiele für diese Kriterien sind der allgemeine Gesundheitszustand einer Person oder frühere Behandlungen.

Zulassungskriterien

Studienberechtigtes Alter

  • Kind
  • Erwachsene
  • Älterer Erwachsener

Akzeptiert gesunde Freiwillige

Nein

Studienberechtigte Geschlechter

Alle

Beschreibung

Inclusion Criteria:

  • COPD
  • Heart failure: heart failure in clinically stable with ≥ II degree of NYHA . 1 or more emergency admissions for the same diagnosis in the prior year

Exclusion Criteria:

  • Mental states that make difficult the self-care: Class 295, 296, 297, 298, 300, 301, 304 and 316 (schizophrenic disorders, episodic mood, delusional other nonorganic psychosis, anxiety, dissociative and somatoform, personality, alcohol and drug dependencies)
  • Congenital respiratory diseases or presence of other obstructive pulmonary diseases
  • Patients participating in other research studies.
  • Other diseases that can affect patients' medium-term survival
  • Moderate to severe cognitive impairment.

Studienplan

Dieser Abschnitt enthält Einzelheiten zum Studienplan, einschließlich des Studiendesigns und der Messung der Studieninhalte.

Wie ist die Studie aufgebaut?

Designdetails

  • Hauptzweck: Verhütung
  • Zuteilung: Zufällig
  • Interventionsmodell: Parallele Zuordnung
  • Maskierung: Keine (Offenes Etikett)

Waffen und Interventionen

Teilnehmergruppe / Arm
Intervention / Behandlung
Kein Eingriff: Control group
Habitual Clinical Practice
Experimental: Intervention Group
Multidisciplinary intervention consisting in controlling disease and stress associated to it, and modifying eating habits. A Nurse, nutritionist and a psychologist will be the responsible of these educational sessions. it will be three educational sessions. Patients with a BMI lower than 20 or bigger than 30 will be receive a closer follow up by nutritionist. In addition, patients with a score of 9 or more in the Patients Health Questionnaire-9 questionnaire will be also a closer follow up with the psychologist.
Health education sessions consisting in controlling disease and stress asociated to it, and modifying eating habits

Was misst die Studie?

Primäre Ergebnismessungen

Ergebnis Maßnahme
Maßnahmenbeschreibung
Zeitfenster
Readmission rate
Zeitfenster: 12 months
in the twelve months following the intervention, according to the electronic record of the hospital
12 months

Sekundäre Ergebnismessungen

Ergebnis Maßnahme
Maßnahmenbeschreibung
Zeitfenster
Number of admissions to emergency service or number of visits to general practitioner's office or number of visits to emergency service
Zeitfenster: 12 months
12 months
time until the first admission to the hospital
Zeitfenster: it wil be measured at 12 months
it wil be measured at 12 months
time until first visit to general practitioner's office
Zeitfenster: it will be measured at 12 months
it will be measured at 12 months
time until the first visit to emergency service
Zeitfenster: it will be measured at 12 months
it will be measured at 12 months
Health related quality of life through several questionnaires
Zeitfenster: At month, 3, 6 and 12 months after discharge
COPD Assessment Test (CAT), self efficacy scale in COPD patients, SORT Form-36, Patient Health Questionnaire-9, Minnesota Living with Heart Failure Questionnaire (MLHFQ), Physical Activity Questionnaire (IPAQ), Barthel Index, European heart failure self-care behaviour scale.
At month, 3, 6 and 12 months after discharge

Andere Ergebnismessungen

Ergebnis Maßnahme
Maßnahmenbeschreibung
Zeitfenster
HbA1c
Zeitfenster: at month, 3, 6 and 12 months
glycated hemoglobin
at month, 3, 6 and 12 months
Type B natriuretic peptide (BNP), blood pressure
Zeitfenster: At month, 3, 6 and 12 months of discharge
At month, 3, 6 and 12 months of discharge
APACHE III INDEX, Functional Category of New York Heart Association (NYHA)
Zeitfenster: 1 day
1 day

Mitarbeiter und Ermittler

Hier finden Sie Personen und Organisationen, die an dieser Studie beteiligt sind.

Studienaufzeichnungsdaten

Diese Daten verfolgen den Fortschritt der Übermittlung von Studienaufzeichnungen und zusammenfassenden Ergebnissen an ClinicalTrials.gov. Studienaufzeichnungen und gemeldete Ergebnisse werden von der National Library of Medicine (NLM) überprüft, um sicherzustellen, dass sie bestimmten Qualitätskontrollstandards entsprechen, bevor sie auf der öffentlichen Website veröffentlicht werden.

Haupttermine studieren

Studienbeginn

1. Dezember 2012

Primärer Abschluss (Voraussichtlich)

1. März 2014

Studienabschluss (Voraussichtlich)

1. März 2014

Studienanmeldedaten

Zuerst eingereicht

9. November 2012

Zuerst eingereicht, das die QC-Kriterien erfüllt hat

13. November 2012

Zuerst gepostet (Schätzen)

14. November 2012

Studienaufzeichnungsaktualisierungen

Letztes Update gepostet (Schätzen)

5. März 2013

Letztes eingereichtes Update, das die QC-Kriterien erfüllt

4. März 2013

Zuletzt verifiziert

1. November 2012

Mehr Informationen

Begriffe im Zusammenhang mit dieser Studie

Andere Studien-ID-Nummern

  • AC-01

Diese Informationen wurden ohne Änderungen direkt von der Website clinicaltrials.gov abgerufen. Wenn Sie Ihre Studiendaten ändern, entfernen oder aktualisieren möchten, wenden Sie sich bitte an register@clinicaltrials.gov. Sobald eine Änderung auf clinicaltrials.gov implementiert wird, wird diese automatisch auch auf unserer Website aktualisiert .

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