- ICH GCP
- US-Register für klinische Studien
- Klinische Studie NCT02391311
A Novel Neurorehabilitation Approach for Cognitive Aging With HIV (HtDCS)
12. Mai 2017 aktualisiert von: Pariya L. Fazeli, PhD, University of Alabama at Birmingham
Speed of Processing Training With Transcranial Direct Current Stimulation in Older HIV+ Adults (HtDCS)
The goal of this study is to conduct a small, self-contained project to test the hypothesis that tDCS will augment SOP cognitive remediation therapy (CRT) in older HIV+ adults.
The investigators will randomly assign 60 HIV+ older adults (i.e., ≥ 50 years old) to 10-hours in either a SOP CRT + sham tDCS condition (n=30) or SOP CRT + active tDCS condition (n=30) and examine neurocognitive functioning at baseline and 6 weeks post-intervention.
Hypothesis 1: The SOP CRT + active tDCS condition will show larger proximal (i.e., SOP) gains than the SOP CRT + sham tDCS condition.
Hypothesis 2: The active tDCS condition will demonstrate generalization to secondary neurocognitive domains compared to the sham tDCS condition.
Studienübersicht
Status
Abgeschlossen
Intervention / Behandlung
Studientyp
Interventionell
Einschreibung (Tatsächlich)
42
Phase
- Unzutreffend
Kontakte und Standorte
Dieser Abschnitt enthält die Kontaktdaten derjenigen, die die Studie durchführen, und Informationen darüber, wo diese Studie durchgeführt wird.
Studienorte
-
-
Alabama
-
Birmingham, Alabama, Vereinigte Staaten, 35294
- UAB 1917 Clinic
-
-
Teilnahmekriterien
Forscher suchen nach Personen, die einer bestimmten Beschreibung entsprechen, die als Auswahlkriterien bezeichnet werden. Einige Beispiele für diese Kriterien sind der allgemeine Gesundheitszustand einer Person oder frühere Behandlungen.
Zulassungskriterien
Studienberechtigtes Alter
50 Jahre und älter (Erwachsene, Älterer Erwachsener)
Akzeptiert gesunde Freiwillige
Nein
Studienberechtigte Geschlechter
Alle
Beschreibung
Inclusion Criteria:
- HIV+
- Aged 50 and older
- Patient at University HIV/AIDS Clinic
Exclusion Criteria:
- Not homeless
- Not blind or deaf
- No significant neuromedical issues (e.g., schizophrenia, bipolar disorder, stroke, epilepsy or history of seizures)
- No pacemaker or other biomedical devices or metal implants
- No untreated hypertension
- Not undergoing chemo or radiation
- No head injury with LOC greater than 30 mins
Studienplan
Dieser Abschnitt enthält Einzelheiten zum Studienplan, einschließlich des Studiendesigns und der Messung der Studieninhalte.
Wie ist die Studie aufgebaut?
Designdetails
- Hauptzweck: Behandlung
- Zuteilung: Zufällig
- Interventionsmodell: Parallele Zuordnung
- Maskierung: Doppelt
Waffen und Interventionen
Teilnehmergruppe / Arm |
Intervention / Behandlung |
|---|---|
|
Aktiver Komparator: Sham tDCS + Cognitive Remediation
Subjects in the sham arm will be administered sham transcranial direct current stimulation (tDCS) (i.e., tDCS will be administered for 30 seconds and then will automatically turn off).
Sham group will have identical intervention of engagement in 10 1-hour computerized cognitive remediation therapy sessions during sham tDCS as with the active tDCS condition.
|
tDCS is a low level electrical stimulation that will be applied to F10.
The sham group will receive 2 mA (milliamps) for 30 seconds, while the experimental group will receive 2 mA for 20 minutes.
Both groups will have 10, 1 hour sessions of playing cognitive remediation games, while receiving the respective level of tDCS for sham vs experimental conditions.
Andere Namen:
|
|
Experimental: Active tDCS + Cognitive Remediation
Subjects in the active arm will be administered active transcranial direct current stimulation (tDCS) (i.e., 2.0 mA tDCS will be administered for 20 minutes and then will automatically turn off).
Active group will have identical intervention engagement in 10 1-hour computerized cognitive remediation therapy sessions during active tDCS as with the sham tDCS condition.
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tDCS is a low level electrical stimulation that will be applied to F10.
The sham group will receive 2 mA (milliamps) for 30 seconds, while the experimental group will receive 2 mA for 20 minutes.
Both groups will have 10, 1 hour sessions of playing cognitive remediation games, while receiving the respective level of tDCS for sham vs experimental conditions.
Andere Namen:
|
Was misst die Studie?
Primäre Ergebnismessungen
Ergebnis Maßnahme |
Maßnahmenbeschreibung |
Zeitfenster |
|---|---|---|
|
Change in the Processing of Speed
Zeitfenster: baseline, 6 week posttest
|
Computerized and paper & pencil processing speed measures were used to evaluate this outcome.
The Letter and Pattern Comparison Tasks are traditional paper and pencil (SOP) measures.
Specifically, they assess perceptual speed.
In Letter Comparison subjects are shown three sets of 32 pairs of letters containing 3, 6, or 9 segments.
The participants are instructed to decide whether the patterns between the pairs are the same or different within each set, with a time limit of 20 sec per set.
Pattern Comparison also presents three sets of 32 pairs of patterns with 3, 6, or 9 line segments.
Similarly, participants are instructed to decide whether the patterns are the same or different within the 20 sec time limit.
For each measure, the total score is the number of correct answers from all three sets.
Larger scores indicate better reasoning and cognitive functioning.
In this study scores from Letter and Pattern Comparison were combined for a total Letter/Pattern Score.
|
baseline, 6 week posttest
|
Sekundäre Ergebnismessungen
Ergebnis Maßnahme |
Maßnahmenbeschreibung |
Zeitfenster |
|---|---|---|
|
Change in Driving Simulator Performance
Zeitfenster: baseline, 6 week posttest
|
Driving Simulator Performance: Center lane crossings (a count of how many times an individual crosses the centerline during the entire simulator drive).
A difference score was taken between time 2 and time 1 and compared between treatment groups (sham condition and tDCS condition).
A negative difference score indicates that fewer center line crossings were made at time 2 than time 1, while positive difference scores indicate the opposite direction, and scores of 0 represent no change.
|
baseline, 6 week posttest
|
Mitarbeiter und Ermittler
Hier finden Sie Personen und Organisationen, die an dieser Studie beteiligt sind.
Ermittler
- Hauptermittler: Pariya L Fazeli, PhD, University of Alabama at Birmingham
Studienaufzeichnungsdaten
Diese Daten verfolgen den Fortschritt der Übermittlung von Studienaufzeichnungen und zusammenfassenden Ergebnissen an ClinicalTrials.gov. Studienaufzeichnungen und gemeldete Ergebnisse werden von der National Library of Medicine (NLM) überprüft, um sicherzustellen, dass sie bestimmten Qualitätskontrollstandards entsprechen, bevor sie auf der öffentlichen Website veröffentlicht werden.
Haupttermine studieren
Studienbeginn
1. März 2015
Primärer Abschluss (Tatsächlich)
1. Januar 2016
Studienabschluss (Tatsächlich)
1. Januar 2016
Studienanmeldedaten
Zuerst eingereicht
5. März 2015
Zuerst eingereicht, das die QC-Kriterien erfüllt hat
12. März 2015
Zuerst gepostet (Schätzen)
18. März 2015
Studienaufzeichnungsaktualisierungen
Letztes Update gepostet (Tatsächlich)
15. Mai 2017
Letztes eingereichtes Update, das die QC-Kriterien erfüllt
12. Mai 2017
Zuletzt verifiziert
1. Mai 2017
Mehr Informationen
Begriffe im Zusammenhang mit dieser Studie
Schlüsselwörter
Andere Studien-ID-Nummern
- K99AG048762 (US NIH Stipendium/Vertrag)
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