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Safety of Transcranial Direct Current Stimulation in the Subacute Phase After Stroke (NEUROSTIM)

25. September 2018 aktualisiert von: Hospital Israelita Albert Einstein

Stroke is the second cause of death worldwide and represented the first cause of death in Brazil between 2006 and 2010. Most patients survive, and there is a need to develop cost-effective rehabilitation strategies to decrease the burden of disability from stroke.

This study addresses this important issue, by evaluating, in the early phase post-stroke, effects of motor conventional physical therapy associated or not with transcranial direct current stimulation (tDCS).

Studienübersicht

Status

Abgeschlossen

Bedingungen

Detaillierte Beschreibung

The investigators main goal is to confirm the safety of transcranial direct current stimulation (tDCS) associated with conventional physical therapy, compared to conventional physical therapy associated with sham tDCS, for upper limb rehabilitation in an early phase (72 hours until 6 weeks) after stroke. Patients will be randomized to receive one of these two treatments, 3 times per week, for 2 weeks. Adverse effects will be monitored during each session. The working hypothesis is that conventional physical therapy associated with active tDCS in the subacute phase of ischemic stroke will be as safe as conventional therapy alone. The investigators will also preliminarily evaluate the efficacy of active tDCS associated with conventional therapy, compared to conventional therapy alone, in improvement of upper limb motor impairment. The investigators secondary goals are: 1) To compare effects of the above mentioned interventions on disability, spasticity and quality of life, in patients at an early stage after stroke ( subacute phase), immediately after treatment and 3 months later. The investigators hypothesis is that the association of conventional physical therapy and active tDCS will lead to better outcomes than conventional therapy alone. Patients will be assessed before the first session and after the last session of treatment, as well as 3 months after the last session of treatment.

Preliminary data about structural and functional connectivity will be collected in order to plan future studies related to mechanisms of tDCS in the subacute phase after stroke.

Studientyp

Interventionell

Einschreibung (Tatsächlich)

30

Phase

  • Unzutreffend

Kontakte und Standorte

Dieser Abschnitt enthält die Kontaktdaten derjenigen, die die Studie durchführen, und Informationen darüber, wo diese Studie durchgeführt wird.

Studienorte

      • Sao Paulo, Brasilien, 05652-901
        • Danielle Boasquevisque

Teilnahmekriterien

Forscher suchen nach Personen, die einer bestimmten Beschreibung entsprechen, die als Auswahlkriterien bezeichnet werden. Einige Beispiele für diese Kriterien sind der allgemeine Gesundheitszustand einer Person oder frühere Behandlungen.

Zulassungskriterien

Studienberechtigtes Alter

18 Jahre und älter (Erwachsene, Älterer Erwachsener)

Akzeptiert gesunde Freiwillige

Nein

Studienberechtigte Geschlechter

Alle

Beschreibung

Inclusion Criteria:

  • Ischemic stroke confirmed by computed tomography or magnetic resonance imaging, with onset between 72 hours and 6 weeks before enrollment.
  • Unilateral paresis of upper limb
  • National Institute of Health Stroke Scale ( NIHSS) score of at least 1 point in items 5a or 5b .
  • Ability to provide written informed consent (patient ou legal representative).

Exclusion Criteria:

  • Lesions affecting the corticomotor pathway in the hemisphere contralateral to the stroke.
  • Neurologic diseases except migraine.
  • Modified Rankin Scale > 2 prior to stroke.
  • Advanced systemic disease such as cancer or advanced chronic renal disease.
  • Clinical instability such as uncontrolled cardiac arrhythmia or heart failure.
  • Contraindication for physical therapy.
  • Pregnancy.
  • Absolute or relative contraindications to tDCS: metallic prosthesis in the head or neck; lesions on the scalp, history of neurosurgery, pacemaker.
  • Comprehension aphasia
  • Dementia
  • Cerebellar stroke or ataxia caused by involvement of cerebellar pathways in the brainstem

Studienplan

Dieser Abschnitt enthält Einzelheiten zum Studienplan, einschließlich des Studiendesigns und der Messung der Studieninhalte.

Wie ist die Studie aufgebaut?

Designdetails

  • Hauptzweck: Behandlung
  • Zuteilung: Zufällig
  • Interventionsmodell: Parallele Zuordnung
  • Maskierung: Verdreifachen

Waffen und Interventionen

Teilnehmergruppe / Arm
Intervention / Behandlung
Aktiver Komparator: Active tDCS+ Physical Therapy
Active tDCS (transcranial direct current stimulation) will be applied for 20 minutes. After active session of tDCS, the patient will receive physical therapy for 60 minutes. Number of treatment sessions: 6 (3 times a week, for 2 weeks)
Active tDCS will be applied with the anode positioned over the ipsilesional primary motor cortex and the cathode over the contralateral supraorbital region for 20 minutes (1mA).
Physical therapy will be administered for 60 minutes
Schein-Komparator: Sham tDCS+Physical Therapy

Sham tDCS (transcranial direct current stimulation) will be applied for 20 minutes. After sham session of tDCS, the patient will receive physical therapy for 60 minutes.

Number of treatment sessions: 6 (3 times a week, for 2 weeks)

In sham tDCS, no current will be delivered through the tDCS device.
Physical therapy will be administered for 60 minutes

Was misst die Studie?

Primäre Ergebnismessungen

Ergebnis Maßnahme
Maßnahmenbeschreibung
Zeitfenster
Safety of the intervention as assessed by frequency of adverse events
Zeitfenster: 2 weeks
frequency of adverse events in the active and sham arms
2 weeks

Sekundäre Ergebnismessungen

Ergebnis Maßnahme
Maßnahmenbeschreibung
Zeitfenster
Improvement post treatment as measured by the Modified Rankin Scale
Zeitfenster: 2 weeks and 14 weeks
Improvement post treatment
2 weeks and 14 weeks
Improvement post treatment as measured by the NIH Stroke Scale
Zeitfenster: 2 weeks and 14 weeks
Improvement post treatment
2 weeks and 14 weeks
Improvement post treatment as measured by the Stroke Impact Scale
Zeitfenster: 2 weeks and 14 weeks
Improvement post treatment
2 weeks and 14 weeks
Upper limb subscale of Fugl Meyer Assessment of Sensorimotor recovery after stroke
Zeitfenster: 2 weeks and 14 weeks
Improvement post treatment
2 weeks and 14 weeks
Improvement post treatment as measured by the Modified Ashworth Scale
Zeitfenster: 2 weeks and 14 weeks
Improvement post treatment
2 weeks and 14 weeks
Improvement post treatment as measured by the Motor Activity Log
Zeitfenster: 2 weeks and 14 weeks
Improvement post treatment
2 weeks and 14 weeks
Montreal Cognitive Assessment Test
Zeitfenster: 2 weeks and 14 weeks
No cognitive deterioration post treatment
2 weeks and 14 weeks
Structural Connectivity as measured by diffusion tensor imaging analysis
Zeitfenster: 2 weeks
Improvement post treatment
2 weeks
Functional Connectivity as measured by resting-state functional magnetic imaging analysis
Zeitfenster: 2 weeks
Improvement post treatment
2 weeks
Improvement post treatment as measured by the Barthel index
Zeitfenster: 2 week and 14 weeks
Improvement post treatment
2 week and 14 weeks
Safety of the intervention as assessed by frequency of adverse events
Zeitfenster: 14 weeks
frequency of adverse events in the active and sham arms
14 weeks
Improvement post treatment as measured by Pittsburgh Sleep Quality Index
Zeitfenster: 2 week and 14 weeks
Improvement post treatment
2 week and 14 weeks

Mitarbeiter und Ermittler

Hier finden Sie Personen und Organisationen, die an dieser Studie beteiligt sind.

Ermittler

  • Hauptermittler: Adriana B Conforto, MD Phd, Hospital Israelita Albert Einstein

Publikationen und hilfreiche Links

Die Bereitstellung dieser Publikationen erfolgt freiwillig durch die für die Eingabe von Informationen über die Studie verantwortliche Person. Diese können sich auf alles beziehen, was mit dem Studium zu tun hat.

Studienaufzeichnungsdaten

Diese Daten verfolgen den Fortschritt der Übermittlung von Studienaufzeichnungen und zusammenfassenden Ergebnissen an ClinicalTrials.gov. Studienaufzeichnungen und gemeldete Ergebnisse werden von der National Library of Medicine (NLM) überprüft, um sicherzustellen, dass sie bestimmten Qualitätskontrollstandards entsprechen, bevor sie auf der öffentlichen Website veröffentlicht werden.

Haupttermine studieren

Studienbeginn

1. Mai 2015

Primärer Abschluss (Tatsächlich)

31. März 2018

Studienabschluss (Tatsächlich)

31. März 2018

Studienanmeldedaten

Zuerst eingereicht

24. April 2015

Zuerst eingereicht, das die QC-Kriterien erfüllt hat

22. Mai 2015

Zuerst gepostet (Schätzen)

27. Mai 2015

Studienaufzeichnungsaktualisierungen

Letztes Update gepostet (Tatsächlich)

27. September 2018

Letztes eingereichtes Update, das die QC-Kriterien erfüllt

25. September 2018

Zuletzt verifiziert

1. September 2018

Mehr Informationen

Begriffe im Zusammenhang mit dieser Studie

Plan für individuelle Teilnehmerdaten (IPD)

Planen Sie, individuelle Teilnehmerdaten (IPD) zu teilen?

Nein

Beschreibung des IPD-Plans

Deidentified imaging data will be shared with collaborators

Diese Informationen wurden ohne Änderungen direkt von der Website clinicaltrials.gov abgerufen. Wenn Sie Ihre Studiendaten ändern, entfernen oder aktualisieren möchten, wenden Sie sich bitte an register@clinicaltrials.gov. Sobald eine Änderung auf clinicaltrials.gov implementiert wird, wird diese automatisch auch auf unserer Website aktualisiert .

Klinische Studien zur Sham tDCS

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