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Focused Suicide Prevention Strategy for Youth (FSPS)

28. März 2018 aktualisiert von: Daphne Korczak, The Hospital for Sick Children

A Focused Suicide Prevention Strategy for Youth Presenting to the Emergency Department With Suicide Related Behaviour: A Randomized Controlled Trial

This study evaluates whether a Family-centered suicide prevention strategy, when added to usual care (F-SPS + UC), is more effective than enhanced usual care (EUC) in reducing suicide-related behaviors in 128 youth at high-risk of suicide. Half of the participants will be randomized to receive F-SPS + UC and half will receive EUC.

Studienübersicht

Status

Unbekannt

Intervention / Behandlung

Detaillierte Beschreibung

This is a RCT of a patient- and family-centered suicide prevention intervention added to usual care (F-SPS + UC) for adolescents aged 12 to 18 years who present to the Emergency Department (ED) with suicidal ideation or suicide risk behaviours. The investigators will determine whether the F-SPS + UC intervention is more effective than enhanced usual care (EUC) in reducing suicide-related behaviors in 128 youth at high-risk of suicide.

F-SPS is a 6-week, standardized, manualized outpatient program that teaches participants to the skills to manage suicidal thoughts and impulses effectively. The family component addresses conflictual relationships that may be present in the family as well as improving family communication.

Enhanced usual care consists of 6 weekly telephone calls to ensure that the participant has connected with community resources suggested by the ED team and provide additional resources as needed.

Studientyp

Interventionell

Einschreibung (Voraussichtlich)

128

Phase

  • Unzutreffend

Kontakte und Standorte

Dieser Abschnitt enthält die Kontaktdaten derjenigen, die die Studie durchführen, und Informationen darüber, wo diese Studie durchgeführt wird.

Studienorte

    • Ontario
      • Toronto, Ontario, Kanada, M5G 1X8
        • Rekrutierung
        • Matthew Tracey
        • Unterermittler:
          • Myla Moretti, PhD
        • Kontakt:
        • Kontakt:
        • Hauptermittler:
          • Daphne J Korczak, MD, Msc
        • Hauptermittler:
          • Yaron Finkelstein, MD
        • Unterermittler:
          • Melanie Barwick, PhD
        • Unterermittler:
          • Peter Szatmari, MD
        • Unterermittler:
          • Kristin Cleverly, PhD
        • Unterermittler:
          • Gloria Chaim, MSW
        • Unterermittler:
          • Joanna Henderson, PhD
        • Unterermittler:
          • Suneeta Monga, MD
        • Unterermittler:
          • David Juurlink, MD

Teilnahmekriterien

Forscher suchen nach Personen, die einer bestimmten Beschreibung entsprechen, die als Auswahlkriterien bezeichnet werden. Einige Beispiele für diese Kriterien sind der allgemeine Gesundheitszustand einer Person oder frühere Behandlungen.

Zulassungskriterien

Studienberechtigtes Alter

12 Jahre bis 18 Jahre (Kind, Erwachsene)

Akzeptiert gesunde Freiwillige

Nein

Studienberechtigte Geschlechter

Alle

Beschreibung

Inclusion Criteria:

  • Ages 12 to18 years
  • Youth presenting in the Emergency Department with acute suicidal ideation or suicide risk behaviour
  • SIQ-Jr score ≥ 31
  • Parent or caregiver able to communicate in English, or is willing to communicate using a hospital-organized translator, and willing to participate in study
  • Living in the greater Toronto area and access to a telephone.

Exclusion Criteria:

  • Active psychosis or hypomania/mania
  • Moderate to severe intellectual disability, autism.

Studienplan

Dieser Abschnitt enthält Einzelheiten zum Studienplan, einschließlich des Studiendesigns und der Messung der Studieninhalte.

Wie ist die Studie aufgebaut?

Designdetails

  • Hauptzweck: Behandlung
  • Zuteilung: Zufällig
  • Interventionsmodell: Parallele Zuordnung
  • Maskierung: Single

Waffen und Interventionen

Teilnehmergruppe / Arm
Intervention / Behandlung
Experimental: F-SPS Intervention
This group will receive the F-SPS intervention.

Manualized individual and family program. Weekly individual and family sessions with a therapist for 6 weeks.

Participants will continue to receive usual care.

Andere Namen:
  • F-SPS + UC
Aktiver Komparator: Enhanced Usual Care (EUC)
This group will receive Enhanced Usual Care (EUC)

Weekly telephone contact with parents regarding participant health care utilization. Referrals to community mental health resources provided as needed.

Participants will continue to receive usual care.

Was misst die Studie?

Primäre Ergebnismessungen

Ergebnis Maßnahme
Maßnahmenbeschreibung
Zeitfenster
Change in suicidal ideation severity as measured by the Suicidal Ideation Questionnaire - Jr
Zeitfenster: Screening, 6 weeks, 24 weeks
a 15-item measure self-report of suicide ideation (e.g., thoughts about death and dying) completed by the patient. Items are scored from 0 to 6, yielding a score from 0 to 90. Higher scores indicate more severe suicidal ideation.
Screening, 6 weeks, 24 weeks

Sekundäre Ergebnismessungen

Ergebnis Maßnahme
Maßnahmenbeschreibung
Zeitfenster
Change in suicide related behavior as measured by the Suicide Behavior Questionnaire - Revised
Zeitfenster: Screening, 6 weeks, 24 weeks
A 4-item self-report questionnaire that measures suicide behavior, and yields a total score of 3 - 18. Higher scores indicate more severe suicidal behavior.
Screening, 6 weeks, 24 weeks
Changes in emotional regulation using the Life Problems Inventory
Zeitfenster: Baseline, 6 weeks, 24 weeks
A 60-item self-report scale that measures emotional regulation on a 5 point Likert scale from 1 to 5. Higher scores indicate more impaired emotional regulation. The measure has four subscales: Confusion about Self, Impulsivity, Emotion Dysregulation, and Interpersonal Chaos. Each subscale has a score from 15 to 75 where a higher score indicates more severity.
Baseline, 6 weeks, 24 weeks
Change in family conflict as measured by the Conflict Behavior Questionnaire
Zeitfenster: Baseline, 6 weeks, 24 weeks
A 20-item scale that examines the parent-child relationship using true/false ratings, yielding a total score of 0 to 20. Higher scores This measure is completed by both the youth and the parent(s) or caregiver. Higher scores indicate more severe family conflict.
Baseline, 6 weeks, 24 weeks
Changes in global impairment as measured by the Columbia Impairment Scale
Zeitfenster: Baseline, 6 weeks, 24 weeks
A 13-item scale designed to measure functioning on a 5 point Likert scale from 0 to 4, yielding a total score of 0 to 52. This measure is completed by both the youth and the parent(s) or caregiver. Higher scores indicate more severe impairment.
Baseline, 6 weeks, 24 weeks
Changes in affect regulation as measured by the Children's Affective Lability Scale
Zeitfenster: Baseline, 6 weeks, 24 weeks
A 20-item parent-report instrument that measures difficulties with emotion regulation on 5 point Likert scale from 0 to 4, yielding a score from 0 to 80. Higher scores indicate more severe affective lability.
Baseline, 6 weeks, 24 weeks
Health Care Utilization Survey
Zeitfenster: Baseline, 24 weeks
A parent-report qualitative interview of a youth's use of available health care services, medication, and the costs associated with those services.
Baseline, 24 weeks
Usual Care Tracking Survey
Zeitfenster: Week 1, Week 2, Week 3, Week 4, Week 5, Week 6
A parent-report qualitative interview of a youth's use of available health care services over a 1 week period of time.
Week 1, Week 2, Week 3, Week 4, Week 5, Week 6

Mitarbeiter und Ermittler

Hier finden Sie Personen und Organisationen, die an dieser Studie beteiligt sind.

Ermittler

  • Hauptermittler: Daphne J Korczak, MD, MSc, The Hospital for Sick Children

Publikationen und hilfreiche Links

Die Bereitstellung dieser Publikationen erfolgt freiwillig durch die für die Eingabe von Informationen über die Studie verantwortliche Person. Diese können sich auf alles beziehen, was mit dem Studium zu tun hat.

Studienaufzeichnungsdaten

Diese Daten verfolgen den Fortschritt der Übermittlung von Studienaufzeichnungen und zusammenfassenden Ergebnissen an ClinicalTrials.gov. Studienaufzeichnungen und gemeldete Ergebnisse werden von der National Library of Medicine (NLM) überprüft, um sicherzustellen, dass sie bestimmten Qualitätskontrollstandards entsprechen, bevor sie auf der öffentlichen Website veröffentlicht werden.

Haupttermine studieren

Studienbeginn (Tatsächlich)

1. März 2018

Primärer Abschluss (Voraussichtlich)

1. Februar 2020

Studienabschluss (Voraussichtlich)

1. Juli 2020

Studienanmeldedaten

Zuerst eingereicht

8. Februar 2018

Zuerst eingereicht, das die QC-Kriterien erfüllt hat

28. März 2018

Zuerst gepostet (Tatsächlich)

5. April 2018

Studienaufzeichnungsaktualisierungen

Letztes Update gepostet (Tatsächlich)

5. April 2018

Letztes eingereichtes Update, das die QC-Kriterien erfüllt

28. März 2018

Zuletzt verifiziert

1. März 2018

Mehr Informationen

Begriffe im Zusammenhang mit dieser Studie

Andere Studien-ID-Nummern

  • 1000056892

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UNENTSCHIEDEN

Arzneimittel- und Geräteinformationen, Studienunterlagen

Studiert ein von der US-amerikanischen FDA reguliertes Arzneimittelprodukt

Nein

Studiert ein von der US-amerikanischen FDA reguliertes Geräteprodukt

Nein

Diese Informationen wurden ohne Änderungen direkt von der Website clinicaltrials.gov abgerufen. Wenn Sie Ihre Studiendaten ändern, entfernen oder aktualisieren möchten, wenden Sie sich bitte an register@clinicaltrials.gov. Sobald eine Änderung auf clinicaltrials.gov implementiert wird, wird diese automatisch auch auf unserer Website aktualisiert .

Klinische Studien zur F-SPS+UC

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