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Study of PSMA-targeted Therapy and Androgen Receptor Suppression in Low-volume Metastatic ProstatE Cancer: SPARKLE Trial (SPARKLE)

10. Juni 2026 aktualisiert von: Mayo Clinic

A Phase II Randomized Trial of Intermittent Androgen Deprivation Therapy Alone or Combined With [177Lu]Lu-PSMA-617, With or Without Abiraterone and Prednisone, in Patients With Low-Volume Metastatic Hormone-Sensitive Prostate Cancer

This phase II trial tests leuprolide acetate alone versus in combination with 177Lu-PSMA-617, with or without abiraterone acetate and prednisone, for the treatment of hormone-sensitive prostate cancer has spread to a limited number of anatomic sites at the time of initial diagnosis (de novo low volume metastasis) or that has come back after a period of improvement (recurrent). Standard of care treatment for prostate cancer usually includes androgen deprivation therapy, with or without abiraterone acetate and prednisone. Leuprolide acetate is a form of androgen deprivation therapy. It blocks the body from making testosterone (a male hormone) and estradiol (a female hormone). It may stop the growth of prostate cancer cells that need testosterone to grow. 177Lu-PSMA-617 is a type of radioconjugate drug. Upon administration, vipivotide tetraxetan targets and binds to prostate specific membrane antigen (PSMA)-expressing tumor cells. Upon binding, PSMA-expressing tumor cells are destroyed by 177Lu through the specific delivery of radiation. PSMA, a tumor-associated antigen and type II transmembrane protein, is overexpressed on prostate tumor cells. Abiraterone acetate is a type of anti-androgen drug. It blocks tissues from making androgens (male hormones), such as testosterone. This may cause the death of cancer cells that need androgens to grow. Prednisone is in a class of medications called corticosteroids. It is used to reduce inflammation and lower the body's immune response to help lessen the side effects of chemotherapy drugs. Giving 177Lu-PSMA-617 in combination with leuprolide acetate, with or without abiraterone acetate and prednisone, may be more effective at treating patients with recurrent or de novo low volume metastatic hormone-sensitive prostate cancer than giving leuprolide acetate alone.

Studienübersicht

Studientyp

Interventionell

Einschreibung (Geschätzt)

202

Phase

  • Phase 2

Kontakte und Standorte

Dieser Abschnitt enthält die Kontaktdaten derjenigen, die die Studie durchführen, und Informationen darüber, wo diese Studie durchgeführt wird.

Studienkontakt

Studieren Sie die Kontaktsicherung

  • Name: Urology Study Coordinator
  • Telefonnummer: 507-422-5076

Studienorte

    • Minnesota
      • Rochester, Minnesota, Vereinigte Staaten, 55905
        • Mayo Clinic in Rochester
        • Kontakt:
        • Kontakt:
          • Urology Study Coordinator
          • Telefonnummer: 507-422-5076
        • Hauptermittler:
          • Matthew K. Tollefson, MD

Teilnahmekriterien

Forscher suchen nach Personen, die einer bestimmten Beschreibung entsprechen, die als Auswahlkriterien bezeichnet werden. Einige Beispiele für diese Kriterien sind der allgemeine Gesundheitszustand einer Person oder frühere Behandlungen.

Zulassungskriterien

Studienberechtigtes Alter

  • Erwachsene
  • Älterer Erwachsener

Akzeptiert gesunde Freiwillige

Nein

Beschreibung

Inclusion Criteria:

  • Male patients aged 18 years or older
  • Signed informed consent must be obtained prior to participation in the study
  • Histologically confirmed adenocarcinoma of the prostate
  • Prior treatment with radical prostatectomy or radiation therapy for localized disease is required
  • Prior treatment with ADT or androgen receptor pathway inhibitor (ARPI) or cytotoxic chemotherapy is permitted if:

    • The last treatment > 12 months from enrollment on the trial
    • The duration of treatment is less than 3 months and no evidence of disease progression on treatment
  • Disease detected on PSMA PET/CT scan [PSMA-avid low volume metastasis (LVM)]. Patients with standardized uptake value maximum (SUVMax) lesion/liver >1 [molecular imaging PSMA (miPSMA) score of 2] or lesion/parotid > 1 (miPSMA score of 3) would be included. PET scanners used in the study will comply with current guidelines established by the European Association of Nuclear Medicine (EANM) Research Limited (Ltd) (EARL) for harmonizing PET/CT image acquisition and reconstruction
  • Patients with hormone sensitive low volume metastatic disease (LVM); either de novo metastatic or recurrent disease. LVM, as assessed on PSMA PET/CT is defined as:

    • =< 10 total metastatic spots

      • Lymph nodes with short axis of =< 2.5 cm
      • Total tumor volume (TTV) < 200 mL
    • =< 4 bone metastases
    • No brain or liver metastases
  • Eastern Cooperative Oncology Group (ECOG) performance 0 - 2
  • Hemoglobin >= 9 g/dL
  • Platelet count >= 100,000/mm^3
  • Absolute neutrophil count >= 1,500/mm^3
  • Serum bilirubin =< 1.5 x upper limit of normal (ULN)
  • Alanine aminotransferase (ALT)/aspartate aminotransferase (AST) =< 2.5 x ULN
  • Serum creatinine =< 1.5 x ULN or an estimated glomerular filtration rate (eGFR) >= 50 mL/min/1.73m^2
  • Able to start therapy within 28 days of screening
  • Expected life expectancy > 6 months

Exclusion Criteria:

  • PSMA-undetectable disease defined as rising prostate specific antigen (PSA) with absence of PSMA-positive lesions in PSMA PET/CT imaging
  • PSMA-negative disease defined as lesions detected on imaging that are deemed concerning for active cancer metastasis with PSMA SUVmax less than liver and meeting specific size criteria: lymph nodes with short axis of >= 2.5 cm, visceral lesions with a solid appearance (soft tissue density) >= 1 cm, and bone metastases with a measurable soft tissue component >= 1 cm
  • Patient with in-field failure (disease recurrence in prostate bed after primary definitive prostatectomy or radiotherapy)
  • Patient with spinal metastatic disease-causing cord compression
  • Patient with prior disease progression on ADT [castration resistance prostate cancer (CRPC)]
  • Prior treatment with ADT or cytotoxic chemotherapy or ARPI within less than 12 months from enrollment on the trial
  • Prior treatment with ADT or ARPI or cytotoxic chemotherapy is permitted only if more than 3 months treatment duration and no evidence of disease progression on treatment
  • Patients with severe [Common Terminology Criteria for Adverse Events (CTCAE) grade > 2] xerostomia
  • Patients with well documented history of myelosuppression or renal disease that might impair their participation in the trial per medical advice
  • Diagnosed with other malignancies that are expected to alter life expectancy or may interfere with disease assessment. However, participants with a prior history of malignancy that has been adequately treated non-melanoma skin cancer, superficial bladder cancer are eligible
  • Estimated life expectancy < 6 months
  • Concurrent serious medical co-morbidities as determined by study investigator and expected to impair participation in the study

    • Subjects with female partners of reproductive potential are required to use effective, medically acceptable methods of birth control (e.g., spermicide in conjunction with a barrier such as a condom or sexual abstinence) while on this study, and for 14 weeks after the last dose of 177Lu-PSMA-617

Studienplan

Dieser Abschnitt enthält Einzelheiten zum Studienplan, einschließlich des Studiendesigns und der Messung der Studieninhalte.

Wie ist die Studie aufgebaut?

Designdetails

  • Hauptzweck: Behandlung
  • Zuteilung: Zufällig
  • Interventionsmodell: Parallele Zuordnung
  • Maskierung: Keine (Offenes Etikett)

Waffen und Interventionen

Teilnehmergruppe / Arm
Intervention / Behandlung
Experimental: Arm A1 (177Lu-PSMA-617, iADT)
Patients receive 177Lu-PSMA-617 IV once every 6 weeks and leuprolide acetate SC Q3M. Treatment continues for up to 6 months in the absence of disease progression or unacceptable toxicity. Patients also undergo PSMA PET/CT and collection of blood samples throughout the trial and undergo SPECT on study.
Nebenstudien
Andere Namen:
  • Bewertung der Lebensqualität
Entnahme von Blutproben durchführen
Andere Namen:
  • Biologische Probensammlung
  • Bioprobe gesammelt
  • Probenentnahme
  • Beispielsammlung
SC gegeben
Andere Namen:
  • Enantone
  • LEUP
  • Lupron
  • Lupron-Depot
  • Leuprorelinacetat
  • A-43818
  • Abbott 43818
  • Abbott-43818
  • Carcinil
  • Depo-Eligard
  • Eligard
  • Enanton
  • Enantone-Gyn
  • Ginecrin
  • Leuplin
  • Lucrin
  • Lucrin-Depot
  • Lupron Depot-3 Monate
  • Lupron Depot-4 Monate
  • Lupron Depot-Ped
  • Lutrieren
  • Procren
  • Prokrin
  • Prostap
  • TAP-144
  • Trenantone
  • Uno-Enantone
  • Viadur
  • Luprodex-Depot
  • A 43818
  • A43818
  • Fensolvi
  • Tippen Sie auf 144
  • TAP144
Machen Sie eine SPECT-Untersuchung
Andere Namen:
  • ST
  • Medizinische Bildgebung, Einzelphotonenemissions-Computertomographie
  • Einzelphotonen-Emissionstomographie
  • Einzelphotonen-Emissions-Computertomographie
  • SPECT
  • SPECT-Bildgebung
  • SPECT-SCAN
  • SPET
  • Tomographie, emissionsberechnet, Einzelphoton
  • Einzelphotonenemission berechnet
Gegeben IV
Andere Namen:
  • 177Lu-markiertes PSMA-617
  • 177Lu-PSMA-617
  • Pluvicto
  • Lu177-PSMA-617
  • Lutetium-177-PSMA-617
  • AAA 617
  • AAA-617
  • AAA617
  • Lutetium Lu 177-PSMA-617
  • LUTETIUM LU-177 VIPIVOTID TETRAXETAN
Unterziehen Sie sich einer PSMA-PET/CT
Andere Namen:
  • PET-CT (PSMA)
  • Prostataspezifisches Membranantigen PET-CT
  • PSMA PET-CT
Aktiver Komparator: Arm A2 (iADT)
Patients receive leuprolide acetate SC Q3M for up to 6 months in the absence of disease progression or unacceptable toxicity. Patients also undergo PSMA PET/CT and collection of blood samples throughout the trial.
Nebenstudien
Andere Namen:
  • Bewertung der Lebensqualität
Entnahme von Blutproben durchführen
Andere Namen:
  • Biologische Probensammlung
  • Bioprobe gesammelt
  • Probenentnahme
  • Beispielsammlung
SC gegeben
Andere Namen:
  • Enantone
  • LEUP
  • Lupron
  • Lupron-Depot
  • Leuprorelinacetat
  • A-43818
  • Abbott 43818
  • Abbott-43818
  • Carcinil
  • Depo-Eligard
  • Eligard
  • Enanton
  • Enantone-Gyn
  • Ginecrin
  • Leuplin
  • Lucrin
  • Lucrin-Depot
  • Lupron Depot-3 Monate
  • Lupron Depot-4 Monate
  • Lupron Depot-Ped
  • Lutrieren
  • Procren
  • Prokrin
  • Prostap
  • TAP-144
  • Trenantone
  • Uno-Enantone
  • Viadur
  • Luprodex-Depot
  • A 43818
  • A43818
  • Fensolvi
  • Tippen Sie auf 144
  • TAP144
Unterziehen Sie sich einer PSMA-PET/CT
Andere Namen:
  • PET-CT (PSMA)
  • Prostataspezifisches Membranantigen PET-CT
  • PSMA PET-CT
Experimental: Arm B1 (177Lu-PSMA-617, iADT, iAA, P)
Patients receive 177Lu-PSMA-617 IV every 6 weeks, leuprolide acetate SC Q3M, abiraterone acetate PO QD and prednisone PO BID. Treatment continues for up to 6 months in the absence of disease progression or unacceptable toxicity. Patients also undergo PSMA PET/CT and collection of blood samples throughout the trial and undergo SPECT on study.
Nebenstudien
Andere Namen:
  • Bewertung der Lebensqualität
Entnahme von Blutproben durchführen
Andere Namen:
  • Biologische Probensammlung
  • Bioprobe gesammelt
  • Probenentnahme
  • Beispielsammlung
PO gegeben
Andere Namen:
  • Deltason
  • Orason
  • Δ1-Cortison
  • 1, 2-Dehydrocortison
  • Adamon
  • Cortancyl
  • Dacortin
  • DeCortin
  • Decortisyl
  • Decorton
  • Delta 1-Cortison
  • Delta-Kuppel
  • Deltacorten
  • Deltacortison
  • Deltadehydrocortison
  • Deltison
  • Delta
  • Econoson
  • Lisacort
  • Meprosona-F
  • Metacortandracin
  • Meticorten
  • Ofisolona
  • Panafcort
  • Panasol-S
  • Parakort
  • Perrigo Prednison
  • PRED
  • Prädiktor
  • Prädicorten
  • Prednicen-M
  • Prednikort
  • Prednidib
  • Prednilonga
  • Vorurteil
  • Prednison Intensol
  • Prednisonum
  • Predniton
  • Promifen
  • Strahlen
  • Service
  • SK-Prednison
PO gegeben
Andere Namen:
  • Zytiga
  • CB7630
  • Yonsa
  • BR9004
  • BR9004-1
  • JNJ-212082
  • CB-7630
  • CB 7630
SC gegeben
Andere Namen:
  • Enantone
  • LEUP
  • Lupron
  • Lupron-Depot
  • Leuprorelinacetat
  • A-43818
  • Abbott 43818
  • Abbott-43818
  • Carcinil
  • Depo-Eligard
  • Eligard
  • Enanton
  • Enantone-Gyn
  • Ginecrin
  • Leuplin
  • Lucrin
  • Lucrin-Depot
  • Lupron Depot-3 Monate
  • Lupron Depot-4 Monate
  • Lupron Depot-Ped
  • Lutrieren
  • Procren
  • Prokrin
  • Prostap
  • TAP-144
  • Trenantone
  • Uno-Enantone
  • Viadur
  • Luprodex-Depot
  • A 43818
  • A43818
  • Fensolvi
  • Tippen Sie auf 144
  • TAP144
Machen Sie eine SPECT-Untersuchung
Andere Namen:
  • ST
  • Medizinische Bildgebung, Einzelphotonenemissions-Computertomographie
  • Einzelphotonen-Emissionstomographie
  • Einzelphotonen-Emissions-Computertomographie
  • SPECT
  • SPECT-Bildgebung
  • SPECT-SCAN
  • SPET
  • Tomographie, emissionsberechnet, Einzelphoton
  • Einzelphotonenemission berechnet
Gegeben IV
Andere Namen:
  • 177Lu-markiertes PSMA-617
  • 177Lu-PSMA-617
  • Pluvicto
  • Lu177-PSMA-617
  • Lutetium-177-PSMA-617
  • AAA 617
  • AAA-617
  • AAA617
  • Lutetium Lu 177-PSMA-617
  • LUTETIUM LU-177 VIPIVOTID TETRAXETAN
Unterziehen Sie sich einer PSMA-PET/CT
Andere Namen:
  • PET-CT (PSMA)
  • Prostataspezifisches Membranantigen PET-CT
  • PSMA PET-CT
Aktiver Komparator: Arm B2 (iADT, iAA, P)
Patients receive leuprolide acetate SC Q3M, abiraterone acetate PO QD and prednisone PO BID. Treatment continues for up to 6 months in the absence of disease progression or unacceptable toxicity. Patients also undergo PSMA PET/CT and collection of blood samples throughout the trial.
Nebenstudien
Andere Namen:
  • Bewertung der Lebensqualität
Entnahme von Blutproben durchführen
Andere Namen:
  • Biologische Probensammlung
  • Bioprobe gesammelt
  • Probenentnahme
  • Beispielsammlung
PO gegeben
Andere Namen:
  • Deltason
  • Orason
  • Δ1-Cortison
  • 1, 2-Dehydrocortison
  • Adamon
  • Cortancyl
  • Dacortin
  • DeCortin
  • Decortisyl
  • Decorton
  • Delta 1-Cortison
  • Delta-Kuppel
  • Deltacorten
  • Deltacortison
  • Deltadehydrocortison
  • Deltison
  • Delta
  • Econoson
  • Lisacort
  • Meprosona-F
  • Metacortandracin
  • Meticorten
  • Ofisolona
  • Panafcort
  • Panasol-S
  • Parakort
  • Perrigo Prednison
  • PRED
  • Prädiktor
  • Prädicorten
  • Prednicen-M
  • Prednikort
  • Prednidib
  • Prednilonga
  • Vorurteil
  • Prednison Intensol
  • Prednisonum
  • Predniton
  • Promifen
  • Strahlen
  • Service
  • SK-Prednison
PO gegeben
Andere Namen:
  • Zytiga
  • CB7630
  • Yonsa
  • BR9004
  • BR9004-1
  • JNJ-212082
  • CB-7630
  • CB 7630
SC gegeben
Andere Namen:
  • Enantone
  • LEUP
  • Lupron
  • Lupron-Depot
  • Leuprorelinacetat
  • A-43818
  • Abbott 43818
  • Abbott-43818
  • Carcinil
  • Depo-Eligard
  • Eligard
  • Enanton
  • Enantone-Gyn
  • Ginecrin
  • Leuplin
  • Lucrin
  • Lucrin-Depot
  • Lupron Depot-3 Monate
  • Lupron Depot-4 Monate
  • Lupron Depot-Ped
  • Lutrieren
  • Procren
  • Prokrin
  • Prostap
  • TAP-144
  • Trenantone
  • Uno-Enantone
  • Viadur
  • Luprodex-Depot
  • A 43818
  • A43818
  • Fensolvi
  • Tippen Sie auf 144
  • TAP144
Unterziehen Sie sich einer PSMA-PET/CT
Andere Namen:
  • PET-CT (PSMA)
  • Prostataspezifisches Membranantigen PET-CT
  • PSMA PET-CT

Was misst die Studie?

Primäre Ergebnismessungen

Ergebnis Maßnahme
Maßnahmenbeschreibung
Zeitfenster
Radiographic progression free survival (rPFS)
Zeitfenster: At 18 months
Will be evaluated according to prostate specific membrane antigen (PSMA) positron emission tomography (PET) progression (PPP) criteria. Defined as the time from enrollment to documented radiographic progression or death from any cause, whichever occurs first.
At 18 months

Sekundäre Ergebnismessungen

Ergebnis Maßnahme
Maßnahmenbeschreibung
Zeitfenster
Biochemical recurrence free survival (BCR-FS)
Zeitfenster: At 12 months
Assessed using PSMA scans. Defined as the time after treatment during which no signs of biochemical recurrence are found.
At 12 months
Treatment-free interval
Zeitfenster: Up to 18 months
Defined as the length of time a patient remains off active systemic therapies while maintaining disease control.
Up to 18 months
Overall survival
Zeitfenster: Up to 3 years
Defined as the time from randomization or enrollment to death from any cause, whichever occurs first.
Up to 3 years

Andere Ergebnismessungen

Ergebnis Maßnahme
Maßnahmenbeschreibung
Zeitfenster
Quality of life - FACT-P
Zeitfenster: At baseline and then every 3 months up to 1 year
Assessed using the Functional Assessment of Cancer Therapy-Prostate (FACT-P) questionnaire, a 39-item questionnaire used to measures Health-Related Quality of Life (HRQOL) in prostate cancer patients. Responses to each question are scored on a 5-point Likert scale ranging from 0 (not at all) to 4 (very much). Possible total scores range from 0-156, with higher scores indicating better QoL. A drop in the FACT-P total score >5 points will be considered clinically meaningful.
At baseline and then every 3 months up to 1 year

Mitarbeiter und Ermittler

Hier finden Sie Personen und Organisationen, die an dieser Studie beteiligt sind.

Sponsor

Ermittler

  • Hauptermittler: Matthew K. Tollefson, MD, Mayo Clinic in Rochester

Publikationen und hilfreiche Links

Die Bereitstellung dieser Publikationen erfolgt freiwillig durch die für die Eingabe von Informationen über die Studie verantwortliche Person. Diese können sich auf alles beziehen, was mit dem Studium zu tun hat.

Studienaufzeichnungsdaten

Diese Daten verfolgen den Fortschritt der Übermittlung von Studienaufzeichnungen und zusammenfassenden Ergebnissen an ClinicalTrials.gov. Studienaufzeichnungen und gemeldete Ergebnisse werden von der National Library of Medicine (NLM) überprüft, um sicherzustellen, dass sie bestimmten Qualitätskontrollstandards entsprechen, bevor sie auf der öffentlichen Website veröffentlicht werden.

Haupttermine studieren

Studienbeginn (Geschätzt)

1. Juli 2026

Primärer Abschluss (Geschätzt)

30. Dezember 2030

Studienabschluss (Geschätzt)

30. Dezember 2030

Studienanmeldedaten

Zuerst eingereicht

10. Juni 2026

Zuerst eingereicht, das die QC-Kriterien erfüllt hat

10. Juni 2026

Zuerst gepostet (Tatsächlich)

16. Juni 2026

Studienaufzeichnungsaktualisierungen

Letztes Update gepostet (Tatsächlich)

16. Juni 2026

Letztes eingereichtes Update, das die QC-Kriterien erfüllt

10. Juni 2026

Zuletzt verifiziert

1. Juni 2026

Mehr Informationen

Begriffe im Zusammenhang mit dieser Studie

Arzneimittel- und Geräteinformationen, Studienunterlagen

Studiert ein von der US-amerikanischen FDA reguliertes Arzneimittelprodukt

Ja

Studiert ein von der US-amerikanischen FDA reguliertes Geräteprodukt

Nein

Diese Informationen wurden ohne Änderungen direkt von der Website clinicaltrials.gov abgerufen. Wenn Sie Ihre Studiendaten ändern, entfernen oder aktualisieren möchten, wenden Sie sich bitte an register@clinicaltrials.gov. Sobald eine Änderung auf clinicaltrials.gov implementiert wird, wird diese automatisch auch auf unserer Website aktualisiert .

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