Towards Effective, Patient-tailored Anti-plasma Cell Therapies in AL Amyloidosis: Predicting Drug Response and Overcoming Drug Resistance
Studienübersicht
Status
Status
Bedingungen
Bedingungen
Studientyp
Studientyp
Einschreibung (Tatsächlich)
Einschreibung
Kontakte und Standorte
Studienorte
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Lombardy
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Pavia, Lombardy, Italien, 27100
- Fondazione IRCCS Policlinico San Matteo
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Teilnahmekriterien
Zulassungskriterien
Zulassungskriterien
Studienberechtigtes Alter
- Erwachsene
- Älterer Erwachsener
Akzeptiert gesunde Freiwillige
Probenahmeverfahren
Studienpopulation
Beschreibung
Inclusion Criteria:
- Biopsy-proven systemic AL amyloidosis
- No IgM clone
- No history of anti-plasma cell therapy
- Diagnostic bone marrow aspiration at ARTC
- Age > 18 years
- Willingness to allow use of clinical data and diagnostic leftovers of clinical specimens for research purposes through signing a written informed consent.
Exclusion Criteria:
- Non-AL amyloidosis
- IgM clone
- Previous anti-plasma cell therapy
- Age <18 years
- Failure to show willingness to allow use of clinical data and diagnostic leftovers of clinical specimens for research purposes.
Studienplan
Wie ist die Studie aufgebaut?
Designdetails
Was misst die Studie?
Primäre Ergebnismessungen
Primäre Ergebnismessungen
Ergebnis Maßnahme |
Maßnahmenbeschreibung |
Zeitfenster |
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Identification of predictive biomarkers of response to proteasome inhibitor-based first-line therapy in AL amyloidosis
Zeitfenster: From baseline (diagnosis) to 6 months after initiation of first-line therapy
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To identify and validate biological, genetic, and proteomic biomarkers predictive of in vivo response to proteasome inhibitor-based first-line therapies in patients with AL amyloidosis.
This will be achieved through the integration of ex vivo drug sensitivity assays performed on patient-derived CD138+ plasma cells, characterization of plasma cell and mesenchymal stromal cell biological features, and retrospective and prospective molecular analyses.
Biomarker profiles will be correlated with hematologic response at 6 months and used to develop a predictive statistical model of treatment response.
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From baseline (diagnosis) to 6 months after initiation of first-line therapy
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Sekundäre Ergebnismessungen
Sekundäre Ergebnismessungen
Ergebnis Maßnahme |
Maßnahmenbeschreibung |
Zeitfenster |
|---|---|---|
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Molecular characterization of mechanisms of resistance to proteasome inhibitors
Zeitfenster: From baseline (diagnosis) to MRD assessment after achievement of complete hematologic response (approximately up to 12-24 months)
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To investigate the mutational, transcriptional, and proteomic profiles associated with in vivo resistance to proteasome inhibitors by comparing plasma cell clones at diagnosis and minimal residual disease (MRD).
Analyses will include next-generation sequencing, targeted DNA sequencing of genes involved in proteostasis, and quantitative proteomics to identify molecular determinants of drug resistance.
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From baseline (diagnosis) to MRD assessment after achievement of complete hematologic response (approximately up to 12-24 months)
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Evaluation of the therapeutic potential of deubiquitinating enzyme (DUB) inhibitors
Zeitfenster: At baseline (sample collection at diagnosis) and during ex vivo experimental analyses
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To assess the ex vivo sensitivity of patient-derived amyloidogenic plasma cells to DUB inhibitors and to characterize the expression of DUB family members at RNA and protein level.
The study will evaluate whether DUB inhibition can overcome resistance to proteasome inhibitors and identify candidate DUB inhibitors for therapeutic development.
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At baseline (sample collection at diagnosis) and during ex vivo experimental analyses
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Role of mesenchymal stromal cells in modulating drug response
Zeitfenster: At baseline (sample collection at diagnosis) and during ex vivo experimental analyses
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To evaluate the contribution of patient-derived mesenchymal stromal cells to resistance against proteasome inhibitors by assessing their protective effect in co-culture systems with amyloidogenic plasma cells or cell lines.
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At baseline (sample collection at diagnosis) and during ex vivo experimental analyses
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Mitarbeiter und Ermittler
Sponsor
Sponsor
Studienaufzeichnungsdaten
Haupttermine studieren
Studienbeginn (Tatsächlich)
Studienbeginn
Primärer Abschluss (Tatsächlich)
Primärer Abschluss
Studienabschluss (Tatsächlich)
Studienabschluss
Studienanmeldedaten
Zuerst eingereicht
Zuerst eingereicht
Zuerst eingereicht, das die QC-Kriterien erfüllt hat
Zuerst eingereicht, das die QC-Kriterien erfüllt hat
Zuerst gepostet (Tatsächlich)
Zuerst gepostet
Studienaufzeichnungsaktualisierungen
Letztes Update gepostet (Tatsächlich)
Letztes Update gepostet
Letztes eingereichtes Update, das die QC-Kriterien erfüllt
Letztes eingereichtes Update, das die QC-Kriterien erfüllt
Zuletzt verifiziert
Zuletzt verifiziert
Mehr Informationen
Begriffe im Zusammenhang mit dieser Studie
Zusätzliche relevante MeSH-Bedingungen
- Neubildungen
- Stoffwechselerkrankungen
- Erkrankungen des Immunsystems
- Neubildungen nach histologischem Typ
- Lymphoproliferative Erkrankungen
- Immunproliferative Erkrankungen
- Neubildungen, Plasmazelle
- Paraproteinämien
- Proteostase-Mängel
- Amyloidose
- Ernährungs- und Stoffwechselerkrankungen
- Immunglobulin-Leichtketten-Amyloidose
Andere Studien-ID-Nummern
Andere Studien-ID-Nummern
- P_52345_2019
Plan für individuelle Teilnehmerdaten (IPD)
Planen Sie, individuelle Teilnehmerdaten (IPD) zu teilen?
Arzneimittel- und Geräteinformationen, Studienunterlagen
Studiert ein von der US-amerikanischen FDA reguliertes Arzneimittelprodukt
Studiert ein von der US-amerikanischen FDA reguliertes Geräteprodukt
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