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Islet Allotransplantation With Steroid Free Immunosuppression

23. April 2012 aktualisiert von: University Hospital, Lille

Sequential Islet Transplantation With Steroid Free Immunosuppression for Type 1 Diabetes

The restoration of endogenous insulin secretion carries significant hopes for shifting the paradigm of life long exogenous insulin therapy in selected groups of patients with type 1 diabetes(T1D). After decades of frustrating clinical attempts, the Edmonton group set up in 2000 new standards for islet transplantation in patients with brittle T1D by achieving insulin independence in 80 percent of patients. These seminal results have however proved much more difficult to duplicate than initially expected.

This single center phase 2 clinical trial, duplicating the Edmonton protocol, is designed for confirming the consistent short term efficacy and safety of sequential islet allotransplantation with steroid free immunosuppression in patients with severe T1D.

Studienübersicht

Detaillierte Beschreibung

The short term effectiveness of islet transplantation for alleviating hypoglycemia and controlling glucose homeostasis while limiting or even avoiding the nedd for exogenous insulin has been established despite protocol modifications in donor selection, islet preparation or recipient treatment, insulin independence with adequate metabolic control was however rarely prolonged beyond two years. The most frequently proposed explanations include chronic allogenic rejection, recurrence of autoimmunity and beta cell toxicity from administered immunosuppressive drugs.

Fourteen patients were enrolled in this single center phase 2 trial initiated in 2003. Eligible patients were males or females between 18 and 65 years of age, with type 1 diabeted documented for more than 5 years, arginine stimulated C-peptide lower than 0.2ng/ml, and hypoglycemia awareness or documented metabolic lability. Exclusion criteria included body mass index greater than 28Kg/m2, unstable arteriopathy or heart disease, active infection, previous transplantation, insulin daily requirements above 1.2 UI/kg, creatinin clearance below 60 ml/mn/m2 or urinary albumin excretion above 300 mg/day, malignancy, smoking, desire for pregnancy, psychiatric disorders and lack of compliance. The study primary efficacy endpoint was graft survival defined as insulin independence and HbA1c<6.5%. Secondary outcomes were graft function and metabolic control.

Studientyp

Interventionell

Einschreibung (Tatsächlich)

14

Phase

  • Phase 2

Kontakte und Standorte

Dieser Abschnitt enthält die Kontaktdaten derjenigen, die die Studie durchführen, und Informationen darüber, wo diese Studie durchgeführt wird.

Studienorte

      • Lille, Frankreich, 59037
        • University Hospital of Lille

Teilnahmekriterien

Forscher suchen nach Personen, die einer bestimmten Beschreibung entsprechen, die als Auswahlkriterien bezeichnet werden. Einige Beispiele für diese Kriterien sind der allgemeine Gesundheitszustand einer Person oder frühere Behandlungen.

Zulassungskriterien

Studienberechtigtes Alter

18 Jahre bis 65 Jahre (Erwachsene, Älterer Erwachsener)

Akzeptiert gesunde Freiwillige

Nein

Studienberechtigte Geschlechter

Alle

Beschreibung

Inclusion Criteria:

  • type 1 diabetes documented for more than 5 years
  • arginine stimulated C-peptide lower than 0.2 ng/mL
  • one of the following:hypoglycemia unawareness OR metabolic lability documented by one or more severe hypoglycemias or two or more hospital admissions for ketoacidosis within the previous year.

Exclusion Criteria:

  • body mass index greater than 28 kg/m2
  • non stable arteriopathy or heart disease
  • active infection
  • previous transplantation
  • hyperimmunization
  • insulin daily needs above 1.2 U/Kg
  • creatinine clearance below 60 ml/mn or urinary albumin excretion above 300 mg/d
  • malignancy
  • smoking
  • desire for pregnancy
  • psychiatric disorders
  • lack of compliance

Studienplan

Dieser Abschnitt enthält Einzelheiten zum Studienplan, einschließlich des Studiendesigns und der Messung der Studieninhalte.

Wie ist die Studie aufgebaut?

Designdetails

  • Hauptzweck: Behandlung
  • Zuteilung: N / A
  • Interventionsmodell: Einzelgruppenzuweisung
  • Maskierung: Keine (Offenes Etikett)

Waffen und Interventionen

Teilnehmergruppe / Arm
Intervention / Behandlung
Experimental: islet transplantation
Each participant received up to three sequential fresh islet infusions within three months.
Die Inseltransplantation bestand aus bis zu drei aufeinanderfolgenden Infusionen frischer Inseln innerhalb von drei Monaten. Der Zugang zur Pfortader wurde unter Vollnarkose durch perkutane Katheterisierung eines peripheren Pfortaderzweigs unter Ultraschallkontrolle oder durch chirurgische Katheterisierung einer kleinen Mesenterialvene hergestellt.
Andere Namen:
  • chirurgische Katheterisierung
  • perkutane Katheterisierung
Immunosuppressive consisted of Tacrolimus, target through level at 3-6 ng/ml, Sirolimus, target through level at 12-15 ng/ml for three months and at 7-10 ng/ml thereafter. A five-dose induction course of Daclizumab 1mg/Kg was administered biweekly beginning one hour prior to the first infusion
Andere Namen:
  • Prograf
  • Rapamune
  • Zenapax

Was misst die Studie?

Primäre Ergebnismessungen

Ergebnis Maßnahme
Maßnahmenbeschreibung
Zeitfenster
Composite Criteria: Insulin Independence and Glycosylated Hemoglobin (HbA1c) Under 6.5% at One Year
Zeitfenster: 1 year
The percentage of insulin independents subjects with an HbA1c less than 6.5% at one year after last transplant
1 year

Sekundäre Ergebnismessungen

Ergebnis Maßnahme
Maßnahmenbeschreibung
Zeitfenster
Hypoglycemic Events
Zeitfenster: day 0 to day 365
Percentage of subjects free of severe hypoglycemic events from day 0 to day 365 with the day of transplant designated day 0
day 0 to day 365
Plasma C-peptide
Zeitfenster: 1 year
Level of plasma C-peptide at 1 year after the first transplant
1 year
HbA1c < 6.5%
Zeitfenster: 1 year
The percentage of subjects with HbA1c < 6.5% at 1 year after the first transplant
1 year
Percentage of Time Spent in Hypoglycemia (<0.70 mg/L)
Zeitfenster: 1 year
percentage of time spent in hypoglycemia derived from CGMS (Continuous Glucose Monitoring System)
1 year
Number of Adverse Events
Zeitfenster: 1 year
The number of adverse events related to the procedure and to the immunosuppression
1 year

Mitarbeiter und Ermittler

Hier finden Sie Personen und Organisationen, die an dieser Studie beteiligt sind.

Ermittler

  • Hauptermittler: Francois Pattou, MD, University Hospital, Lille
  • Hauptermittler: Marie-Christine Vantyghem, MD PhD, University Hospital, Lille
  • Hauptermittler: Julie Kerr-Conte, PhD, Université de Lille 2

Publikationen und hilfreiche Links

Die Bereitstellung dieser Publikationen erfolgt freiwillig durch die für die Eingabe von Informationen über die Studie verantwortliche Person. Diese können sich auf alles beziehen, was mit dem Studium zu tun hat.

Allgemeine Veröffentlichungen

Studienaufzeichnungsdaten

Diese Daten verfolgen den Fortschritt der Übermittlung von Studienaufzeichnungen und zusammenfassenden Ergebnissen an ClinicalTrials.gov. Studienaufzeichnungen und gemeldete Ergebnisse werden von der National Library of Medicine (NLM) überprüft, um sicherzustellen, dass sie bestimmten Qualitätskontrollstandards entsprechen, bevor sie auf der öffentlichen Website veröffentlicht werden.

Haupttermine studieren

Studienbeginn

1. Mai 2003

Primärer Abschluss (Tatsächlich)

1. Oktober 2007

Studienabschluss (Tatsächlich)

1. Februar 2009

Studienanmeldedaten

Zuerst eingereicht

9. März 2007

Zuerst eingereicht, das die QC-Kriterien erfüllt hat

9. März 2007

Zuerst gepostet (Schätzen)

12. März 2007

Studienaufzeichnungsaktualisierungen

Letztes Update gepostet (Schätzen)

27. April 2012

Letztes eingereichtes Update, das die QC-Kriterien erfüllt

23. April 2012

Zuletzt verifiziert

1. Februar 2009

Mehr Informationen

Diese Informationen wurden ohne Änderungen direkt von der Website clinicaltrials.gov abgerufen. Wenn Sie Ihre Studiendaten ändern, entfernen oder aktualisieren möchten, wenden Sie sich bitte an register@clinicaltrials.gov. Sobald eine Änderung auf clinicaltrials.gov implementiert wird, wird diese automatisch auch auf unserer Website aktualisiert .

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