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Cetuximab and Capecitabine in Treating Patients With Metastatic Colorectal Cancer That Failed Irinotecan Treatment

19. August 2014 aktualisiert von: City of Hope Medical Center

CA225103: A Phase II Study of a Combination of Cetuximab and Capecitabine in Patients With Metastatic Colorectal Cancer After Progression on Previous Fluoropyrimidine Containing Therapy

RATIONALE: Monoclonal antibodies such as cetuximab, can block tumor growth in different ways. Some block the ability of tumor cells to grow and spread. Others find tumor cells and help kill them or carry tumor-killing substances to them. Cetuximab may also stop the growth of colorectal cancer by blocking blood flow to the tumor. Drugs used in chemotherapy, such as capecitabine, work in different ways to stop the growth of tumor cells, either by killing the cells or by stopping them from dividing. Giving cetuximab together with capecitabine may kill more tumor cells.

PURPOSE: This phase II trial is studying how well giving cetuximab together with capecitabine work in treating patients with metastatic colorectal cancer.

Studienübersicht

Detaillierte Beschreibung

OBJECTIVES:

Primary

  • Determine the response rate in patients with metastatic colorectal cancer treated with cetuximab and capecitabine that progressed on prior fluoropyrimidine-containing therapy comprising irinotecan with or without oxaliplatin.

Secondary

  • To determine the progression-free survival and overall survival of patients treated with this regimen.
  • To determine the tolerance to therapy in these patients.
  • To assess biological correlates of response in available tissue biopsies and blood samples.

OUTLINE: Patients receive cetuximab IV over 1-2 hours on days 1, 8, and 15 and oral capecitabine twice daily on days 1-14. Treatment repeats every 21 days in the absence of disease progression or unacceptable toxicity.

Patients undergo tumor tissue and blood collection periodically for correlative studies. Samples are analyzed for expression of genes correlated with fluoropyrimidine responsiveness via quantitation RT-PCR; degree of expression of EGFR via immunohistochemistry; and expression pattern analysis via gene expression profiling and polymorphism.

After completion of study treatment, patients are followed periodically.

Studientyp

Interventionell

Einschreibung (Tatsächlich)

13

Phase

  • Phase 2

Kontakte und Standorte

Dieser Abschnitt enthält die Kontaktdaten derjenigen, die die Studie durchführen, und Informationen darüber, wo diese Studie durchgeführt wird.

Studienorte

    • California
      • Duarte, California, Vereinigte Staaten, 91010-3000
        • City of Hope Comprehensive Cancer Center
      • Pasadena, California, Vereinigte Staaten, 91105
        • City of Hope Medical Group

Teilnahmekriterien

Forscher suchen nach Personen, die einer bestimmten Beschreibung entsprechen, die als Auswahlkriterien bezeichnet werden. Einige Beispiele für diese Kriterien sind der allgemeine Gesundheitszustand einer Person oder frühere Behandlungen.

Zulassungskriterien

Studienberechtigtes Alter

18 Jahre und älter (Erwachsene, Älterer Erwachsener)

Akzeptiert gesunde Freiwillige

Nein

Studienberechtigte Geschlechter

Alle

Beschreibung

DISEASE CHARACTERISTICS:

  • Diagnosis of metastatic colorectal cancer
  • Measurable disease
  • Disease progression during prior fluoropyrimidine-containing therapy comprising irinotecan with or without oxaliplatin

    • Received standard first- and second-line irinotecan and oxaliplatin-based therapy

      • Patients who completed 1 prior treatment for metastatic disease but refused standard second-line therapy are eligible
    • Patients who's disease progressed within 6 months of previous therapy are eligible
  • EGFR negative patients allowed
  • No untreated or uncontrolled brain metastasis

PATIENT CHARACTERISTICS:

  • ECOG performance status 0-2
  • Absolute neutrophil count ≥ 1,500/μL
  • Platelet count ≥ 100,000/μL
  • ALT ≤ 5 times upper limit of normal (ULN)
  • Alkaline phosphatase ≤ 5 times ULN
  • Serum creatinine ≤ 1.5 mg/dL
  • Not pregnant or nursing
  • Negative pregnancy test
  • Fertile patients must use effective contraception
  • No other prior malignancy within the past 5 years except nonmelanoma skin cancer or carcinoma in situ of the cervix
  • No serious intercurrent infections or medical problems
  • No active or uncontrolled infections
  • No significant history of uncontrolled cardiac disease, including any of the following:

    • Uncontrolled hypertension
    • Unstable angina
    • Myocardial infarction within the past 6 months
    • Uncontrolled congestive heart failure
    • Cardiomyopathy with decreased ejection fraction
  • No prior severe infusion reaction to a monoclonal antibody
  • No known dihydropyrimidine dehydrogenase deficiency or evidence of past hypersensitivity to fluoropyrimidine

PRIOR CONCURRENT THERAPY:

  • See Disease Characteristics
  • No more than 2 prior treatments for metastatic colorectal cancer
  • More than 2 weeks since prior therapy
  • Prior radiotherapy allowed if < 30% of bone marrow involvement
  • No other concurrent investigational agents
  • No concurrent highly active antiretroviral therapy for HIV-positive patients
  • No prior therapy that specifically and directly targets the EGFR pathway

Studienplan

Dieser Abschnitt enthält Einzelheiten zum Studienplan, einschließlich des Studiendesigns und der Messung der Studieninhalte.

Wie ist die Studie aufgebaut?

Designdetails

  • Hauptzweck: Behandlung
  • Zuteilung: N / A
  • Interventionsmodell: Einzelgruppenzuweisung
  • Maskierung: Keine (Offenes Etikett)

Waffen und Interventionen

Teilnehmergruppe / Arm
Intervention / Behandlung
Experimental: Arm 1
Cetuximab 400mg/m2 IV on day 1 over 2 hours then 250 mg/m2 over 1 hour weekly + Xeloda(Capecitabine) 1000mg/m2 BID on days 1-14 repeated every 21 days.

Was misst die Studie?

Primäre Ergebnismessungen

Ergebnis Maßnahme
Maßnahmenbeschreibung
Zeitfenster
Response Rate
Zeitfenster: Assessment after every 2 cycles of treatment, up to 1 year.
Per Response Evaluation Criteria In Solid Tumors Criteria (RECIST v1.0) for target lesions and assessed by spiral CT scan: Complete Response (CR), Disappearance of all target lesions; Partial Response (PR), >=30% decrease in the sum of the longest diameter of target lesions; Overall Response (OR) = CR + PR.
Assessment after every 2 cycles of treatment, up to 1 year.

Mitarbeiter und Ermittler

Hier finden Sie Personen und Organisationen, die an dieser Studie beteiligt sind.

Ermittler

  • Studienstuhl: Vincent Chung, MD, City of Hope Comprehensive Cancer Center

Studienaufzeichnungsdaten

Diese Daten verfolgen den Fortschritt der Übermittlung von Studienaufzeichnungen und zusammenfassenden Ergebnissen an ClinicalTrials.gov. Studienaufzeichnungen und gemeldete Ergebnisse werden von der National Library of Medicine (NLM) überprüft, um sicherzustellen, dass sie bestimmten Qualitätskontrollstandards entsprechen, bevor sie auf der öffentlichen Website veröffentlicht werden.

Haupttermine studieren

Studienbeginn

1. August 2005

Primärer Abschluss (Tatsächlich)

1. Februar 2009

Studienabschluss

7. Dezember 2022

Studienanmeldedaten

Zuerst eingereicht

1. Oktober 2007

Zuerst eingereicht, das die QC-Kriterien erfüllt hat

1. Oktober 2007

Zuerst gepostet (Schätzen)

2. Oktober 2007

Studienaufzeichnungsaktualisierungen

Letztes Update gepostet (Schätzen)

28. August 2014

Letztes eingereichtes Update, das die QC-Kriterien erfüllt

19. August 2014

Zuletzt verifiziert

1. August 2014

Mehr Informationen

Begriffe im Zusammenhang mit dieser Studie

Arzneimittel- und Geräteinformationen, Studienunterlagen

Studiert ein von der US-amerikanischen FDA reguliertes Arzneimittelprodukt

Nein

Studiert ein von der US-amerikanischen FDA reguliertes Geräteprodukt

Nein

Produkt, das in den USA hergestellt und aus den USA exportiert wird

Nein

Diese Informationen wurden ohne Änderungen direkt von der Website clinicaltrials.gov abgerufen. Wenn Sie Ihre Studiendaten ändern, entfernen oder aktualisieren möchten, wenden Sie sich bitte an register@clinicaltrials.gov. Sobald eine Änderung auf clinicaltrials.gov implementiert wird, wird diese automatisch auch auf unserer Website aktualisiert .

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