Diese Seite wurde automatisch übersetzt und die Genauigkeit der Übersetzung wird nicht garantiert. Bitte wende dich an die englische Version für einen Quelltext.

Erlotinib in Treating Patients With Breast Cancer That Can Be Removed by Surgery

2. August 2012 aktualisiert von: Carlos L. Arteaga, Vanderbilt-Ingram Cancer Center

Phase II Trial of OSI-774 (Tarceva), a Human Epidermal Growth Factor (HER) (erbB, Also Known as Epidermal Growth Factor Receptor, EGFR) Tyrosine Kinase Inhibitor, in Treatment-Naïve Operable Breast Cancer

RATIONALE: Erlotinib may stop the growth of tumor cells by blocking some of the enzymes needed for cell growth. Giving erlotinib before surgery may make the tumor smaller and reduce the amount of normal tissue that needs to be removed.

PURPOSE: This phase II trial is studying how well erlotinib works in treating patients with breast cancer that can be removed by surgery.

Studienübersicht

Detaillierte Beschreibung

OBJECTIVES:

Primary

  • To determine the in situ antitumor effect of neoadjuvant erlotinib hydrochloride as measured by a reduction in Ki67 and/or an increase in terminal deoxynucleotidyl transferase-mediated deoxyuridine triphosphate-biotin nick end labeling (TUNEL)-positive tumor cells in patients with treatment-naive, operable breast cancer.

Secondary

  • To identify a molecular profile, based on measurements of Estrogen Receptor (ER), Epidermal Growth Factor Receptor (EGFR), and a Human Epithelial Growth Factor Receptor-2(HER2), and protein expression profiles in patients with treatment-naïve, operable breast cancer that is responsive to erlotinib hydrochloride.
  • To correlate tumor concentrations of erlotinib hydrochloride with serum levels immediately before surgery.

OUTLINE: This is a multi-center study.

Patients receive oral erlotinib hydrochloride once daily for 5-14 days. Patients then undergo surgical resection within 24 hours after the last dose of erlotinib hydrochloride.

Tumor tissue samples are collected at baseline and during surgery for correlative laboratory studies. Tissue samples are stained for ER, HER2, and EGFR levels, proliferation (Ki67), and apoptosis (TUNEL) by immunohistochemistry. Levels of erlotinib hydrochloride in tissue samples are measured by matrix-assisted laser desorption/ionization mass spectrometry. Blood samples are collected on the day of surgery. Levels of erlotinib hydrochloride in blood samples are measured by liquid chromatography/mass spectrometry.

Patients are followed within 6 weeks after surgery.

Studientyp

Interventionell

Einschreibung (Tatsächlich)

50

Phase

  • Phase 2

Kontakte und Standorte

Dieser Abschnitt enthält die Kontaktdaten derjenigen, die die Studie durchführen, und Informationen darüber, wo diese Studie durchgeführt wird.

Studienorte

    • Alabama
      • Birmingham, Alabama, Vereinigte Staaten, 35249
        • University of Alabama, Birmingham
    • Massachusetts
      • Boston, Massachusetts, Vereinigte Staaten, 02115
        • Dana-Farber Cancer Institute
    • North Carolina
      • Chapel Hill, North Carolina, Vereinigte Staaten, 27514
        • Lineberger Comprehensive Cancer Center
    • Tennessee
      • Nashville, Tennessee, Vereinigte Staaten, 37232
        • Vanderbilt-Ingram Cancer Center
      • Nashville, Tennessee, Vereinigte Staaten, 37208
        • Meharry Medical College

Teilnahmekriterien

Forscher suchen nach Personen, die einer bestimmten Beschreibung entsprechen, die als Auswahlkriterien bezeichnet werden. Einige Beispiele für diese Kriterien sind der allgemeine Gesundheitszustand einer Person oder frühere Behandlungen.

Zulassungskriterien

Studienberechtigtes Alter

18 Jahre und älter (Erwachsene, Älterer Erwachsener)

Akzeptiert gesunde Freiwillige

Nein

Studienberechtigte Geschlechter

Alle

Beschreibung

Inclusion Criteria:

  • Clinical stage I or II (T1 or T2, N0 or N1) invasive mammary carcinoma

    • Diagnosis may be made by fine needle aspiration cytology or core biopsy

      • A repeat core biopsy is not required for patients who have a paraffin embedded diagnostic core biopsy specimen available for immunohistochemical staining

Exclusion Criteria:

  • Patients with locally advanced disease who are planning to undergo preoperative neoadjuvant therapy are not eligible*

    • Locally advanced disease includes any of the following:

      • Primary tumor ≥ 5 cm (T3)
      • Tumor of any size with direct extension to the chest wall or skin (T4a-c)
      • Inflammatory breast cancer (T4d)
      • Fixed axillary lymph node metastases (N2)
      • Metastasis to ipsilateral internal mammary node (N3) NOTE: *Patients with primary tumors ≥ 5 cm (T3) or tumors involving the chest wall or skin who are not candidates for preoperative chemotherapy or who decline preoperative chemotherapy are eligible
  • Measurable residual tumor at the primary site

    • Measurable disease is defined as any mass that can be reproducibly measured by physical examination
  • Planning to undergo surgical treatment with either segmental resection or total mastectomy
  • Patients with a prior history of contralateral breast cancer are eligible if they have no evidence of recurrence of their initial primary breast cancer
  • No locally recurrent breast cancer
  • No evidence of distant metastatic disease (i.e., lung, liver, bone, or brain metastases)
  • Hormone receptor status not specified

PATIENT CHARACTERISTICS:

  • Menopausal status not specified
  • Eastern Cooperative Oncology Group (ECOG) performance status 0-1
  • ANC ≥ 1,000/mm^3
  • Creatinine ≤ 1.5 times upper limit of normal (ULN)
  • Total bilirubin ≤ 1.5 times ULN
  • Serum glutamic oxaloacetic transminase (SGOT) and serum glutamic pyruvic transminase (SGPT) ≤ 1.5 times ULN
  • Must be at least 18 years old
  • Not pregnant or nursing
  • Negative pregnancy test
  • Fertile patients must use effective contraception
  • No serious medical illness that, in the judgement of the treating physician, places the patient at high risk of operative mortality

PRIOR CONCURRENT THERAPY:

  • See Disease Characteristics
  • No prior chemotherapy for this primary breast cancer
  • At least 7 days since prior tamoxifen or raloxifene as a preventive agent

Studienplan

Dieser Abschnitt enthält Einzelheiten zum Studienplan, einschließlich des Studiendesigns und der Messung der Studieninhalte.

Wie ist die Studie aufgebaut?

Designdetails

  • Hauptzweck: Behandlung
  • Zuteilung: N / A
  • Interventionsmodell: Einzelgruppenzuweisung
  • Maskierung: Keine (Offenes Etikett)

Waffen und Interventionen

Teilnehmergruppe / Arm
Intervention / Behandlung
Experimental: Tarceva
Tarceva will be given orally at a dose of 150 mg/day for 5-14 days. Patients are to undergo surgical resection of their tumor within 24 hours of the last dose of Tarceva.
Andere Namen:
  • OSI-774
  • erlotonib
Used to assess drug-induced changes in tumor cell proliferation and cell death in pre-therapy and surgical specimens
Used to assess drug-induced changes in tumor cell proliferation and cell death in pre-therapy and surgical specimens
Used to assess drug-induced changes in tumor cell proliferation and cell death in pre-therapy and surgical specimens
Used to assess level of expression of genetic markers in pre-therapy and surgical specimens
Used to determine blood plasma levels of Erlotinib on the day of surgery
Andere Namen:
  • (LC/MS)
Used to determine blood plasma levels of Erlotinib on the day of surgery
Andere Namen:
  • (LC/MS)
After treatment and following surgery, intervention will be used to determine Tarceva levels in tissue
Andere Namen:
  • MALDI MS
Surgical treatment will occur within 24-hours following completion of therapy.

Was misst die Studie?

Primäre Ergebnismessungen

Ergebnis Maßnahme
Maßnahmenbeschreibung
Zeitfenster
Number of Participants Experiencing in Situ Anti-tumor Effect of Tarceva
Zeitfenster: 5-14 days
In situ anti-tumor effect of Tarceva as measured by a minimum 75% reduction in Ki67 compared to pre-treatment tumor cells in patients with operable breast cancer.
5-14 days

Sekundäre Ergebnismessungen

Ergebnis Maßnahme
Maßnahmenbeschreibung
Zeitfenster
Molecular Profile of Participants Who Are Responsive to Tarceva
Zeitfenster: at 5-14 days
Determined by estrogen receptor status (ER) and human epidermal growth factor receptor 2 (HER2) status, which are measured by staining of 200-500 tumor cells and noting the number stained. Positive = > 10% of cell show staining, negative = < 10% of cells show staining
at 5-14 days
Average Post-treatment Plasma Level of Erlotinib Hydrochloride
Zeitfenster: After last dose of Tarceva, at 5-14 days, and before surgery
Post-treatment plasma level in µmol/L of erlotinib hydrochloride
After last dose of Tarceva, at 5-14 days, and before surgery

Mitarbeiter und Ermittler

Hier finden Sie Personen und Organisationen, die an dieser Studie beteiligt sind.

Ermittler

  • Studienstuhl: Carlos L. Arteaga, MD, Vanderbilt-Ingram Cancer Center

Studienaufzeichnungsdaten

Diese Daten verfolgen den Fortschritt der Übermittlung von Studienaufzeichnungen und zusammenfassenden Ergebnissen an ClinicalTrials.gov. Studienaufzeichnungen und gemeldete Ergebnisse werden von der National Library of Medicine (NLM) überprüft, um sicherzustellen, dass sie bestimmten Qualitätskontrollstandards entsprechen, bevor sie auf der öffentlichen Website veröffentlicht werden.

Haupttermine studieren

Studienbeginn

1. August 2002

Primärer Abschluss (Tatsächlich)

1. Oktober 2007

Studienabschluss (Tatsächlich)

1. Oktober 2007

Studienanmeldedaten

Zuerst eingereicht

11. März 2008

Zuerst eingereicht, das die QC-Kriterien erfüllt hat

11. März 2008

Zuerst gepostet (Schätzen)

12. März 2008

Studienaufzeichnungsaktualisierungen

Letztes Update gepostet (Schätzen)

5. September 2012

Letztes eingereichtes Update, das die QC-Kriterien erfüllt

2. August 2012

Zuletzt verifiziert

1. Juli 2012

Mehr Informationen

Begriffe im Zusammenhang mit dieser Studie

Andere Studien-ID-Nummern

  • VICC BRE 0222
  • P50CA098131 (US NIH Stipendium/Vertrag)
  • VU-VICC-BRE-0222
  • VU-VICC-020448
  • R01CA080195 (US NIH Stipendium/Vertrag)

Diese Informationen wurden ohne Änderungen direkt von der Website clinicaltrials.gov abgerufen. Wenn Sie Ihre Studiendaten ändern, entfernen oder aktualisieren möchten, wenden Sie sich bitte an register@clinicaltrials.gov. Sobald eine Änderung auf clinicaltrials.gov implementiert wird, wird diese automatisch auch auf unserer Website aktualisiert .

Klinische Studien zur Brustkrebs

Klinische Studien zur erlotinib hydrochloride

3
Abonnieren