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Metformin Versus Insulin in Gestational Diabetes

21. November 2014 aktualisiert von: Tapani Rönnemaa, Turku University Hospital

Metformin Versus Insulin in Gestational Diabetes. A Randomized Controlled Single Center Trial.

Gestational diabetes is traditionally treated with insulin. Metformin is a peroral drug used worldwide in the treatment of type 2 diabetes and also in a few studies on patients with gestational diabetes. The investigators aim is to compare insulin and metformin in the treatment of gestational diabetes. The investigators hypothesis is that there is no difference between insulin and metformin treated mothers in the main outcome criteria (birth weight, neonatal complications).

Studienübersicht

Status

Abgeschlossen

Detaillierte Beschreibung

Gestational diabetes is traditionally treated with insulin. Metformin is a peroral drug used worldwide in the treatment of type 2 diabetes and also in a few studies on patients with gestational diabetes. The investigators aim is to compare insulin and metformin in the treatment of gestational diabetes. The investigators hypothesis is that there is no difference between insulin and metformin treated mothers in the main outcome criteria (birth weight, neonatal complications). The study was performed as a randomized controlled trial in one center, Turku University hospital using the non-inferiority design in June 2006 - December 2010. The final study population consisted of altogether 217 women, of whom 110 received metformin and 107 insulin.

Studientyp

Interventionell

Einschreibung (Tatsächlich)

221

Phase

  • Phase 4

Teilnahmekriterien

Forscher suchen nach Personen, die einer bestimmten Beschreibung entsprechen, die als Auswahlkriterien bezeichnet werden. Einige Beispiele für diese Kriterien sind der allgemeine Gesundheitszustand einer Person oder frühere Behandlungen.

Zulassungskriterien

Studienberechtigtes Alter

  • Kind
  • Erwachsene
  • Älterer Erwachsener

Akzeptiert gesunde Freiwillige

Nein

Studienberechtigte Geschlechter

Weiblich

Beschreibung

Inclusion Criteria:

  • Mothers with gestational diabetes who had at least twice plasma glucose at fasting > 5.4 mmol/L and/or 1 hour postprandial value > 7.7 mmol/L at 24 to 32 gestational weeks

Exclusion Criteria:

  1. Fasting glucose > 7.0 mmol/L or 1 hour postprandial plasma glucose > 11.0 mmol/L or Glycosylated hemoglobin A1c (HbA1c) > 7.0%
  2. Renal, hepatic or cardiac failure
  3. Pregestational use of metformin
  4. Pregnancy with multiple fetuses

Studienplan

Dieser Abschnitt enthält Einzelheiten zum Studienplan, einschließlich des Studiendesigns und der Messung der Studieninhalte.

Wie ist die Studie aufgebaut?

Designdetails

  • Hauptzweck: Behandlung
  • Zuteilung: Zufällig
  • Interventionsmodell: Parallele Zuordnung
  • Maskierung: Keine (Offenes Etikett)

Waffen und Interventionen

Teilnehmergruppe / Arm
Intervention / Behandlung
Aktiver Komparator: Metformin
Metformin 500 mg 1-2 tablets twice daily according to plasma glucose values
metformin 1 g twice daily or maximum tolerated dose less than 2 g daily
Andere Namen:
  • Diformin retard 500 mg
Aktiver Komparator: insulin
NPH insulin once or twice daily and/or insulin lispro or aspart according to preprandial and postprandial glucose values
subcutaneous Neutral Protamine Hagedorn (NPH) insulin and/or rapid acting insulin analog adjusted according to plasma glucose values until delivery
Andere Namen:
  • Humalog
  • Protaphane

Was misst die Studie?

Primäre Ergebnismessungen

Ergebnis Maßnahme
Maßnahmenbeschreibung
Zeitfenster
Birth Weight Per Arm
Zeitfenster: delivery
birth weight adjusted for gestational weeks expressed as standard deviation units using data from Finnish fetal growth charts in normal pregnancies
delivery

Sekundäre Ergebnismessungen

Ergebnis Maßnahme
Maßnahmenbeschreibung
Zeitfenster
Pregnancy Induced Hypertension Per Arm
Zeitfenster: up to on the average 40 weeks of gestation
Participants with pregnancy induced hypertension defined as blood pressure over 140/90 mmHg or increase in systolic blood pressure > 30 mmHg or diastolic blood pressure > 15 mmHg
up to on the average 40 weeks of gestation
Maternal Weight Gain Per Arm
Zeitfenster: up to on the average 40 weeks of gestation
up to on the average 40 weeks of gestation
Pre-eclampsia Per Arm
Zeitfenster: up to on the average 40 weeks of gestation
up to on the average 40 weeks of gestation
Mode of Delivery Per Arm
Zeitfenster: delivery
delivery
Gestational Weeks at Delivery Per Arm
Zeitfenster: delivery
delivery
Induction of Delivery Per Arm
Zeitfenster: delivery
delivery
Shoulder Dystocia Per Arm
Zeitfenster: delivery
delivery
Neonatal Hypoglycemia Per Arm
Zeitfenster: 0-24 h after delivery
0-24 h after delivery
Neonatal Hyperbilirubinemia Per Arm
Zeitfenster: 0-3 days after delivery
0-3 days after delivery
Apgar Score at 5 Min After Delivery Per Arm
Zeitfenster: 5 minutes after delivery
Apgar score 0-10. 0-2 points from heart rate; 0-2 points for respiratory effort; 0-2 points for skin colour; 0-2 points for muscle tone; 0-2 points for reflex response. For all items the higher the value, the better the outcome
5 minutes after delivery
Neonate Transfer to Intensive Care Unit Per Arm
Zeitfenster: 0-5 days after delivery
0-5 days after delivery
Child Outcome at 2 Years Per Arm
Zeitfenster: 2 years after birth
neuropsychological and motor skills testing
2 years after birth

Mitarbeiter und Ermittler

Hier finden Sie Personen und Organisationen, die an dieser Studie beteiligt sind.

Ermittler

  • Hauptermittler: Tapani Rönnemaa, MD, PhD, Professor, Chief Physician

Publikationen und hilfreiche Links

Die Bereitstellung dieser Publikationen erfolgt freiwillig durch die für die Eingabe von Informationen über die Studie verantwortliche Person. Diese können sich auf alles beziehen, was mit dem Studium zu tun hat.

Studienaufzeichnungsdaten

Diese Daten verfolgen den Fortschritt der Übermittlung von Studienaufzeichnungen und zusammenfassenden Ergebnissen an ClinicalTrials.gov. Studienaufzeichnungen und gemeldete Ergebnisse werden von der National Library of Medicine (NLM) überprüft, um sicherzustellen, dass sie bestimmten Qualitätskontrollstandards entsprechen, bevor sie auf der öffentlichen Website veröffentlicht werden.

Haupttermine studieren

Studienbeginn

1. Juni 2006

Primärer Abschluss (Tatsächlich)

1. Januar 2011

Studienabschluss (Tatsächlich)

1. Dezember 2012

Studienanmeldedaten

Zuerst eingereicht

3. November 2010

Zuerst eingereicht, das die QC-Kriterien erfüllt hat

11. November 2010

Zuerst gepostet (Schätzen)

15. November 2010

Studienaufzeichnungsaktualisierungen

Letztes Update gepostet (Schätzen)

24. November 2014

Letztes eingereichtes Update, das die QC-Kriterien erfüllt

21. November 2014

Zuletzt verifiziert

1. November 2014

Mehr Informationen

Diese Informationen wurden ohne Änderungen direkt von der Website clinicaltrials.gov abgerufen. Wenn Sie Ihre Studiendaten ändern, entfernen oder aktualisieren möchten, wenden Sie sich bitte an register@clinicaltrials.gov. Sobald eine Änderung auf clinicaltrials.gov implementiert wird, wird diese automatisch auch auf unserer Website aktualisiert .

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