- ICH GCP
- US-Register für klinische Studien
- Klinische Studie NCT01356394
Weight Loss Improves Renal Hemodynamics
18. Mai 2011 aktualisiert von: Nucleus of Education Interdisciplinary Research and Treatment in Nephrology
Weight Loss Improves Renal Hemodynamics in Patients With Metabolic Syndrome
Metabolic syndrome (MS) is a clustering of risk factors for cardiovascular disease (CVD) such as hypertension, hypertriglyceridemia, low HDL-cholesterol levels, disorders of glucose metabolism, and insulin resistance.
A number of associated conditions are included in the MS spectrum such as abdominal obesity, systemic inflammatory activation, endothelial dysfunction, non-alcoholic fatty liver disease, hyperuricemia, polycystic ovarian syndrome, and microalbuminuria.
As a consequence, the diagnosis of MS identifies patients who are at increased risk for type 2 diabetes mellitus and CVD.
In the last few years, the potential for MS to trigger renal damage and accelerate the progression of pre-existing nephropathy has become a focus of research.
Some studies have suggested that MS can influence the development of CKD, although the underlying mechanisms are not well understood.
In this study, the investigators hypothesized that modifying a key component of the MS, namely obesity, could attenuate renal damage.
The investigators examined the impact of weight loss on creatinine clearance and urinary albumin excretion in non-diabetic obese patients with MS.
Studienübersicht
Status
Abgeschlossen
Intervention / Behandlung
Detaillierte Beschreibung
Non-diabetic patients with MS were recruited from an outpatient clinic at the Division of Nephrology of the Federal University of Juiz de Fora, Brazil.
MS was defined according to the criteria of the National Cholesterol Education Program Adult Treatment Panel III (NCEP-ATPIII).
The study was divided into two phases: phase 1 (baseline) and phase 2 (intervention).
At the first study visit, a full medical history was taken and a clinical examination was performed.
Blood samples were taken to determine plasma glucose levels, both after fasting and 2 h after a 75-g oral glucose overload (oral glucose tolerance test; OGTT), as well as levels of plasma insulin, creatinine, total cholesterol, HDL-cholesterol, triglycerides, and uric acid.
At visit 2, the preliminary results were evaluated and urine samples were collected in duplicate for measurement of microalbuminuria.
Creatinine clearance was estimated using the Cockcroft-Gault formula, corrected for body surface area.
The subjects were kept free of any medication (statins, antihypertensive, and anti-inflammatory drugs) over the entire study period.
The only medications allowed during the study were analgesics such as dipyrone and hioscin.
At visit 3, each patient was evaluated by a registered dietitian with expertise in medical nutrition therapy with the aim of achieving a weight loss of at least 5% from baseline.
Patients were commenced on a 12-week calorie-restricted diet consisting of 50% carbohydrate, 20-25% protein, and 25-30% fat.
The patients were evaluated by the dietitian every 2 weeks.
At the final visit all laboratory tests were repeated.
At the end of phase 2, patients were divided into two groups: responders, who had achieved at least a 5% reduction in body weight and non-responders, who had not achieved the target weight reduction.
Studientyp
Interventionell
Einschreibung (Tatsächlich)
58
Phase
- Phase 4
Kontakte und Standorte
Dieser Abschnitt enthält die Kontaktdaten derjenigen, die die Studie durchführen, und Informationen darüber, wo diese Studie durchgeführt wird.
Studienorte
-
-
Minas Gerais
-
Juiz de Fora, Minas Gerais, Brasilien, 36036-330
- NIEPEN
-
-
Teilnahmekriterien
Forscher suchen nach Personen, die einer bestimmten Beschreibung entsprechen, die als Auswahlkriterien bezeichnet werden. Einige Beispiele für diese Kriterien sind der allgemeine Gesundheitszustand einer Person oder frühere Behandlungen.
Zulassungskriterien
Studienberechtigtes Alter
20 Jahre bis 65 Jahre (Erwachsene, Älterer Erwachsener)
Akzeptiert gesunde Freiwillige
Nein
Studienberechtigte Geschlechter
Alle
Beschreibung
Inclusion Criteria:
- Male and female
- Age: 20 to 65 years old
- Metabolic syndrome according to the criteria of the National Cholesterol Education Program Adult Treatment Panel III
Exclusion Criteria:
- fasting plasma glucose > 126 mg/dL or a history of diabetes mellitus
- hypertension stage 2 or 3
- glomerulonephritis
- CKD stages 3, 4, or 5
- severe heart or lung disease
- pregnancy
Studienplan
Dieser Abschnitt enthält Einzelheiten zum Studienplan, einschließlich des Studiendesigns und der Messung der Studieninhalte.
Wie ist die Studie aufgebaut?
Designdetails
- Hauptzweck: Unterstützende Pflege
- Zuteilung: Nicht randomisiert
- Interventionsmodell: Parallele Zuordnung
- Maskierung: Keine (Offenes Etikett)
Was misst die Studie?
Primäre Ergebnismessungen
Ergebnis Maßnahme |
Maßnahmenbeschreibung |
Zeitfenster |
---|---|---|
Renal Hemodynamics
Zeitfenster: 12 weeks
|
Hemodynamics renal parameters, namely, creatinine clearance and urinary albumin excretion were measured before and after twelve weeks on a calorie restricted diet.
|
12 weeks
|
Mitarbeiter und Ermittler
Hier finden Sie Personen und Organisationen, die an dieser Studie beteiligt sind.
Mitarbeiter
Ermittler
- Hauptermittler: Rogerio B de Paula, PhD, Professor
Studienaufzeichnungsdaten
Diese Daten verfolgen den Fortschritt der Übermittlung von Studienaufzeichnungen und zusammenfassenden Ergebnissen an ClinicalTrials.gov. Studienaufzeichnungen und gemeldete Ergebnisse werden von der National Library of Medicine (NLM) überprüft, um sicherzustellen, dass sie bestimmten Qualitätskontrollstandards entsprechen, bevor sie auf der öffentlichen Website veröffentlicht werden.
Haupttermine studieren
Studienbeginn
1. Januar 2010
Primärer Abschluss (Tatsächlich)
1. Dezember 2010
Studienabschluss (Tatsächlich)
1. Februar 2011
Studienanmeldedaten
Zuerst eingereicht
11. Mai 2011
Zuerst eingereicht, das die QC-Kriterien erfüllt hat
18. Mai 2011
Zuerst gepostet (Schätzen)
19. Mai 2011
Studienaufzeichnungsaktualisierungen
Letztes Update gepostet (Schätzen)
19. Mai 2011
Letztes eingereichtes Update, das die QC-Kriterien erfüllt
18. Mai 2011
Zuletzt verifiziert
1. Januar 2010
Mehr Informationen
Begriffe im Zusammenhang mit dieser Studie
Schlüsselwörter
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- Syndrom
- Nierenerkrankungen
- Niereninsuffizienz, chronisch
- Metabolisches Syndrom
- Gewichtsverlust
Andere Studien-ID-Nummern
- 273/2006
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