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Group Intervention for Improving Stigma Coping and Empowerment of People With Mental Illness (STEM) (STEM)

14. Juni 2016 aktualisiert von: Wolfgang Gaebel, Professor
This multi-center, 2-arm interventional study within different mental health care settings (psychiatry: in-patient, day-unit and out-patient, as well as psychiatric rehabilitation) evaluates a psychotherapeutic group intervention to improve stigma coping and empowerment using a psychotherapeutic module embedded in a psychoeducational group therapy.

Studienübersicht

Detaillierte Beschreibung

People with mental illness suffer both from the burden of disease itself and from the social stigma related to mental illness, hence impeding their treatment (Sartorius et al. 2005, Link et al. 1999). Negative attitudes towards and discriminating behavior against people with mental illness negatively affect health care utilization, the course of disease, compliance, self-esteem, and social functioning (Sirey et al. 2001, Link et al. 2001, Perlick et al. 2001). Internalizing negative social stereotypes (self-stigmatization; Ritsher et al. 2003, Watson et al. 2007) impairs the quality of life and leads to social withdrawal (Rüesch 2005). Furthermore, self stigma is associated with lower empowerment (Ritsher et al. 2004), a poorer social network (Lysaker et al. 2007), lower compliance (Fung et al. 2008) and a higher extent of symptoms (Corrigan et al. 2006). The stigma of mental illness leads to an impaired pursuance of individual life goals, as job-related ambitions or living in a relationship (Rüesch 2005).

Current approaches targeting the stigma of mental illness primarily focus on education about mental illness in different target groups (e.g. Gaebel et al. 2003, 2004) and can be successful, if appropriately implemented (Gaebel et al. 2008). Yet there is a lack of RCT-tested psychotherapeutic approaches which directly address patients with mental illness improving their skills of coping with stigma and discrimination. Therefore it is intended to develop, manualise, and to evaluate such a psychotherapeutic group intervention within a randomized clinical control group design.

In this context, group-based cognitive-behavioral psychotherapy has been proved as efficient therapeutic approach for patients with depression (cf. McDermut et al. 2006) and with schizophrenia (cf. Lawrence et al. 2006, Barrowclough et al. 2006) in different settings. Patients can serve each other as role models and will modify negative self-related cognitions, thus developing new cognitions supporting self-esteem (Corrigan et al. 2001). The following interventional effects should improve the patients' quality of life and also result in a reduction of frequency and length of inpatient stays and sickness-related absenteeism:

  • improved skills to cope with negative stigmatizing experiences,
  • a reduced burden through of self-stigmatizing cognitions,
  • a better utilization of resources for disease managing in coherence with reduced self-stigmatization, and
  • an improved coping with stigma-related conflicts at work.

Studientyp

Interventionell

Einschreibung (Tatsächlich)

486

Phase

  • Unzutreffend

Kontakte und Standorte

Dieser Abschnitt enthält die Kontaktdaten derjenigen, die die Studie durchführen, und Informationen darüber, wo diese Studie durchgeführt wird.

Studienorte

      • Aachen, Deutschland, 52074
        • Klinik für Psychiatrie und Psychotherapie der RWTH
      • Berlin, Deutschland, 10589
        • Facharztpraxis Dr. Mönter
      • Berlin, Deutschland, 10589
        • Facharztpraxis Gereke
      • Berlin, Deutschland, 12203
        • Facharztpraxis Alicia Navarro Urena
      • Blieskastel, Deutschland, 66440
        • MediClin Bliestal Kliniken, Fachklinik für psychosomatische Medizin
      • Boppard-Bad Salzig, Deutschland, 56154
        • Mittelrhein-Klinik Bad Salzig der DRV
      • Cologne, Deutschland, 50937
        • Klinik für Psychiatrie und Psychotherapie, Universität zu Köln
      • Düsseldorf, Deutschland, 40211
        • Facharztpraxis, Dr. Frosch
      • Düsseldorf, Deutschland, 40227
        • Facharztpraxis Dr. Kuhlbusch
      • Düsseldorf, Deutschland, 40629
        • LVR-Klinikum Düsseldorf - Kliniken der Heinrich-Heine Universität
      • Göttingen, Deutschland, 37075
        • Klinik für Psychiatrie und Psychotherapie, Uniklinik Göttingen
      • Hamburg, Deutschland, 20246
        • Klinik für Psychiatrie und Psychotherapie, UKE
      • Hennigsdorf, Deutschland, 16761
        • Oberhavel Kliniken Hennigsdorf
      • Löhne, Deutschland, 32584
        • Berolina Klinik
      • Marburg, Deutschland, 35039
        • Klinik für Psychiatrie und Psychotherapie der Uniklinik Marburg
      • Munich, Deutschland, 80336
        • Klinik fur Psychiatrie und Psychotherapie, LMU
      • Teltow, Deutschland, 14513
        • Reha-Zentrum Seehof der DRV
      • Tübingen, Deutschland, 72072
        • Psychiatrisch-psychotherapeutisches Rehabilitationszentrum grund.stein
      • Tübingen, Deutschland, 72076
        • Klinik für Psychiatrie und Psychotherapie
      • Waren (Müritz), Deutschland, 17192
        • AHG Klinik Waren

Teilnahmekriterien

Forscher suchen nach Personen, die einer bestimmten Beschreibung entsprechen, die als Auswahlkriterien bezeichnet werden. Einige Beispiele für diese Kriterien sind der allgemeine Gesundheitszustand einer Person oder frühere Behandlungen.

Zulassungskriterien

Studienberechtigtes Alter

18 Jahre bis 65 Jahre (Erwachsene, Älterer Erwachsener)

Akzeptiert gesunde Freiwillige

Nein

Studienberechtigte Geschlechter

Alle

Beschreibung

Inclusion Criteria:

  • Age 18 - 65 years
  • ICD-10 diagnosis of F2, F31.3-31.5, F32-34, F34.2, F43.2
  • patients who would participate in a psychoeducational group therapy in their regular treatment
  • written informed consent of the patient willing to participate
  • capacity of giving consent (as diagnosed by the investigator)

Exclusion Criteria:

  • insufficient knowledge of german language (reading, understanding and speaking not sufficient, as judged by the investigator)
  • acute psychotic or dissociative condition

Studienplan

Dieser Abschnitt enthält Einzelheiten zum Studienplan, einschließlich des Studiendesigns und der Messung der Studieninhalte.

Wie ist die Studie aufgebaut?

Designdetails

  • Hauptzweck: Behandlung
  • Zuteilung: Zufällig
  • Interventionsmodell: Parallele Zuordnung
  • Maskierung: Keine (Offenes Etikett)

Waffen und Interventionen

Teilnehmergruppe / Arm
Intervention / Behandlung
Experimental: Interventional: STEM modules
8 sessions of psychoeducation + 3 sessions + 1 booster session of STEM module (for schizophrenia or depression)
psychoeducational and psychotherapeutical group intervention. 8 sessions of psychoeducation + 3 sessions + 1 booster session of STEM module for schizophrenia or depression)
Sonstiges: Interventional Control
11 sessions + 1 booster session of psychoeducation for schizophrenia or depression)
11 sessions + 1 booster session of psychoeducation (for schizophrenia or depression)

Was misst die Studie?

Primäre Ergebnismessungen

Ergebnis Maßnahme
Maßnahmenbeschreibung
Zeitfenster
subjective quality of life
Zeitfenster: 12 months after intervention

subjective quality of life 12 months after intervention determined by WHOQOL-BREF total score.

To impart coping-strategies in handling stigmatization and to develop empowerment by embedding a psychotherapeutic module in psychoeducational groups.

12 months after intervention

Sekundäre Ergebnismessungen

Ergebnis Maßnahme
Zeitfenster
self-stigma (ISMI)
Zeitfenster: after 6 weeks, 6 months, 12 months
after 6 weeks, 6 months, 12 months
empowerment (BUES)
Zeitfenster: after 6 weeks, 6 months, 12 months
after 6 weeks, 6 months, 12 months
health care utilization (CSSRI, EQ5-D, SF-36)
Zeitfenster: after 6 weeks, 6 months, 12 months
after 6 weeks, 6 months, 12 months

Mitarbeiter und Ermittler

Hier finden Sie Personen und Organisationen, die an dieser Studie beteiligt sind.

Ermittler

  • Hauptermittler: Wolfgang Gaebel, Prof. Dr., LVR-Klinikum Düsseldorf Kliniken der Heinrich-Heine-Universität Düsseldorf

Publikationen und hilfreiche Links

Die Bereitstellung dieser Publikationen erfolgt freiwillig durch die für die Eingabe von Informationen über die Studie verantwortliche Person. Diese können sich auf alles beziehen, was mit dem Studium zu tun hat.

Allgemeine Veröffentlichungen

Studienaufzeichnungsdaten

Diese Daten verfolgen den Fortschritt der Übermittlung von Studienaufzeichnungen und zusammenfassenden Ergebnissen an ClinicalTrials.gov. Studienaufzeichnungen und gemeldete Ergebnisse werden von der National Library of Medicine (NLM) überprüft, um sicherzustellen, dass sie bestimmten Qualitätskontrollstandards entsprechen, bevor sie auf der öffentlichen Website veröffentlicht werden.

Haupttermine studieren

Studienbeginn

1. Mai 2012

Primärer Abschluss (Tatsächlich)

1. Juni 2015

Studienabschluss (Tatsächlich)

1. Juni 2015

Studienanmeldedaten

Zuerst eingereicht

14. Juni 2012

Zuerst eingereicht, das die QC-Kriterien erfüllt hat

30. Juli 2012

Zuerst gepostet (Schätzen)

1. August 2012

Studienaufzeichnungsaktualisierungen

Letztes Update gepostet (Schätzen)

15. Juni 2016

Letztes eingereichtes Update, das die QC-Kriterien erfüllt

14. Juni 2016

Zuletzt verifiziert

1. Juni 2016

Mehr Informationen

Begriffe im Zusammenhang mit dieser Studie

Andere Studien-ID-Nummern

  • STEM

Diese Informationen wurden ohne Änderungen direkt von der Website clinicaltrials.gov abgerufen. Wenn Sie Ihre Studiendaten ändern, entfernen oder aktualisieren möchten, wenden Sie sich bitte an register@clinicaltrials.gov. Sobald eine Änderung auf clinicaltrials.gov implementiert wird, wird diese automatisch auch auf unserer Website aktualisiert .

Klinische Studien zur Depression

Klinische Studien zur psychotherapeutic STEM modules

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