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Managing Sleep Symptoms and Modifying Mechanisms of Traumatic Stress

25. April 2017 aktualisiert von: Wilfred Pigeon, PhD, University of Rochester

A Randomized Controlled Trial of CBT for Insomnia in Patients With PTSD and Depression

The primary purpose of this study is to test whether and how cognitive-behavioral therapy for insomnia (CBTi), a well-supported and highly effective insomnia treatment, may directly improve Posttraumatic Stress Disorder (PTSD) and Major Depressive Disorder (MDD) symptoms. The study is designed as a randomized controlled trial (RCT) to test the effect of CBTi on symptoms of PTSD and co-morbid depression prior to an evidence-based PTSD intervention and to assess the role of neurobiological processes and sleep architecture in mediating treatment outcomes.

Studienübersicht

Detaillierte Beschreibung

Posttraumatic Stress Disorder (PTSD), which occurs in at least 15-20% of individuals exposed to a traumatic event, is a chronic condition associated with the development of a multitude of negative physical and mental health consequences and the co-occurrence of Major Depressive Disorder (MDD). Sleep disturbances, and especially nightmares and insomnia, are quite common in patients with PTSD, but the standard treatments for PTSD do not directly focus on sleep problems. Perhaps as a result, sleep disturbances are one of the most common residual symptoms following both PTSD treatments and depression treatments. Importantly, insomnia, depression and PTSD are each characterized by similar biological dysregulation, including alterations in important aspects of sleep (rapid eye movement sleep and slow wave sleep) as well as processes linked to health and disease (stress system responses and inflammatory processes).

Directly treating sleep in the context of PTSD and MDD is feasible and can lead to robust improvements in sleep, though whether improving sleep can enhance PTSD and MDD outcomes remains to be established. This study will enroll and randomize 150 participants with PTSD, MDD and insomnia. Following baseline assessments (T1) participants will be randomized to receive cognitive-behavioral therapy for insomnia(CBTi), a well-supported and highly effective insomnia treatment, or to a monitor only control condition. Following this first intervention period all participants will receive cognitive processing therapy, a trauma focused therapy with known effects on PTSD and depression. The study will test whether and how CBTi may(1) achieve improvements in PTSD and MDD symptom severity and (2) lead to enhanced response to subsequent treatment with cognitive processing therapy.

Intervening with CBTi prior to a PTSD-specific treatment and measuring biomarkers longitudinally, will allow for the testing of specific effects of sleep improvement on PTSD, depressive symptoms, objective aspects sleep and stress and inflammatory markers, thereby advancing basic understanding of biobehavioral mechanisms in PTSD and depression. Importantly, the proposed approach utilizes a treatment sequence that may appeal to trauma survivors with post-traumatic event symptoms who may be resistant to or unprepared to fully engage in standard PTSD treatments. Confirmation of the study hypotheses could support immediate translation of the findings to clinical practice.

Studientyp

Interventionell

Einschreibung (Tatsächlich)

110

Phase

  • Unzutreffend

Kontakte und Standorte

Dieser Abschnitt enthält die Kontaktdaten derjenigen, die die Studie durchführen, und Informationen darüber, wo diese Studie durchgeführt wird.

Studienorte

    • New York
      • Rochester, New York, Vereinigte Staaten, 14642
        • University of Rochester

Teilnahmekriterien

Forscher suchen nach Personen, die einer bestimmten Beschreibung entsprechen, die als Auswahlkriterien bezeichnet werden. Einige Beispiele für diese Kriterien sind der allgemeine Gesundheitszustand einer Person oder frühere Behandlungen.

Zulassungskriterien

Studienberechtigtes Alter

18 Jahre bis 64 Jahre (Erwachsene)

Akzeptiert gesunde Freiwillige

Nein

Studienberechtigte Geschlechter

Alle

Beschreibung

Inclusion Criteria:

  • must be English-speaking
  • age 18-64 years old
  • with exposure to trauma from interpersonal violence in the past year
  • meet diagnostic criteria for full or subthreshold PTSD
  • meet diagnostic criteria for MDD
  • meet criteria for Insomnia Disorder

Exclusion Criteria:

  • untreated sleep disorders other than insomnia or nightmares
  • dementia or cognitive impairment
  • history of schizophrenia or bipolar I disorder
  • current suicidality
  • health conditions with immunological components or taking immunosuppressive therapies
  • active alcohol dependence
  • medication use including antipsychotics, opiate analgesics, and sleep medications

Studienplan

Dieser Abschnitt enthält Einzelheiten zum Studienplan, einschließlich des Studiendesigns und der Messung der Studieninhalte.

Wie ist die Studie aufgebaut?

Designdetails

  • Hauptzweck: Behandlung
  • Zuteilung: Zufällig
  • Interventionsmodell: Parallele Zuordnung
  • Maskierung: Single

Waffen und Interventionen

Teilnehmergruppe / Arm
Intervention / Behandlung
Aktiver Komparator: Control
Control (brief check-in calls) and Cognitive Processing Therapy (12 individual weekly sessions)
Cognitive Processing Therapy will consist of a standard, structured 12-session protocol (PTSD education, exploring personal impact of trauma, experiencing emotions related to thoughts of trauma, cognitive therapy, and applying healthy thoughts and behaviors) delivered in individual weekly sessions.
Andere Namen:
  • Kognitive Verarbeitungstherapie
Experimental: Cognitive Behavioral Therapy
Cognitive Behavioral Therapy for Insomnia (4 individual therapy sessions over 5 weeks) and Cognitive Processing Therapy (12 individual weekly sessions)
Cognitive Behavioral Therapy for Insomnia(4 individual therapy sessions over 5 weeks) will consist of a standard, structured, multi-component CBT intervention (sleep education, sleep hygiene, sleep restriction, stimulus control, cognitive therapy, and relapse prevention) Cognitive Processing Therapy will consist of a standard, structured 12-session protocol (PTSD education, exploring personal impact of trauma, experiencing emotions related to thoughts of trauma, cognitive therapy, and applying healthy thoughts and behaviors) delivered in individual weekly sessions
Andere Namen:
  • Kognitive Verhaltenstherapie bei Schlaflosigkeit
  • Kognitive Verarbeitungstherapie

Was misst die Studie?

Primäre Ergebnismessungen

Ergebnis Maßnahme
Maßnahmenbeschreibung
Zeitfenster
PTSD (intensity and frequency for each symptom, and remission)
Zeitfenster: 20 weeks
The Clinician Administered PTSD Scale (CAPS)will be used as our primary PTSD outcome measure.
20 weeks

Sekundäre Ergebnismessungen

Ergebnis Maßnahme
Maßnahmenbeschreibung
Zeitfenster
Insomnia severity
Zeitfenster: 20 weeks
The Insomnia Severity Index will measure insomnia severity.
20 weeks
Depression
Zeitfenster: 20 weeks
The Hamilton Rating Scale for Depression-17 (HRSD-17)will be used as our primary measure of depressive symptoms. The MINI will be used to identify MDD remission status.
20 weeks

Andere Ergebnismessungen

Ergebnis Maßnahme
Maßnahmenbeschreibung
Zeitfenster
Sleep
Zeitfenster: 7 weeks.
The primary objective sleep outcomes will be rapid eye movement (REM) arousals and Slow Wave Activity.
7 weeks.
Salivary Cortisol
Zeitfenster: 7 weeks
Salivary cortisol will be measured in the Psychoneuroimmunology (PNI) Lab using a cortisol HS enzyme immunoassay kit.
7 weeks
Inflammatory cytokine levels (IL-6)
Zeitfenster: 7 weeks
Inflammatory cytokine levels (IL-6) will be measured in the PNI Lab using Quantikine high sensitivity (HS) ELISA kits.
7 weeks

Mitarbeiter und Ermittler

Hier finden Sie Personen und Organisationen, die an dieser Studie beteiligt sind.

Ermittler

  • Hauptermittler: Wilfred R. Pigeon, Ph.D., University of Rochester
  • Hauptermittler: Kathi L. Heffner, Ph.D., University of Rochester

Publikationen und hilfreiche Links

Die Bereitstellung dieser Publikationen erfolgt freiwillig durch die für die Eingabe von Informationen über die Studie verantwortliche Person. Diese können sich auf alles beziehen, was mit dem Studium zu tun hat.

Studienaufzeichnungsdaten

Diese Daten verfolgen den Fortschritt der Übermittlung von Studienaufzeichnungen und zusammenfassenden Ergebnissen an ClinicalTrials.gov. Studienaufzeichnungen und gemeldete Ergebnisse werden von der National Library of Medicine (NLM) überprüft, um sicherzustellen, dass sie bestimmten Qualitätskontrollstandards entsprechen, bevor sie auf der öffentlichen Website veröffentlicht werden.

Haupttermine studieren

Studienbeginn

1. Januar 2013

Primärer Abschluss (Tatsächlich)

1. Februar 2017

Studienabschluss (Tatsächlich)

1. Februar 2017

Studienanmeldedaten

Zuerst eingereicht

4. Dezember 2012

Zuerst eingereicht, das die QC-Kriterien erfüllt hat

4. Dezember 2012

Zuerst gepostet (Schätzen)

6. Dezember 2012

Studienaufzeichnungsaktualisierungen

Letztes Update gepostet (Tatsächlich)

27. April 2017

Letztes eingereichtes Update, das die QC-Kriterien erfüllt

25. April 2017

Zuletzt verifiziert

1. August 2016

Mehr Informationen

Begriffe im Zusammenhang mit dieser Studie

Plan für individuelle Teilnehmerdaten (IPD)

Planen Sie, individuelle Teilnehmerdaten (IPD) zu teilen?

Unentschieden

Beschreibung des IPD-Plans

To be determined.

Arzneimittel- und Geräteinformationen, Studienunterlagen

Studiert ein von der US-amerikanischen FDA reguliertes Arzneimittelprodukt

Nein

Studiert ein von der US-amerikanischen FDA reguliertes Geräteprodukt

Nein

Produkt, das in den USA hergestellt und aus den USA exportiert wird

Nein

Diese Informationen wurden ohne Änderungen direkt von der Website clinicaltrials.gov abgerufen. Wenn Sie Ihre Studiendaten ändern, entfernen oder aktualisieren möchten, wenden Sie sich bitte an register@clinicaltrials.gov. Sobald eine Änderung auf clinicaltrials.gov implementiert wird, wird diese automatisch auch auf unserer Website aktualisiert .

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