- ICH GCP
- US-Register für klinische Studien
- Klinische Studie NCT01801319
A Clinical Evaluation of Subcallosal Cingulate Gyrus Deep Brain Stimulation for Treatment-Resistant Depression
24. April 2017 aktualisiert von: Abbott Medical Devices
This is a randomized, placebo-controlled double-blind cross-over trial evaluating the safety, efficacy, daily functioning, and health-related quality of life of Subcallosal Cingulate Gyrus Deep Brain Stimulation (SCG DBS) for participants with Treatment-Resistant Depression (TRD).
A total of 40 eligible participants will be randomized to four treatment sequences (10 participants per sequence).
Each participant will be treated over a 6-month period with active or sham stimulation in which both the participants and the attending psychiatrists will be blinded to treatment allocation.
Studienübersicht
Status
Unbekannt
Bedingungen
Intervention / Behandlung
Studientyp
Interventionell
Einschreibung (Voraussichtlich)
40
Phase
- Unzutreffend
Kontakte und Standorte
Dieser Abschnitt enthält die Kontaktdaten derjenigen, die die Studie durchführen, und Informationen darüber, wo diese Studie durchgeführt wird.
Studienorte
-
-
Ontario
-
Toronto, Ontario, Kanada, M5G 2C4
- Toronto General Hospital
-
-
Teilnahmekriterien
Forscher suchen nach Personen, die einer bestimmten Beschreibung entsprechen, die als Auswahlkriterien bezeichnet werden. Einige Beispiele für diese Kriterien sind der allgemeine Gesundheitszustand einer Person oder frühere Behandlungen.
Zulassungskriterien
Studienberechtigtes Alter
21 Jahre bis 70 Jahre (Erwachsene, Älterer Erwachsener)
Akzeptiert gesunde Freiwillige
Nein
Studienberechtigte Geschlechter
Alle
Beschreibung
Inclusion Criteria:
- Men and women (non-pregnant) ages 21-70 years;
- Diagnosed with non-psychotic major depressive disorder, single or recurrent episode by DSM-IV-TR criteria;
- First episode onset before age 45;
- Current episode > 12 months duration;
- In the current episode: Documented resistance (i.e. persistence of the major depressive episode) to a minimum of 4 adequate depression treatments from at least 3 different treatment categories (e.g. SSRI's, SNRI's, TCA's, MAO-inhibitors, Mirtazipine, Nefazodone, Trazodone, Bupropion, lithium augmentation, thyroid augmentation, ECT); Adequacy of treatments as defined by a score of at least 3 according to the amended Antidepressant Treatment History Form (ATHF) criteria;
- Hamilton Depression Rating Scale (HDRS) of > 20 at 3 separate baseline visits, rated by 2 separate psychiatrists, Baseline 2 and Baseline 3 HDRS scores cannot improve ≥ 25%;
Exclusion Criteria:
- A diagnosis of a bipolar I or bipolar II disorder by DSM-IV-TR criteria;
- Meets criteria for borderline or antisocial personality disorder in the last 12 months by DSM-IV-TR criteria, derived from the Cluster B Personality.
- In the current depressive episode, has been diagnosed with General Anxiety Disorder (GAD) - as defined by the DSM-IV-TR, and GAD is the primary diagnosis;
- Has an intracranial Central Nervous System (CNS) disease that impairs motor, sensory or cognitive function or that requires intermittent or chronic medication (e.g., Parkinson's Disease, migraine, stroke, Huntington's, head trauma, etc.) with exception to non-migraine headaches;
- Has been diagnosed with fibromyalgia or has a current condition which requires chronic pain narcotic usage (e.g. morphine, methadone);
- Has been currently diagnosed with chronic fatigue syndrome;
- Substantial suicidal risk as defined by (1) a current plan and intent, (2) clinician judgment that there is a clear immediate intent for self-harm, (3) more than 3 suicide attempts within the last 12 months;
- Co-morbid obsessive compulsive disorder, post-traumatic stress disorder, panic disorder, bulimia or anorexia nervosa if previously present, must be in remission for 6 months as defined by DSM-IV-TR criteria, derived from the MINI;
- Alcohol, medication, or illegal substance dependence within last 12 months;
- Advanced cardiovascular disease which renders anesthesia and surgery as unsafe as determined by neurosurgeon;
- Plans to use diathermy;
- Have any metallic implants in the brain such as aneurysm clips or cochlear implants;
- Currently participating in another investigational device, drug or surgical trial.
Studienplan
Dieser Abschnitt enthält Einzelheiten zum Studienplan, einschließlich des Studiendesigns und der Messung der Studieninhalte.
Wie ist die Studie aufgebaut?
Designdetails
- Hauptzweck: Behandlung
- Zuteilung: Nicht randomisiert
- Interventionsmodell: Crossover-Aufgabe
- Maskierung: Vervierfachen
Waffen und Interventionen
Teilnehmergruppe / Arm |
Intervention / Behandlung |
|---|---|
|
Aktiver Komparator: Stimulation
Libra Deep Brain Stimulation System is implanted and activated post implantation
|
|
|
Schein-Komparator: No Stimulation
The Libra DBS System is implanted and not activated
|
Was misst die Studie?
Primäre Ergebnismessungen
Ergebnis Maßnahme |
Maßnahmenbeschreibung |
Zeitfenster |
|---|---|---|
|
Primary Efficacy: Changes in the Hamilton Depression Rating Scale-17
Zeitfenster: 3 and 6 months
|
evaluate change in HAMD-17 3 months and 6 months after implantation
|
3 and 6 months
|
Sekundäre Ergebnismessungen
Ergebnis Maßnahme |
Maßnahmenbeschreibung |
Zeitfenster |
|---|---|---|
|
The incidence of all adverse events
Zeitfenster: 6 months
|
The incidence of all adverse events (i.e.
hospitalization due to worsening depression, suicidal ideation, or behavior, medical treatment, and device related events) that occur over study duration.
|
6 months
|
|
Showing SCG-DBS significantly increases health related quality of life compared to sham stimulation in patients with TRD
Zeitfenster: 6 months
|
The following health related quality of life measures will be evaluated: Sheehan Disability Scale-Visual Analog Scale (SDS-VAS), Short Form-12 (SF-12), Sexual Functioning questionnaire (SEX FX) and Endicott Work Productivity Scale (EWPS).
Each measure will be evaluated at baseline and the after each treatment period.
|
6 months
|
Mitarbeiter und Ermittler
Hier finden Sie Personen und Organisationen, die an dieser Studie beteiligt sind.
Sponsor
Ermittler
- Hauptermittler: Sidney Kennedy, M.D., Toronto General Hospital
Studienaufzeichnungsdaten
Diese Daten verfolgen den Fortschritt der Übermittlung von Studienaufzeichnungen und zusammenfassenden Ergebnissen an ClinicalTrials.gov. Studienaufzeichnungen und gemeldete Ergebnisse werden von der National Library of Medicine (NLM) überprüft, um sicherzustellen, dass sie bestimmten Qualitätskontrollstandards entsprechen, bevor sie auf der öffentlichen Website veröffentlicht werden.
Haupttermine studieren
Studienbeginn
1. Juni 2011
Primärer Abschluss (Voraussichtlich)
1. Juni 2017
Studienabschluss (Voraussichtlich)
1. Dezember 2017
Studienanmeldedaten
Zuerst eingereicht
26. Februar 2013
Zuerst eingereicht, das die QC-Kriterien erfüllt hat
27. Februar 2013
Zuerst gepostet (Schätzen)
28. Februar 2013
Studienaufzeichnungsaktualisierungen
Letztes Update gepostet (Tatsächlich)
26. April 2017
Letztes eingereichtes Update, das die QC-Kriterien erfüllt
24. April 2017
Zuletzt verifiziert
1. April 2017
Mehr Informationen
Begriffe im Zusammenhang mit dieser Studie
Schlüsselwörter
Zusätzliche relevante MeSH-Bedingungen
Andere Studien-ID-Nummern
- C-08-07
- Health Canada 148956 (Andere Kennung: Health Canada)
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