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- US-Register für klinische Studien
- Klinische Studie NCT02016196
Rifaximin vs Placebo for the Prevention of Encephalopathy in Patients Treated by TIPS (PRPET)
29. April 2026 aktualisiert von: University Hospital, Toulouse
Double Blind Randomized Study, Comparing Rifaximin vs Placebo for the Prevention of Encephalopathy in Patients Treated by TIPS
TIPS has been used for 20 years, as a means of reducing portal pressure in patients with cirrhosis and portal hypertension related complications.
TIPS proved more effective than alternative treatments in controlling or preventing variceal bleeding and refractory ascites.
The main drawback of the TIPS procedure is progressive overt hepatic encephalopathy (OHE).
Three risk factors for post-TIPS OHE have been identified: age over 65 years, history of previous episodes of OHE, and Child-Pugh score equal to or over 10.
However, the incidence of post-TIPS OHE in patients fulfilling these criteria remains close to 35 %.
Studienübersicht
Status
Abgeschlossen
Bedingungen
Intervention / Behandlung
Detaillierte Beschreibung
TIPS has been used for 20 years, as a means of reducing portal pressure in patients with cirrhosis and portal hypertension related complications.
TIPS proved more effective than alternative treatments in controlling or preventing variceal bleeding and refractory ascites.
The main drawback of the TIPS procedure is progressive overt hepatic encephalopathy (OHE).
Three risk factors for post-TIPS OHE have been identified: age over 65 years, history of previous episodes of OHE, and Child-Pugh score equal to or over 10.
However, the incidence of post-TIPS OHE in patients fulfilling these criteria remains close to 35 %.
Furthermore, the pathogenesis of HE in general but also in patients treated by TIPS is still not well understood.
Therefore, there is a real challenge in discovering new molecular mechanisms involved in pathogenesis of OHE as well as new treatment to better prevent the risk of OHE in patients treated by TIPS.
Observational and experimental studies suggest a microbiota's role in the mechanism of OHE and recently a non absorbable antibiotic has proven to reduce the risk of recurrence of OHE.
However, the effect of this drug for the prevention of a first episode of OHE in patients treated by TIPS is not known.
In addition, the mechanisms of the beneficial effect of rifaximin remain poorly understood.
Studientyp
Interventionell
Einschreibung (Tatsächlich)
211
Phase
- Phase 3
Kontakte und Standorte
Dieser Abschnitt enthält die Kontaktdaten derjenigen, die die Studie durchführen, und Informationen darüber, wo diese Studie durchgeführt wird.
Studienorte
-
-
-
Angers, Frankreich
- CHU Angers
-
Bondy, Frankreich
- Hôpital Jean Verdier
-
Bordeaux, Frankreich
- CHU Bordeaux
-
Lille, Frankreich
- CHRU LILLE
-
Marseille, Frankreich
- CHU Marseille
-
Nantes, Frankreich
- CHU Nantes
-
Paris, Frankreich
- CHU Saint-Antoine
-
Paris, Frankreich
- CHU Beaujon Clichy
-
Paris, Frankreich
- Pitié Salpêtrière
-
Poitiers, Frankreich
- CHU Poitiers
-
Rennes, Frankreich
- CHU Rennes
-
Tours, Frankreich
- CHU Tours
-
-
France
-
Toulouse, France, Frankreich, 31059
- UHToulouse
-
-
Teilnahmekriterien
Forscher suchen nach Personen, die einer bestimmten Beschreibung entsprechen, die als Auswahlkriterien bezeichnet werden. Einige Beispiele für diese Kriterien sind der allgemeine Gesundheitszustand einer Person oder frühere Behandlungen.
Zulassungskriterien
Studienberechtigtes Alter
18 Jahre bis 80 Jahre (Erwachsene, Älterer Erwachsener)
Akzeptiert gesunde Freiwillige
Nein
Beschreibung
Inclusion Criteria:
- cirrhosis with TIPS for ascit treatment or hydrothorax
- prevention digestive bleeding follow up portal hypertension -
- signed consent
Exclusion Criteria:
- hepatocellular carcinoma out of Milan criteria or palliative phase cancer
- Child Pugh score > 12
- TIPS indicated for other indication than bellow
- encephalopathy signs : asterixis or confusion
- Hypersensibility to rifaximin, or derivated of rifamycin
- Patients treated by same class antibacterial
- pregnant woman
- Patient with hepatic transplant
Studienplan
Dieser Abschnitt enthält Einzelheiten zum Studienplan, einschließlich des Studiendesigns und der Messung der Studieninhalte.
Wie ist die Studie aufgebaut?
Designdetails
- Hauptzweck: Behandlung
- Zuteilung: Zufällig
- Interventionsmodell: Parallele Zuordnung
- Maskierung: Doppelt
Waffen und Interventionen
Teilnehmergruppe / Arm |
Intervention / Behandlung |
|---|---|
|
Experimental: rifaximin
6 rifaximin caps of 200 mg per day morning and night, during 15 days before TIPS, and after TIPS during 6 months.
|
6 rifaximin caps of 200 mg morning and night, 15 days before and 6 months after TIPS --------------------------------------------------------------------------------
Andere Namen:
|
|
Placebo-Komparator: placebo
6 caps placebo morning and night, 15 days before and 6 months after TIPS
|
6 placebo caps per day morning and night, during 15 days before TIPS and 6 months after TIPS
|
Was misst die Studie?
Primäre Ergebnismessungen
Ergebnis Maßnahme |
Maßnahmenbeschreibung |
Zeitfenster |
|---|---|---|
|
First episode of overt encephalopathy in patients treated by TIPS
Zeitfenster: 6 months
|
First episode of overt encephalopathy in patients treated by TIPS
|
6 months
|
Sekundäre Ergebnismessungen
Ergebnis Maßnahme |
Maßnahmenbeschreibung |
Zeitfenster |
|---|---|---|
|
number of hospitalisation days
Zeitfenster: 6 months
|
Number and days of hospitalisations for encephalopathy
|
6 months
|
|
Frequency of kidney insufficiency
Zeitfenster: 6 months
|
number of digestive bleeding follow up to portal hypertension, number of ascit punctions, frequency kidney insufficiency and hepatocellular carcinoma
|
6 months
|
|
transplants, deaths
Zeitfenster: 6 months
|
- number of transplants and deaths
|
6 months
|
|
intestinal microbiota
Zeitfenster: 6 months
|
Composition of intestinal microbiota in 30 patients (only UHToulouse)
|
6 months
|
Mitarbeiter und Ermittler
Hier finden Sie Personen und Organisationen, die an dieser Studie beteiligt sind.
Sponsor
Ermittler
- Hauptermittler: Christophe Bureau, MD PhD, University Hospital, Toulouse
Publikationen und hilfreiche Links
Die Bereitstellung dieser Publikationen erfolgt freiwillig durch die für die Eingabe von Informationen über die Studie verantwortliche Person. Diese können sich auf alles beziehen, was mit dem Studium zu tun hat.
Allgemeine Veröffentlichungen
- Bureau C, Thabut D, Jezequel C, Archambeaud I, D'Alteroche L, Dharancy S, Borentain P, Oberti F, Plessier A, De Ledinghen V, Ganne-Carrie N, Carbonell N, Rousseau V, Sommet A, Peron JM, Vinel JP. The Use of Rifaximin in the Prevention of Overt Hepatic Encephalopathy After Transjugular Intrahepatic Portosystemic Shunt : A Randomized Controlled Trial. Ann Intern Med. 2021 May;174(5):633-640. doi: 10.7326/M20-0202. Epub 2021 Feb 2.
- Zacharias HD, Kamel F, Tan J, Kimer N, Gluud LL, Morgan MY. Rifaximin for prevention and treatment of hepatic encephalopathy in people with cirrhosis. Cochrane Database Syst Rev. 2023 Jul 19;7(7):CD011585. doi: 10.1002/14651858.CD011585.pub2.
Studienaufzeichnungsdaten
Diese Daten verfolgen den Fortschritt der Übermittlung von Studienaufzeichnungen und zusammenfassenden Ergebnissen an ClinicalTrials.gov. Studienaufzeichnungen und gemeldete Ergebnisse werden von der National Library of Medicine (NLM) überprüft, um sicherzustellen, dass sie bestimmten Qualitätskontrollstandards entsprechen, bevor sie auf der öffentlichen Website veröffentlicht werden.
Haupttermine studieren
Studienbeginn (Tatsächlich)
1. September 2013
Primärer Abschluss (Tatsächlich)
1. Juli 2017
Studienabschluss (Tatsächlich)
1. Juli 2017
Studienanmeldedaten
Zuerst eingereicht
13. Dezember 2013
Zuerst eingereicht, das die QC-Kriterien erfüllt hat
18. Dezember 2013
Zuerst gepostet (Geschätzt)
19. Dezember 2013
Studienaufzeichnungsaktualisierungen
Letztes Update gepostet (Tatsächlich)
6. Mai 2026
Letztes eingereichtes Update, das die QC-Kriterien erfüllt
29. April 2026
Zuletzt verifiziert
1. April 2026
Mehr Informationen
Begriffe im Zusammenhang mit dieser Studie
Schlüsselwörter
Zusätzliche relevante MeSH-Bedingungen
Andere Studien-ID-Nummern
- RC31/12/0551
Plan für individuelle Teilnehmerdaten (IPD)
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UNENTSCHIEDEN
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