- ICH GCP
- US-Register für klinische Studien
- Klinische Studie NCT02557867
The Effect of Obesity in Dexmedetomidine Metabolic Clearance
10. Oktober 2016 aktualisiert von: Pontificia Universidad Catolica de Chile
The purpose of this study is to study the effect of obesity in dexmedetomidine pharmacokinetics and pharmacodynamic profile.
Studienübersicht
Detaillierte Beschreibung
The investigators expect to find an inverse correlation between the amount of fat mass and liver blood flow or with the enzymatic metabolic capacity.
Results will be based on a population pharmacokinetic modeling analysis performed in NONMEM program.
The investigators will first account for the effect of different measured size scalars on volumes and clearances and then they will search for plausible covariates (liver blood flow, enzymatic capacity, degree of hepatic steatosis, etc) on dexmedetomidine metabolic clearance.
A pharmacokinetic model capable of characterizing clearance changes in the obese using more plausible biological covariates will be tried to be defined.
Studientyp
Interventionell
Einschreibung (Voraussichtlich)
40
Phase
- Phase 4
Kontakte und Standorte
Dieser Abschnitt enthält die Kontaktdaten derjenigen, die die Studie durchführen, und Informationen darüber, wo diese Studie durchgeführt wird.
Studienorte
-
-
Región metropolitana
-
Santiago, Región metropolitana, Chile
- Hospital Clinico Pontificia Universidad Catolica
-
-
Teilnahmekriterien
Forscher suchen nach Personen, die einer bestimmten Beschreibung entsprechen, die als Auswahlkriterien bezeichnet werden. Einige Beispiele für diese Kriterien sind der allgemeine Gesundheitszustand einer Person oder frühere Behandlungen.
Zulassungskriterien
Studienberechtigtes Alter
18 Jahre bis 60 Jahre (Erwachsene)
Akzeptiert gesunde Freiwillige
Ja
Studienberechtigte Geschlechter
Alle
Beschreibung
Inclusion Criteria for obese patients:
- American Society of Anesthesiology classification I-III patients.
- Both genders.
- Age between 18 - 60 years.
- Body mass index higher than 40 Kg/m2.
Inclusion Criteria for non-obese patients:
- American Society of Anesthesiology classification I-II patients
- Both genders.
- Age between 18 - 60 years
- Body mass index lower than 30 Kg/m2.
Exclusion Criteria:
- Known allergy to study drugs
- Uncontrolled hypertension.
- Heart block greater than first degree.
- Chronic hepatic and kidney disease.
- Patients taking any drug acting in the central nervous system within 24 hrs before surgery.
- Patients taking drugs that induce overexpression of liver cytochrome P450-complex enzymes (Carbamazepine, Phenytoin, Phenobarbital, Rifampicin, Dexamethasone, Griseofulvin, Terbinafine, Prednisone, Hydrocortisone, Modafinil).)
- Known addiction to illicit drugs.
- Pregnancy.
- Current or past oncologic disease.
Studienplan
Dieser Abschnitt enthält Einzelheiten zum Studienplan, einschließlich des Studiendesigns und der Messung der Studieninhalte.
Wie ist die Studie aufgebaut?
Designdetails
- Zuteilung: Nicht randomisiert
- Interventionsmodell: Parallele Zuordnung
- Maskierung: Keine (Offenes Etikett)
Waffen und Interventionen
Teilnehmergruppe / Arm |
Intervention / Behandlung |
---|---|
Experimental: Obese
Body composition measurement before surgery using Dual energy X-ray absorptiometry.
Dexmedetomidine infusion during surgery.
Venous blood sampling for dexmedetomidine plasmatic levels during and after surgery.
Liver blood flow indirect non-invasive assessment after surgery using indocyanine.
Liver biopsy during surgery.
|
Dexmedetomidine 0.5 μg/kg over 10 minutes and then, 0.5 mcg/kg/h throughout surgery.
Andere Namen:
|
Experimental: Non-obese
Body composition measurement before surgery using Dual energy X-ray absorptiometry.
Dexmedetomidine infusion during surgery.
Venous blood sampling for dexmedetomidine plasmatic levels during and after surgery.
Liver blood flow indirect non-invasive assessment after surgery using indocyanine.
Liver biopsy during surgery.
|
Dexmedetomidine 0.5 μg/kg over 10 minutes and then, 0.5 mcg/kg/h throughout surgery.
Andere Namen:
|
Was misst die Studie?
Primäre Ergebnismessungen
Ergebnis Maßnahme |
Maßnahmenbeschreibung |
Zeitfenster |
---|---|---|
Dexmedetomidine plasmatic levels
Zeitfenster: From start of infusion (min): 5, 10, 20, 30, 45, 60, 90, 120, 150, 180; from end of infusion (min): 5, 10, 20, 30, 60, 90, 120, 240, 360, 720
|
Measured by high performance liquid chromatography
|
From start of infusion (min): 5, 10, 20, 30, 45, 60, 90, 120, 150, 180; from end of infusion (min): 5, 10, 20, 30, 60, 90, 120, 240, 360, 720
|
Sekundäre Ergebnismessungen
Ergebnis Maßnahme |
Maßnahmenbeschreibung |
Zeitfenster |
---|---|---|
Steatohepatitis score
Zeitfenster: 3 months after liver biopsy specimen collection
|
Using liver biopsy, a score for steatohepatitis will be applied on samples from all patients
|
3 months after liver biopsy specimen collection
|
Plasma disappearance rate of indocyanine
Zeitfenster: 2 hours after arrival to Post-Anesthesia Care Unit
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Using indocyanine green and LiMON monitor (Pulsion Medical Systems) surrogate measures of liver blood flow will be registered.
|
2 hours after arrival to Post-Anesthesia Care Unit
|
Enzyme expression
Zeitfenster: 3 months after liver biopsy specimen collection
|
Liver samples will be analyzed for UGT2B10 and UGT1A4 expression (involved in dexmedetomidine metabolization)
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3 months after liver biopsy specimen collection
|
Hemodynamics
Zeitfenster: Recorded at every blood sample collection (5, 10, 20, 30, 45, 60, 90, 120, 150, 180 min) during anesthesia
|
Heart rate and arterial pressure will be recorded during anesthesia
|
Recorded at every blood sample collection (5, 10, 20, 30, 45, 60, 90, 120, 150, 180 min) during anesthesia
|
Anesthetic depth
Zeitfenster: Recorded at every blood sample collection (5, 10, 20, 30, 45, 60, 90, 120, 150, 180 min) during anesthesia
|
Using a bispectral index monitor, anesthetic depth will be monitorized through out surgery.
|
Recorded at every blood sample collection (5, 10, 20, 30, 45, 60, 90, 120, 150, 180 min) during anesthesia
|
Mitarbeiter und Ermittler
Hier finden Sie Personen und Organisationen, die an dieser Studie beteiligt sind.
Ermittler
- Hauptermittler: Luis I Cortínez, MD, Associate Professor Ordinary Category
Publikationen und hilfreiche Links
Die Bereitstellung dieser Publikationen erfolgt freiwillig durch die für die Eingabe von Informationen über die Studie verantwortliche Person. Diese können sich auf alles beziehen, was mit dem Studium zu tun hat.
Allgemeine Veröffentlichungen
- Brunt EM, Janney CG, Di Bisceglie AM, Neuschwander-Tetri BA, Bacon BR. Nonalcoholic steatohepatitis: a proposal for grading and staging the histological lesions. Am J Gastroenterol. 1999 Sep;94(9):2467-74. doi: 10.1111/j.1572-0241.1999.01377.x.
- Hall JE, Uhrich TD, Barney JA, Arain SR, Ebert TJ. Sedative, amnestic, and analgesic properties of small-dose dexmedetomidine infusions. Anesth Analg. 2000 Mar;90(3):699-705. doi: 10.1097/00000539-200003000-00035.
- Hsu YW, Cortinez LI, Robertson KM, Keifer JC, Sum-Ping ST, Moretti EW, Young CC, Wright DR, Macleod DB, Somma J. Dexmedetomidine pharmacodynamics: part I: crossover comparison of the respiratory effects of dexmedetomidine and remifentanil in healthy volunteers. Anesthesiology. 2004 Nov;101(5):1066-76. doi: 10.1097/00000542-200411000-00005.
- Han PY, Duffull SB, Kirkpatrick CM, Green B. Dosing in obesity: a simple solution to a big problem. Clin Pharmacol Ther. 2007 Nov;82(5):505-8. doi: 10.1038/sj.clpt.6100381.
- Gurbet A, Basagan-Mogol E, Turker G, Ugun F, Kaya FN, Ozcan B. Intraoperative infusion of dexmedetomidine reduces perioperative analgesic requirements. Can J Anaesth. 2006 Jul;53(7):646-52. doi: 10.1007/BF03021622.
- Casati A, Putzu M. Anesthesia in the obese patient: pharmacokinetic considerations. J Clin Anesth. 2005 Mar;17(2):134-45. doi: 10.1016/j.jclinane.2004.01.009.
- Green B, Duffull SB. What is the best size descriptor to use for pharmacokinetic studies in the obese? Br J Clin Pharmacol. 2004 Aug;58(2):119-33. doi: 10.1111/j.1365-2125.2004.02157.x.
- Kaivosaari S, Toivonen P, Aitio O, Sipila J, Koskinen M, Salonen JS, Finel M. Regio- and stereospecific N-glucuronidation of medetomidine: the differences between UDP glucuronosyltransferase (UGT) 1A4 and UGT2B10 account for the complex kinetics of human liver microsomes. Drug Metab Dispos. 2008 Aug;36(8):1529-37. doi: 10.1124/dmd.108.021709. Epub 2008 May 12.
- Bedogni G, Agosti F, De Col A, Marazzi N, Tagliaferri A, Sartorio A. Comparison of dual-energy X-ray absorptiometry, air displacement plethysmography and bioelectrical impedance analysis for the assessment of body composition in morbidly obese women. Eur J Clin Nutr. 2013 Nov;67(11):1129-32. doi: 10.1038/ejcn.2013.159. Epub 2013 Sep 11.
- Li W, Zhang Z, Wu L, Tian Y, Feng S, Chen Y. Determination of dexmedetomidine in human plasma using high performance liquid chromatography coupled with tandem mass spectrometric detection: application to a pharmacokinetic study. J Pharm Biomed Anal. 2009 Dec 5;50(5):897-904. doi: 10.1016/j.jpba.2009.06.012. Epub 2009 Jun 16.
- Ji QC, Zhou JY, Gonzales RJ, Gage EM, El-Shourbagy TA. Simultaneous quantitation of dexmedetomidine and glucuronide metabolites (G-Dex-1 and G-Dex-2) in human plasma utilizing liquid chromatography with tandem mass spectrometric detection. Rapid Commun Mass Spectrom. 2004;18(15):1753-60. doi: 10.1002/rcm.1548.
- Duffull SB, Dooley MJ, Green B, Poole SG, Kirkpatrick CM. A standard weight descriptor for dose adjustment in the obese patient. Clin Pharmacokinet. 2004;43(15):1167-78. doi: 10.2165/00003088-200443150-00007.
- Rolle A, Paredes S, Cortinez LI, Anderson BJ, Quezada N, Solari S, Allende F, Torres J, Cabrera D, Contreras V, Carmona J, Ramirez C, Oliveros AM, Ibacache M. Dexmedetomidine metabolic clearance is not affected by fat mass in obese patients. Br J Anaesth. 2018 May;120(5):969-977. doi: 10.1016/j.bja.2018.01.040. Epub 2018 Mar 28.
Studienaufzeichnungsdaten
Diese Daten verfolgen den Fortschritt der Übermittlung von Studienaufzeichnungen und zusammenfassenden Ergebnissen an ClinicalTrials.gov. Studienaufzeichnungen und gemeldete Ergebnisse werden von der National Library of Medicine (NLM) überprüft, um sicherzustellen, dass sie bestimmten Qualitätskontrollstandards entsprechen, bevor sie auf der öffentlichen Website veröffentlicht werden.
Haupttermine studieren
Studienbeginn
1. August 2015
Primärer Abschluss (Voraussichtlich)
1. Oktober 2016
Studienabschluss (Voraussichtlich)
1. Dezember 2017
Studienanmeldedaten
Zuerst eingereicht
6. September 2015
Zuerst eingereicht, das die QC-Kriterien erfüllt hat
21. September 2015
Zuerst gepostet (Schätzen)
23. September 2015
Studienaufzeichnungsaktualisierungen
Letztes Update gepostet (Schätzen)
12. Oktober 2016
Letztes eingereichtes Update, das die QC-Kriterien erfüllt
10. Oktober 2016
Zuletzt verifiziert
1. Oktober 2016
Mehr Informationen
Begriffe im Zusammenhang mit dieser Studie
Schlüsselwörter
Zusätzliche relevante MeSH-Bedingungen
- Überernährung
- Ernährungsstörungen
- Übergewicht
- Körpergewicht
- Fettleibigkeit
- Physiologische Wirkungen von Arzneimitteln
- Adrenerge Wirkstoffe
- Neurotransmitter-Agenten
- Molekulare Mechanismen der pharmakologischen Wirkung
- Depressiva des zentralen Nervensystems
- Agenten des peripheren Nervensystems
- Analgetika
- Agenten des sensorischen Systems
- Analgetika, nicht narkotisch
- Adrenerge Alpha-2-Rezeptor-Agonisten
- Adrenerge Alpha-Agonisten
- Adrenerge Agonisten
- Hypnotika und Beruhigungsmittel
- Dexmedetomidin
Andere Studien-ID-Nummern
- 14-253
- 1150197 (Andere Zuschuss-/Finanzierungsnummer: FONDECYT)
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UNENTSCHIEDEN
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