- ICH GCP
- US-Register für klinische Studien
- Klinische Studie NCT02771652
Effect of an Internet-based At-home Physical Training Protocol on Quality of Life, Fatigue, Functional Performance, Aerobic Capacity and Muscle Strength in Multiple Sclerosis Patients (ms-intakt)
23. Juni 2016 aktualisiert von: Prof. Dr. Klaus Pfeifer, University of Erlangen-Nürnberg
In this randomised controlled trial, the feasibility and effectiveness of an internet-based exercise intervention including progressive strength and endurance training (e-training) for PwMS was investigated.
Primary outcome was health-related quality of life, secondary outcomes were muscle strength, aerobic capacity and lung function, physical activity and fatigue.
Studienübersicht
Status
Abgeschlossen
Bedingungen
Intervention / Behandlung
Studientyp
Interventionell
Einschreibung (Tatsächlich)
126
Phase
- Unzutreffend
Teilnahmekriterien
Forscher suchen nach Personen, die einer bestimmten Beschreibung entsprechen, die als Auswahlkriterien bezeichnet werden. Einige Beispiele für diese Kriterien sind der allgemeine Gesundheitszustand einer Person oder frühere Behandlungen.
Zulassungskriterien
Studienberechtigtes Alter
18 Jahre bis 65 Jahre (Erwachsene, Älterer Erwachsener)
Akzeptiert gesunde Freiwillige
Nein
Studienberechtigte Geschlechter
Alle
Beschreibung
Inclusion Criteria:
- diagnosed Multiple Sclerosis (McDonald criteria),
- an EDSS score of less than or equal to 4.0,
- not less than 4 weeks of clinical stability prior to inclusion in the study,
- access to the internet.
- the taking of immunotherapeutic agents was not relevant and not monitored
Exclusion Criteria:
- primary progressive multiple sclerosis
- clinically relevant internal disease, especially cardiovascular or pulmonary disease, metabolic and orthopedic diseases
Studienplan
Dieser Abschnitt enthält Einzelheiten zum Studienplan, einschließlich des Studiendesigns und der Messung der Studieninhalte.
Wie ist die Studie aufgebaut?
Designdetails
- Hauptzweck: Behandlung
- Zuteilung: Zufällig
- Interventionsmodell: Parallele Zuordnung
- Maskierung: Single
Waffen und Interventionen
Teilnehmergruppe / Arm |
Intervention / Behandlung |
---|---|
Aktiver Komparator: e-training intervention
Resistance and endurance training
|
The e-training intervention is a home-based aerobic and resistance training program.
Resistance training was prescribed twice weekly for a period of 12 weeks.
No special equipment was necessary except an elastic exercise band or a large gymnastic ball.
In addition, endurance training was to be carried out once a week.
Training intensity was regulated by the participant's subjective, perceived exertion, which was rated between 6 and 20 on the BORG Scale.
The form of activity for the endurance training was freely selected, duration (between 10-60 min) was adjusted to individual fitness levels.
Therapists aimed at eliciting a BORG Feedback of between 11 (fairly light) and 16 (hard).
The exercise training was home-based and supervised via the internet.
Participants continued exercise training for another 12 weeks after the 3month assessment.
|
Sonstiges: Control
no exercise
|
After the initial assessment on entry, those assigned to the control group were instructed to maintain their previous physical activity behaviour.
After waiting three months, they received the same e-training intervention as the intervention group had received from the start.
|
Was misst die Studie?
Primäre Ergebnismessungen
Ergebnis Maßnahme |
Maßnahmenbeschreibung |
Zeitfenster |
---|---|---|
Change in Hamburg Quality of Life Questionnaire for Multiple Sclerosis (HAQUAMS)
Zeitfenster: Assessments took place at baseline and at 3 months
|
38 items generate the subscales of fatigue/thinking, mobility of the lower/upper extremities, communication and mood.
The HAQUAMS total score is calculated from a mean of the subscales, providing a total score between 1 and 5. Higher scores in HAQUAMS indicate lower levels in HRQoL.
The primary outcome will be the change over time from baseline to month 3.
|
Assessments took place at baseline and at 3 months
|
Sekundäre Ergebnismessungen
Ergebnis Maßnahme |
Maßnahmenbeschreibung |
Zeitfenster |
---|---|---|
Würzburg Fatigue Scale (WEIMuS)
Zeitfenster: Assessments took place at baseline, at 3 and 6 months
|
This questionnaire contains 17 items that form a physical and cognitive subscale.
The total score ranges from zero to a maximum of 68 points (maximum fatigue).
The cut-off value for the presence of fatigue is above 32.
|
Assessments took place at baseline, at 3 and 6 months
|
Muscle strength lower extremities
Zeitfenster: Assessments took place at baseline and after 3 and 6 months
|
Maximum isometric muscle strength was tested with the M3 Diagnos machine (Schnell, Peutenhausen, Germany).
|
Assessments took place at baseline and after 3 and 6 months
|
Forced vital capacity
Zeitfenster: Assessments took place at baseline and after 3 and 6 months
|
Forced vital capacity (FVC) was tested with the Master Screen CPX System (Viasys Healthcare, Cardinal Health, Germany).
|
Assessments took place at baseline and after 3 and 6 months
|
Aerobic capacity
Zeitfenster: Assessments took place at baseline and after 3 and 6 months
|
As a marker of endurance capacity, maximal oxygen uptake (VO2peak) was determined by the spiroergometry device Master Screen CPX on a bicycle ergometer (Sanabike 250F, MESA, Germany) at 70-80 revolutions per minute.
|
Assessments took place at baseline and after 3 and 6 months
|
Physical activity
Zeitfenster: Assessments took place at baseline and after 3 and 6 months
|
Habitual physical activity was assessed with the German version of the Baecke Questionnaire including three activity indices (work, sport, leisure time PA).
There were limitations concerning content validity in all indices; therefore, the sport score of the sport index was used.
That score is the product of the intensity, duration and frequency of a participant's reported sports activities.
Higher scores indicate a higher level of PA.
|
Assessments took place at baseline and after 3 and 6 months
|
Peak expiratory flow
Zeitfenster: Assessments took place at baseline and after 3 and 6 months
|
Peak expiratory flow (PEF) was tested with the Master Screen CPX System (Viasys Healthcare, Cardinal Health, Germany).
|
Assessments took place at baseline and after 3 and 6 months
|
Mitarbeiter und Ermittler
Hier finden Sie Personen und Organisationen, die an dieser Studie beteiligt sind.
Sponsor
Mitarbeiter
Ermittler
- Hauptermittler: Matthias Mäurer, Dr., Caritas-Krankenhaus Bad Mergentheim
Publikationen und hilfreiche Links
Die Bereitstellung dieser Publikationen erfolgt freiwillig durch die für die Eingabe von Informationen über die Studie verantwortliche Person. Diese können sich auf alles beziehen, was mit dem Studium zu tun hat.
Allgemeine Veröffentlichungen
- Tallner A, Tzschoppe R,Peters S, Mäurer M, Pfeifer K. Internetgestützte Bewegungsförderung bei Personen mit Multipler Sklerose. Neurologie und Rehabilitation 19(1): 35-46, 2013.
Nützliche Links
Studienaufzeichnungsdaten
Diese Daten verfolgen den Fortschritt der Übermittlung von Studienaufzeichnungen und zusammenfassenden Ergebnissen an ClinicalTrials.gov. Studienaufzeichnungen und gemeldete Ergebnisse werden von der National Library of Medicine (NLM) überprüft, um sicherzustellen, dass sie bestimmten Qualitätskontrollstandards entsprechen, bevor sie auf der öffentlichen Website veröffentlicht werden.
Haupttermine studieren
Studienbeginn
1. Februar 2010
Primärer Abschluss (Tatsächlich)
1. Juni 2011
Studienabschluss (Tatsächlich)
1. November 2011
Studienanmeldedaten
Zuerst eingereicht
4. Mai 2016
Zuerst eingereicht, das die QC-Kriterien erfüllt hat
10. Mai 2016
Zuerst gepostet (Schätzen)
13. Mai 2016
Studienaufzeichnungsaktualisierungen
Letztes Update gepostet (Schätzen)
24. Juni 2016
Letztes eingereichtes Update, das die QC-Kriterien erfüllt
23. Juni 2016
Zuletzt verifiziert
1. Juni 2016
Mehr Informationen
Begriffe im Zusammenhang mit dieser Studie
Schlüsselwörter
Zusätzliche relevante MeSH-Bedingungen
Andere Studien-ID-Nummern
- 1.01.1/09/007
Plan für individuelle Teilnehmerdaten (IPD)
Planen Sie, individuelle Teilnehmerdaten (IPD) zu teilen?
Unentschieden
Studiendaten/Dokumente
-
Detailed intervention description
Informationskommentare: Detailed description of the processes of the e-training intervention (english language)
-
Klinischer Studienbericht
Informationskommentare: Final report for funding foundation (german)
Diese Informationen wurden ohne Änderungen direkt von der Website clinicaltrials.gov abgerufen. Wenn Sie Ihre Studiendaten ändern, entfernen oder aktualisieren möchten, wenden Sie sich bitte an register@clinicaltrials.gov. Sobald eine Änderung auf clinicaltrials.gov implementiert wird, wird diese automatisch auch auf unserer Website aktualisiert .
Klinische Studien zur e-training
-
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-
University of PittsburghNational Institute of Diabetes and Digestive and Kidney Diseases (NIDDK)ZurückgezogenFettleibigkeit | Übergewicht | Verlangen | EssverhaltenVereinigte Staaten
-
National Taiwan University HospitalUnbekanntStreicheln | Motorisches Defizit | Feedback, PsychischTaiwan
-
Zonguldak Bulent Ecevit UniversityNurten TaşdemirAbgeschlossenHerz-Lungen-Stillstand mit erfolgreicher Wiederbelebung | Bildung, PflegeTruthahn
-
The University of Hong KongSimon K.Y.Lee FoundationAbgeschlossenGebrechliches AlterssyndromHongkong
-
University of Maryland, BaltimoreNational Cancer Institute (NCI)RekrutierungBildung, MedizinNigeria
-
Igdir UniversityAtaturk UniversityRekrutierung
-
Tzu Chi UniversityUnbekannt
-
Psychiatric Research Unit, Region Zealand, DenmarkUniversity of CopenhagenAbgeschlossenMedizinische AusbildungDänemark
-
RANDDfusion Inc.AbgeschlossenLehrertrainingVereinigte Staaten