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Impact of Decision Aids on Breast Cancer Surgery Choice: A Randomized Controlled Trial

16. März 2020 aktualisiert von: Ka-Wai Tam, Taipei Medical University Shuang Ho Hospital
Both simple mastectomy and breast conservation therapy (BCT) with radiotherapy yield similar survival rates in breast cancer. These two treatment strategies have diverted cosmetic outcome and convenience. Thus, shared decision making (SDM) is necessary to aid patients to choose an appropriate treatment that suits thier needs. We have developed a decision aids (DAs) and plan to conduct a randomized controlled trial (RCT) to evaluate its impact on cancer patients. The measurements include a battery of interview-based questionnaires and evaluations of decision regret and postsurgical depression. We expect the DAs would benefit the intervention group in the aspects of knowledge, communication and anxiety status during and after thier treatment sessions.

Studienübersicht

Status

Abgeschlossen

Bedingungen

Intervention / Behandlung

Detaillierte Beschreibung

Background:

For women with early-stage breast cancer, both simple mastectomy and breast conservation therapy (BCT) with radiotherapy yield similar survival rates, making psychological adjustment and quality-of-life issues pivotal in treatment choice. Using decision aids (DAs) is one way to provide information to patients and to involve them in making decisions about their treatment. We have developed a DAs to be administered after consultation for Taiwanese women deciding on breast surgery, and plan to conduct a randomized controlled trial (RCT) to evaluate the benefit of DAs on breast surgery decision making.

Patients and Methods:

Decision aids are interventions designed to help patients with early breast cancer to make deliberate choices among treatment options by providing information on those options and any potential outcome relevant to different breast cancer surgeries. Women considering breast cancer surgery are randomly assigned to receive a DAs or the standard oral conversation (control condition) after initial consultation, wherein surgeons disclosed the diagnosis and discussed treatment options with patients. Participants complete interview-based questionnaires 1 day before and 4 weeks after surgery. Primary outcome measures 1 day before surgery are decisional conflict and decision-making difficulties after consultation. Secondary outcomes are decision regret and postsurgical depression 1 month after surgery.

Hypothesis:

The DAs group are predicted to lower decisional conflict scores before surgery, and lower decision regret scores and depression scores 1 month after surgery compared with women in the control arm. Our study hopes to support the efficacy of DAs in helping breast cancer women to arrive at their breast surgery decision.

Studientyp

Interventionell

Einschreibung (Tatsächlich)

150

Phase

  • Unzutreffend

Kontakte und Standorte

Dieser Abschnitt enthält die Kontaktdaten derjenigen, die die Studie durchführen, und Informationen darüber, wo diese Studie durchgeführt wird.

Studienorte

      • New Taipei City, Taiwan
        • Shuang Ho Hospital, Taipei Medical University

Teilnahmekriterien

Forscher suchen nach Personen, die einer bestimmten Beschreibung entsprechen, die als Auswahlkriterien bezeichnet werden. Einige Beispiele für diese Kriterien sind der allgemeine Gesundheitszustand einer Person oder frühere Behandlungen.

Zulassungskriterien

Studienberechtigtes Alter

18 Jahre bis 90 Jahre (Erwachsene, Älterer Erwachsener)

Akzeptiert gesunde Freiwillige

Nein

Studienberechtigte Geschlechter

Weiblich

Beschreibung

Inclusion Criteria:

  • Taiwanese women newly diagnosed with stage 0 to 3 breast cancer (including patients with ductal carcinoma in situ), who were suitable for breast surgery
  • Patients who were able to give consent and complete the interview

Exclusion Criteria:

  • Patients were diagnosed with nonmalignant breast disease
  • Patients were offered neoadjuvant chemotherapy
  • Patients had cognitive impairment
  • Patients were physically unfit to be interviewed
  • Patients were non-Mandarin or -Taiwanese

Studienplan

Dieser Abschnitt enthält Einzelheiten zum Studienplan, einschließlich des Studiendesigns und der Messung der Studieninhalte.

Wie ist die Studie aufgebaut?

Designdetails

  • Hauptzweck: Versorgungsforschung
  • Zuteilung: Zufällig
  • Interventionsmodell: Parallele Zuordnung
  • Maskierung: Doppelt

Waffen und Interventionen

Teilnehmergruppe / Arm
Intervention / Behandlung
Experimental: DAs-Gruppe
Gemeinsame Entscheidungsfindung mithilfe von Entscheidungshilfen
Geteilte Entscheidungsfindung mit Entscheidungshilfen
Kein Eingriff: Kontrollgruppe
Standardmäßige mündliche Erklärung mit Broschüren

Was misst die Studie?

Primäre Ergebnismessungen

Ergebnis Maßnahme
Maßnahmenbeschreibung
Zeitfenster
Decisional conflict
Zeitfenster: 1 day before surgery
Total score of decisional conflict scale
1 day before surgery
Knowledge
Zeitfenster: 1 day before surgery
Total score on knowledge scale
1 day before surgery

Sekundäre Ergebnismessungen

Ergebnis Maßnahme
Maßnahmenbeschreibung
Zeitfenster
Decision regret
Zeitfenster: 4 weeks after surgery
Total score of decision regret
4 weeks after surgery
Postsurgical depression
Zeitfenster: 4 weeks after surgery
Total score of Hospital anxiety and depression scale (HADS)
4 weeks after surgery

Mitarbeiter und Ermittler

Hier finden Sie Personen und Organisationen, die an dieser Studie beteiligt sind.

Ermittler

  • Hauptermittler: Shared Decision Making Resource Center, Shuang Ho Hospital, Taipei Medical University

Publikationen und hilfreiche Links

Die Bereitstellung dieser Publikationen erfolgt freiwillig durch die für die Eingabe von Informationen über die Studie verantwortliche Person. Diese können sich auf alles beziehen, was mit dem Studium zu tun hat.

Studienaufzeichnungsdaten

Diese Daten verfolgen den Fortschritt der Übermittlung von Studienaufzeichnungen und zusammenfassenden Ergebnissen an ClinicalTrials.gov. Studienaufzeichnungen und gemeldete Ergebnisse werden von der National Library of Medicine (NLM) überprüft, um sicherzustellen, dass sie bestimmten Qualitätskontrollstandards entsprechen, bevor sie auf der öffentlichen Website veröffentlicht werden.

Haupttermine studieren

Studienbeginn (Tatsächlich)

1. April 2017

Primärer Abschluss (Tatsächlich)

30. November 2019

Studienabschluss (Tatsächlich)

31. Januar 2020

Studienanmeldedaten

Zuerst eingereicht

29. März 2017

Zuerst eingereicht, das die QC-Kriterien erfüllt hat

6. April 2017

Zuerst gepostet (Tatsächlich)

7. April 2017

Studienaufzeichnungsaktualisierungen

Letztes Update gepostet (Tatsächlich)

18. März 2020

Letztes eingereichtes Update, das die QC-Kriterien erfüllt

16. März 2020

Zuletzt verifiziert

1. März 2020

Mehr Informationen

Begriffe im Zusammenhang mit dieser Studie

Andere Studien-ID-Nummern

  • W105HHC-07

Plan für individuelle Teilnehmerdaten (IPD)

Planen Sie, individuelle Teilnehmerdaten (IPD) zu teilen?

NEIN

Arzneimittel- und Geräteinformationen, Studienunterlagen

Studiert ein von der US-amerikanischen FDA reguliertes Arzneimittelprodukt

Nein

Studiert ein von der US-amerikanischen FDA reguliertes Geräteprodukt

Nein

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