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Virtual Task in Amyotrophic Lateral Sclerosis

8. April 2017 aktualisiert von: Carlos Bandeira de Mello Monteiro, University of Sao Paulo

Efficacy of Different Interaction Devices Using Virtual Task in Amyotrophic Lateral Sclerosis

Thirty individuals with ALS (18 men and 12 women, mean age 59 years, range 44-74 years), and 30 healthy controls matched for age and gender, participated. Individuals with ALS and from the control group were randomly divided into three groups, each using a different communication device systems (Kinect®, Leap Motion Controller® or touchscreen) to perform two task phases (acquisition and retention). Performance was then explored in a third phase (transfer) by switching devices (two transfers); so that, all groups had contact with all communication interfaces.

Studienübersicht

Detaillierte Beschreibung

Participants A total of 60 individuals participated in this study, 30 individuals with ALS (18 men and 12 women, mean age 59 years, range 44-74 years) and 30 healthy individuals who formed the control group, which were (equally) matched individually for age and gender with ALS group.

Rating scales For clinical characteristics of the participants, the scales of functional assessment, fatigue and quality of life were applied. As a functional assessment tool, the Revised Amyotrophic Lateral Sclerosis Functional Rating Scale (ALSFRS - R) was used, validated in Brazilian individuals with ALS which allows monitoring of symptoms and limitations of daily living activities. To evaluate fatigue during the execution of tasks, were used the Fatigue Severity Scale (FSS) and for the assessment of quality of life, were used the Amyotrophic Lateral Sclerosis Assessment Questionnaire in the Portuguese Language (ALSAQ-40/BR), which is also validated for the Brazilian population with ALS.

Protocol Subjects were randomly divided into three groups, using different interfaces for the acquisition of movement. The description of the task and the RV interfaces that were used are described as follows.

Task Participants performed a task to test communication devices developed by the Information Systems Team at the University of São Paulo. The task was set up as a game in which the goal was to reach as many bubbles displayed on an 11-inch computer monitor, forming seven rows and 18 columns with a total of 126 bubbles. This required individuals to be able to use a range as is typically required in communication systems. The task was divided into two phases: (1) the first phase was characterized by identification of dexterity zone or range of reach, in which the subject had to touch ("burst") the largest possible number of bubbles (changing bubble color from blue to gray) in a set time of 30 seconds, identifying the range zone; (2) the second phase was characterized as the persecution stage, at this time the researcher defined a central bubble (usually chosen in the center of the skill area, on the bottom line), which changed the color to red. From this moment the individual pursued random bubbles that appeared in their range zone, alternating with a return to the central bubble. This phase was carried out for 30 seconds. To motivate, the task randomly provided bubbles outside the range zone and generated a greater challenge to the individual. The software generated information of the coordinates x, y (row and column) where the bubble was touched and the time the bubble was touched. During task execution, the participant received feedback of the number of bubbles touched, the remaining playing time and the total number of points obtained in attempts, thus observing the performance of the participants.

Interfaces To perform the task were used 3 different interfaces: two interfaces without physical contact, being the Kinect® for Windows from Microsoft, composed of a traditional RGB camera and an infrared depth sensor (IR) and LMC®, characterized as a small motion sensor that demonstrated robustness to measure the movements of the hand and fingers. The interface with physical contact, the touchscreen, was the computer screen itself, where individuals touched the screen in order to burst the bubbles, performing the task. It is noteworthy that the touchscreen is a sensitive interface, employed through pressure, created in order to interact with digital information, found in a majority of modern consumer electronics, mainly computers, tablets and mobile phones.

Procedures and design Individuals who participated in the study gave written informed consent and then were sent to a reserved and quiet room to perform the tasks only in the presence of the researcher. The computer monitor was positioned on a table in front of the participants. The chair was adjusted in accordance with the size and need of the individual, with a footrest available if needed. For wheelchair users, their own wheelchair was used. After the necessary adjustments to perform the task, questionnaires and functional assessment scales were applied; then the researcher provided verbal instructions and performed a demonstration of interfaces according to each task (Kinect® for Windows, LMC® or touchscreen). Subjects were instructed to use the dominant hand (i.e., the least affected side) for all interfaces used during the game.

For the acquisition phase a target was set of 300 bubbles to be touched in the definition phase of the dexterity zone. There were 126 bubbles presented during each attempt; therefore it took at least three attempts to reach the proposed goal. Soon after the step establishing the dexterity zone, the researcher defined the central bubble and began the stage of chase area. In addition to the acquisition phase, all groups performed a retention test after 5 minutes with the completion of only one attempt. After the retention test, two transfer tests with the change of interfaces were performed.

Studientyp

Interventionell

Einschreibung (Tatsächlich)

60

Phase

  • Unzutreffend

Kontakte und Standorte

Dieser Abschnitt enthält die Kontaktdaten derjenigen, die die Studie durchführen, und Informationen darüber, wo diese Studie durchgeführt wird.

Studienorte

      • Sao Paulo, Brasilien, 03828-000
        • Escola de Artes,Ciencias e Humanidades da Universidade d Sao Paulo

Teilnahmekriterien

Forscher suchen nach Personen, die einer bestimmten Beschreibung entsprechen, die als Auswahlkriterien bezeichnet werden. Einige Beispiele für diese Kriterien sind der allgemeine Gesundheitszustand einer Person oder frühere Behandlungen.

Zulassungskriterien

Studienberechtigtes Alter

40 Jahre bis 75 Jahre (Erwachsene, Älterer Erwachsener)

Akzeptiert gesunde Freiwillige

Ja

Studienberechtigte Geschlechter

Alle

Beschreibung

Inclusion Criteria:

  • individuals diagnosed with ALS defined according to the revised classification of El Escorial;
  • individuals who regularly attended the Neuromuscular Disease Research Sector (SIDNM) of the Federal University of São Paulo

Exclusion Criteria:

  • individuals who had other diagnosis of neuromuscular disease such as: progressive muscular atrophy (PMA), progressive bulbar paralysis (PBP), primary lateral sclerosis (PLS);
  • individuals associated with other neurodegenerative diseases;
  • those presenting established functional disability that would prevent the completion of the task.

Studienplan

Dieser Abschnitt enthält Einzelheiten zum Studienplan, einschließlich des Studiendesigns und der Messung der Studieninhalte.

Wie ist die Studie aufgebaut?

Designdetails

  • Hauptzweck: Behandlung
  • Zuteilung: Zufällig
  • Interventionsmodell: Parallele Zuordnung
  • Maskierung: Keine (Offenes Etikett)

Waffen und Interventionen

Teilnehmergruppe / Arm
Intervention / Behandlung
Experimental: Erfassung auf TouchScreen
Die Probanden üben die Aufgabe und das Gedächtnis auf dem Touchscreen, bewegen sich 1 auf LeapMotion und bewegen sich 2 auf Kinect
Die Teilnehmer führten die Erfassung und Speicherung auf dem Touchscreen durch, Übertragung 1 auf Kinect und Übertragung 2 auf LeapMotion.
Experimental: Übernahme auf Kinect
Die Probanden üben die Aufgabe und behalten Kinect, bewegen sich 1 auf dem Touchscreen und bewegen sich 2 auf LeapMotion.
Die Teilnehmer führten die Erfassung und Speicherung auf Kinect durch, Übertragung 1 auf TouchScreen und Übertragung 2 auf LeapMotion.
Experimental: Übernahme auf LeapMotion
Die Probanden üben die Aufgabe und das Zurückhalten von LeapMotion, bewegen sich 1 auf dem Touchscreen und bewegen sich 2 auf Kinect.
Die Teilnehmer führten die Erfassung und Speicherung auf LeapMotion durch, Übertragung 1 auf dem Touchscreen und Übertragung 2 auf Kinect.
Aktiver Komparator: Erfassung über die TouchScreen-Kontrollgruppe
Die Probanden üben die Aufgabe und das Gedächtnis auf dem Touchscreen, bewegen sich 1 auf LeapMotion und bewegen sich 2 auf Kinect
Participants performed acquisition and retention on TouchScreen, transfer 1 on Kinect and transfer 2 on LeapMotion.
Aktiver Komparator: Übernahme durch die Kinect Control Group
Die Probanden üben die Aufgabe und behalten Kinect, bewegen sich 1 auf dem Touchscreen und bewegen sich 2 auf LeapMotion.
Participants performed acquisition and retention on Kinect, transfer 1 on TouchScreen and transfer 2 on LeapMotion.
Aktiver Komparator: Übernahme durch die LeapMotion Control Group
Die Probanden üben die Aufgabe und das Zurückhalten von LeapMotion, bewegen sich 1 auf dem Touchscreen und bewegen sich 2 auf Kinect.
Participants performed acquisition and retention on LeapMotion, transfer 1 on TouchScreen and transfer 2 on Kinect.

Was misst die Studie?

Primäre Ergebnismessungen

Ergebnis Maßnahme
Maßnahmenbeschreibung
Zeitfenster
Motor performance improvement in a virtual Timing Coincident task, comparing performance between LeapMotion, TouchScreen and Kinect.
Zeitfenster: 3 months
Analysis of the motor performance using a virtual Coincident timing task in different devices to compare wether a task with or without contact promote better performance for people with Amyotrophic Lateral Sclerosis
3 months

Mitarbeiter und Ermittler

Hier finden Sie Personen und Organisationen, die an dieser Studie beteiligt sind.

Ermittler

  • Hauptermittler: Carlos BM Monteiro, Ph.D., University of Sao Paulo

Publikationen und hilfreiche Links

Die Bereitstellung dieser Publikationen erfolgt freiwillig durch die für die Eingabe von Informationen über die Studie verantwortliche Person. Diese können sich auf alles beziehen, was mit dem Studium zu tun hat.

Studienaufzeichnungsdaten

Diese Daten verfolgen den Fortschritt der Übermittlung von Studienaufzeichnungen und zusammenfassenden Ergebnissen an ClinicalTrials.gov. Studienaufzeichnungen und gemeldete Ergebnisse werden von der National Library of Medicine (NLM) überprüft, um sicherzustellen, dass sie bestimmten Qualitätskontrollstandards entsprechen, bevor sie auf der öffentlichen Website veröffentlicht werden.

Haupttermine studieren

Studienbeginn (Tatsächlich)

2. Februar 2016

Primärer Abschluss (Tatsächlich)

3. August 2016

Studienabschluss (Tatsächlich)

4. Oktober 2016

Studienanmeldedaten

Zuerst eingereicht

2. April 2017

Zuerst eingereicht, das die QC-Kriterien erfüllt hat

8. April 2017

Zuerst gepostet (Tatsächlich)

13. April 2017

Studienaufzeichnungsaktualisierungen

Letztes Update gepostet (Tatsächlich)

13. April 2017

Letztes eingereichtes Update, das die QC-Kriterien erfüllt

8. April 2017

Zuletzt verifiziert

1. April 2017

Mehr Informationen

Begriffe im Zusammenhang mit dieser Studie

Plan für individuelle Teilnehmerdaten (IPD)

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UNENTSCHIEDEN

Arzneimittel- und Geräteinformationen, Studienunterlagen

Studiert ein von der US-amerikanischen FDA reguliertes Arzneimittelprodukt

Nein

Studiert ein von der US-amerikanischen FDA reguliertes Geräteprodukt

Nein

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