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Evaluation of the Pattern of Thyroid Dysfunctions in Patients With Metabolic Syndrome

2. Mai 2020 aktualisiert von: GAAbdelhay, Assiut University
The study on evaluation the pattern of TD in MetS population may help us to know the magnitude of overlap of these two disease entities and may highlight the importance of thyroid function tests in patients with MetS. This can lead to proper planning and adequate management strategies, resulting in significant reduction in cardiovascular morbidity and mortality due to MetS with TD. Thus, this study aims to evaluate the pattern of TD in patients with MetS and to explore the relationship between TD and components of the MetS.

Studienübersicht

Status

Abgeschlossen

Bedingungen

Detaillierte Beschreibung

The metabolic syndrome (MetS) is a clustering of multiple risk factors for atherosclerotic cardiovascular disease such as central obesity, impaired fasting glucose (IFG) or type 2 diabetes mellitus (T2DM), elevated triglyceride (TG), reduced high density lipoprotein cholesterol (HDL-C) and hypertension (HTN).This cluster of metabolic abnormalities is associated with increased risk for atherosclerotic cardiovascular disease and type 2 diabetes mellitus Despite of the controversy on its definition, it is estimated that one out of four people around the world suffers from MetS. The prevalence of MetS is increasing all over the world.

Thyroid hormones play an important role in regulating energy homeostasis, carbohydrate, lipids and protein metabolism. These hormones accelerate metabolic processes and may be associated with metabolic syndrome. Hyperthyroidism is usually associated with low cholesterol and glucose intolerance; whereas hypothyroidism is associated with high cholesterol tendency, and patients are prone to weight gain and cardiac signs like bradycardia. Thyroid functions affect the components of MetS including HDLcholesterol (HDL-C), triglycerides (TG), blood pressure and plasma glucose.

Thyroid dysfunction (TD) is defined as the altered serum thyroid stimulating hormone (TSH) level with normal or altered thyroid hormones (free triiodothyronine and free thyroxine.TD is risk factors for CardioVascular Disease mediated by the effects of thyroid hormones on lipid and glucose metabolism and blood pressure, hence on components of MetS.MetS and TD are both characterized by a cluster of common abnormalities such as abdominal obesity, hyperglycemia, HTN, reduced HDL-C, and elevated TG and recognized independent risk factors of ASCVD ..Thyroid dysfunction, prominently subclinical hypothyroidism has been observed more frequently in metabolic syndrome patients than general population .

The study on evaluation the pattern of TD in MetS population may help us to know the magnitude of overlap of these two disease entities and may highlight the importance of thyroid function tests in patients with MetS. This can lead to proper planning and adequate management strategies, resulting in significant reduction in cardiovascular morbidity and mortality due to MetS with TD. Thus, this study aims to evaluate the pattern of TD in patients with MetS and to explore the relationship between TD and components of the MetS.

Studientyp

Beobachtungs

Einschreibung (Tatsächlich)

200

Kontakte und Standorte

Dieser Abschnitt enthält die Kontaktdaten derjenigen, die die Studie durchführen, und Informationen darüber, wo diese Studie durchgeführt wird.

Studienorte

Teilnahmekriterien

Forscher suchen nach Personen, die einer bestimmten Beschreibung entsprechen, die als Auswahlkriterien bezeichnet werden. Einige Beispiele für diese Kriterien sind der allgemeine Gesundheitszustand einer Person oder frühere Behandlungen.

Zulassungskriterien

Studienberechtigtes Alter

20 Jahre bis 70 Jahre (Erwachsene, Älterer Erwachsener)

Akzeptiert gesunde Freiwillige

Ja

Studienberechtigte Geschlechter

Alle

Probenahmeverfahren

Wahrscheinlichkeitsstichprobe

Studienpopulation

The study will include 100 patients with metabolic syndrome (MetS) who fulfilled criteria according to the 2005 Revised National Cholesterol Education Program/ATP III. Age and sex matched100 healthy persons who have no features of metabolic syndrome will be included in the study as a control group .

Beschreibung

Inclusion Criteria:

  • Patients satisfying the 2005 Revised National Cholesterol Education Program/AdenosineTri Phosphate III which have three out of five of the following criteria:

    1. Central obesity - defined as waist circumference ≥102 cm for Men and ≥88cm for women.
    2. Raised triglycerides: ≥ 150 mg/dL, or specific treatment for this lipid abnormality.
    3. Reduced HDL cholesterol: < 40 mg/dL in males,< 50 mg/dL in females, or specific treatment for this lipid abnormality
    4. Raised blood pressure: systolic BP ≥130 or diastolic BP ≥85 mm Hg, or treatment of previously diagnosed hypertension.
    5. Raised fasting plasma glucose :( FPG) ≥100 mg /dL, or previously diagnosed type 2 diabetes.

      • knownly diagnosed diabetes mellitus .
      • hypertension diagnosed patients .
      • obese patients.

Exclusion Criteria: 1. Known hypothyroid or sub-clinical hypothyroid or hyperthyroid patients or on treatment.

2. Patients with liver disorders, renal disorders, congestive cardiac failure, pregnant women.

3. Patients with history of respiratory disease, malignancy, Smokers, alcoholics, 4. patients receiving medication that may alter thyroid functions or lipid levels,

-

Studienplan

Dieser Abschnitt enthält Einzelheiten zum Studienplan, einschließlich des Studiendesigns und der Messung der Studieninhalte.

Wie ist die Studie aufgebaut?

Designdetails

Was misst die Studie?

Primäre Ergebnismessungen

Ergebnis Maßnahme
Maßnahmenbeschreibung
Zeitfenster
Thyroid stimulating hormone
Zeitfenster: 2 years.
Evaluation of thyroid dysfunctions in patients with metabolic syndrome
2 years.

Sekundäre Ergebnismessungen

Ergebnis Maßnahme
Maßnahmenbeschreibung
Zeitfenster
Lipid profile
Zeitfenster: 2 years
To evaluate the associations between thyroid hormones levels and components of metabolic syndrome
2 years

Mitarbeiter und Ermittler

Hier finden Sie Personen und Organisationen, die an dieser Studie beteiligt sind.

Publikationen und hilfreiche Links

Die Bereitstellung dieser Publikationen erfolgt freiwillig durch die für die Eingabe von Informationen über die Studie verantwortliche Person. Diese können sich auf alles beziehen, was mit dem Studium zu tun hat.

Studienaufzeichnungsdaten

Diese Daten verfolgen den Fortschritt der Übermittlung von Studienaufzeichnungen und zusammenfassenden Ergebnissen an ClinicalTrials.gov. Studienaufzeichnungen und gemeldete Ergebnisse werden von der National Library of Medicine (NLM) überprüft, um sicherzustellen, dass sie bestimmten Qualitätskontrollstandards entsprechen, bevor sie auf der öffentlichen Website veröffentlicht werden.

Haupttermine studieren

Studienbeginn (Tatsächlich)

5. Juli 2018

Primärer Abschluss (Tatsächlich)

5. September 2018

Studienabschluss (Tatsächlich)

5. Dezember 2018

Studienanmeldedaten

Zuerst eingereicht

6. Juli 2017

Zuerst eingereicht, das die QC-Kriterien erfüllt hat

7. Juli 2017

Zuerst gepostet (Tatsächlich)

11. Juli 2017

Studienaufzeichnungsaktualisierungen

Letztes Update gepostet (Tatsächlich)

5. Mai 2020

Letztes eingereichtes Update, das die QC-Kriterien erfüllt

2. Mai 2020

Zuletzt verifiziert

1. Mai 2020

Mehr Informationen

Begriffe im Zusammenhang mit dieser Studie

Plan für individuelle Teilnehmerdaten (IPD)

Planen Sie, individuelle Teilnehmerdaten (IPD) zu teilen?

NEIN

Studiendaten/Dokumente

Arzneimittel- und Geräteinformationen, Studienunterlagen

Studiert ein von der US-amerikanischen FDA reguliertes Arzneimittelprodukt

Nein

Studiert ein von der US-amerikanischen FDA reguliertes Geräteprodukt

Nein

Diese Informationen wurden ohne Änderungen direkt von der Website clinicaltrials.gov abgerufen. Wenn Sie Ihre Studiendaten ändern, entfernen oder aktualisieren möchten, wenden Sie sich bitte an register@clinicaltrials.gov. Sobald eine Änderung auf clinicaltrials.gov implementiert wird, wird diese automatisch auch auf unserer Website aktualisiert .

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