- ICH GCP
- US-Register für klinische Studien
- Klinische Studie NCT03487068
Assessment of Renal Changes in Patients With Non Alcoholic Fatty Liver Disease
3. April 2018 aktualisiert von: Maiada Mohie Eldin Ibrahim, Assiut University
Assess the renal changes in patients with non-alcoholic fatty liver (NAFLD).
Studienübersicht
Status
Unbekannt
Intervention / Behandlung
Detaillierte Beschreibung
- Non-alcoholic fatty liver disease (NAFLD) is the accumulation of fat (>5%) in liver cells in the absence of excessive alcohol intake or other causes of liver disease. The histologic spectrum of NAFLD ranges from simple steatosis to non-alcoholic steatohepatitis (NASH), liver fibrosis, and cirrhosis. This disease affects up to 30% of the general population in Western countries, especially in patients with metabolic syndrome, obesity, and type II diabetes.
- Accumulating epidemiologic evidence indicates that NAFLD not only affects the liver but also increases the risk of extra-hepatic diseases such as type 2 diabetes mellitus, metabolic syndrome, hypertension, cardiovascular or cerebrovascular diseases, and chronic kidney disease.
- Chronic kidney disease (CKD) is defined by decreased estimated glomerular filtration rate (eGFR) and/or the presence of significant proteinuria. Its prevalence is ~ 4.3 - 13% in general population, but it is expected to increase and ~ 50% of these patients develop end-stage renal disease. Recently, CKD is significantly higher in patients with NAFLD than patients without.
- Several studies have demonstrated that NAFLD independently contributes to increasing the risk of CKD where NAFLD and CKD may share many common cardio-metabolic risk factors e.g. insulin resistance, chronic inflammation, and obesity.
- The exact pathophysiologic mechanisms linking NAFLD to CKD are not completely understood, however, there is increased production of various proinflammatory cytokines, reactive oxygen species, TNF-α, C-reactive protein (CRP), and IL-6 by hepatocytes and non-parenchymal cells (Kupffer cells and hepatic stellate cells) that can link NAFLD and CKD. In addition, altered rennin-angiotensin system activation can be involved.
- Several western studies had evaluated the relationship between NAFLD and CKD and shown the prevalence of CKD in NAFLD patients between 4 - 40%.
- An analysis of the United Network Organ Sharing (UNOS) data base during the years (2002-2011) revealed that 35% of the patients transplanted for NAFLD-related cirrhosis progressed to stage 3-4 CKD within 2 years after liver transplantation in comparison to 10% of patients transplanted for other etiologies.
- Despite these findings CKDs often goes unrecognized and The Third National Health and Nutrition survey (NHANESIII), among all individuals with moderately decreased GFR (less than 60ml/min; stage 3) reported the awareness was approximately 8%.
- There is still very little prospective studies and data linking NAFLD to CKD, and it is lacking in the middle east region.
Studientyp
Interventionell
Einschreibung (Voraussichtlich)
50
Phase
- Unzutreffend
Kontakte und Standorte
Dieser Abschnitt enthält die Kontaktdaten derjenigen, die die Studie durchführen, und Informationen darüber, wo diese Studie durchgeführt wird.
Teilnahmekriterien
Forscher suchen nach Personen, die einer bestimmten Beschreibung entsprechen, die als Auswahlkriterien bezeichnet werden. Einige Beispiele für diese Kriterien sind der allgemeine Gesundheitszustand einer Person oder frühere Behandlungen.
Zulassungskriterien
Studienberechtigtes Alter
18 Jahre bis 90 Jahre (Erwachsene, Älterer Erwachsener)
Akzeptiert gesunde Freiwillige
Nein
Studienberechtigte Geschlechter
Alle
Beschreibung
Inclusion Criteria:
•Patients diagnosed as NAFLD by abdominal ultrasonography, Fibroscan, NAFLD fibrosis score and FIB-4 score
Exclusion Criteria:
- Patients with diabetes and/or hypertension.
- Patients with chronic renal disease.
- Patients with urinary tract infections.
- Patients on medications affecting the kidney (eg: NSAIDs,..etc)
- Patients with chronic liver disease other than NAFLD (chronic hepatitis; viral B,C, autoimmune etc).
- Alcohol consumption.
Studienplan
Dieser Abschnitt enthält Einzelheiten zum Studienplan, einschließlich des Studiendesigns und der Messung der Studieninhalte.
Wie ist die Studie aufgebaut?
Designdetails
- Hauptzweck: Diagnose
- Zuteilung: N / A
- Interventionsmodell: Einzelgruppenzuweisung
- Maskierung: Keine (Offenes Etikett)
Waffen und Interventionen
Teilnehmergruppe / Arm |
Intervention / Behandlung |
---|---|
Sonstiges: Patients with NAFLD
|
The Fibroscan device (Echosens) works by measuring shear wave velocity.
In this technique, a 50-MHz wave is passed into the liver from a small transducer on the end of an ultrasound probe.
The probe also has a transducer on the end that can measure the velocity of the shear wave (in meters per second) as this wave passes through the liver.
The shear wave velocity can then be converted into liver stiffness, which is expressed in kilopascals.
Essentially, the technology measures the velocity of the sound wave passing through the liver and then converts that measurement into a liver stiffness measurement; the entire process is often referred to as liver ultrasonographic elastography.
|
Was misst die Studie?
Primäre Ergebnismessungen
Ergebnis Maßnahme |
Maßnahmenbeschreibung |
Zeitfenster |
---|---|---|
Assessment of renal changes in patients with non-alcoholic fatty liver disease
Zeitfenster: baseline
|
Measuring renal changes especially glomerular and interstitial pathologies which will lead to chronic kidney disease in patients with non alcoholic fatty liver disease.
|
baseline
|
Mitarbeiter und Ermittler
Hier finden Sie Personen und Organisationen, die an dieser Studie beteiligt sind.
Sponsor
Publikationen und hilfreiche Links
Die Bereitstellung dieser Publikationen erfolgt freiwillig durch die für die Eingabe von Informationen über die Studie verantwortliche Person. Diese können sich auf alles beziehen, was mit dem Studium zu tun hat.
Allgemeine Veröffentlichungen
- Castera L. Diagnosis of non-alcoholic fatty liver disease/non-alcoholic steatohepatitis: Non-invasive tests are enough. Liver Int. 2018 Feb;38 Suppl 1:67-70. doi: 10.1111/liv.13658.
- Sinn DH, Kang D, Jang HR, Gu S, Cho SJ, Paik SW, Ryu S, Chang Y, Lazo M, Guallar E, Cho J, Gwak GY. Development of chronic kidney disease in patients with non-alcoholic fatty liver disease: A cohort study. J Hepatol. 2017 Dec;67(6):1274-1280. doi: 10.1016/j.jhep.2017.08.024. Epub 2017 Sep 20.
Studienaufzeichnungsdaten
Diese Daten verfolgen den Fortschritt der Übermittlung von Studienaufzeichnungen und zusammenfassenden Ergebnissen an ClinicalTrials.gov. Studienaufzeichnungen und gemeldete Ergebnisse werden von der National Library of Medicine (NLM) überprüft, um sicherzustellen, dass sie bestimmten Qualitätskontrollstandards entsprechen, bevor sie auf der öffentlichen Website veröffentlicht werden.
Haupttermine studieren
Studienbeginn (Voraussichtlich)
30. April 2018
Primärer Abschluss (Voraussichtlich)
30. April 2019
Studienabschluss (Voraussichtlich)
30. Mai 2019
Studienanmeldedaten
Zuerst eingereicht
22. März 2018
Zuerst eingereicht, das die QC-Kriterien erfüllt hat
27. März 2018
Zuerst gepostet (Tatsächlich)
3. April 2018
Studienaufzeichnungsaktualisierungen
Letztes Update gepostet (Tatsächlich)
4. April 2018
Letztes eingereichtes Update, das die QC-Kriterien erfüllt
3. April 2018
Zuletzt verifiziert
1. März 2018
Mehr Informationen
Begriffe im Zusammenhang mit dieser Studie
Zusätzliche relevante MeSH-Bedingungen
Andere Studien-ID-Nummern
- Renal changes with NAFLD
Plan für individuelle Teilnehmerdaten (IPD)
Planen Sie, individuelle Teilnehmerdaten (IPD) zu teilen?
NEIN
Arzneimittel- und Geräteinformationen, Studienunterlagen
Studiert ein von der US-amerikanischen FDA reguliertes Arzneimittelprodukt
Nein
Studiert ein von der US-amerikanischen FDA reguliertes Geräteprodukt
Nein
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