Diese Seite wurde automatisch übersetzt und die Genauigkeit der Übersetzung wird nicht garantiert. Bitte wende dich an die englische Version für einen Quelltext.

Comparison of Dry Needling and Sustained Pressure in Para-spinal Muscles Trigger Points

1. August 2019 aktualisiert von: Riphah International University

Comparison of Dry Needling and Sustained Pressure in Trigger Points of Lumbar Paraspinal Muscles

This study will compare the effect of dry needling and sustained pressure in the lumbar Paraspinal trigger points in terms of pain threshold and muscle length.

There will be two groups ; experimental and control. Half of study group will receive dry needling session along with stretching and strengthening exercises and half of study group will receive sustained pressure technique along with stretching and strengthening exercises .

Studienübersicht

Status

Abgeschlossen

Detaillierte Beschreibung

The study is Randomized Control Trail , which is being conducted in Pakistan Railway hospital and Riphah international hospital (march 2019-june 2019) . Sample size of 50 individual was calculated using epitool with 95% confidence interval (CI), and power 80%. 50 individual are screened out according to inclusion criteria. Individuals are allocated randomly into two groups , 25 in experimental group and 25 in control group by sealed envelope method.Both groups will receive conventional physiotherapy protocol (hot pack, stretching exercises and strengthening exercises) and then experimental group will receive cervical sensorimotor control training. Assessment will be done on baseline, 2nd week, 4th week and 6th week.

Myofascial trigger point (MTrP) is moreover removed or inactivate by means of mechanical stimuli through filiform needle. A swift and repetitious needle insertions into myofascial trigger point is a treatment technique use for dry needling commonly has many therapeutic advantages. It interrupts motor end plates, muscle fibers and distal axons of myofascial trigger points and shortening of related sarcomere of myocytes.

Use of dry needling in combination Muscle Energy Technique (MET) has more significant effects in improving Visual Analog Scale (VAS), Pain Pressure Threshold (PPT) and Range of Motion (ROM) of females patients having latent trigger points in upper trapezius than alone use of MET.

Laser therapy has verified as to be more successful than dry needling in treating MTrPs. It is a preferred option for the patients having apprehensive behavior towards dry needling and health practioners inexpert with the dry needling procedure.

Dry needling is indicated for the treatment when MTrPs are present, may leads to functional restrictions. They are the source of constant peripheral nociceptive contribution which needs to be inactivated. Dry Needling (DN) is also indicated in fascial adhesions, soft tissue restrictions, shortened muscle fiber due to which restricted range of motion is present.Secondary trigger point (TrP) due to different neuromuscular dysfunctions for example in tendonitis, radiculopathies, disk pathology, migraines, carpal tunnel syndrome, tension type headache, joint dysfunction, cranio-mandibular dysfunction, phantom pain , additional regional urological syndromes and other exceptional neurogenic pruritus, Barre Lieou syndrome

Studientyp

Interventionell

Einschreibung (Tatsächlich)

50

Phase

  • Unzutreffend

Kontakte und Standorte

Dieser Abschnitt enthält die Kontaktdaten derjenigen, die die Studie durchführen, und Informationen darüber, wo diese Studie durchgeführt wird.

Studienorte

      • Islamabad, Pakistan, 44000
        • Riphah International University

Teilnahmekriterien

Forscher suchen nach Personen, die einer bestimmten Beschreibung entsprechen, die als Auswahlkriterien bezeichnet werden. Einige Beispiele für diese Kriterien sind der allgemeine Gesundheitszustand einer Person oder frühere Behandlungen.

Zulassungskriterien

Studienberechtigtes Alter

20 Jahre bis 50 Jahre (Erwachsene)

Akzeptiert gesunde Freiwillige

Nein

Studienberechtigte Geschlechter

Alle

Beschreibung

Inclusion Criteria:

  1. Age between 20-50.
  2. Patient of acute, sub acute, chronic Low back pain (LBP), Mechanical Low back pain (MLBP) and radiculopathies up to one year.
  3. Patients having active (spontaneously painful) or latent (requiring palpation to reproduce the characteristic pain) MTrPs.

Exclusion Criteria:

  1. Patients that were using any medication to reduce the pain and/or have any effect in the skeletal muscle including analgesics, anticoagulants and muscular relaxants.
  2. Taking other treatment in the same period of the research.
  3. Pregnant female.
  4. Patients with Chronic Disease (kidney disease, Diabetic, and osteoporosis) and spinal diseases (herniated disc, spondylolisthesis) will be excluded.

Studienplan

Dieser Abschnitt enthält Einzelheiten zum Studienplan, einschließlich des Studiendesigns und der Messung der Studieninhalte.

Wie ist die Studie aufgebaut?

Designdetails

  • Hauptzweck: Behandlung
  • Zuteilung: Zufällig
  • Interventionsmodell: Parallele Zuordnung
  • Maskierung: Single

Waffen und Interventionen

Teilnehmergruppe / Arm
Intervention / Behandlung
Experimental: Dry Needling
Dry needling (04 Sessions) and exercises
stretching exercises :single knee to chest (15 reps x 3 sets) double knee to chest(15 reps x 3 sets) strengthening exercises: extension exercises (15 reps x 3 sets)
Aktiver Komparator: Sustain Pressure
sustained pressure and Exercises

Sustain Pressure (Number of repetition and hold according to trigger point chronic level)

+ Hot pack 10 to 15 minutes + Active muscle stretching exercise (10 repetition twice daily)

Was misst die Studie?

Primäre Ergebnismessungen

Ergebnis Maßnahme
Maßnahmenbeschreibung
Zeitfenster
The Oswestry Disability Index (ODI)
Zeitfenster: up to 2 weeks
Changes from the base line, The Oswestry Disability Index is an extremely important tool that researchers and disability evaluators use to measure a patient's permanent functional disability. The test is considered the 'gold standard' of low back functional outcome tools.At the end score is calculated by dividing the obtained score by total (50) multiplied by 100.As one question(section 8) was dropped in all participants ,so total score was considered as 45 instead of 50.
up to 2 weeks
Para-spinal muscle length
Zeitfenster: up to 2 weeks
Changes from the base line, Muscle length assessment technique is use to measure available range of muscle. In paraspinal muscles length assessment patient would be sitting position. Palpate anterior superior iliac spine (ASIS) bilaterally and instruct the patient to flex forward producing posterior pelvic tilt. Feel when ASIS starts to move this is the end of thoracolumbar flexion and initiation of posterior pelvic tilt. , Patient forehead would come 10 inches of the knees normally.
up to 2 weeks
Visual analog scale
Zeitfenster: up to 2 weeks
Changes from the base line, The visual analogue scale is one dimensional measure of pain intensity in adults inclusive those with chronic pain. The intensity of pain experienced by the patients on this scale range from no pain (score 0) to very severe pain (score 100). It is marked by paper and pencil on a line consist of horizontal (HVAS) or vertical (VVAS) comprised of 10centimeters (100mm) in length.
up to 2 weeks
Pain Pressure Threshold (PPT).
Zeitfenster: up to 2 weeks
Changes from the base line, Algometer is a device used to recognize the minimum pressure or force which induce pain pressure threshold (PPT). It is uncomplicated portable tool with a spring install in it. Peak force or pressure provided by this device is kilopond (kp) = 10 N, Newton = 100 kilopascal (kPa).
up to 2 weeks

Mitarbeiter und Ermittler

Hier finden Sie Personen und Organisationen, die an dieser Studie beteiligt sind.

Publikationen und hilfreiche Links

Die Bereitstellung dieser Publikationen erfolgt freiwillig durch die für die Eingabe von Informationen über die Studie verantwortliche Person. Diese können sich auf alles beziehen, was mit dem Studium zu tun hat.

Studienaufzeichnungsdaten

Diese Daten verfolgen den Fortschritt der Übermittlung von Studienaufzeichnungen und zusammenfassenden Ergebnissen an ClinicalTrials.gov. Studienaufzeichnungen und gemeldete Ergebnisse werden von der National Library of Medicine (NLM) überprüft, um sicherzustellen, dass sie bestimmten Qualitätskontrollstandards entsprechen, bevor sie auf der öffentlichen Website veröffentlicht werden.

Haupttermine studieren

Studienbeginn (Tatsächlich)

1. März 2019

Primärer Abschluss (Tatsächlich)

30. Mai 2019

Studienabschluss (Tatsächlich)

30. Juni 2019

Studienanmeldedaten

Zuerst eingereicht

30. Juli 2019

Zuerst eingereicht, das die QC-Kriterien erfüllt hat

1. August 2019

Zuerst gepostet (Tatsächlich)

2. August 2019

Studienaufzeichnungsaktualisierungen

Letztes Update gepostet (Tatsächlich)

2. August 2019

Letztes eingereichtes Update, das die QC-Kriterien erfüllt

1. August 2019

Zuletzt verifiziert

1. August 2019

Mehr Informationen

Begriffe im Zusammenhang mit dieser Studie

Plan für individuelle Teilnehmerdaten (IPD)

Planen Sie, individuelle Teilnehmerdaten (IPD) zu teilen?

NEIN

Arzneimittel- und Geräteinformationen, Studienunterlagen

Studiert ein von der US-amerikanischen FDA reguliertes Arzneimittelprodukt

Nein

Studiert ein von der US-amerikanischen FDA reguliertes Geräteprodukt

Nein

Diese Informationen wurden ohne Änderungen direkt von der Website clinicaltrials.gov abgerufen. Wenn Sie Ihre Studiendaten ändern, entfernen oder aktualisieren möchten, wenden Sie sich bitte an register@clinicaltrials.gov. Sobald eine Änderung auf clinicaltrials.gov implementiert wird, wird diese automatisch auch auf unserer Website aktualisiert .

Klinische Studien zur Schmerzen im unteren Rücken

Klinische Studien zur Dry Needling

Abonnieren