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- US-Register für klinische Studien
- Klinische Studie NCT04379349
Using Short Message Service as a Means of Clinical Engagement in Early Psychosis
6. Mai 2020 aktualisiert von: George Foussias, Centre for Addiction and Mental Health
Engagement with clinical services for youth with early psychosis represents a significant challenge, with up to 40% of patients dropping out of treatment in the first year.
This has been linked to worse illness outcomes and represents a significant barrier to recovery for these patients.
This study aims to evaluate the efficacy of short message service (SMS) as a means of improving clinical engagement in early-episode psychosis populations by bridging contact between appointments with weekly check-ins/reminders.
These weekly check-ins during the first year of treatment will serve as an additional opportunity to reach out to patients and give them a chance to do the same with their care teams, with patient responses triggering clinician follow-up if necessary.
Studienübersicht
Status
Abgeschlossen
Bedingungen
Intervention / Behandlung
Studientyp
Interventionell
Einschreibung (Tatsächlich)
61
Phase
- Unzutreffend
Kontakte und Standorte
Dieser Abschnitt enthält die Kontaktdaten derjenigen, die die Studie durchführen, und Informationen darüber, wo diese Studie durchgeführt wird.
Studienorte
-
-
Ontario
-
Toronto, Ontario, Kanada, M5T 1R8
- Centre for Addiction and Mental Health
-
-
Teilnahmekriterien
Forscher suchen nach Personen, die einer bestimmten Beschreibung entsprechen, die als Auswahlkriterien bezeichnet werden. Einige Beispiele für diese Kriterien sind der allgemeine Gesundheitszustand einer Person oder frühere Behandlungen.
Zulassungskriterien
Studienberechtigtes Alter
16 Jahre bis 29 Jahre (Kind, Erwachsene)
Akzeptiert gesunde Freiwillige
Nein
Studienberechtigte Geschlechter
Alle
Beschreibung
Inclusion Criteria:
- between the ages of 16-29
- a diagnosis of an affective or non-affective psychotic disorder (i.e., Bipolar or Major Depressive Disorders with Psychotic Features, Schizophrenia Spectrum Disorders, Other Specified Psychotic Disorders, Substance Induced Psychosis and Attenuated Psychotic Syndrome)
- eligible for follow-up within the Slaight Family Centre for Youth in Transition early intervention service
- within the first 6 months of treatment
Exclusion Criteria:
- involved in another intervention study
- do not have a personal cell phone number
Studienplan
Dieser Abschnitt enthält Einzelheiten zum Studienplan, einschließlich des Studiendesigns und der Messung der Studieninhalte.
Wie ist die Studie aufgebaut?
Designdetails
- Hauptzweck: Behandlung
- Zuteilung: Zufällig
- Interventionsmodell: Parallele Zuordnung
- Maskierung: Single
Waffen und Interventionen
Teilnehmergruppe / Arm |
Intervention / Behandlung |
---|---|
Experimental: Active SMS
Weekly interactive SMS text messaging check-ins.
|
Interactive SMS text message check-ins delivered once weekly to participants.
|
Schein-Komparator: Sham SMS
Weekly minimally interactive SMS text messages.
|
Minimally interactive SMS text message delivered once weekly to participants.
|
Was misst die Studie?
Primäre Ergebnismessungen
Ergebnis Maßnahme |
Maßnahmenbeschreibung |
Zeitfenster |
---|---|---|
Service Engagement Scale (SES)
Zeitfenster: 9 months
|
Clinician-rated treatment engagement and adherence (minimum score = 0, maximum score = 42, higher score indicates worse service engagement)
|
9 months
|
Appointment Attendance
Zeitfenster: 9 months
|
Percentage of attended clinic appointments
|
9 months
|
Sekundäre Ergebnismessungen
Ergebnis Maßnahme |
Maßnahmenbeschreibung |
Zeitfenster |
---|---|---|
Emergency Department Visits
Zeitfenster: 9 months
|
Number of emergency department visits
|
9 months
|
Hospitalizations
Zeitfenster: 9 months
|
Number of hospitalizations
|
9 months
|
Social Functioning Scale (SFS)
Zeitfenster: 9 months
|
Self-report measure of social functioning (minimum score = 0, maximum score = 247, higher score indicates better functioning)
|
9 months
|
Personal and Social Performance Scale (PSP)
Zeitfenster: 9 months
|
Interview-rated measure of global functioning (minimum score = 1, maximum score = 100, higher score indicates better functioning)
|
9 months
|
Quality of Life Enjoyment and Satisfaction Questionnaire (Q-LESQ-18)
Zeitfenster: 9 months
|
Self-reported measure of subjective quality of life (minimum score = 1, maximum score = 5, higher score indicates better quality of life)
|
9 months
|
Clinical Global Impression (CGI)
Zeitfenster: 9 months
|
Interview-based global rating of illness severity (minimum score = 1, maximum score = 7, higher score indicates worse illness severity)
|
9 months
|
Brief Psychiatric Rating Scale (BPRS)
Zeitfenster: 9 months
|
Interview-based measure of the severity of psychiatric symptoms (minimum score = 24, maximum score = 168, higher score indicates higher severity of symptoms)
|
9 months
|
Scale for the Assessment of Negative Symptoms (SANS)
Zeitfenster: 9 months
|
Interview-based measure of the severity of negative symptoms (minimum score = 0, maximum score = 110, higher score indicates higher severity of symptoms)
|
9 months
|
Apathy Evaluation Scale (AES)
Zeitfenster: 9 months
|
Interview-rated measure of the severity of motivation deficits (minimum score = 18, maximum score = 72, higher score indicates worse motivation deficits)
|
9 months
|
Brief Cognitive Assessment Tool for Schizophrenia (B-CATS)
Zeitfenster: 9 months
|
Rater-administered measure of cognitive functioning (scores indicate standardized Z-scores with no pre-defined minimum or maximum score, higher score indicates better cognitive functioning)
|
9 months
|
Drug Attitude Inventory (DAI-10)
Zeitfenster: 9 months
|
Self-reported measure of medication adherence (minimum score = -10, maximum score = + 10, higher score indicates better adherence)
|
9 months
|
Scale To Assess Therapeutic Relationships - Patient Version (STAR-P)
Zeitfenster: 9 months
|
Self-reported measure of the clinician-patient therapeutic relationship (minimum score = 0, maximum score = 48, higher score indicates better therapeutic relationship)
|
9 months
|
Mitarbeiter und Ermittler
Hier finden Sie Personen und Organisationen, die an dieser Studie beteiligt sind.
Ermittler
- Hauptermittler: George Foussias, MD PhD, Centre for Addiction and Mental Health
Studienaufzeichnungsdaten
Diese Daten verfolgen den Fortschritt der Übermittlung von Studienaufzeichnungen und zusammenfassenden Ergebnissen an ClinicalTrials.gov. Studienaufzeichnungen und gemeldete Ergebnisse werden von der National Library of Medicine (NLM) überprüft, um sicherzustellen, dass sie bestimmten Qualitätskontrollstandards entsprechen, bevor sie auf der öffentlichen Website veröffentlicht werden.
Haupttermine studieren
Studienbeginn (Tatsächlich)
1. Januar 2018
Primärer Abschluss (Tatsächlich)
31. März 2020
Studienabschluss (Tatsächlich)
31. März 2020
Studienanmeldedaten
Zuerst eingereicht
5. Mai 2020
Zuerst eingereicht, das die QC-Kriterien erfüllt hat
5. Mai 2020
Zuerst gepostet (Tatsächlich)
7. Mai 2020
Studienaufzeichnungsaktualisierungen
Letztes Update gepostet (Tatsächlich)
8. Mai 2020
Letztes eingereichtes Update, das die QC-Kriterien erfüllt
6. Mai 2020
Zuletzt verifiziert
1. Mai 2020
Mehr Informationen
Begriffe im Zusammenhang mit dieser Studie
Schlüsselwörter
Zusätzliche relevante MeSH-Bedingungen
Andere Studien-ID-Nummern
- 091-2017
Plan für individuelle Teilnehmerdaten (IPD)
Planen Sie, individuelle Teilnehmerdaten (IPD) zu teilen?
Nein
Arzneimittel- und Geräteinformationen, Studienunterlagen
Studiert ein von der US-amerikanischen FDA reguliertes Arzneimittelprodukt
Nein
Studiert ein von der US-amerikanischen FDA reguliertes Geräteprodukt
Nein
Diese Informationen wurden ohne Änderungen direkt von der Website clinicaltrials.gov abgerufen. Wenn Sie Ihre Studiendaten ändern, entfernen oder aktualisieren möchten, wenden Sie sich bitte an register@clinicaltrials.gov. Sobald eine Änderung auf clinicaltrials.gov implementiert wird, wird diese automatisch auch auf unserer Website aktualisiert .
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