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Using Short Message Service as a Means of Clinical Engagement in Early Psychosis

6. Mai 2020 aktualisiert von: George Foussias, Centre for Addiction and Mental Health
Engagement with clinical services for youth with early psychosis represents a significant challenge, with up to 40% of patients dropping out of treatment in the first year. This has been linked to worse illness outcomes and represents a significant barrier to recovery for these patients. This study aims to evaluate the efficacy of short message service (SMS) as a means of improving clinical engagement in early-episode psychosis populations by bridging contact between appointments with weekly check-ins/reminders. These weekly check-ins during the first year of treatment will serve as an additional opportunity to reach out to patients and give them a chance to do the same with their care teams, with patient responses triggering clinician follow-up if necessary.

Studienübersicht

Studientyp

Interventionell

Einschreibung (Tatsächlich)

61

Phase

  • Unzutreffend

Kontakte und Standorte

Dieser Abschnitt enthält die Kontaktdaten derjenigen, die die Studie durchführen, und Informationen darüber, wo diese Studie durchgeführt wird.

Studienorte

    • Ontario
      • Toronto, Ontario, Kanada, M5T 1R8
        • Centre for Addiction and Mental Health

Teilnahmekriterien

Forscher suchen nach Personen, die einer bestimmten Beschreibung entsprechen, die als Auswahlkriterien bezeichnet werden. Einige Beispiele für diese Kriterien sind der allgemeine Gesundheitszustand einer Person oder frühere Behandlungen.

Zulassungskriterien

Studienberechtigtes Alter

16 Jahre bis 29 Jahre (Kind, Erwachsene)

Akzeptiert gesunde Freiwillige

Nein

Studienberechtigte Geschlechter

Alle

Beschreibung

Inclusion Criteria:

  • between the ages of 16-29
  • a diagnosis of an affective or non-affective psychotic disorder (i.e., Bipolar or Major Depressive Disorders with Psychotic Features, Schizophrenia Spectrum Disorders, Other Specified Psychotic Disorders, Substance Induced Psychosis and Attenuated Psychotic Syndrome)
  • eligible for follow-up within the Slaight Family Centre for Youth in Transition early intervention service
  • within the first 6 months of treatment

Exclusion Criteria:

  • involved in another intervention study
  • do not have a personal cell phone number

Studienplan

Dieser Abschnitt enthält Einzelheiten zum Studienplan, einschließlich des Studiendesigns und der Messung der Studieninhalte.

Wie ist die Studie aufgebaut?

Designdetails

  • Hauptzweck: Behandlung
  • Zuteilung: Zufällig
  • Interventionsmodell: Parallele Zuordnung
  • Maskierung: Single

Waffen und Interventionen

Teilnehmergruppe / Arm
Intervention / Behandlung
Experimental: Active SMS
Weekly interactive SMS text messaging check-ins.
Interactive SMS text message check-ins delivered once weekly to participants.
Schein-Komparator: Sham SMS
Weekly minimally interactive SMS text messages.
Minimally interactive SMS text message delivered once weekly to participants.

Was misst die Studie?

Primäre Ergebnismessungen

Ergebnis Maßnahme
Maßnahmenbeschreibung
Zeitfenster
Service Engagement Scale (SES)
Zeitfenster: 9 months
Clinician-rated treatment engagement and adherence (minimum score = 0, maximum score = 42, higher score indicates worse service engagement)
9 months
Appointment Attendance
Zeitfenster: 9 months
Percentage of attended clinic appointments
9 months

Sekundäre Ergebnismessungen

Ergebnis Maßnahme
Maßnahmenbeschreibung
Zeitfenster
Emergency Department Visits
Zeitfenster: 9 months
Number of emergency department visits
9 months
Hospitalizations
Zeitfenster: 9 months
Number of hospitalizations
9 months
Social Functioning Scale (SFS)
Zeitfenster: 9 months
Self-report measure of social functioning (minimum score = 0, maximum score = 247, higher score indicates better functioning)
9 months
Personal and Social Performance Scale (PSP)
Zeitfenster: 9 months
Interview-rated measure of global functioning (minimum score = 1, maximum score = 100, higher score indicates better functioning)
9 months
Quality of Life Enjoyment and Satisfaction Questionnaire (Q-LESQ-18)
Zeitfenster: 9 months
Self-reported measure of subjective quality of life (minimum score = 1, maximum score = 5, higher score indicates better quality of life)
9 months
Clinical Global Impression (CGI)
Zeitfenster: 9 months
Interview-based global rating of illness severity (minimum score = 1, maximum score = 7, higher score indicates worse illness severity)
9 months
Brief Psychiatric Rating Scale (BPRS)
Zeitfenster: 9 months
Interview-based measure of the severity of psychiatric symptoms (minimum score = 24, maximum score = 168, higher score indicates higher severity of symptoms)
9 months
Scale for the Assessment of Negative Symptoms (SANS)
Zeitfenster: 9 months
Interview-based measure of the severity of negative symptoms (minimum score = 0, maximum score = 110, higher score indicates higher severity of symptoms)
9 months
Apathy Evaluation Scale (AES)
Zeitfenster: 9 months
Interview-rated measure of the severity of motivation deficits (minimum score = 18, maximum score = 72, higher score indicates worse motivation deficits)
9 months
Brief Cognitive Assessment Tool for Schizophrenia (B-CATS)
Zeitfenster: 9 months
Rater-administered measure of cognitive functioning (scores indicate standardized Z-scores with no pre-defined minimum or maximum score, higher score indicates better cognitive functioning)
9 months
Drug Attitude Inventory (DAI-10)
Zeitfenster: 9 months
Self-reported measure of medication adherence (minimum score = -10, maximum score = + 10, higher score indicates better adherence)
9 months
Scale To Assess Therapeutic Relationships - Patient Version (STAR-P)
Zeitfenster: 9 months
Self-reported measure of the clinician-patient therapeutic relationship (minimum score = 0, maximum score = 48, higher score indicates better therapeutic relationship)
9 months

Mitarbeiter und Ermittler

Hier finden Sie Personen und Organisationen, die an dieser Studie beteiligt sind.

Ermittler

  • Hauptermittler: George Foussias, MD PhD, Centre for Addiction and Mental Health

Studienaufzeichnungsdaten

Diese Daten verfolgen den Fortschritt der Übermittlung von Studienaufzeichnungen und zusammenfassenden Ergebnissen an ClinicalTrials.gov. Studienaufzeichnungen und gemeldete Ergebnisse werden von der National Library of Medicine (NLM) überprüft, um sicherzustellen, dass sie bestimmten Qualitätskontrollstandards entsprechen, bevor sie auf der öffentlichen Website veröffentlicht werden.

Haupttermine studieren

Studienbeginn (Tatsächlich)

1. Januar 2018

Primärer Abschluss (Tatsächlich)

31. März 2020

Studienabschluss (Tatsächlich)

31. März 2020

Studienanmeldedaten

Zuerst eingereicht

5. Mai 2020

Zuerst eingereicht, das die QC-Kriterien erfüllt hat

5. Mai 2020

Zuerst gepostet (Tatsächlich)

7. Mai 2020

Studienaufzeichnungsaktualisierungen

Letztes Update gepostet (Tatsächlich)

8. Mai 2020

Letztes eingereichtes Update, das die QC-Kriterien erfüllt

6. Mai 2020

Zuletzt verifiziert

1. Mai 2020

Mehr Informationen

Begriffe im Zusammenhang mit dieser Studie

Andere Studien-ID-Nummern

  • 091-2017

Plan für individuelle Teilnehmerdaten (IPD)

Planen Sie, individuelle Teilnehmerdaten (IPD) zu teilen?

Nein

Arzneimittel- und Geräteinformationen, Studienunterlagen

Studiert ein von der US-amerikanischen FDA reguliertes Arzneimittelprodukt

Nein

Studiert ein von der US-amerikanischen FDA reguliertes Geräteprodukt

Nein

Diese Informationen wurden ohne Änderungen direkt von der Website clinicaltrials.gov abgerufen. Wenn Sie Ihre Studiendaten ändern, entfernen oder aktualisieren möchten, wenden Sie sich bitte an register@clinicaltrials.gov. Sobald eine Änderung auf clinicaltrials.gov implementiert wird, wird diese automatisch auch auf unserer Website aktualisiert .

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