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Regional Bone Turnover Using 18F-fluoride-PET/CT in HIV-1-infected Men: PETRAM Study (PETRAM)

26. Juli 2018 aktualisiert von: University College, London

Understanding Changes in Treatment-related Regional Bone Turnover Using 18F-fluoride-PET/CT in HIV-1-infected Men: PETRAM Study

This is a 48 week study to explore the pathogenesis of HIV treatment related bone disease by using a novel imaging technique, 18F-Fluoride Positron Emission Tomography (18F-PET/CT), which measures regional bone formation. The study will include other standard methods (serum bone markers and DXA) for comparison. Patients enrolled will have baseline, week 24 and week 48 assessment, with baseline being the date of replacing tenofovir disoproxil fumarate (TDF) in their HIV treatment regimen with tenofavir alafenamide fumarate (TAF), compared to a control group continuing TDF. Allocation to change to TAF or continue TDF will be randomised to allow an unbiased assessment of bone changes.

Studienübersicht

Status

Unbekannt

Bedingungen

Detaillierte Beschreibung

Study Design:

This is an observational, open-label, non-randomised, single centre, 48-week study to explore the utility of a novel scanning platform exploring bone turnover during an immediate or deferred (for 48 weeks) switch from Eviplera® to Odefsey® in HIV-1 infected men aged 40 years or older, and stable on Eviplera®.

Participants:

HIV-1-infected males, aged ≥40 years, on Eviplera® >24 weeks, with plasma HIV RNA (pVL) <50cp/mL and without any known history of osteoporosis.

Groups to be Compared: 1. HIV-1-infected males aged ≥40, stable on Eviplera® (rilpivirine (RPV)/emtricitabine (FTC)/tenofovir disoproxil fumarate (TDF)) and remaining on EvipleraÒ for 48 weeks on study; 2. HIV-1-infected males aged ≥40 years, switched to Odefsey® (RPV/FTC/tenofovir alafenamide (TAF)) at study enrollment.

Study Hypothesis: We hypothesis that there will be ongoing subclinical loss of bone at the hip and lumbar spine as measured by 18F-fluoride-PET/CT in those remaining of Eviplera®, and in those switching to Odefsey® there will be reversal of some of this subclinical loss at 24 and 48 weeks post switch.

Primary Outcome Measure(s):To determine the change in regional bone formation at the hip and lumbar spine as measured by 18F-fluoride-PET/CT at 24 weeks post switch from Eviplera® to Odefsey®.

Secondary Outcome Measure(s): 1. Change in regional bone formation at the hip and lumbar spine as measured by 18F-fluoride-PET/CT at 48 weeks post switch from Eviplera® to Odefsey®; 2. Assess safety and tolerability of switching to Odefsey®; 3. To compare DXA changes at the hip and lumbar spine to those detected on 18F-fluoride-PET/CT; 4. Measure changes in plasma/serum bone biomarkers over 24 and 48 weeks; 5. To measure the changes in FRAX® score at week 48.

Studientyp

Beobachtungs

Einschreibung (Voraussichtlich)

30

Kontakte und Standorte

Dieser Abschnitt enthält die Kontaktdaten derjenigen, die die Studie durchführen, und Informationen darüber, wo diese Studie durchgeführt wird.

Studienkontakt

Studieren Sie die Kontaktsicherung

Studienorte

Teilnahmekriterien

Forscher suchen nach Personen, die einer bestimmten Beschreibung entsprechen, die als Auswahlkriterien bezeichnet werden. Einige Beispiele für diese Kriterien sind der allgemeine Gesundheitszustand einer Person oder frühere Behandlungen.

Zulassungskriterien

Studienberechtigtes Alter

40 Jahre bis 65 Jahre (Erwachsene, Älterer Erwachsener)

Akzeptiert gesunde Freiwillige

Nein

Studienberechtigte Geschlechter

Männlich

Probenahmeverfahren

Wahrscheinlichkeitsstichprobe

Studienpopulation

HIV-1-infected men aged ≥40 years on ART regimen containing rilpivirine/tenofovir disoproxil fumarate/ emtricitabine for at least 6 months.

Beschreibung

INCLUSION CRITERIA

  • HIV-1-infected men aged ≥40 years;
  • Virologically suppressed (<50 cp/mL) on Eviplera® for >24 weeks;
  • No known history of osteoporosis (defined as a T-score > -2.5 at the lumbar spine, femoral neck or total hip using DXA);
  • Willing to switch immediately to OdefseyÒ or remain on EvipleraÒ for the duration of the study;
  • No immediate toxicity reason in the opinion of the investigator to switch away from Eviplera;
  • Willing to comply with study procedures.

EXCLUSION CRITERIA

  • Contraindication to the receipt of TAF;
  • Contraindication to 18F-fluoride-PET/CT scanning;
  • Anticipated to require additional radiological imaging during the 48 weeks of study participation with a total cumulative radiation dose of >50 millisieverts (mSv);
  • Current or previous treatment (within the prior 12 months) which can affect bone metabolism including systemic corticosteroids for >4 weeks and bisphosphonates;
  • Hepatitis C coinfected.

Studienplan

Dieser Abschnitt enthält Einzelheiten zum Studienplan, einschließlich des Studiendesigns und der Messung der Studieninhalte.

Wie ist die Studie aufgebaut?

Designdetails

Was misst die Studie?

Primäre Ergebnismessungen

Ergebnis Maßnahme
Maßnahmenbeschreibung
Zeitfenster
Change in regional bone formation at the hip and lumbar spine as measured by 18F-PET/CT at 24 weeks.
Zeitfenster: 24 weeks
Regions of interest will be applied to various regions within the hip including but are not limited to the femoral neck, intertrochanteric region, trochanter and total proximal femur. Further regions of interest will be applied to each vertebral body, skull, pelvis and femoral shaft using the static scan for the calculation of standardised uptake values (SUV). At week 24
24 weeks

Sekundäre Ergebnismessungen

Ergebnis Maßnahme
Maßnahmenbeschreibung
Zeitfenster
The change in regional bone formation at the hip and lumbar spine as measured by 18F-PET/CT at 48 weeks in patients starting a TAF-based ART regimen
Zeitfenster: 48 weeks

Regions of interest will be applied to various regions within the hip including but are not limited to the femoral neck, intertrochanteric region, trochanter and total proximal femur. Further regions of interest will be applied to each vertebral body, skull, pelvis and femoral shaft using the static scan for the calculation of standardised uptake values (SUV).

measured by 18F-PET/CT at 48 weeks

48 weeks
Bone mineral density at the hip and lumbar spine measured by DXA vs. 18F-PET/CT;
Zeitfenster: 24 and 48 weeks
Regions of interest will be applied to including but not limited to the femoral neck, intertrochanteric region, total hip, each lumbar vertebral body, and upper femoral shaft for the calculation of Ki which reflects regional bone perfusion and bone turnover and will be compared to results obtained Dual-energy x-ray absorptiometry (DXA) scans will be performed at baseline (Visit 1b), weeks 24 (Visit 2b) and 48 (Visit 3b) to evaluate the change in areal bone mineral density (BMD) (in g/cm2) in response to treatment at the lumbar spine (L1-L4), total hip, femoral neck and whole body using standard protocols.
24 and 48 weeks
The changes in bone biomarkers over 24 and 48 weeks with changes in 18F-PET/CT;
Zeitfenster: 24 and 48 weeks
Regions of interest will be applied to including but not limited to the femoral neck, intertrochanteric region, total hip, each lumbar vertebral body, and upper femoral shaft for the calculation of Ki which reflects regional bone perfusion and bone turnover, with changes in bone biomarkers. The bone markers to be analysed include, but are not limited to, procollagen Type I N terminal propeptide (PINP), and cross-linked C telopeptides of Type I collagen (CTX).
24 and 48 weeks

Mitarbeiter und Ermittler

Hier finden Sie Personen und Organisationen, die an dieser Studie beteiligt sind.

Sponsor

Mitarbeiter

Publikationen und hilfreiche Links

Die Bereitstellung dieser Publikationen erfolgt freiwillig durch die für die Eingabe von Informationen über die Studie verantwortliche Person. Diese können sich auf alles beziehen, was mit dem Studium zu tun hat.

Studienaufzeichnungsdaten

Diese Daten verfolgen den Fortschritt der Übermittlung von Studienaufzeichnungen und zusammenfassenden Ergebnissen an ClinicalTrials.gov. Studienaufzeichnungen und gemeldete Ergebnisse werden von der National Library of Medicine (NLM) überprüft, um sicherzustellen, dass sie bestimmten Qualitätskontrollstandards entsprechen, bevor sie auf der öffentlichen Website veröffentlicht werden.

Haupttermine studieren

Studienbeginn (Tatsächlich)

24. Juli 2018

Primärer Abschluss (Voraussichtlich)

1. November 2019

Studienabschluss (Voraussichtlich)

1. Januar 2020

Studienanmeldedaten

Zuerst eingereicht

25. April 2017

Zuerst eingereicht, das die QC-Kriterien erfüllt hat

12. Januar 2018

Zuerst gepostet (Tatsächlich)

19. Januar 2018

Studienaufzeichnungsaktualisierungen

Letztes Update gepostet (Tatsächlich)

30. Juli 2018

Letztes eingereichtes Update, das die QC-Kriterien erfüllt

26. Juli 2018

Zuletzt verifiziert

1. Juli 2018

Mehr Informationen

Begriffe im Zusammenhang mit dieser Studie

Andere Studien-ID-Nummern

  • 16/0657

Plan für individuelle Teilnehmerdaten (IPD)

Planen Sie, individuelle Teilnehmerdaten (IPD) zu teilen?

NEIN

Arzneimittel- und Geräteinformationen, Studienunterlagen

Studiert ein von der US-amerikanischen FDA reguliertes Arzneimittelprodukt

Nein

Studiert ein von der US-amerikanischen FDA reguliertes Geräteprodukt

Nein

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