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Middle School to High School Transition Project: Depression and Substance Abuse Prevention (CAST-T/HSTS)

7. Juli 2016 aktualisiert von: Elizabeth McCauley, University of Washington

Middle School to High School Transition Project

This study will implement a school-based program to prevent depression, academic failure, and substance use in at-risk adolescents transitioning from middle school to high school.

Studienübersicht

Detaillierte Beschreibung

The transition from middle school to high school presents important challenges for adolescents. Programs that enhance personal efficacy and social support resources may prevent at-risk students from developing behaviors that can lead to substance use, academic failure, and depression. This study will implement a skills-based program called Coping and Support Training for the Transition (CAST-T) as a preventive intervention for at-risk students.

At-risk students in eighth grade will be randomly assigned to receive either CAST-T or school as usual. The CAST-T program will initially be delivered in twelve sessions over 6 weeks in the middle school setting. The program includes booster sessions, case management, structured home-based parent education, and support and skills training throughout the transition period. Participants will be assessed from the beginning of eighth grade to the end of ninth grade. Vulnerability to academic problems and depression will be assessed with school records and self-report scale scores.

Studientyp

Interventionell

Einschreibung (Tatsächlich)

497

Phase

  • Phase 1

Kontakte und Standorte

Dieser Abschnitt enthält die Kontaktdaten derjenigen, die die Studie durchführen, und Informationen darüber, wo diese Studie durchgeführt wird.

Studienorte

    • Washington
      • Seattle, Washington, Vereinigte Staaten, 98195
        • University of Washington

Teilnahmekriterien

Forscher suchen nach Personen, die einer bestimmten Beschreibung entsprechen, die als Auswahlkriterien bezeichnet werden. Einige Beispiele für diese Kriterien sind der allgemeine Gesundheitszustand einer Person oder frühere Behandlungen.

Zulassungskriterien

Studienberechtigtes Alter

12 Jahre bis 15 Jahre (Kind)

Akzeptiert gesunde Freiwillige

Ja

Studienberechtigte Geschlechter

Alle

Beschreibung

Inclusion Criteria:

  • At-risk for substance abuse, academic failure, and depression
  • Enrolled in eighth grade in Seattle Public Schools
  • English-speaking

Exclusion Criteria:

  • Score above the clinical cutoff on the Youth Self Report Aggressive subscale

Studienplan

Dieser Abschnitt enthält Einzelheiten zum Studienplan, einschließlich des Studiendesigns und der Messung der Studieninhalte.

Wie ist die Studie aufgebaut?

Designdetails

  • Hauptzweck: Verhütung
  • Zuteilung: Zufällig
  • Interventionsmodell: Parallele Zuordnung
  • Maskierung: Keine (Offenes Etikett)

Waffen und Interventionen

Teilnehmergruppe / Arm
Intervention / Behandlung
Experimental: CAST-T/HSTS
The CAST-T/HSTS condition combined the Brief Intervention and 12 school based small group sessions which taught skills to enhance personal control (to manage depression, anger, stress), self-esteem, decision making and interpersonal communications. HSTS skills groups were held in the spring of 8th grade with 4 one-on-one booster sessions delivered to the students as 9th graders by HSTP leaders; parents also participated in 4 sessions. HSTS objectives are: 1) to increase the acquisition of coping skills competencies by teaching and practicing strategies taught; 2) to increase social support resources by building a supportive network; 3) to increase the youth's engagement in positive social activities; and 4) to motivate parents to increase their support via parent educational sessions.
Skills training small group.
Aktiver Komparator: Brief Intervention
Brief Intervention: After each youth and parent completed baseline questionnaires the youth participated in a 1 on 1 standardized clinical follow-up with a trained clinician (blind to study condition) to review areas of concern, based on questionnaire responses including stressors at school, home, and with peers, level of support available and how to access support. The teen and clinician then planned a feedback call to parents, allowing teens to shape requests for support from parents as well as understand exactly what information would be shared with parents. Feedback call to parents reviewed concerns and made recommendations for services as needed. A similar procedure was followed after each assessment for all participants who indicated a risk of clinical depression or self-harm.
Assessment of needs and referral to services as needed.

Was misst die Studie?

Primäre Ergebnismessungen

Ergebnis Maßnahme
Maßnahmenbeschreibung
Zeitfenster
Change in Short Moods and Feelings Questionnaire (SMFQ)
Zeitfenster: Baseline to 18 months
The Short Moods and Feelings Questionnaire is a 13 item measure of level of self reported depressive symptoms. Each item in scored on a 3-point Likert scale as follows: "True" (0), "Sometimes" (1), and "Not True" (2) rated within the timeframe of the previous two weeks. A total score is obtained; scores can range from 0 to 26. Total scores of 12 or higher may signify that a child/adolescent is suffering from depression. Higher scores on this scale suggest a worse outcome or greater endorsement of depressive symptoms. Change is measured based on two time points baseline to the 18 months follow-up assessment.
Baseline to 18 months

Sekundäre Ergebnismessungen

Ergebnis Maßnahme
Maßnahmenbeschreibung
Zeitfenster
School Attachment
Zeitfenster: 18 months

School attachment measure consisted of 4 items. Item responses range from 0 (unsatisfied, rarely attended, not involved, etc.) to 6 (highly satisfied, regularly attended, very involved, etc). Scores could range from 0 to 36 with higher scores indicating more positive school attachment. Item were:

My overall satisfaction with classes was… Overall, how safe did school feel last semester… Overall, how friendly did school feel… How involved were you in school activities…

18 months

Mitarbeiter und Ermittler

Hier finden Sie Personen und Organisationen, die an dieser Studie beteiligt sind.

Ermittler

  • Hauptermittler: Elizabeth McCauley, PhD, University of Washington
  • Hauptermittler: Ann Vander Stoep, PhD, University of Washington

Publikationen und hilfreiche Links

Die Bereitstellung dieser Publikationen erfolgt freiwillig durch die für die Eingabe von Informationen über die Studie verantwortliche Person. Diese können sich auf alles beziehen, was mit dem Studium zu tun hat.

Allgemeine Veröffentlichungen

Nützliche Links

Studienaufzeichnungsdaten

Diese Daten verfolgen den Fortschritt der Übermittlung von Studienaufzeichnungen und zusammenfassenden Ergebnissen an ClinicalTrials.gov. Studienaufzeichnungen und gemeldete Ergebnisse werden von der National Library of Medicine (NLM) überprüft, um sicherzustellen, dass sie bestimmten Qualitätskontrollstandards entsprechen, bevor sie auf der öffentlichen Website veröffentlicht werden.

Haupttermine studieren

Studienbeginn

1. März 2003

Primärer Abschluss (Tatsächlich)

1. Juni 2007

Studienabschluss (Tatsächlich)

1. Juni 2007

Studienanmeldedaten

Zuerst eingereicht

24. Oktober 2003

Zuerst eingereicht, das die QC-Kriterien erfüllt hat

27. Oktober 2003

Zuerst gepostet (Schätzen)

28. Oktober 2003

Studienaufzeichnungsaktualisierungen

Letztes Update gepostet (Schätzen)

17. August 2016

Letztes eingereichtes Update, das die QC-Kriterien erfüllt

7. Juli 2016

Zuletzt verifiziert

1. Juli 2016

Mehr Informationen

Begriffe im Zusammenhang mit dieser Studie

Andere Studien-ID-Nummern

  • 21484-EG
  • R01MH061984 (US NIH Stipendium/Vertrag)

Plan für individuelle Teilnehmerdaten (IPD)

Planen Sie, individuelle Teilnehmerdaten (IPD) zu teilen?

NEIN

Beschreibung des IPD-Plans

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