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Phase 2 Study of Lovastatin as Breast Cancer Chemoprevention

19. Januar 2017 aktualisiert von: James Ford, Stanford University

A Phase 2 Trial of Lovastatin for Modification of Abnormal Breast Duct Cytology and Risk-Associated Biomarkers in Women at High Inherited Risk of Breast Cancer

The study evaluates if a 6-month course of oral lovastatin at 80 mg/day would decrease abnormal breast duct cytology in women with a high inherited breast cancer risk.

Studienübersicht

Status

Beendet

Bedingungen

Intervention / Behandlung

Detaillierte Beschreibung

The study evaluates if a 6-month course of oral lovastatin at 80 mg/day (as 40 mg twice-a-day) would decrease abnormal breast duct cytology in women with a high inherited breast cancer risk. Breast duct cytology was assessed as hyperplasia or hyperplasia with atypia, as measured by random periareolar fine needle aspiration (rpFNA), of breast duct cells.

A stratified analysis of this objective will be performed according to BRCA mutation status (absence or presence of an inherited deleterious BRCA1 or BRCA2 mutation).

Additional objectives of the study are to:

  • Assess change in mammographic density, which is known to associate with breast cancer risk, before and after treatment with lovastatin
  • Asess incidence of breast cancers and new high-risk breast lesions, including atypical hyperplasia, ductal or lobular carcinoma in situ, or radial scar.
  • Assess change in other breast cancer risk-associated biomarkers in rpFNA specimens, including:

    • Ki-67 (a marker of cell proliferation)
    • Estrogen receptor (ER)
    • Progesterone receptor (PR)
    • HER/2-neu over-expression
    • Susceptibility to DNA damage

Studientyp

Interventionell

Einschreibung (Tatsächlich)

30

Phase

  • Phase 2

Kontakte und Standorte

Dieser Abschnitt enthält die Kontaktdaten derjenigen, die die Studie durchführen, und Informationen darüber, wo diese Studie durchgeführt wird.

Studienorte

    • California
      • Stanford, California, Vereinigte Staaten, 94305
        • Stanford University Cancer Center

Teilnahmekriterien

Forscher suchen nach Personen, die einer bestimmten Beschreibung entsprechen, die als Auswahlkriterien bezeichnet werden. Einige Beispiele für diese Kriterien sind der allgemeine Gesundheitszustand einer Person oder frühere Behandlungen.

Zulassungskriterien

Studienberechtigtes Alter

18 Jahre bis 65 Jahre (Erwachsene, Älterer Erwachsener)

Akzeptiert gesunde Freiwillige

Nein

Studienberechtigte Geschlechter

Weiblich

Beschreibung

INCLUSION CRITERIA

  • Female
  • Increased inherited risk of breast cancer, as defined by:

    • Known deleterious mutation in BRCA1, BRCA2, or other high-risk mutation
    • Family history conveying at least a 2-fold increase in breast cancer risk
  • ECOG performance status 0
  • Normal organ and marrow function, including complete blood count and comprehensive metabolic panel within normal institutional limits
  • Subject agreement to limit alcoholic beverage consumption to three alcoholic drinks per week.

EXCLUSION CRITERIA

  • Prior history of invasive breast cancer less than 2 years previously (EXCEPTION: stage III or lower breast cancer > 2 years ago)
  • Current or history of other cancers (EXCEPTION: non-melanoma skin cancer, or stage III or cancer without evidence of recurrence for 5 years
  • Initial mammogram, breast MRI, or clinical breast examination prompts recommendation for biopsy by study investigators.
  • Evidence of malignant cytology on initial rpFNA.
  • Use of other investigational agents.
  • Use of tamoxifen or selective estrogen response modifiers (SERMS), including raloxifene, within the last 2 years.
  • History of allergic reactions attributed to compounds of similar chemical or biologic composition to lovastatin.
  • Uncontrolled intercurrent illness including, but not limited to, ongoing or active infection; symptomatic congestive heart failure; unstable angina pectoris; cardiac arrhythmia; or psychiatric illness/social situations that would limit compliance with study requirements.
  • Currently receiving lovastatin and cyclosporine, gemfibrozil, erythromycin, fibrates or niacin, (unless discontinued for study participation)
  • No evidence of active liver disease, nor elevation of serum transaminases (prior history of liver disease, if not currently active, is not an exclusion)
  • No evidence of myopathy or myositis, including symptoms of generalized muscle aches or weakness, muscle tenderness, or elevation in creatine phosphokinase.
  • Lactating (breastfeeding)

Studienplan

Dieser Abschnitt enthält Einzelheiten zum Studienplan, einschließlich des Studiendesigns und der Messung der Studieninhalte.

Wie ist die Studie aufgebaut?

Designdetails

  • Hauptzweck: Behandlung
  • Zuteilung: N / A
  • Interventionsmodell: Einzelgruppenzuweisung
  • Maskierung: Keine (Offenes Etikett)

Waffen und Interventionen

Teilnehmergruppe / Arm
Intervention / Behandlung
Experimental: Lovastatin 80 mg/day
Lovastatin 80 mg/day as 40 mg orally twice daily, for 6 months.

Lovastatin 80 mg/day as 40 mg orally twice daily.

Lovastatin is approved by FDA as a cholesterol-lowering agent.

Andere Namen:
  • Mevacor
  • Altoprev
  • Advicor (as a combination with niacin)
  • Altocor
  • Statosan (Atos Pharma)

Was misst die Studie?

Primäre Ergebnismessungen

Ergebnis Maßnahme
Maßnahmenbeschreibung
Zeitfenster
Change in the Incidence of Abnormal Breast Duct Cytology After Treatment With Lovastatin 80 mg/Day
Zeitfenster: 6 months

Assessed on that basis of pre- and post-treatment evaluation with RPFNA (random periareolar fine needle aspiration). All subjects received a prescription for lovastatin 80 mg/day, to be taken as 40 mg twice-a-day.

Cytology was qualitatively and quantitatively, using the Masood semiquantitative scale to assign a number to each specimen, with higher numbers indicating increasing degrees of abnormality, as follows:

06-10 Non-proliferative breast disease (NPBD)

11-14 Proliferative breast disease without atypia (PBD-A)

15-18 Proliferative breast disease with atypia (PBD+A)

19-24 Carcinoma in situ and invasive cancer (CIS/IC)

If no cells could be obtained after multiple RPFNA attempts, the classification was acellular.

Change from NPBD to PBD-A was considered Unfavorable.

Change from NPBD to Acellular was considered Equivocal.

Change from PBD-A to NPBD was considered Favorable.

6 months

Sekundäre Ergebnismessungen

Ergebnis Maßnahme
Maßnahmenbeschreibung
Zeitfenster
Change in Mammographic Density Before and After Treatment With Lovastatin 80 mg/Day
Zeitfenster: 6 months

Bilateral mammography was performed at study entry (before lovastatin therapy) and at study conclusion (after lovastatin therapy) . Mammograms were assessed for a decline in mean breast density, using the American College of Radiology Breast Imaging Reporting and Data System (BI-RAD) composition system for mammographic density assessment.

Category 0 Need additional imaging evaluation

  1. Negative
  2. Benign
  3. Probably benign
  4. Suspicious abnormality
  5. Highly suggestive of malignancy
  6. Known biopsy-proven malignancy
6 months
Change in Total Cholesterol After Treatment With Lovastatin 80 mg/Day
Zeitfenster: 6 months
6 months
Change in Low Density Lipoprotein (LDL) After Treatment With Lovastatin 80 mg/Day
Zeitfenster: 6 months
6 months

Mitarbeiter und Ermittler

Hier finden Sie Personen und Organisationen, die an dieser Studie beteiligt sind.

Ermittler

  • Hauptermittler: James Ford, MD, Stanford University

Publikationen und hilfreiche Links

Die Bereitstellung dieser Publikationen erfolgt freiwillig durch die für die Eingabe von Informationen über die Studie verantwortliche Person. Diese können sich auf alles beziehen, was mit dem Studium zu tun hat.

Studienaufzeichnungsdaten

Diese Daten verfolgen den Fortschritt der Übermittlung von Studienaufzeichnungen und zusammenfassenden Ergebnissen an ClinicalTrials.gov. Studienaufzeichnungen und gemeldete Ergebnisse werden von der National Library of Medicine (NLM) überprüft, um sicherzustellen, dass sie bestimmten Qualitätskontrollstandards entsprechen, bevor sie auf der öffentlichen Website veröffentlicht werden.

Haupttermine studieren

Studienbeginn

1. November 2005

Primärer Abschluss (Tatsächlich)

1. Mai 2010

Studienabschluss (Tatsächlich)

1. Dezember 2010

Studienanmeldedaten

Zuerst eingereicht

31. Januar 2006

Zuerst eingereicht, das die QC-Kriterien erfüllt hat

31. Januar 2006

Zuerst gepostet (Schätzen)

2. Februar 2006

Studienaufzeichnungsaktualisierungen

Letztes Update gepostet (Tatsächlich)

9. März 2017

Letztes eingereichtes Update, das die QC-Kriterien erfüllt

19. Januar 2017

Zuletzt verifiziert

1. Januar 2017

Mehr Informationen

Begriffe im Zusammenhang mit dieser Studie

Plan für individuelle Teilnehmerdaten (IPD)

Planen Sie, individuelle Teilnehmerdaten (IPD) zu teilen?

NEIN

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