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Improvement of a Physically Active Lifestyle (FaBA)

13. November 2012 aktualisiert von: Freie Universität Berlin

Improvement of a Physically Active Lifestyle in Orthopedic and Cardiologic Rehabilitation Patients With an Expert System

To help rehabilitation patients to adopt and maintain a physically active lifestyle, it is imperative to increase self-management competencies. Aim of this research project is to evaluate an evidence- and theory-based computerized expert system in comparison to a well established standard program and a questionnaire-only group. Rehabilitation patients will be treated psychologically and followed up over 18 months. The computerized expert system is expected to help patients better than the standard program. Both interventions are hypothesized to improve self-management competencies over and above the rehabilitation treatment (i.e., questionnaire-only group).

Studienübersicht

Detaillierte Beschreibung

An experimental study with three groups is planned over a time period of 18 months. Patients in the intervention group receive an interactive, computerized expert system (Intervention Group, IG). Patients in the Active Control Group (ACG) get an interactive computerized standard program. This standard program has already been proven to be effective but which does not tailor treatment components to the individual needs of the patients. Patients in the Passive Control Group (PCG) are asked to answer the questionnaires only. Rehabilitation patients (N = 1000) will be recruited in three rehabilitation clinics and followed up over six measurement points: t1 and t2 with computer interventions during their rehabilitation stay; t3 and t4 with booster-sessions via telephone (6 weeks and 6 months after admission from rehabilitation). Furthermore, patients will be contacted at t5 per mail with motivational material (12 months after admission) and at t6 again per mail (only questionnaire, 18 months after admission).

The hypotheses are: In comparison to the PCG, both the IG and the ACG are expected to have a higher motivation, to adopt a healthy lifestyle, to perform more health behavior and to be less likely to relapse into previous unhealthy routines. Also, IG and ACG will be healthier as well as they will report more quality of life and rehabilitation satisfaction. In comparison to ACG, the IG is hypothesized to be more effective than the ACG regarding motivation, behavior and social-cognitive predictors of behavior. Moreover, the interventions (ACG and IG) are supposed to be equally effective for cardiac and orthopedic, as well as out-patient and stationary treated rehabilitation patients. After successful evaluation and some adoptions the intervention will be implemented as a self-help program in all eligible rehabilitation clinics and in the internet.

Studientyp

Interventionell

Einschreibung (Tatsächlich)

1377

Phase

  • Unzutreffend

Kontakte und Standorte

Dieser Abschnitt enthält die Kontaktdaten derjenigen, die die Studie durchführen, und Informationen darüber, wo diese Studie durchgeführt wird.

Studienorte

      • Berlin, Deutschland, 14195
        • Freie Universitaet Berlin

Teilnahmekriterien

Forscher suchen nach Personen, die einer bestimmten Beschreibung entsprechen, die als Auswahlkriterien bezeichnet werden. Einige Beispiele für diese Kriterien sind der allgemeine Gesundheitszustand einer Person oder frühere Behandlungen.

Zulassungskriterien

Studienberechtigtes Alter

18 Jahre und älter (Erwachsene, Älterer Erwachsener)

Akzeptiert gesunde Freiwillige

Ja

Studienberechtigte Geschlechter

Alle

Beschreibung

Inclusion Criteria:

  • to be capable of exercising on their own at the minimum level recommended by the according rehabilitation clinic
  • able to fill out a questionnaire (no illiteracy)
  • adequate German language ability

Exclusion Criteria:

  • the participant not be of age
  • severe cognitive deficits
  • visual impairments (patients have to read at the PC)

Studienplan

Dieser Abschnitt enthält Einzelheiten zum Studienplan, einschließlich des Studiendesigns und der Messung der Studieninhalte.

Wie ist die Studie aufgebaut?

Designdetails

  • Hauptzweck: Verhütung
  • Zuteilung: Zufällig
  • Interventionsmodell: Parallele Zuordnung
  • Maskierung: Vervierfachen

Waffen und Interventionen

Teilnehmergruppe / Arm
Intervention / Behandlung
Experimental: Intervention Group (IG)
Patients in the IG will receive an interactive, computerized expert system which tailors treatment components to the individual needs of the patients
Patienten erhalten ein interaktives, computergestütztes Expertensystem, das Behandlungskomponenten auf die individuellen Bedürfnisse der Patienten zuschneidet
Andere Namen:
  • FaBA
Placebo-Komparator: Active Control Group (ACG)
Patients in the ACG will get an interactive computerized standard program which has been proven to be effective (Göhner, & Fuchs, 2007) Göhner, W. & Fuchs, R. (2007). Änderung des Gesundheitsverhaltens. MoVo-Gruppenprogramme für körperliche Aktivität und gesunde Ernährung. Göttingen: Hogrefe.
Patients in the ACG will get an interactive computerized standard program which has been proven to be effective (Göhner, W. & Fuchs, R. (2007). Änderung des Gesundheitsverhaltens. MoVo-Gruppenprogramme für körperliche Aktivität und gesunde Ernährung. Göttingen: Hogrefe.)
Andere Namen:
  • MoVo
Kein Eingriff: Passive Control Group (PCG)
patients are asked to answer the questionnaires only

Was misst die Studie?

Primäre Ergebnismessungen

Ergebnis Maßnahme
Zeitfenster
physical activity
Zeitfenster: 18 months
18 months

Sekundäre Ergebnismessungen

Ergebnis Maßnahme
Zeitfenster
subjective health
Zeitfenster: 18 months
18 months
quality of life
Zeitfenster: 18 months
18 months
rehabilitation satisfaction
Zeitfenster: 18 months
18 months
motivation
Zeitfenster: 18 months
18 months
social-cognitive predictors of behavior (self-efficacy, action control etc.)
Zeitfenster: 18 months
18 months

Mitarbeiter und Ermittler

Hier finden Sie Personen und Organisationen, die an dieser Studie beteiligt sind.

Ermittler

  • Hauptermittler: Sonia Lippke, PhD, Freie Universitaet Berlin

Publikationen und hilfreiche Links

Die Bereitstellung dieser Publikationen erfolgt freiwillig durch die für die Eingabe von Informationen über die Studie verantwortliche Person. Diese können sich auf alles beziehen, was mit dem Studium zu tun hat.

Studienaufzeichnungsdaten

Diese Daten verfolgen den Fortschritt der Übermittlung von Studienaufzeichnungen und zusammenfassenden Ergebnissen an ClinicalTrials.gov. Studienaufzeichnungen und gemeldete Ergebnisse werden von der National Library of Medicine (NLM) überprüft, um sicherzustellen, dass sie bestimmten Qualitätskontrollstandards entsprechen, bevor sie auf der öffentlichen Website veröffentlicht werden.

Haupttermine studieren

Studienbeginn

1. Oktober 2009

Primärer Abschluss (Tatsächlich)

1. November 2011

Studienabschluss (Tatsächlich)

1. September 2012

Studienanmeldedaten

Zuerst eingereicht

17. September 2009

Zuerst eingereicht, das die QC-Kriterien erfüllt hat

17. September 2009

Zuerst gepostet (Schätzen)

18. September 2009

Studienaufzeichnungsaktualisierungen

Letztes Update gepostet (Schätzen)

15. November 2012

Letztes eingereichtes Update, das die QC-Kriterien erfüllt

13. November 2012

Zuletzt verifiziert

1. Januar 2011

Mehr Informationen

Diese Informationen wurden ohne Änderungen direkt von der Website clinicaltrials.gov abgerufen. Wenn Sie Ihre Studiendaten ändern, entfernen oder aktualisieren möchten, wenden Sie sich bitte an register@clinicaltrials.gov. Sobald eine Änderung auf clinicaltrials.gov implementiert wird, wird diese automatisch auch auf unserer Website aktualisiert .

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