- ICH GCP
- US-Register für klinische Studien
- Klinische Studie NCT02788058
A Study of Hypofractionated Radiotherapy for Limited Metastatic NSCLC Harboring Sensitizing EGFR Mutations After First Line TKI Therapy
A Phase II Trial of Hypofractionated Radiotherapy for Limited Metastatic NSCLC Harboring Sensitizing EGFR Mutations After First Line TKI Therapy
Studienübersicht
Status
Intervention / Behandlung
Detaillierte Beschreibung
Rational:
After inductive TKI therapy in NSCLC with sensitizing EGFR mutations, the residual lesion might be the source of subsequent disease progression, defined as acquired resistance to TKI. Two reasons can be used to explain the formation of the residual lesion:1)there is a subgroup of cancer cells that are not sensitive to TKI therapy because of tumor heterogeneity, like de novo T790M mutation; 2)some cancer cells can keep static state during the beginning treatment, and then develops acquired resistance to TKI therapy under the long-term drug pressure and continue to re-proliferation. From this point of view, elimination of residual lesion provides the chance to reduce or slow the possibility of developing resistance to TKI.
Objective:
To evaluate the efficacy and toxicity of patients treated with hypofractionated radiotherapy for limited metastatic NSCLC harboring sensitizing EGFR mutations after first line TKI therapy. An exploratory biomarker analysis in blood and tumor samples is also planned.
Studientyp
Einschreibung (Voraussichtlich)
Phase
- Phase 2
Teilnahmekriterien
Zulassungskriterien
Studienberechtigtes Alter
Akzeptiert gesunde Freiwillige
Studienberechtigte Geschlechter
Beschreibung
Inclusion Criteria:
- Newly diagnosed metastatic lung adenocarcinoma harboring sensitizing EGFR mutations (L858R, exon 19 deletion), and became oligometastatic disease after 3 months TKI, evaluated by PET/CT scan, brain MRI, and abdomen ultrasound (≤6 discrete lesions of disease, exclusive of the brain metastases, ≤3 lesions in the liver, ≤3 lesions in the lung);
- All sites of disease must be amenable to definitive RT;
- An intrathoracic lymph nodal station is considered 1 discrete lesion, according to IASLC lymph nodal station map;
- Age 18 years or older;
- ECOG Performance Status 0-2;
- Adequate bone marrow, liver and renal function, as specified below: Absolute Neutrophil Count (ANC) ≥ 1.5 x 109/L; Hemoglobin ≥ 8 g/dL; Platelets ≥ 100 x 109/L; Serum total bilirubin ≤ 1.5 x upper limit of normal (ULN) ; AST and ALT ≤ 2.5 x ULN or ≤ 5 x ULN if liver metastases are present; Serum creatinine ≤ 1.5 x upper limit of normal or creatinine clearance ≥ 60ml/min for patients with creatinine levels above institutional normal;
- For women of child-bearing potential, negative pregnancy test within 14 days prior to starting treatment;
- Men and women of childbearing age must be willing to use effective contraception while on treatment and for at least 3 months thereafter;
- Patients and their family signed the informed consents;
Exclusion Criteria:
- Received chemotherapy before TKI therapy;
- Brain parenchyma or leptomeningeal disease;
- Any site of disease that is not amenable to definitive RT;
- Concurrent malignancies other than non-melanoma skin cancer that require active ongoing treatment;
- Any medical co-morbidities that would preclude radiation therapy.
Studienplan
Wie ist die Studie aufgebaut?
Designdetails
- Hauptzweck: Behandlung
- Zuteilung: Zufällig
- Interventionsmodell: Parallele Zuordnung
- Maskierung: Keine (Offenes Etikett)
Waffen und Interventionen
Teilnehmergruppe / Arm |
Intervention / Behandlung |
---|---|
Experimental: EGFR-TKI
Patients take EGFR-TKI alone till tumor progression
|
Gefitinib 250mg po qd or Erlotinib 150mg po qd or Icotinib 125mg po tid
Andere Namen:
|
Aktiver Komparator: EGFR-TKI+hypofractionated radiotherapy
After 3 mos TKI, patients with limited metastatic take EGFR-TKI concurrent with hypofractionated radiotherapy till tumor progression.
|
40-45 Gy/5-15 f
Gefitinib 250mg po qd or Erlotinib 150mg po qd or Icotinib 125mg po tid
Andere Namen:
|
Was misst die Studie?
Primäre Ergebnismessungen
Ergebnis Maßnahme |
Zeitfenster |
---|---|
Progressionsfreies Überleben
Zeitfenster: 3 Jahre
|
3 Jahre
|
Sekundäre Ergebnismessungen
Ergebnis Maßnahme |
Maßnahmenbeschreibung |
Zeitfenster |
---|---|---|
Zur Beurteilung der kurzfristigen Lebensqualität (QOL)
Zeitfenster: 4 Monate
|
FACT-E-Score 4 Monate nach der Docetaxel-Konsolidierungstherapie
|
4 Monate
|
Frequency of T790M mutation before treatment detected by ctDNA
Zeitfenster: 1 months
|
1 months
|
|
Abundance of T790M mutation before treatment detected by ctDNA
Zeitfenster: 1 months
|
1 months
|
|
Frequency of T790M mutation after radiotherapy detected by ctDNA
Zeitfenster: 3 months
|
3 months
|
|
Abundance of T790M mutation after radiotherapy detected by ctDNA
Zeitfenster: 3 months
|
3 months
|
|
Frequency of T790M mutation after 1 year detected by ctDNA
Zeitfenster: 1 year
|
1 year
|
|
Abundance of T790M mutation after 1 year detected by ctDNA
Zeitfenster: 1 year
|
1 year
|
|
Rate of CTCAE grade 2 or higher radiation pneumonitis
Zeitfenster: 1 years
|
We will assess the rate of symptomatic radiation pneumonitis in patients who received the radiation therapy.
|
1 years
|
Mitarbeiter und Ermittler
Studienaufzeichnungsdaten
Haupttermine studieren
Studienbeginn
Primärer Abschluss (Voraussichtlich)
Studienabschluss (Voraussichtlich)
Studienanmeldedaten
Zuerst eingereicht
Zuerst eingereicht, das die QC-Kriterien erfüllt hat
Zuerst gepostet (Schätzen)
Studienaufzeichnungsaktualisierungen
Letztes Update gepostet (Schätzen)
Letztes eingereichtes Update, das die QC-Kriterien erfüllt
Zuletzt verifiziert
Mehr Informationen
Begriffe im Zusammenhang mit dieser Studie
Schlüsselwörter
Zusätzliche relevante MeSH-Bedingungen
- Neubildungen nach histologischem Typ
- Neubildungen
- Neubildungen nach Standort
- Karzinom
- Neubildungen, Drüsen und Epithelien
- Neubildungen der Atemwege
- Thoraxneoplasmen
- Lungentumoren
- Adenokarzinom
- Adenokarzinom der Lunge
- Molekulare Mechanismen der pharmakologischen Wirkung
- Enzym-Inhibitoren
- Antineoplastische Mittel
- Proteinkinase-Inhibitoren
- Gefitinib
Andere Studien-ID-Nummern
- HZCH-2016-08
Diese Informationen wurden ohne Änderungen direkt von der Website clinicaltrials.gov abgerufen. Wenn Sie Ihre Studiendaten ändern, entfernen oder aktualisieren möchten, wenden Sie sich bitte an register@clinicaltrials.gov. Sobald eine Änderung auf clinicaltrials.gov implementiert wird, wird diese automatisch auch auf unserer Website aktualisiert .
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