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Longitudinal Study of Innate Lymphoid Cells in Peripheral Blood in ALS

22. Dezember 2021 aktualisiert von: Benjamin Murdock, University of Michigan
Amyotrophic lateral sclerosis (ALS) is a devastating neurodegenerative disorder characterized by progressive muscle weakness and eventual death. Studies demonstrate that the immune system plays a key role in ALS progression; however, the role of the immune system is unclear, as various aspects can play both a beneficial and detrimental role in the disease course. Attempts to universally suppress the immune system in ALS patients have at best had negligible effects on progression or at worst accelerated the disease. Thus, there is a critical need to identify immune cell populations to serve as biomarkers and therapeutic targets.

Studienübersicht

Status

Beendet

Intervention / Behandlung

Detaillierte Beschreibung

Application - HUM00107546

Study Title:

Longitudinal Study of Innate Lymphoid Cells in Peripheral Blood in ALS

Full Study Title:

Longitudinal Study of Innate Lymphoid Cells in Peripheral Blood in ALS

If there are other U-M studies related to this project, enter the eResearch ID number (HUM#) or IRBMED Legacy study number. Examples of related projects include, but are not limited to:

00028826 - Epidemological Risk Factors and The Genetics of ALS

Principal Investigator:

  • Benjamin Murdock, PhD

Study Team Members:

  • Eva Feldman, MD, PhD Co-Investigator
  • Stephen Goutman, MD Co-Investigator
  • Claudia Figueroa-Romero, Research Investigator
  • Crystal Pacut, Biorepository Coordinator
  • Jayna Duell, Study Coordinator
  • Blake Swihart, Study Coordinator
  • Adam Patterson, Biostatistician

Project Summary:

Amyotrophic lateral sclerosis (ALS) is a devastating neurodegenerative disorder characterized by progressive muscle weakness and eventual death. Studies demonstrate that the immune system plays a key role in ALS progression; however, the role of the immune system is unclear, as various aspects can play both a beneficial and detrimental role in the disease course. Attempts to universally suppress the immune system in ALS patients have at best had negligible effects on progression or at worst accelerated the disease. Alternatively, augmenting or depleting specific immune cell populations in ALS mouse models alters the disease course and slows progression. Thus, there is a critical need to identify immune cell populations to serve as biomarkers and therapeutic targets.

Neuroinflammation is a hallmark of ALS in both human patients and mouse models. While clinical symptoms result from motor neuron degeneration, it is becoming increasingly clear that the immune system plays a key role in pathology. A variety of insults give rise to identical immune responses which go on to produce the characteristic clinical and histopathological manifestations of motor neuron disease. This makes the immune system an attractive target for therapeutics, as the wide variety of potential ALS sources all funnel through a common immunological pathway over the course of disease. The investigators recent studies have demonstrated that ALS patients have increased levels of several subpopulations of innate lymphoid cells (ILCs) in their peripheral blood. A subset of patients has ILC levels 5-10 times greater than those found in healthy control patients. The differences seen in the ILC levels in peripheral blood are much greater differences seen in other immune cell populations during ALS. Thus, these cell populations are attractive candidates for use as biomarkers or therapeutic targets.

The proposed study can be broken into three broad phases which will applicable to each patient: recruitment, sample collection, and analysis. Following diagnosis of disease, ALS patients who live within 1 hour of the University of Michigan will be called by our clinical coordinator and enrolled in the study (recruitment). Following enrollment in the study, each of the patients will be visited once every 28 ± 5 days for a year after the initial visit by a Michigan Institute for Clinical & Health Research (MICHR) clinical research unit; this unit will take 20 ml of blood per patient. Samples will then be returned to the University of Michigan. ILCs will be isolated from peripheral blood using fluorescence-activated cell sorting (FACS) and the mRNA of each ILC population will be collected and cytokine production analyzed using multiplex (analysis). On the day of collection, a clinician or clinical coordinator from the University of Michigan Comprehensive ALS Clinic (UMCAC) will contact the patient to complete an ALSFRS-R questionnaire to assess the physical deterioration of the patients.

The study will also incorporate control subjects. The control subjects will have blood taken once a month for 12 total visits over 36 months, but will not complete the ALSFRS-R questionnaire as they will not have been diagnosed with ALS and therefore the questionnaire does not fit; 20ml of blood will be taken per visit.

Subjects need to live within approximately 60 miles of the University of Michigan.

Studientyp

Beobachtungs

Einschreibung (Tatsächlich)

66

Kontakte und Standorte

Dieser Abschnitt enthält die Kontaktdaten derjenigen, die die Studie durchführen, und Informationen darüber, wo diese Studie durchgeführt wird.

Studienorte

    • Michigan
      • Ann Arbor, Michigan, Vereinigte Staaten, 48109
        • University of Michigan

Teilnahmekriterien

Forscher suchen nach Personen, die einer bestimmten Beschreibung entsprechen, die als Auswahlkriterien bezeichnet werden. Einige Beispiele für diese Kriterien sind der allgemeine Gesundheitszustand einer Person oder frühere Behandlungen.

Zulassungskriterien

Studienberechtigtes Alter

18 Jahre bis 80 Jahre (Erwachsene, Älterer Erwachsener)

Akzeptiert gesunde Freiwillige

Ja

Studienberechtigte Geschlechter

Alle

Probenahmeverfahren

Nicht-Wahrscheinlichkeitsprobe

Studienpopulation

ALS patients (200) and matched controls (75)

Beschreibung

Inclusion Criteria:

  • Age 18 years or older.
  • Clinically definite, probable, probable laboratory supported, or possible ALS by El Escorial criteria
  • Fluency in English at the 6th grade level or higher.
  • Able to communicate sufficiently well by speaking
  • Able to communicate over the phone.
  • Capable of providing informed consent.
  • Lives geographically accessible to the University of Michigan

Exclusion Criteria:

  • Unable to provide informed consent.
  • Clinically significant dementia, as judged by the site investigator.
  • Other neurological or psychiatric disorders which are expected to impair cognitive function.
  • Other serious and uncontrolled medical disorders.
  • History of autoimmune disease.
  • Use of prednisone, IVIG, or immunosuppression within the last 12 months.
  • Not geographically accessible to the University of Michigan

Studienplan

Dieser Abschnitt enthält Einzelheiten zum Studienplan, einschließlich des Studiendesigns und der Messung der Studieninhalte.

Wie ist die Studie aufgebaut?

Designdetails

Was misst die Studie?

Primäre Ergebnismessungen

Ergebnis Maßnahme
Maßnahmenbeschreibung
Zeitfenster
Total number of classical NK (natural killer) cells; total number of CD3+ CD4+ CD8+ cells
Zeitfenster: Every 28 days (+/- 5 days) for 12 total visits over 36 months
Total number of classical NK cells; total number of CD3+ CD4+ CD8+ cells
Every 28 days (+/- 5 days) for 12 total visits over 36 months

Sekundäre Ergebnismessungen

Ergebnis Maßnahme
Maßnahmenbeschreibung
Zeitfenster
Cytokine expression
Zeitfenster: Every 28 days (+/- 5 days) for 12 total visits over 36 months
Cytokine expression levels of these cell populations using qPCR, RNA-Seq, or Luminex.
Every 28 days (+/- 5 days) for 12 total visits over 36 months

Mitarbeiter und Ermittler

Hier finden Sie Personen und Organisationen, die an dieser Studie beteiligt sind.

Ermittler

  • Hauptermittler: Ben Murdock, PhD, University of Michigan

Studienaufzeichnungsdaten

Diese Daten verfolgen den Fortschritt der Übermittlung von Studienaufzeichnungen und zusammenfassenden Ergebnissen an ClinicalTrials.gov. Studienaufzeichnungen und gemeldete Ergebnisse werden von der National Library of Medicine (NLM) überprüft, um sicherzustellen, dass sie bestimmten Qualitätskontrollstandards entsprechen, bevor sie auf der öffentlichen Website veröffentlicht werden.

Haupttermine studieren

Studienbeginn (Tatsächlich)

18. Januar 2016

Primärer Abschluss (Tatsächlich)

13. November 2020

Studienabschluss (Tatsächlich)

13. November 2020

Studienanmeldedaten

Zuerst eingereicht

14. März 2017

Zuerst eingereicht, das die QC-Kriterien erfüllt hat

20. März 2017

Zuerst gepostet (Tatsächlich)

27. März 2017

Studienaufzeichnungsaktualisierungen

Letztes Update gepostet (Tatsächlich)

12. Januar 2022

Letztes eingereichtes Update, das die QC-Kriterien erfüllt

22. Dezember 2021

Zuletzt verifiziert

1. Dezember 2021

Mehr Informationen

Begriffe im Zusammenhang mit dieser Studie

Plan für individuelle Teilnehmerdaten (IPD)

Planen Sie, individuelle Teilnehmerdaten (IPD) zu teilen?

UNENTSCHIEDEN

Arzneimittel- und Geräteinformationen, Studienunterlagen

Studiert ein von der US-amerikanischen FDA reguliertes Arzneimittelprodukt

Nein

Studiert ein von der US-amerikanischen FDA reguliertes Geräteprodukt

Nein

Diese Informationen wurden ohne Änderungen direkt von der Website clinicaltrials.gov abgerufen. Wenn Sie Ihre Studiendaten ändern, entfernen oder aktualisieren möchten, wenden Sie sich bitte an register@clinicaltrials.gov. Sobald eine Änderung auf clinicaltrials.gov implementiert wird, wird diese automatisch auch auf unserer Website aktualisiert .

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