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Cardiovascular Effects of Aerobic and Strength Training in Hypertensive Middle-aged Individuals

23. September 2019 aktualisiert von: Alvaro Reischak-Oliveira, Federal University of Rio Grande do Sul

Effects of Aerobic or Strength Training on Cardiovascular, Endothelial Response, and Blood Flow in Hypertensive Middle Ages Individuals: a Randomized Controlled Clinical Trial.

Systemic arterial hypertension (SAH) is characterized by elevated and sustained blood pressure levels, related to several risk factors. Modifying lifestyle to combat risk factors associated with cardiovascular disease is critical, as such factors are related alteration of endothelial vasodilator response leading to progressive loss of its protective function. However, endothelial dysfunction related to hypertension is not only related to the decrease in the bioavailability of endothelium relaxants, but also to the time of presence of hypertension, increased production of vessel contraction factors and oxidative stress related to the disease. In this way, physical training presents as a non-drug strategy capable of directly and indirectly influencing the pathophysiology of hypertension. In this way the objective of the present work will be to evaluate the acute and chronic effect of aerobic exercise and strength on blood pressure, blood markers of vasodilation and vascular endothelial vasoconstriction, as well as the repercussion on flow-mediated dilatation and oxidative stress markers, In middle-aged hypertensive individuals before and after 12 weeks of training. Study hypothesis: The expected results of the research are that the endothelial response of biochemical markers of vasodilation and vasoconstriction will change positively after aerobic and strength training and the responses will be similar when compared between groups. There will be an improvement in the antioxidant capacity in both groups and the magnitude of the hypotensive effect will be greater in the aerobic group when compared to control and strength.

Studienübersicht

Studientyp

Interventionell

Einschreibung (Tatsächlich)

60

Phase

  • Unzutreffend

Kontakte und Standorte

Dieser Abschnitt enthält die Kontaktdaten derjenigen, die die Studie durchführen, und Informationen darüber, wo diese Studie durchgeführt wird.

Studienorte

    • Rio Grande Do Sul
      • Porto Alegre, Rio Grande Do Sul, Brasilien
        • Universidade Federal do Rio Grande do Sul

Teilnahmekriterien

Forscher suchen nach Personen, die einer bestimmten Beschreibung entsprechen, die als Auswahlkriterien bezeichnet werden. Einige Beispiele für diese Kriterien sind der allgemeine Gesundheitszustand einer Person oder frühere Behandlungen.

Zulassungskriterien

Studienberechtigtes Alter

30 Jahre bis 59 Jahre (Erwachsene)

Akzeptiert gesunde Freiwillige

Nein

Studienberechtigte Geschlechter

Alle

Beschreibung

Inclusion Criteria:

Study inclusion criteria consisted of the following: 1) Individuals should use antihypertensive medication; 2) 30-59 years of age.

Exclusion Criteria:

The following aspects were regarded as exclusion criteria: 1) body mass index (BMI) up to 40 kg/m2; 2) regular engagement in any type of physical exercise training in the past 6 months prior to inclusion in the study; 3) symptomatic peripheral arterial occlusive disease; 4) aortic insufficiency or stenosis more than stage I; 5) hypertrophic obstructive cardiomyopathy; 6) congestive heart failure (>NYHA II); 7) uncontrolled cardiac arrhythmia with hemodynamic relevance; 7) change of antihypertensive medication in the past 4 weeks prior to inclusion in the study; 8) indication of unstable coronary artery disease. 9) use of tobacco products.

Studienplan

Dieser Abschnitt enthält Einzelheiten zum Studienplan, einschließlich des Studiendesigns und der Messung der Studieninhalte.

Wie ist die Studie aufgebaut?

Designdetails

  • Hauptzweck: Behandlung
  • Zuteilung: Zufällig
  • Interventionsmodell: Fakultätszuweisung
  • Maskierung: Single

Waffen und Interventionen

Teilnehmergruppe / Arm
Intervention / Behandlung
Experimental: Exercise training protocols
Participants will be randomized in one of TWO groups: aerobic training group (AT) or strength training group (ST). Each training protocol will last 12 weeks, being the initial two weeks designed to participants' gradual adaptations to respective training protocol, with sessions performed three times per week in non-consecutive days.

Individuals in the strength training group will perform exercises based on exercises with free weights and equipment, for upper and lower limbs with a weekly frequency of three times for twelve weeks. The periodization will start with 2 sets, 15 - 20 repetitions, passive rest of 120 seconds, exercises performed alternating by segments and the intensity of 50% of maximum repetition. After twelve weeks the periodization will be finished with 3 sets, 8-12 repetitions, passive rest of 120 seconds, exercises performed alternated by segments and the intensity of 70% of maximum repetition.

The following exercises will compose the strength training protocol:

  • Squatting
  • Leg press
  • Knee Extension
  • Knee Flexion
  • Supine Challenge
  • High Pull
  • Elbow flexion
  • Extension of elbows
  • Development
  • Abdominal
Individuals in the aerobic training group will perform aerobic treadmill exercise three times a week for twelve weeks. The training prescription will be performed through the percentage of maximum oxygen consumption with intensity in 60% to 80% with an average duration of 50 minutes of continuous exercise.
Kein Eingriff: Control Group
The individuals who will be part of the control group will be instructed to follow their daily activities, avoiding any systematic exercise program and return to the end of the 12 weeks for reevaluation.

Was misst die Studie?

Primäre Ergebnismessungen

Ergebnis Maßnahme
Maßnahmenbeschreibung
Zeitfenster
Blood pressure
Zeitfenster: End of 12-week exercise period
24-h Ambulatory blood pressure
End of 12-week exercise period
Endothelial Function
Zeitfenster: End of 12-week exercise period
Flow mediated dilation to reactive hyperemia
End of 12-week exercise period
Endothelium derived factors
Zeitfenster: End of 12-week exercise period
The plasma levels of NOx and ET-1 will be determined by enzyme-linked immunosorbent assay
End of 12-week exercise period
Inflammatory Profile
Zeitfenster: End of 12-week exercise period
The inflammatory profile was accessed trough the cytokines and chemokines levels
End of 12-week exercise period

Mitarbeiter und Ermittler

Hier finden Sie Personen und Organisationen, die an dieser Studie beteiligt sind.

Publikationen und hilfreiche Links

Die Bereitstellung dieser Publikationen erfolgt freiwillig durch die für die Eingabe von Informationen über die Studie verantwortliche Person. Diese können sich auf alles beziehen, was mit dem Studium zu tun hat.

Studienaufzeichnungsdaten

Diese Daten verfolgen den Fortschritt der Übermittlung von Studienaufzeichnungen und zusammenfassenden Ergebnissen an ClinicalTrials.gov. Studienaufzeichnungen und gemeldete Ergebnisse werden von der National Library of Medicine (NLM) überprüft, um sicherzustellen, dass sie bestimmten Qualitätskontrollstandards entsprechen, bevor sie auf der öffentlichen Website veröffentlicht werden.

Haupttermine studieren

Studienbeginn (Tatsächlich)

2. Juni 2018

Primärer Abschluss (Tatsächlich)

30. Juni 2019

Studienabschluss (Tatsächlich)

30. Juli 2019

Studienanmeldedaten

Zuerst eingereicht

12. September 2017

Zuerst eingereicht, das die QC-Kriterien erfüllt hat

12. September 2017

Zuerst gepostet (Tatsächlich)

14. September 2017

Studienaufzeichnungsaktualisierungen

Letztes Update gepostet (Tatsächlich)

26. September 2019

Letztes eingereichtes Update, das die QC-Kriterien erfüllt

23. September 2019

Zuletzt verifiziert

1. September 2019

Mehr Informationen

Begriffe im Zusammenhang mit dieser Studie

Zusätzliche relevante MeSH-Bedingungen

Andere Studien-ID-Nummern

  • 69373217.3.0000.5347

Arzneimittel- und Geräteinformationen, Studienunterlagen

Studiert ein von der US-amerikanischen FDA reguliertes Arzneimittelprodukt

Nein

Studiert ein von der US-amerikanischen FDA reguliertes Geräteprodukt

Nein

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