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Efficacy of Respiratory Physiotherapy on Severe ICU-admitted COVID-19 Patients.

Efficacy of Respiratory Physiotherapy on Severe ICU-admitted COVID-19 Patients: a Multicentric, National, Observational, Retrospective Study.

COVID-19 is an infectious disease caused by SARS-CoV2 virus. COVID-19 patients can develop a severe disease that can lead to hypoxic respiratory failure and acute respiratory distress syndrome (ARDS). Severe patients can require access to intensive care unit (ICU). Early rehabilitation is known to be effective in critically ill patients and in ARDS.

Early rehabilitation is known to be effective in critically ill subjects. The role of physiotherapy in severe COVID-19 patients is still unclear and few guidelines have been proposed so far. Aim of this study is to assess efficacy of early rehabilitation for severe ICU-admitted COVID-19 patients as compared to a group that did not received physiotherapy treatment in ICU.

Studienübersicht

Status

Abgeschlossen

Intervention / Behandlung

Detaillierte Beschreibung

COVID-19 is an infectious disease caused by severe acute respiratory syndrome coronavirus 2 (SARS-CoV-2), which emerged in China in December 2019 and in Italy in February 2020. A large proportion of infected people have mild clinical manifestations, whereas >10% develop a severe disease, which could evolve into acute hypoxemic respiratory failure (AHRF) and acute respiratory distress syndrome (ARDS) requiring intensive care unit (ICU) admission. A high proportion of ICU patients need invasive mechanical ventilation (IMV) and about 50% of the ICU-admitted patients die. The median age of ICU COVID-19 patients was <65 years and the mortality in patients aged <63 years ranges from 15 to 20%.

Early rehabilitation is safe and effective in critically ill patients and, in patients with ARDS, it helps to reduce the functional impairment due to the prolonged stay in ICU. Preliminary data suggest the implementation of early and active mobilization programs, as well as airway clearance, for patients with severe forms of COVID-19. To date, the role of respiratory physiotherapy in severe COVID-19 patients is still unclear.

Aim of this study is to assess efficacy of early rehabilitation for severe ICU-admitted COVID-19 patients as compared to a group that did not recevied physiotherapy treatment in ICU. Physiotherapy efficacy is evaluated in terms of ventilator free days (VFD) during the first 30 days after neuromuscular blockade stop.

Moreover, duration of ICU stay and patient functional status at ICU discharge will be evaluated.

Studientyp

Beobachtungs

Einschreibung (Tatsächlich)

244

Kontakte und Standorte

Dieser Abschnitt enthält die Kontaktdaten derjenigen, die die Studie durchführen, und Informationen darüber, wo diese Studie durchgeführt wird.

Studienorte

      • Genova, Italien
        • Ospedale San Martino
      • Milano, Italien, 20122
        • Fondazione IRCCS Ca' Granda Ospedale Maggiore Policlinico
      • Trento, Italien
        • APSS Provincia Autonoma di Trento Ospedale Santa Chiara
    • Milan
      • Milano, Milan, Italien
        • ASST Grande Ospedale Metropolitano Niguarda

Teilnahmekriterien

Forscher suchen nach Personen, die einer bestimmten Beschreibung entsprechen, die als Auswahlkriterien bezeichnet werden. Einige Beispiele für diese Kriterien sind der allgemeine Gesundheitszustand einer Person oder frühere Behandlungen.

Zulassungskriterien

Studienberechtigtes Alter

18 Jahre bis 80 Jahre (Erwachsene, Älterer Erwachsener)

Akzeptiert gesunde Freiwillige

Nein

Studienberechtigte Geschlechter

Alle

Probenahmeverfahren

Nicht-Wahrscheinlichkeitsprobe

Studienpopulation

Investigators will study patients accessing acute hospital ICU with hypoxemic acute respiratory failure (hARF) due to laboratory confirmed COVID-19 pneumonia form March 1st to May 30th.

Beschreibung

Inclusion Criteria:

  • Having laboratory confirmed COVID-19 pneumonia
  • Developed hypoxemic acute respiratory failure (hARF) requiring access to ICU
  • Treated by physiotherapists during the ICU stay
  • Stopped the neuromuscular blokade treatment

Exclusion Criteria:

  • Previuos cognitive deficit (Mini menatal state examination <20)

Studienplan

Dieser Abschnitt enthält Einzelheiten zum Studienplan, einschließlich des Studiendesigns und der Messung der Studieninhalte.

Wie ist die Studie aufgebaut?

Designdetails

Kohorten und Interventionen

Gruppe / Kohorte
Intervention / Behandlung
Control
COVID-19 ICU-admitted patients that did not received physiotherapy interventions during ICU stay.
Physiotherapy
COVID-19 ICU-admitted patients that received physiotherapy interventions during ICU stay.

Respiratory physiotherapy included:

  1. early and functional mobilization: passive and active mobilization, muscle strengthening, improving independence in activities of daily living (ADL), sitting out of bed, standing, walking;
  2. patient positioning to achieve better ventilation/perfusion ratio and gas exchange;
  3. airway clearance;
  4. aerosol administration;
  5. invasive mechanical ventilation weaning;
  6. use of non-invasive mechanical ventilation (NIMV) and continuous positive airway pressure (CPAP);
  7. tracheostomy management and weaning;
  8. swallowing assessment;
  9. management of oxygen delivery;
  10. lung expansion;
  11. patient assessment and functional scale administration.
Andere Namen:
  • respiratory physiotherapy
  • frühzeitige Rehabilitation

Was misst die Studie?

Primäre Ergebnismessungen

Ergebnis Maßnahme
Maßnahmenbeschreibung
Zeitfenster
Ventilator-free days (VFD) and alive at day 28
Zeitfenster: Up to 28 days after neuromuscular blokade stop
To determine if early physiotherapy, as compared to no physiotherapy treatment, increases the number of ventilator-free days (VFD) and alive at day 28 in severe COVID-19 ICU-admitted patients.
Up to 28 days after neuromuscular blokade stop

Sekundäre Ergebnismessungen

Ergebnis Maßnahme
Maßnahmenbeschreibung
Zeitfenster
ICU stay duration
Zeitfenster: From ICU admission to ICU discharge; up to 60 days.
Mean days of ICU stay
From ICU admission to ICU discharge; up to 60 days.
PaO2/FiO2
Zeitfenster: At ICU discharge; up to 60 days
Mean measure of PaO2/FiO2
At ICU discharge; up to 60 days
ICU survival rate
Zeitfenster: From ICU admission until date of death from any cause, during ICU stay; up to 100 days.
Number of patients that survived ICU stay
From ICU admission until date of death from any cause, during ICU stay; up to 100 days.
hospital survival rate
Zeitfenster: From ICU admission until date of death from any cause, during hospitalization
Number of patients that survived hospitalization
From ICU admission until date of death from any cause, during hospitalization
90 days survival rate
Zeitfenster: From ICU admission until date of death from any cause, assessed up to 90 days after neuromuscular blokade removal
Number of patients that survived during 90 days after neuromuscular blokade stop
From ICU admission until date of death from any cause, assessed up to 90 days after neuromuscular blokade removal

Mitarbeiter und Ermittler

Hier finden Sie Personen und Organisationen, die an dieser Studie beteiligt sind.

Publikationen und hilfreiche Links

Die Bereitstellung dieser Publikationen erfolgt freiwillig durch die für die Eingabe von Informationen über die Studie verantwortliche Person. Diese können sich auf alles beziehen, was mit dem Studium zu tun hat.

Allgemeine Veröffentlichungen

Studienaufzeichnungsdaten

Diese Daten verfolgen den Fortschritt der Übermittlung von Studienaufzeichnungen und zusammenfassenden Ergebnissen an ClinicalTrials.gov. Studienaufzeichnungen und gemeldete Ergebnisse werden von der National Library of Medicine (NLM) überprüft, um sicherzustellen, dass sie bestimmten Qualitätskontrollstandards entsprechen, bevor sie auf der öffentlichen Website veröffentlicht werden.

Haupttermine studieren

Studienbeginn (Tatsächlich)

1. März 2021

Primärer Abschluss (Tatsächlich)

30. Oktober 2021

Studienabschluss (Tatsächlich)

30. Dezember 2021

Studienanmeldedaten

Zuerst eingereicht

30. August 2021

Zuerst eingereicht, das die QC-Kriterien erfüllt hat

4. Oktober 2021

Zuerst gepostet (Tatsächlich)

5. Oktober 2021

Studienaufzeichnungsaktualisierungen

Letztes Update gepostet (Tatsächlich)

19. Juli 2022

Letztes eingereichtes Update, das die QC-Kriterien erfüllt

16. Juli 2022

Zuletzt verifiziert

1. Juni 2021

Mehr Informationen

Begriffe im Zusammenhang mit dieser Studie

Plan für individuelle Teilnehmerdaten (IPD)

Planen Sie, individuelle Teilnehmerdaten (IPD) zu teilen?

NEIN

Arzneimittel- und Geräteinformationen, Studienunterlagen

Studiert ein von der US-amerikanischen FDA reguliertes Arzneimittelprodukt

Nein

Studiert ein von der US-amerikanischen FDA reguliertes Geräteprodukt

Nein

Diese Informationen wurden ohne Änderungen direkt von der Website clinicaltrials.gov abgerufen. Wenn Sie Ihre Studiendaten ändern, entfernen oder aktualisieren möchten, wenden Sie sich bitte an register@clinicaltrials.gov. Sobald eine Änderung auf clinicaltrials.gov implementiert wird, wird diese automatisch auch auf unserer Website aktualisiert .

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