- ICH GCP
- US-Register für klinische Studien
- Klinische Studie NCT05078606
Ultrasonographic Assessment of Neck Vessels as Predictors of Spinal Anesthesia Induced Hypotension in Elderly
Pre-anesthetic Ultrasonographic Assessment of Neck Vessels as Predictors of Spinal Anesthesia Induced Hypotension in Elderly: a Prospective Observational Study.
Spinal anesthesia induces sympathetic blockade and venodilation, thus reducing venous return and the cardiac output. Therefore, assessment of intravascular volume deficit before anesthesia might predict a critical decrease in blood pressure after anesthesia.
Recently, ultrasonographic evaluation of the internal jugular vein (IJV) has been used to reflect intravascular volume status and fluid and as a predictor of hypotension after induction of general anesthesia.
Carotid intima-media thickness (CIMT) has been used to predict atherosclerosis-related events, such as stroke, myocardial infarction, peripheral artery disease, and hypotension after induction of anesthesia with a cut-off value of 0.65 mm of CIMT as a threshold level.
Studienübersicht
Status
Bedingungen
Intervention / Behandlung
Detaillierte Beschreibung
This study aims to evaluate the ability of preoperative Ultrasonographic assessment of the internal jugular vein (IJV) and Carotid intima-media thickness (CIMT) to predict spinal anesthesia induced hypotension (SAIH).
Participants will be elderly patients (above 60 years), ASA I-II-III, scheduled for elective surgeries under spinal anesthesia.
Studientyp
Einschreibung (Tatsächlich)
Kontakte und Standorte
Studienorte
-
-
-
Cairo, Ägypten
- Kasr Alainy hospital
-
-
Teilnahmekriterien
Zulassungskriterien
Studienberechtigtes Alter
Akzeptiert gesunde Freiwillige
Studienberechtigte Geschlechter
Probenahmeverfahren
Studienpopulation
Beschreibung
Inclusion Criteria:
- Adult patients (>60 years)
- ASA I-II-III
- Patients scheduled for elective surgeries under spinal anesthesia.
Exclusion Criteria:
- Operations which will last for less than 15 minutes.
- Deep vein thrombosis in the upper extremities.
- History of radiotherapy or neck surgery.
- Previous sonographic data show tricuspid or mitral regurgitation or a very distended right atrium and ventricle.
- Patients with history of valvular or carotid artery surgery, arrhythmia, heart failure.
- Being unable to lie in a supine position for the necessary measurements.
- Technical limitations to imaging of the IJV and carotid artery.
Studienplan
Wie ist die Studie aufgebaut?
Designdetails
- Beobachtungsmodelle: Kohorte
- Zeitperspektiven: Interessent
Was misst die Studie?
Primäre Ergebnismessungen
Ergebnis Maßnahme |
Maßnahmenbeschreibung |
Zeitfenster |
---|---|---|
Accuracy of IJV collapsibility index as predictor of Spinal anesthesia induced hypotension.
Zeitfenster: 10 minutes
|
(Area under receiver operating characteristic curves)
|
10 minutes
|
Sekundäre Ergebnismessungen
Ergebnis Maßnahme |
Maßnahmenbeschreibung |
Zeitfenster |
---|---|---|
Accuracy of rate of change in IJV area with change in posture as a predictor of Spinal anesthesia induced hypotension.
Zeitfenster: 10 minutes
|
(Area under receiver operating characteristic curves)
|
10 minutes
|
Incidence of Spinal anesthesia induced hypotension
Zeitfenster: 20 minutes
|
Change in mean arterial blood pressure 25% less than the preoperative baseline level.
|
20 minutes
|
Carotid intima media thickness.
Zeitfenster: 10 minutes
|
IMT is measured as the distance between lumen-intima and media-adventitia interfaces
|
10 minutes
|
Norepinephrine consumption
Zeitfenster: 20 minutes
|
the total dose of norepiniphrine and number of boluses
|
20 minutes
|
Mitarbeiter und Ermittler
Sponsor
Ermittler
- Hauptermittler: Bassant abdelhamid, Cairo University
Publikationen und hilfreiche Links
Allgemeine Veröffentlichungen
- Singh Y, Anand RK, Gupta S, Chowdhury SR, Maitra S, Baidya DK, Singh AK. Role of IVC collapsibility index to predict post spinal hypotension in pregnant women undergoing caesarean section. An observational trial. Saudi J Anaesth. 2019 Oct-Dec;13(4):312-317. doi: 10.4103/sja.SJA_27_19.
- Pre-operative ultrasonographic evaluation of inferior vena cava collapsibility index and caval aorta index as new predictors for hypotension after induction of spinal anaesthesia: A prospective observational study: erratum. Eur J Anaesthesiol. 2019 Nov;36(11):888. doi: 10.1097/EJA.0000000000001094. No abstract available.
Studienaufzeichnungsdaten
Haupttermine studieren
Studienbeginn (Tatsächlich)
Primärer Abschluss (Tatsächlich)
Studienabschluss (Tatsächlich)
Studienanmeldedaten
Zuerst eingereicht
Zuerst eingereicht, das die QC-Kriterien erfüllt hat
Zuerst gepostet (Tatsächlich)
Studienaufzeichnungsaktualisierungen
Letztes Update gepostet (Tatsächlich)
Letztes eingereichtes Update, das die QC-Kriterien erfüllt
Zuletzt verifiziert
Mehr Informationen
Begriffe im Zusammenhang mit dieser Studie
Zusätzliche relevante MeSH-Bedingungen
Andere Studien-ID-Nummern
- MD-152-2020
Plan für individuelle Teilnehmerdaten (IPD)
Planen Sie, individuelle Teilnehmerdaten (IPD) zu teilen?
Arzneimittel- und Geräteinformationen, Studienunterlagen
Studiert ein von der US-amerikanischen FDA reguliertes Arzneimittelprodukt
Studiert ein von der US-amerikanischen FDA reguliertes Geräteprodukt
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