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Telerehabilitation in Rheumatic Diseases

6. August 2022 aktualisiert von: Songul Baglan Yentur, Gazi University

Telerehabilitation in Rheumatic Diseases During the Process of COVID-19 Pandemic

Telerehabilitation (TR) became more popular during COVID-19 pandemic due to social isolation and curfew. Exercise is one of treatments for patients with rheumatic diseases that are known to have low levels of physical activity.

Studienübersicht

Status

Rekrutierung

Bedingungen

Intervention / Behandlung

Detaillierte Beschreibung

Telerehabilitation (TR) aims to decrease barriers such as distance, time and cost by using technology to patients and clinicians. It provides to obtain rehabilitation for patients who cannot go to a medical center due to physical, environmental or economic inadequacies. COVID-19 is a contagious respiratory disease that is caused Severe Acute Respiratory Syndrome causing Coronavirus-2 (SARS-CoV-2). It was firstly seen in December 2019 in Wuhan, China and spread rapidly all over the world. World Health Organization (WHO) was declared COVID-19 as a pandemic in March 2020. The most common symptoms are fever, cough and dyspnoea. Social isolation and staying home have been suggested to reduce the spreading rate of COVID-19 pandemic in many countries. In addition, curfew except necessity was applied in some countries and time of curfew varied by country. Patients with rheumatic diseases are at higher risk of infections because of disease activity and immunosuppression. In addition, old age and having concomitant chronic disease are among risk factors for coronavirus. Therefore, national health services recommend patients to practice self-isolation and self-quarantine. However, social isolation was concluded with more increased physical inactivity and sedentary lifestyle. Physical inactivity and disuse are proven to cause joint destruction, decreased aerobic capacity and muscle atrophy in patients with rheumatic diseases.The importance and requirement for TR were observed better during the COVID-19 pandemic. Therefore, aim of this study was to investigate the effects of TR on fatigue, depression, anxiety, sleep quality, disease activity and quality of life.

Studientyp

Interventionell

Einschreibung (Voraussichtlich)

30

Phase

  • Unzutreffend

Kontakte und Standorte

Dieser Abschnitt enthält die Kontaktdaten derjenigen, die die Studie durchführen, und Informationen darüber, wo diese Studie durchgeführt wird.

Studienkontakt

Studienorte

Teilnahmekriterien

Forscher suchen nach Personen, die einer bestimmten Beschreibung entsprechen, die als Auswahlkriterien bezeichnet werden. Einige Beispiele für diese Kriterien sind der allgemeine Gesundheitszustand einer Person oder frühere Behandlungen.

Zulassungskriterien

Studienberechtigtes Alter

18 Jahre bis 65 Jahre (Erwachsene, Älterer Erwachsener)

Akzeptiert gesunde Freiwillige

Nein

Studienberechtigte Geschlechter

Alle

Beschreibung

Inclusion Criteria:

  • Between the ages of 18 to 65
  • Have diagnosed with Romatoid Arthritis, Ankylosing Spondylitis, Systemic Lupus Erthematosus or Fibromyalgia

Exclusion Criteria:

  • Being pregnant
  • Diagnosed with malignancy
  • Had changes of medical treatment in the last 3 months
  • Had dysfunction that limited physical activity such as severe neurological impairment, immobility or cooperation deficits
  • Had regular exercise habit (minimally three days in a week)
  • Had cardiac symphtoms according to New York Heart Association

Studienplan

Dieser Abschnitt enthält Einzelheiten zum Studienplan, einschließlich des Studiendesigns und der Messung der Studieninhalte.

Wie ist die Studie aufgebaut?

Designdetails

  • Hauptzweck: Behandlung
  • Zuteilung: Nicht randomisiert
  • Interventionsmodell: Parallele Zuordnung
  • Maskierung: Single

Waffen und Interventionen

Teilnehmergruppe / Arm
Intervention / Behandlung
Experimental: Telerehabilitation group
The Telerehabilitation Group will be performed exercise program including stretching, strengthening, posture and relaxation exercises by an experienced physiotherapist for 3 times a week for 8 weeks via Zoom.
The program will include stretching, strengthening, breathing, posture, proprioceptive, relaxation exercises and segmental extremity movements. Each exercise will be performed 10 times in a session for the first 4 weeks and 15 times for the last 4 weeks. Exercises will be performed progressively on the patients.
Kein Eingriff: No Intervention group
No additional therapy will be performed to the Control Group and they were suggested to continue their usual physical activity.

Was misst die Studie?

Primäre Ergebnismessungen

Ergebnis Maßnahme
Maßnahmenbeschreibung
Zeitfenster
Schweregradskala der Ermüdung
Zeitfenster: 2 Minuten
Müdigkeit ist eine normale Reaktion auf körperliche Anstrengung oder Stress, kann aber auch ein Zeichen für eine körperliche Störung sein. Fatigue ist im allgemeinen Sinne ein Zustand, den jeder aus eigener Erfahrung kennt, unabhängig von Alter, Geschlecht oder Gesundheitszustand. Die Schweregradskala der Ermüdung besteht aus neun Fragen; Jede Frage wird mit 1 bis 7 bewertet
2 Minuten
Hospital Anxiety and Depression Scale
Zeitfenster: 2 minutes
It consists of 14 questions that which 7 of them evaluate depression and 7 of them evaluate anxiety. Each question is scored from 0 to 3 and high scores indicate severe anxiety and depression
2 minutes

Sekundäre Ergebnismessungen

Ergebnis Maßnahme
Maßnahmenbeschreibung
Zeitfenster
Pittsburg Sleep Quality Index
Zeitfenster: 3 minutes
It assesses sleep quality and disturbances over a month's time interval and consists of 19 self-rated items and five questions.It contains 7 subscales and total score is sum of these subscales. Each item is scored 0-3 and total score is changed between 0 to 21 which high scores indicate worse sleep quality.
3 minutes
Health Assessment Questionnaire
Zeitfenster: 2 minutes
The questions of Health Assessment Questionnaire are about dressing and grooming, arising, eating, walking, hygiene, reach, grip and activity. The questionnaire consists of 20 questions and each question is scored from 0 to 3. Higher scores indicate worse quality of life
2 minutes

Mitarbeiter und Ermittler

Hier finden Sie Personen und Organisationen, die an dieser Studie beteiligt sind.

Sponsor

Publikationen und hilfreiche Links

Die Bereitstellung dieser Publikationen erfolgt freiwillig durch die für die Eingabe von Informationen über die Studie verantwortliche Person. Diese können sich auf alles beziehen, was mit dem Studium zu tun hat.

Studienaufzeichnungsdaten

Diese Daten verfolgen den Fortschritt der Übermittlung von Studienaufzeichnungen und zusammenfassenden Ergebnissen an ClinicalTrials.gov. Studienaufzeichnungen und gemeldete Ergebnisse werden von der National Library of Medicine (NLM) überprüft, um sicherzustellen, dass sie bestimmten Qualitätskontrollstandards entsprechen, bevor sie auf der öffentlichen Website veröffentlicht werden.

Haupttermine studieren

Studienbeginn (Tatsächlich)

25. Juli 2022

Primärer Abschluss (Voraussichtlich)

20. Oktober 2022

Studienabschluss (Voraussichtlich)

20. November 2022

Studienanmeldedaten

Zuerst eingereicht

2. August 2022

Zuerst eingereicht, das die QC-Kriterien erfüllt hat

6. August 2022

Zuerst gepostet (Tatsächlich)

9. August 2022

Studienaufzeichnungsaktualisierungen

Letztes Update gepostet (Tatsächlich)

9. August 2022

Letztes eingereichtes Update, das die QC-Kriterien erfüllt

6. August 2022

Zuletzt verifiziert

1. August 2022

Mehr Informationen

Begriffe im Zusammenhang mit dieser Studie

Plan für individuelle Teilnehmerdaten (IPD)

Planen Sie, individuelle Teilnehmerdaten (IPD) zu teilen?

NEIN

Arzneimittel- und Geräteinformationen, Studienunterlagen

Studiert ein von der US-amerikanischen FDA reguliertes Arzneimittelprodukt

Nein

Studiert ein von der US-amerikanischen FDA reguliertes Geräteprodukt

Nein

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