Deze pagina is automatisch vertaald en de nauwkeurigheid van de vertaling kan niet worden gegarandeerd. Raadpleeg de Engelse versie voor een brontekst.

Bosbessenconsumptie verbetert de vaatfunctie en verlaagt de bloeddruk bij postmenopauzale vrouwen met pre- en fase 1-hypertensie

12 januari 2015 bijgewerkt door: Bahram Arjmandi, Florida State University

Dagelijkse opname van bosbessen in een dieet verbetert de vasculaire functie gunstig en verlaagt de aortabloeddruk bij postmenopauzale vrouwen met pre- en fase 1-hypertensie.

Hart- en vaatziekten (HVZ) blijven de belangrijkste doodsoorzaak in de VS. Amerikanen maken zich meer zorgen over hun cholesterolgehalte in het bloed en de cholesterolinname via de voeding dan over hun algehele cardiovasculaire gezondheidsrisicofactoren die leiden tot hart- en vaatziekten, zoals hypertensie, vasculaire disfunctie, onvoldoende consumptie groenten en fruit en lichaamsbeweging. Statistieken tonen aan dat ongeveer 91% van de personen met HVZ vasculaire disfunctie hebben die wordt toegeschreven aan endotheliale en autonome disfunctie die leidt tot verhoogde arteriële stijfheid.

Het langetermijndoel van de onderzoekers is om haalbare en effectieve voedingsmanieren te bieden voor pre- en stadium 1-hypertensieve personen om hun bloeddruk (BP) te normaliseren, de vasculaire functie te verbeteren en daardoor hun cardiovasculaire risico te verminderen en de kwaliteit van leven te verbeteren. Bosbessen zijn een rijke bron van fenolische verbindingen en deze verbindingen kunnen een belangrijke rol spelen bij het bevorderen van de cardiovasculaire gezondheid. Gezien de sterke mogelijkheid dat fytochemicaliën in bosbes additief of synergetisch werken, zou het ideaal zijn om de cardioprotectieve effecten van bosbes als geheel te onderzoeken. Het algemene doel van de onderzoekers is om bewijs te leveren dat de consumptie van bosbessen bloeddruk en cardiovasculaire risicofactoren, waaronder endotheliale disfunctie, arteriële stijfheid en autonome disfunctie, zal verminderen bij postmenopauzale vrouwen met hypertensie in pre- en stadium 1. De onderzoekers veronderstellen dat suppletie met bosbessen de vasculaire functie zal verbeteren en de bloeddruk zal verlagen bij postmenopauzale vrouwen met prehypertensie. De bevindingen van deze studie zullen een basis vormen voor het verspreiden van haalbare, veilige benaderingen voor het voorkomen en bestrijden van hypertensie in een vroeg stadium waarvoor geen medicamenteuze behandeling nodig is.

Studie Overzicht

Gedetailleerde beschrijving

Het doel van deze studie is om de effecten te onderzoeken van 22 gram gevriesdroogde bosbessen per dag gedurende acht weken in:

Het doel van de studie is om de effecten te onderzoeken van 22 gram gevriesdroogde bosbessen per dag gedurende acht weken op de arteriële functie en bloeddruk bij postmenopauzale vrouwen met pre- en stadium 1-hypertensie. De specifieke doelstellingen van de studie zijn:

  1. Onderzoeken in welke mate de dagelijkse consumptie van 22 g bosbessendrankmix de bloeddruk verlaagt bij personen met pre- en stadium 1-hypertensie.
  2. Om te bepalen of de dagelijkse consumptie van 22 g bosbessendrank-mix de autonome controle van bloeddruk en hartslag zal verbeteren bij personen met pre- en stadium 1-hypertensie.
  3. Om serummarkers van oxidatieve stress te meten om te bepalen of verhoogde antioxidantafweer gedeeltelijk verantwoordelijk is voor de vasculaire beschermende effecten van bosbessen.

Studietype

Ingrijpend

Inschrijving (Werkelijk)

48

Fase

  • Fase 2

Contacten en locaties

In dit gedeelte vindt u de contactgegevens van degenen die het onderzoek uitvoeren en informatie over waar dit onderzoek wordt uitgevoerd.

Studie Locaties

    • Florida
      • Tallahassee, Florida, Verenigde Staten, 32306
        • The Department of Nutrition, Food, and Exercise Sciences, Florida State University

Deelname Criteria

Onderzoekers zoeken naar mensen die aan een bepaalde beschrijving voldoen, de zogenaamde geschiktheidscriteria. Enkele voorbeelden van deze criteria zijn iemands algemene gezondheidstoestand of eerdere behandelingen.

Geschiktheidscriteria

Leeftijden die in aanmerking komen voor studie

45 jaar tot 65 jaar (Volwassen, Oudere volwassene)

Accepteert gezonde vrijwilligers

Nee

Geslachten die in aanmerking komen voor studie

Vrouw

Beschrijving

Inclusiecriteria:

  • 40 vrouwen (1 tot 10 jaar na natuurlijke menopauze of bilaterale ovariëctomie) 45-65 jaar.
  • Zittende bloeddruk ≥ 130/85 mm Hg maar ≤ 160/90 mm Hg.

Uitsluitingscriteria:

  • Bloeddruk >160/100 mmHg
  • Insuline nemen
  • Hart-en vaatziekte
  • Actieve kanker
  • Astma
  • Glaucoom
  • Schildklier aandoening
  • Nierziekte
  • Leverziekte
  • Ziekte van de alvleesklier
  • Inschrijving voor een afslankprogramma
  • Zware rokers (>20 sigaretten per dag)

Studie plan

Dit gedeelte bevat details van het studieplan, inclusief hoe de studie is opgezet en wat de studie meet.

Hoe is de studie opgezet?

Ontwerpdetails

  • Primair doel: Behandeling
  • Toewijzing: Gerandomiseerd
  • Interventioneel model: Parallelle opdracht
  • Masker: Dubbele

Wapens en interventies

Deelnemersgroep / Arm
Interventie / Behandeling
Placebo-vergelijker: Placebo
8 weken gevriesdroogd bosbessenpoeder, ingenomen in twee doses van elk 22 g per dag.
8 weken gevriesdroogd in twee doses van elk 22 g per dag.
Experimenteel: Bosbes
8 weken gevriesdroogd bosbessenpoeder, ingenomen in twee doses van elk 22 g per dag.
8 weken gevriesdroogd in twee doses van elk 22 g per dag.
Andere namen:
  • Amerikaanse Highbush Blueberry Council

Wat meet het onderzoek?

Primaire uitkomstmaten

Uitkomstmaat
Maatregel Beschrijving
Tijdsspanne
Bloeddruk
Tijdsspanne: 8 weken
Door de bloeddruk van de aorta te meten in rust en tijdens fysiologische stress (handgreepoefeningen en spierischemie na inspanning).
8 weken

Secundaire uitkomstmaten

Uitkomstmaat
Maatregel Beschrijving
Tijdsspanne
Autonome controle van de bloeddruk
Tijdsspanne: 8 weken
Door bloeddrukvariabiliteit en baroreflexgevoeligheid te meten in rust en tijdens fysiologische stress.
8 weken
Autonome controle van de hartslag
Tijdsspanne: 8 weken
Door de hartslagvariatie in rust en tijdens fysiologische stress te meten.
8 weken
Endotheliale functie
Tijdsspanne: 8 weken
Door markers van vaatontsteking te meten (adiponectine, leptine, endotheline-1, angiotensine II en 8-isoprostaan).
8 weken
Ontsteking
Tijdsspanne: 8 weken
Door een ontstekingsmarker te meten (tumornecrosefactor-α [TNF-α]).
8 weken
Oxidatieve stress
Tijdsspanne: 8 weken
Door markers van oxidatieve stress te meten (superoxidedismutase [SOD], nitraat/nitriet [NOx], ET-1, angiotensine II, 8-isoprostaan, MDA en geoxideerd LDL).
8 weken
Arteriële stijfheid
Tijdsspanne: 8 weken
Door de augmentatie-index en arteriële stijfheid te meten in rust en tijdens fysiologische stress (handgreepoefeningen en spierischemie na inspanning).
8 weken

Medewerkers en onderzoekers

Hier vindt u mensen en organisaties die betrokken zijn bij dit onderzoek.

Onderzoekers

  • Hoofdonderzoeker: Arturo Figueroa, MD, PhD, Florida State University
  • Hoofdonderzoeker: Sarah A Johnson, PhD, RD, CSO, Florida State University

Publicaties en nuttige links

De persoon die verantwoordelijk is voor het invoeren van informatie over het onderzoek stelt deze publicaties vrijwillig ter beschikking. Dit kan gaan over alles wat met het onderzoek te maken heeft.

Studie record data

Deze datums volgen de voortgang van het onderzoeksdossier en de samenvatting van de ingediende resultaten bij ClinicalTrials.gov. Studieverslagen en gerapporteerde resultaten worden beoordeeld door de National Library of Medicine (NLM) om er zeker van te zijn dat ze voldoen aan specifieke kwaliteitscontrolenormen voordat ze op de openbare website worden geplaatst.

Bestudeer belangrijke data

Studie start

1 januari 2012

Primaire voltooiing (Werkelijk)

1 maart 2013

Studie voltooiing (Werkelijk)

1 januari 2014

Studieregistratiedata

Eerst ingediend

11 september 2012

Eerst ingediend dat voldeed aan de QC-criteria

12 september 2012

Eerst geplaatst (Schatting)

18 september 2012

Updates van studierecords

Laatste update geplaatst (Schatting)

14 januari 2015

Laatste update ingediend die voldeed aan QC-criteria

12 januari 2015

Laatst geverifieerd

1 januari 2015

Meer informatie

Termen gerelateerd aan deze studie

Deze informatie is zonder wijzigingen rechtstreeks van de website clinicaltrials.gov gehaald. Als u verzoeken heeft om uw onderzoeksgegevens te wijzigen, te verwijderen of bij te werken, neem dan contact op met register@clinicaltrials.gov. Zodra er een wijziging wordt doorgevoerd op clinicaltrials.gov, wordt deze ook automatisch bijgewerkt op onze website .

Klinische onderzoeken op Placebo

Abonneren