Denne siden ble automatisk oversatt og nøyaktigheten av oversettelsen er ikke garantert. Vennligst referer til engelsk versjon for en kildetekst.

Blåbærforbruk forbedrer vaskulær funksjon og senker blodtrykket hos postmenopausale kvinner med pre- og stadium 1-hypertensjon

12. januar 2015 oppdatert av: Bahram Arjmandi, Florida State University

Daglig inkorporering av blåbær i en diett forbedrer gunstig vaskulær funksjon og senker aortablodtrykket hos postmenopausale kvinner med pre- og stadium 1-hypertensjon.

Kardiovaskulær sykdom (CVD) fortsetter å være den ledende dødsårsaken i USA. Amerikanerne har vært mer bekymret for kolesterolnivået i blodet og kolesterolinntaket i kosten i stedet for deres generelle kardiovaskulære helserisikofaktorer som fører til hjerte- og karsykdommer som hypertensjon, vaskulær dysfunksjon, utilstrekkelig forbruk av frukt og grønnsaker og fysisk aktivitet. Statistikk viser at omtrent 91 % av individer med CVD har vaskulær dysfunksjon som tilskrives endotelial og autonom dysfunksjon som fører til økt arteriell stivhet.

Etterforskernes langsiktige mål er å gi gjennomførbare og effektive kostholdsmetoder for pre- og stadium 1-hypertensive individer for å normalisere blodtrykket (BP), forbedre vaskulær funksjon og derved redusere deres kardiovaskulære risiko og forbedre livskvaliteten. Blåbær er en rik kilde til fenoliske forbindelser, og disse forbindelsene kan spille en viktig rolle i å fremme kardiovaskulær helse. Tatt i betraktning den sterke muligheten for at fytokjemikalier som finnes i blåbær virker additivt eller synergistisk, ville det være ideelt å undersøke de kardiobeskyttende effektene av blåbær som helhet. Etterforskernes overordnede mål å frembringe bevis for at inntak av blåbær vil redusere BP og kardiovaskulære risikofaktorer, inkludert endotel dysfunksjon, arteriell stivhet og autonom dysfunksjon hos pre- og stadium 1-hypertensive postmenopausale kvinner. Etterforskerne antar at blåbærtilskudd vil forbedre vaskulær funksjon og vil senke blodtrykket hos postmenopausale kvinner med pre-hypertensjon. Funnene i denne studien vil gi et grunnlag for å spre gjennomførbare, sikre tilnærminger for å forebygge og bekjempe hypertensjon på et tidlig stadium som ikke krever medikamentell behandling.

Studieoversikt

Status

Fullført

Forhold

Detaljert beskrivelse

Hensikten med denne studien er å undersøke effekten av inntak av 22 gram frysetørket blåbær daglig i åtte uker i:

Formålet med studien er å undersøke effekten av 22 gram frysetørket blåbærinntak på daglig basis i åtte uker på arteriell funksjon og blodtrykk hos postmenopausale kvinner med pre- og stadium 1-hypertensjon. De spesifikke målene for studien er:

  1. For å undersøke i hvilken grad daglig inntak av 22 g blåbærdrikkblanding reduserer blodtrykket hos personer med pre- og stadium 1-hypertensjon.
  2. For å finne ut om daglig inntak av 22 g blåbærdrikkblanding vil forbedre den autonome kontrollen av blodtrykk og hjertefrekvens hos personer med pre- og stadium 1-hypertensjon.
  3. Å måle serummarkører for oksidativt stress for å finne ut om økt antioksidantforsvar er delvis ansvarlig for blåbærs vaskulære beskyttende effekter.

Studietype

Intervensjonell

Registrering (Faktiske)

48

Fase

  • Fase 2

Kontakter og plasseringer

Denne delen inneholder kontaktinformasjon for de som utfører studien, og informasjon om hvor denne studien blir utført.

Studiesteder

    • Florida
      • Tallahassee, Florida, Forente stater, 32306
        • The Department of Nutrition, Food, and Exercise Sciences, Florida State University

Deltakelseskriterier

Forskere ser etter personer som passer til en bestemt beskrivelse, kalt kvalifikasjonskriterier. Noen eksempler på disse kriteriene er en persons generelle helsetilstand eller tidligere behandlinger.

Kvalifikasjonskriterier

Alder som er kvalifisert for studier

45 år til 65 år (Voksen, Eldre voksen)

Tar imot friske frivillige

Nei

Kjønn som er kvalifisert for studier

Hunn

Beskrivelse

Inklusjonskriterier:

  • 40 kvinner (1 til 10 år etter naturlig overgangsalder eller bilateral ooforektomi) 45-65 år.
  • Sittende blodtrykk ≥ 130/85 mm Hg men ≤ 160/90 mm Hg.

Ekskluderingskriterier:

  • Blodtrykk >160/100 mmHg
  • Tar insulin
  • Hjerte-og karsykdommer
  • Aktiv kreft
  • Astma
  • Grønn stær
  • Skjoldbruskkjertelsykdom
  • Nyresykdom
  • Leversykdom
  • Pankreas sykdom
  • Påmelding til et vekttapsprogram
  • Storrøykere (>20 sigaretter per dag)

Studieplan

Denne delen gir detaljer om studieplanen, inkludert hvordan studien er utformet og hva studien måler.

Hvordan er studiet utformet?

Designdetaljer

  • Primært formål: Behandling
  • Tildeling: Randomisert
  • Intervensjonsmodell: Parallell tildeling
  • Masking: Dobbelt

Våpen og intervensjoner

Deltakergruppe / Arm
Intervensjon / Behandling
Placebo komparator: Placebo
8 uker med frysetørket blåbærpulver tatt i to doser på 22g hver per dag.
8 uker med frysetørket tatt i to doser på 22g hver per dag.
Eksperimentell: Blåbær
8 uker med frysetørket blåbærpulver tatt i to doser på 22g hver per dag.
8 uker med frysetørket tatt i to doser på 22g hver per dag.
Andre navn:
  • U.S. Highbush Blueberry Council

Hva måler studien?

Primære resultatmål

Resultatmål
Tiltaksbeskrivelse
Tidsramme
Blodtrykk
Tidsramme: 8 uker
Ved å måle aortablodtrykket i hvile og under fysiologisk stress (håndgrepstrening og muskeliskemi etter trening).
8 uker

Sekundære resultatmål

Resultatmål
Tiltaksbeskrivelse
Tidsramme
Autonom kontroll av blodtrykket
Tidsramme: 8 uker
Ved å måle blodtrykksvariasjoner og barorefleksfølsomhet i hvile og under fysiologisk stress.
8 uker
Autonom kontroll av hjertefrekvens
Tidsramme: 8 uker
Ved å måle hjertefrekvensvariasjoner i hvile og under fysiologisk stress.
8 uker
Endotelfunksjon
Tidsramme: 8 uker
Ved å måle markører for vaskulær betennelse (adiponektin, leptin, endotelin-1, angiotensin II og 8-isoprostan).
8 uker
Betennelse
Tidsramme: 8 uker
Ved å måle en markør for betennelse (tumornekrosefaktor-α [TNF-α]).
8 uker
Oksidativt stress
Tidsramme: 8 uker
Ved å måle markører for oksidativt stress (superoksiddismutase [SOD], nitrat/nitritt [NOx], ET-1, angiotensin II, 8-isoprostan, MDA og oksidert LDL).
8 uker
Arteriell stivhet
Tidsramme: 8 uke
Ved å måle augmentasjonsindeksen og arteriell stivhet i hvile og under fysiologisk stress (håndgrepstrening og muskeliskemi etter trening).
8 uke

Samarbeidspartnere og etterforskere

Det er her du vil finne personer og organisasjoner som er involvert i denne studien.

Samarbeidspartnere

Etterforskere

  • Hovedetterforsker: Arturo Figueroa, MD, PhD, Florida State University
  • Hovedetterforsker: Sarah A Johnson, PhD, RD, CSO, Florida State University

Publikasjoner og nyttige lenker

Den som er ansvarlig for å legge inn informasjon om studien leverer frivillig disse publikasjonene. Disse kan handle om alt relatert til studiet.

Studierekorddatoer

Disse datoene sporer fremdriften for innsending av studieposter og sammendragsresultater til ClinicalTrials.gov. Studieposter og rapporterte resultater gjennomgås av National Library of Medicine (NLM) for å sikre at de oppfyller spesifikke kvalitetskontrollstandarder før de legges ut på det offentlige nettstedet.

Studer hoveddatoer

Studiestart

1. januar 2012

Primær fullføring (Faktiske)

1. mars 2013

Studiet fullført (Faktiske)

1. januar 2014

Datoer for studieregistrering

Først innsendt

11. september 2012

Først innsendt som oppfylte QC-kriteriene

12. september 2012

Først lagt ut (Anslag)

18. september 2012

Oppdateringer av studieposter

Sist oppdatering lagt ut (Anslag)

14. januar 2015

Siste oppdatering sendt inn som oppfylte QC-kriteriene

12. januar 2015

Sist bekreftet

1. januar 2015

Mer informasjon

Begreper knyttet til denne studien

Denne informasjonen ble hentet direkte fra nettstedet clinicaltrials.gov uten noen endringer. Hvis du har noen forespørsler om å endre, fjerne eller oppdatere studiedetaljene dine, vennligst kontakt register@clinicaltrials.gov. Så snart en endring er implementert på clinicaltrials.gov, vil denne også bli oppdatert automatisk på nettstedet vårt. .

Kliniske studier på Blodtrykk

Kliniske studier på Placebo

Abonnere