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Docetaxel, Doxorubicin, and Cyclophosphamide in Treating Women With Advanced Breast Cancer

4. März 2014 aktualisiert von: Case Comprehensive Cancer Center

A Pharmacokinetic Interaction Study Of Docetaxel (Taxotere) 75 mg/mIV On The Combination Therapy Doxorubicin (50 mg/m) And Cyclophosphamide (50 mg/m) In The Treatment Of Advanced Breast Cancer

RATIONALE: Drugs used in chemotherapy, such as docetaxel, doxorubicin, and cyclophosphamide, use different ways to stop tumor cells from dividing so they stop growing or die. Combining more than one drug and giving them at different times, may kill more tumor cells. It is not yet known which combination chemotherapy regimen is more effective for breast cancer.

PURPOSE: Randomized phase I trial to compare the effectiveness of two regimens of docetaxel combined with doxorubicin and cyclophosphamide in treating women who have advanced breast cancer.

Studienübersicht

Detaillierte Beschreibung

OBJECTIVES:

Primary

  • Determine the pharmacokinetic profile of docetaxel, doxorubicin, and cyclophosphamide in women with advanced breast cancer.

Secondary

  • Compare the pharmacokinetic profile of this regimen in these patients vs the historical pharmacokinetic profile of docetaxel.

OUTLINE: This is a randomized, open-label, crossover, multicenter study. Patients are randomized to 1 of 2 treatment arms.

  • Arm I: Patients receive doxorubicin IV over 15 minutes and cyclophosphamide IV over 15 minutes on day 1 followed by doxorubicin IV over 15 minutes, cyclophosphamide IV over 15 minutes, and docetaxel IV over 1 hour on day 22.
  • Arm II: Patients receive doxorubicin IV over 15 minutes, cyclophosphamide IV over 15 minutes, and docetaxel IV over 1 hour on day 1 followed by doxorubicin IV over 15 minutes and cyclophosphamide IV over 15 minutes on day 22.

Treatment in both arms continues in the absence of disease progression or unacceptable toxicity. Patients may receive additional therapy at the discretion of the treating physician.

Patients are followed at 3-4 weeks.

PROJECTED ACCRUAL: A total of 24 patients (12 per treatment arm) will be accrued for this study within 7 months.

Studientyp

Interventionell

Phase

  • Phase 1

Kontakte und Standorte

Dieser Abschnitt enthält die Kontaktdaten derjenigen, die die Studie durchführen, und Informationen darüber, wo diese Studie durchgeführt wird.

Studienorte

    • Ohio
      • Cleveland, Ohio, Vereinigte Staaten, 44106-5055
        • Ireland Cancer Center

Teilnahmekriterien

Forscher suchen nach Personen, die einer bestimmten Beschreibung entsprechen, die als Auswahlkriterien bezeichnet werden. Einige Beispiele für diese Kriterien sind der allgemeine Gesundheitszustand einer Person oder frühere Behandlungen.

Zulassungskriterien

Studienberechtigtes Alter

18 Jahre bis 69 Jahre (Erwachsene, Älterer Erwachsener)

Akzeptiert gesunde Freiwillige

Nein

Studienberechtigte Geschlechter

Weiblich

Beschreibung

DISEASE CHARACTERISTICS:

  • Histologically or cytologically confirmed advanced breast cancer

    • Adjuvant setting for high-risk disease allowed
  • No symptomatic evidence or history of brain metastases
  • No leptomeningeal metastases
  • Hormone receptor status:

    • Not specified

PATIENT CHARACTERISTICS:

Age

  • 18 to 69

Sex

  • Female

Menopausal status

  • Not specified

Performance status

  • WHO 0-2 OR
  • Karnofsky 60-100%

Life expectancy

  • Not specified

Hematopoietic

  • Neutrophil count at least 2,000/mm^3
  • Platelet count greater than 100,000/mm^3
  • Hemoglobin greater than 10 g/dL

Hepatic

  • Bilirubin less than upper limit of normal (ULN)
  • AST and ALT no greater than 2.5 times ULN (1.5 times ULN if alkaline phosphatase greater than 2.5 times ULN)
  • Alkaline phosphatase no greater than 5 times ULN

Renal

  • Creatinine normal OR
  • Creatinine clearance at least 60 mL/min

Cardiovascular

  • LVEF or shortening fraction greater than lower limit of normal by MUGA or echocardiography
  • Cardiac function normal
  • No congestive heart failure
  • No unstable angina pectoris
  • No myocardial infarction within the past year
  • No uncontrolled hypertension
  • No high-risk uncontrolled arrhythmia

Other

  • Not pregnant or nursing
  • Negative pregnancy test
  • Fertile patients must use effective nonhormonal contraception
  • No active uncontrolled infection
  • No active peptic ulcer
  • No unstable diabetes mellitus
  • No other serious illness or medical condition
  • No contraindication to corticosteroids
  • No pre-existing grade 2 or greater motor or sensory neurotoxicity
  • No psychological, social, familial, or geographical reason that would preclude study follow-up
  • No history of significant neurologic or psychiatric disorder (e.g., psychotic disorder, dementia, or seizures) that would preclude understanding and giving informed consent
  • No other neoplasm within the past 10 years except curatively treated nonmelanoma skin cancer, carcinoma in situ of the cervix, ipsilateral ductal carcinoma in situ of the breast, or lobular carcinoma in situ of the breast

PRIOR CONCURRENT THERAPY:

Biologic therapy

  • Not specified

Chemotherapy

  • At least 6 months since prior anthracycline or taxoid (e.g., paclitaxel or docetaxel) therapy
  • No prior cumulative anthracycline dose greater than 240 mg/m^2

Endocrine therapy

  • Concurrent corticosteroid treatment allowed provided treatment was initiated more than 6 months before study entry and at a dose of less than 20 mg of methylprednisolone or equivalent
  • No concurrent ovarian hormonal replacement therapy

Radiotherapy

  • Not specified

Surgery

  • More than 2 weeks since prior major surgery

Other

  • More than 30 days since prior participation in another clinical trial with any investigational drug or device
  • No other concurrent experimental drugs
  • No other concurrent systemic anticancer therapy
  • No concurrent aminoglycoside antibiotics

Studienplan

Dieser Abschnitt enthält Einzelheiten zum Studienplan, einschließlich des Studiendesigns und der Messung der Studieninhalte.

Wie ist die Studie aufgebaut?

Designdetails

  • Hauptzweck: Behandlung
  • Zuteilung: Zufällig
  • Maskierung: Keine (Offenes Etikett)

Mitarbeiter und Ermittler

Hier finden Sie Personen und Organisationen, die an dieser Studie beteiligt sind.

Ermittler

  • Hauptermittler: Beth A. Overmoyer, MD, FACP, Case Comprehensive Cancer Center

Studienaufzeichnungsdaten

Diese Daten verfolgen den Fortschritt der Übermittlung von Studienaufzeichnungen und zusammenfassenden Ergebnissen an ClinicalTrials.gov. Studienaufzeichnungen und gemeldete Ergebnisse werden von der National Library of Medicine (NLM) überprüft, um sicherzustellen, dass sie bestimmten Qualitätskontrollstandards entsprechen, bevor sie auf der öffentlichen Website veröffentlicht werden.

Haupttermine studieren

Studienbeginn

1. September 2003

Primärer Abschluss (Tatsächlich)

1. Dezember 2003

Studienabschluss (Tatsächlich)

1. Dezember 2003

Studienanmeldedaten

Zuerst eingereicht

10. Dezember 2003

Zuerst eingereicht, das die QC-Kriterien erfüllt hat

10. Dezember 2003

Zuerst gepostet (Schätzen)

11. Dezember 2003

Studienaufzeichnungsaktualisierungen

Letztes Update gepostet (Schätzen)

5. März 2014

Letztes eingereichtes Update, das die QC-Kriterien erfüllt

4. März 2014

Zuletzt verifiziert

1. März 2014

Mehr Informationen

Begriffe im Zusammenhang mit dieser Studie

Arzneimittel- und Geräteinformationen, Studienunterlagen

Studiert ein von der US-amerikanischen FDA reguliertes Arzneimittelprodukt

Nein

Studiert ein von der US-amerikanischen FDA reguliertes Geräteprodukt

Nein

Produkt, das in den USA hergestellt und aus den USA exportiert wird

Nein

Diese Informationen wurden ohne Änderungen direkt von der Website clinicaltrials.gov abgerufen. Wenn Sie Ihre Studiendaten ändern, entfernen oder aktualisieren möchten, wenden Sie sich bitte an register@clinicaltrials.gov. Sobald eine Änderung auf clinicaltrials.gov implementiert wird, wird diese automatisch auch auf unserer Website aktualisiert .

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