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Lactobacillus Reuteri DSM 17938 in Functional Constipation (LRFC)

26. März 2014 aktualisiert von: Francesco Russo, Azienda Ospedaliera Specializzata in Gastroenterologia Saverio de Bellis

Effect of Lactobacillus Reuteri DSM 17938 on Gut Motility in Patients With Functional Constipation

The diffusion of gastrointestinal (GI) chronic diseases is significantly increased during the last century in western countries. In the USA and Northern Europe, constipation is twofold the prevalence found in the East and Southern Europe. In Italy, constipation affects up to 15-17% of the whole adult population. Of them, more than half (about 10%) treats this disorder by assuming laxatives, while the remaining does not even assume drugs. A close relationship between intestinal environment and bacterial flora has been found. As a matter of fact changes in the intestinal physiology can modify the composition of bacterial flora as well as modifications in the intestinal microbiota can modify the physiology of the gut. The probiotic effects on the GI motility can be due to substances released by bacteria and/or products of their fermentation. Also, probiotic may indirectly act by the release of neuroendocrine factors and/or substances released by the immune system. Clinically, it has already been demonstrated that probiotics exert a positive effect on symptoms and intestinal habit in constipated IBS patients. In this framework, the idea to perform a long lasting intervention study in patients with functional constipation treated with probiotics sounds convincing. The present study is a randomized, double blind, placebo controlled, monocentric study, concerning the evaluation of efficacy of 3 months administration of Lactobacillus reuteri DSM 17938 in patients with functional constipation, as defined by the Rome criteria. Clinical, physiological, hematological and immunologic variables will be evaluated.

Studienübersicht

Studientyp

Interventionell

Einschreibung (Tatsächlich)

72

Phase

  • Phase 4

Kontakte und Standorte

Dieser Abschnitt enthält die Kontaktdaten derjenigen, die die Studie durchführen, und Informationen darüber, wo diese Studie durchgeführt wird.

Studienorte

    • Bari
      • Castellana Grotte, Bari, Italien, 70013
        • National Institute for Digestive Diseases IRCCS "S. de Bellis"

Teilnahmekriterien

Forscher suchen nach Personen, die einer bestimmten Beschreibung entsprechen, die als Auswahlkriterien bezeichnet werden. Einige Beispiele für diese Kriterien sind der allgemeine Gesundheitszustand einer Person oder frühere Behandlungen.

Zulassungskriterien

Studienberechtigtes Alter

19 Jahre bis 65 Jahre (Erwachsene, Älterer Erwachsener)

Akzeptiert gesunde Freiwillige

Nein

Studienberechtigte Geschlechter

Alle

Beschreibung

Inclusion Criteria:

  • Fulfilment of the Rome Criteria III for functional constipation
  • Availability of at least one GI imaging study during the last five years (colonoscopy, sigmoidoscopy, abdominal ultrasound, barium enema)
  • Commitment to availability for the whole study period

Exclusion Criteria:

  • Major abdominal surgery
  • Presence of any concomitant diseases such as organic GI diseases and/or lactose and gluten intolerance; medical or psychiatric illness
  • Alarming symptoms (rectal bleeding, weight loss, etc)
  • Family history of peptic ulcer, colorectal cancer, or IBD
  • Abnormal laboratory data or thyroid function.

Studienplan

Dieser Abschnitt enthält Einzelheiten zum Studienplan, einschließlich des Studiendesigns und der Messung der Studieninhalte.

Wie ist die Studie aufgebaut?

Designdetails

  • Hauptzweck: Behandlung
  • Zuteilung: Zufällig
  • Interventionsmodell: Parallele Zuordnung
  • Maskierung: Verdreifachen

Waffen und Interventionen

Teilnehmergruppe / Arm
Intervention / Behandlung
Placebo-Komparator: Placebo
Placebo tabs identical in form, taste and consistency to active tabs
Experimental: L. reuteri DSM 17938
L. reuteri will be administered at 1x10^8 CFU dosage in form of tabs. In order to ensure colonization (run in), 4 tabs will be administered per os daily (4x10^8CFU/die) for 15 days. Then administration will continue with 2 tabs daily (2x10^8 CFU/die) for 90 days.

Was misst die Studie?

Primäre Ergebnismessungen

Ergebnis Maßnahme
Maßnahmenbeschreibung
Zeitfenster
Improvement in gastrointestinal symptoms after 3 months of probiotic administration
Zeitfenster: Before the start of the study (Time 0) and after 90 days of treatment (Time 90)
Validated and structured questionnaires to evaluate gastrointestinal symptoms, to confirm functional constipation diagnosis and to exclude IBS variant constipation. Score of gastrointestinal symptoms with Gastrointestinal Symptom Rating Score (GSRS); Constipation Symptom Score (CSS); Constipation QoL, Constipation Rome criteria, Diary for the symptoms and for intestinal behavior. These questionnaires will be administered at baseline, after 45 days of treatment, and at the end of treatment.
Before the start of the study (Time 0) and after 90 days of treatment (Time 90)

Sekundäre Ergebnismessungen

Ergebnis Maßnahme
Maßnahmenbeschreibung
Zeitfenster
Changes in metabolic parameters after 3 months of probiotic administration
Zeitfenster: Before the start of the study (time 0) and after 90 days of treatment (Time 90)
Lipidic and glucidic profile; evaluation of circulating immunological parameters, short chain fatty acid (SCFA)faecal concentrations. The evaluations will be performed at baseline, after 45 days of treatment and at the end of treatment.
Before the start of the study (time 0) and after 90 days of treatment (Time 90)
Changes in physiological parameters after 3 months of probiotic administration
Zeitfenster: Before the start of the study (Time 0) and after 90 days of treatment (Time 90)
Physiological parameters: Quali/Quantitative evaluation of the colonic transit time (TTC) with radiopaque markers (qualitative study : RX after 3 days from the 20 markers assumption. Quantitative study: RX after 3 days from the assumption of 10 markers a day for 6 days in patients with TTC delayed), non invasive evaluation of gastric electrical activity and gastric emptying time (cutaneous electrography (EGG) and 13C octanoic acid breath test). The evaluations will be performed at baseline, after 45 days of treatment and at the end of treatment
Before the start of the study (Time 0) and after 90 days of treatment (Time 90)

Mitarbeiter und Ermittler

Hier finden Sie Personen und Organisationen, die an dieser Studie beteiligt sind.

Ermittler

  • Hauptermittler: Giuseppe Riezzo, M.D., Azienda Ospedaliera Specializzata in Gastroenterologia IRCCS "Saverio de Bellis"

Publikationen und hilfreiche Links

Die Bereitstellung dieser Publikationen erfolgt freiwillig durch die für die Eingabe von Informationen über die Studie verantwortliche Person. Diese können sich auf alles beziehen, was mit dem Studium zu tun hat.

Studienaufzeichnungsdaten

Diese Daten verfolgen den Fortschritt der Übermittlung von Studienaufzeichnungen und zusammenfassenden Ergebnissen an ClinicalTrials.gov. Studienaufzeichnungen und gemeldete Ergebnisse werden von der National Library of Medicine (NLM) überprüft, um sicherzustellen, dass sie bestimmten Qualitätskontrollstandards entsprechen, bevor sie auf der öffentlichen Website veröffentlicht werden.

Haupttermine studieren

Studienbeginn

1. Januar 2011

Primärer Abschluss (Tatsächlich)

1. Dezember 2013

Studienabschluss (Tatsächlich)

1. Januar 2014

Studienanmeldedaten

Zuerst eingereicht

17. November 2010

Zuerst eingereicht, das die QC-Kriterien erfüllt hat

19. November 2010

Zuerst gepostet (Schätzen)

22. November 2010

Studienaufzeichnungsaktualisierungen

Letztes Update gepostet (Schätzen)

27. März 2014

Letztes eingereichtes Update, das die QC-Kriterien erfüllt

26. März 2014

Zuletzt verifiziert

1. März 2014

Mehr Informationen

Begriffe im Zusammenhang mit dieser Studie

Zusätzliche relevante MeSH-Bedingungen

Andere Studien-ID-Nummern

  • 1026D

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