- ICH GCP
- US-Register für klinische Studien
- Klinische Studie NCT01244945
Lactobacillus Reuteri DSM 17938 in Functional Constipation (LRFC)
26. März 2014 aktualisiert von: Francesco Russo, Azienda Ospedaliera Specializzata in Gastroenterologia Saverio de Bellis
Effect of Lactobacillus Reuteri DSM 17938 on Gut Motility in Patients With Functional Constipation
The diffusion of gastrointestinal (GI) chronic diseases is significantly increased during the last century in western countries.
In the USA and Northern Europe, constipation is twofold the prevalence found in the East and Southern Europe.
In Italy, constipation affects up to 15-17% of the whole adult population.
Of them, more than half (about 10%) treats this disorder by assuming laxatives, while the remaining does not even assume drugs.
A close relationship between intestinal environment and bacterial flora has been found.
As a matter of fact changes in the intestinal physiology can modify the composition of bacterial flora as well as modifications in the intestinal microbiota can modify the physiology of the gut.
The probiotic effects on the GI motility can be due to substances released by bacteria and/or products of their fermentation.
Also, probiotic may indirectly act by the release of neuroendocrine factors and/or substances released by the immune system.
Clinically, it has already been demonstrated that probiotics exert a positive effect on symptoms and intestinal habit in constipated IBS patients.
In this framework, the idea to perform a long lasting intervention study in patients with functional constipation treated with probiotics sounds convincing.
The present study is a randomized, double blind, placebo controlled, monocentric study, concerning the evaluation of efficacy of 3 months administration of Lactobacillus reuteri DSM 17938 in patients with functional constipation, as defined by the Rome criteria.
Clinical, physiological, hematological and immunologic variables will be evaluated.
Studienübersicht
Status
Abgeschlossen
Bedingungen
Intervention / Behandlung
Studientyp
Interventionell
Einschreibung (Tatsächlich)
72
Phase
- Phase 4
Kontakte und Standorte
Dieser Abschnitt enthält die Kontaktdaten derjenigen, die die Studie durchführen, und Informationen darüber, wo diese Studie durchgeführt wird.
Studienorte
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Bari
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Castellana Grotte, Bari, Italien, 70013
- National Institute for Digestive Diseases IRCCS "S. de Bellis"
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Teilnahmekriterien
Forscher suchen nach Personen, die einer bestimmten Beschreibung entsprechen, die als Auswahlkriterien bezeichnet werden. Einige Beispiele für diese Kriterien sind der allgemeine Gesundheitszustand einer Person oder frühere Behandlungen.
Zulassungskriterien
Studienberechtigtes Alter
19 Jahre bis 65 Jahre (Erwachsene, Älterer Erwachsener)
Akzeptiert gesunde Freiwillige
Nein
Studienberechtigte Geschlechter
Alle
Beschreibung
Inclusion Criteria:
- Fulfilment of the Rome Criteria III for functional constipation
- Availability of at least one GI imaging study during the last five years (colonoscopy, sigmoidoscopy, abdominal ultrasound, barium enema)
- Commitment to availability for the whole study period
Exclusion Criteria:
- Major abdominal surgery
- Presence of any concomitant diseases such as organic GI diseases and/or lactose and gluten intolerance; medical or psychiatric illness
- Alarming symptoms (rectal bleeding, weight loss, etc)
- Family history of peptic ulcer, colorectal cancer, or IBD
- Abnormal laboratory data or thyroid function.
Studienplan
Dieser Abschnitt enthält Einzelheiten zum Studienplan, einschließlich des Studiendesigns und der Messung der Studieninhalte.
Wie ist die Studie aufgebaut?
Designdetails
- Hauptzweck: Behandlung
- Zuteilung: Zufällig
- Interventionsmodell: Parallele Zuordnung
- Maskierung: Verdreifachen
Waffen und Interventionen
Teilnehmergruppe / Arm |
Intervention / Behandlung |
|---|---|
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Placebo-Komparator: Placebo
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Placebo tabs identical in form, taste and consistency to active tabs
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Experimental: L. reuteri DSM 17938
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L. reuteri will be administered at 1x10^8 CFU dosage in form of tabs.
In order to ensure colonization (run in), 4 tabs will be administered per os daily (4x10^8CFU/die) for 15 days.
Then administration will continue with 2 tabs daily (2x10^8 CFU/die) for 90 days.
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Was misst die Studie?
Primäre Ergebnismessungen
Ergebnis Maßnahme |
Maßnahmenbeschreibung |
Zeitfenster |
|---|---|---|
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Improvement in gastrointestinal symptoms after 3 months of probiotic administration
Zeitfenster: Before the start of the study (Time 0) and after 90 days of treatment (Time 90)
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Validated and structured questionnaires to evaluate gastrointestinal symptoms, to confirm functional constipation diagnosis and to exclude IBS variant constipation.
Score of gastrointestinal symptoms with Gastrointestinal Symptom Rating Score (GSRS); Constipation Symptom Score (CSS); Constipation QoL, Constipation Rome criteria, Diary for the symptoms and for intestinal behavior.
These questionnaires will be administered at baseline, after 45 days of treatment, and at the end of treatment.
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Before the start of the study (Time 0) and after 90 days of treatment (Time 90)
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Sekundäre Ergebnismessungen
Ergebnis Maßnahme |
Maßnahmenbeschreibung |
Zeitfenster |
|---|---|---|
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Changes in metabolic parameters after 3 months of probiotic administration
Zeitfenster: Before the start of the study (time 0) and after 90 days of treatment (Time 90)
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Lipidic and glucidic profile; evaluation of circulating immunological parameters, short chain fatty acid (SCFA)faecal concentrations.
The evaluations will be performed at baseline, after 45 days of treatment and at the end of treatment.
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Before the start of the study (time 0) and after 90 days of treatment (Time 90)
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Changes in physiological parameters after 3 months of probiotic administration
Zeitfenster: Before the start of the study (Time 0) and after 90 days of treatment (Time 90)
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Physiological parameters: Quali/Quantitative evaluation of the colonic transit time (TTC) with radiopaque markers (qualitative study : RX after 3 days from the 20 markers assumption.
Quantitative study: RX after 3 days from the assumption of 10 markers a day for 6 days in patients with TTC delayed), non invasive evaluation of gastric electrical activity and gastric emptying time (cutaneous electrography (EGG) and 13C octanoic acid breath test).
The evaluations will be performed at baseline, after 45 days of treatment and at the end of treatment
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Before the start of the study (Time 0) and after 90 days of treatment (Time 90)
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Mitarbeiter und Ermittler
Hier finden Sie Personen und Organisationen, die an dieser Studie beteiligt sind.
Ermittler
- Hauptermittler: Giuseppe Riezzo, M.D., Azienda Ospedaliera Specializzata in Gastroenterologia IRCCS "Saverio de Bellis"
Publikationen und hilfreiche Links
Die Bereitstellung dieser Publikationen erfolgt freiwillig durch die für die Eingabe von Informationen über die Studie verantwortliche Person. Diese können sich auf alles beziehen, was mit dem Studium zu tun hat.
Allgemeine Veröffentlichungen
- Indrio F, Riezzo G, Raimondi F, Bisceglia M, Cavallo L, Francavilla R. The effects of probiotics on feeding tolerance, bowel habits, and gastrointestinal motility in preterm newborns. J Pediatr. 2008 Jun;152(6):801-6. doi: 10.1016/j.jpeds.2007.11.005. Epub 2007 Dec 26.
- Russo F, Clemente C, Linsalata M, Chiloiro M, Orlando A, Marconi E, Chimienti G, Riezzo G. Effects of a diet with inulin-enriched pasta on gut peptides and gastric emptying rates in healthy young volunteers. Eur J Nutr. 2011 Jun;50(4):271-7. doi: 10.1007/s00394-010-0135-6. Epub 2010 Oct 12.
- Riezzo G, Clemente C, Leo S, Russo F. The role of electrogastrography and gastrointestinal hormones in chemotherapy-related dyspeptic symptoms. J Gastroenterol. 2005 Dec;40(12):1107-15. doi: 10.1007/s00535-005-1708-7.
- Riezzo G, Chiloiro M, Russo F. Functional foods: salient features and clinical applications. Curr Drug Targets Immune Endocr Metabol Disord. 2005 Sep;5(3):331-7. doi: 10.2174/1568008054863790.
- Valerio F, Russo F, de Candia S, Riezzo G, Orlando A, Lonigro SL, Lavermicocca P. Effects of probiotic Lactobacillus paracasei-enriched artichokes on constipated patients: a pilot study. J Clin Gastroenterol. 2010 Sep;44 Suppl 1:S49-53. doi: 10.1097/MCG.0b013e3181d2dca4.
Studienaufzeichnungsdaten
Diese Daten verfolgen den Fortschritt der Übermittlung von Studienaufzeichnungen und zusammenfassenden Ergebnissen an ClinicalTrials.gov. Studienaufzeichnungen und gemeldete Ergebnisse werden von der National Library of Medicine (NLM) überprüft, um sicherzustellen, dass sie bestimmten Qualitätskontrollstandards entsprechen, bevor sie auf der öffentlichen Website veröffentlicht werden.
Haupttermine studieren
Studienbeginn
1. Januar 2011
Primärer Abschluss (Tatsächlich)
1. Dezember 2013
Studienabschluss (Tatsächlich)
1. Januar 2014
Studienanmeldedaten
Zuerst eingereicht
17. November 2010
Zuerst eingereicht, das die QC-Kriterien erfüllt hat
19. November 2010
Zuerst gepostet (Schätzen)
22. November 2010
Studienaufzeichnungsaktualisierungen
Letztes Update gepostet (Schätzen)
27. März 2014
Letztes eingereichtes Update, das die QC-Kriterien erfüllt
26. März 2014
Zuletzt verifiziert
1. März 2014
Mehr Informationen
Begriffe im Zusammenhang mit dieser Studie
Zusätzliche relevante MeSH-Bedingungen
Andere Studien-ID-Nummern
- 1026D
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