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Fludarabine/Rituximab Combined With Escalating Doses of Lenalidomide in Untreated CLL

Fludarabine/Rituximab Combined With Escalating Doses of Lenalidomide in Untreated Chronic Lymphocytic Leukemia (CLL) - a Dose-finding Study With Escalating Starting Dose of Lenalidomide and Concomitant Evaluation of Safety and Efficacy

This is a trial in patients with previously untreated CLL. Eligible patients will receive Lenalidomide with a backbone of Fludarabine and Rituximab for 6 therapy cycles. Lenalidomide will be increased by dose steps of 5 mg every cycle in the absence of limiting toxicity. If limiting toxicity ensues the patients will be treated with last tolerable dose for the remainder of the 6 treatment cycles.

The first 5 patients will start with dose level 5 mg Lenalidomide and further escalating dose. After the fifth patient is included in the study, enrolment will be interrupted until this patient has finished his first treatment cycle. A safety board will evaluate the toxicities of the first 5 patients. If there are more than 2 patients experiencing a dose limiting toxicity (DLT) in the first treatment cycle, the starting dose will not be escalated and further 5 patients will be enrolled with a starting dose of 5 mg Lenalidomide. If only 2 or less patients experience a DLT in the first treatment cycle, the next 5 patients will start the treatment with 10 mg Lenalidomide.

The rational for the higher starting doses stems from the lack of tumor lysis or tumor flare toxicity in this combination on the one hand and from the observation that the very slow escalation from 2,5 mg on led to a lack of efficacy in monotherapy trials due to early progression in a relevant number of cases. The increase of the Lenalidomide dosage should result in an increased efficacy especially at the beginning and a higher cumulative dose of Lenalidomide.

The identification of patients intolerant to Lenalidomide by immunophenotyping of the T cells for validation is also part of this trial, because intolerance seems to be not dose dependent but may be caused by T cell activation. Therefore, early identification of patients intolerant to this form of modern immunochemotherapy and establishing efficient Lenalidomide based combination therapy is an important part of improvement of current CLL treatment.

Studienübersicht

Status

Abgeschlossen

Intervention / Behandlung

Studientyp

Interventionell

Einschreibung (Tatsächlich)

12

Phase

  • Phase 2
  • Phase 1

Kontakte und Standorte

Dieser Abschnitt enthält die Kontaktdaten derjenigen, die die Studie durchführen, und Informationen darüber, wo diese Studie durchgeführt wird.

Studienorte

      • Salzburg, Österreich, 5020
        • Universitätsklinik der PMU Salzburg, Univ-Klinik für Innere Medizin III
    • Tirol
      • Innsbruck, Tirol, Österreich, 6020
        • Universitätsklinik für Innere Medizin Innsbruck, Klinische Abteilung für Hämatologie und Onkologie

Teilnahmekriterien

Forscher suchen nach Personen, die einer bestimmten Beschreibung entsprechen, die als Auswahlkriterien bezeichnet werden. Einige Beispiele für diese Kriterien sind der allgemeine Gesundheitszustand einer Person oder frühere Behandlungen.

Zulassungskriterien

Studienberechtigtes Alter

18 Jahre und älter (Erwachsene, Älterer Erwachsener)

Akzeptiert gesunde Freiwillige

Nein

Studienberechtigte Geschlechter

Alle

Beschreibung

Inclusion Criteria:

  • Signed written informed consent
  • Male or female ≥ 18 years of age
  • CLL (as determined by CD23+, CD5+, CD19+)
  • Treatment indication as defined by the NCI Workshop criteria (see appendix 6 and reference 10)
  • ECOG ≤ 2
  • No previous treatment of the CLL by chemotherapy, radiotherapy (except localized radiotherapy of 1 lymphatic area) or immunotherapy
  • Life expectancy > 6 months (except prognosis due to high risk CLL)

Exclusion Criteria:

  • Active bacterial, viral or fungal infection
  • Positivity for HIV, Hepatitis B or C
  • Patients with known history of thromboembolic events
  • Reduced organ functions and bone marrow dysfunction not due to CLL
  • Creatinine clearance of below 30 ml/min
  • Patients with known history of thromboembolic events
  • Patients with a history of other malignancies within 2 years prior to study entry (except for adequately treated carcinoma in situ of the cervix; basal or squamous cell skin cancer; low grade, early stage localized prostate cancer treated surgically with curative intent; good prognosis DCIS of the breast treated with lumpectomy alone with curative intent)
  • Patients with medical co-morbid conditions that would require long term use (> 1 month) of systemic corticosteroids during study treatment
  • Patients with a history of severe cardiac disease; e.g. NYHA Functional Class III or IV heart failure, myocardial infarction within 6 months, ventricular tachyarrhythmias requiring ongoing treatment, or unstable angina
  • Other known co-morbidity with the potential to dominate survival
  • Transformation to aggressive B-cell malignancy (e.g., large B-cell lymphoma, Richter's syndrome, or prolymphocytic leukemia (PLL))
  • Hypersensitivity with anaphylactic reaction to humanised monoclonal antibodies or any of the applied drugs
  • Concurrent chronic systemic immune therapy, chemotherapy, or hormone therapy not indicated in the study protocol
  • Administration of any investigational agent(s) within 4 weeks prior to entry
  • Pregnancy or lactation
  • Medical or psychological condition which in the opinion of the Investigator would not permit the patient to complete the study or sign meaningful informed consent

Studienplan

Dieser Abschnitt enthält Einzelheiten zum Studienplan, einschließlich des Studiendesigns und der Messung der Studieninhalte.

Wie ist die Studie aufgebaut?

Designdetails

  • Hauptzweck: Behandlung
  • Zuteilung: N / A
  • Interventionsmodell: Einzelgruppenzuweisung
  • Maskierung: Keine (Offenes Etikett)

Waffen und Interventionen

Teilnehmergruppe / Arm
Intervention / Behandlung
Experimental: Lenalidomide/Fludarabine/Rituximab

Lenalidomide: day 8-21 of cycle 1 and day 1-21 of cycles 2-6; Starting Dose: 5 mg (first 5 patients) and 10 mg (further 5 patients) increase Lenalidomide dose via dose levels (10)/15/20/25 mg/d every 28 days if no limiting toxicity occurs

Fludarabine: 25 mg/m2 iv d1-3 or 40 mg/m2 po d1-3; repeat every 28 days

Rituximab: 375 mg/m2 iv day 4 on cycle 1 and 500 mg/m2 iv day 1 on cycles 2-6; repeat every 28 days

Lenalidomide: day 8-21 of cycle 1 and day 1-21 of cycles 2-6; Starting Dose: 5 mg (first 5 patients) and 10 mg (further 5 patients) increase Lenalidomide dose via dose levels (10)/15/20/25 mg/d every 28 days if no limiting toxicity occurs

Fludarabine: 25 mg/m2 iv d1-3 or 40 mg/m2 po d1-3; repeat every 28 days

Rituximab: 375 mg/m2 iv day 4 on cycle 1 and 500 mg/m2 iv day 1 on cycles 2-6; repeat every 28 days

Andere Namen:
  • Revlimid

Was misst die Studie?

Primäre Ergebnismessungen

Ergebnis Maßnahme
Maßnahmenbeschreibung
Zeitfenster
Tolerability of escalated starting dose
Zeitfenster: 12 month, 20 month
Interim analysis after completion of cylce 1 of the first 5 patients, final analysis after last pastient last visit Metrics: Number of patients experiencing defined dose limiting toxicities during cycle 1
12 month, 20 month

Sekundäre Ergebnismessungen

Ergebnis Maßnahme
Maßnahmenbeschreibung
Zeitfenster
Establishment of maximal tolerated dose (MTD) of Lenalidomide in combination with FR
Zeitfenster: 20 month
20 month
Time to MTD
Zeitfenster: 20 month
20 month
Safety profile of the FRL combination
Zeitfenster: 20 month
Analysis of occuring adverse events during the study treatment according to Common Terminology Criteria for Adverse Events (CTCAE)
20 month
Response rates in all phases by 4-colour flow cytometric and ASO-PCR MRD analysis
Zeitfenster: 20 month
20 month
Risk factor analysis (FISH cytogenetics, CD38/ZAP-70 expression, mutation status)
Zeitfenster: 20 month
20 month
Longitudinal definition of T cell subsets (including prognostic EM T cells and Treg cells)+/- PD1
Zeitfenster: 20 month
20 month

Mitarbeiter und Ermittler

Hier finden Sie Personen und Organisationen, die an dieser Studie beteiligt sind.

Publikationen und hilfreiche Links

Die Bereitstellung dieser Publikationen erfolgt freiwillig durch die für die Eingabe von Informationen über die Studie verantwortliche Person. Diese können sich auf alles beziehen, was mit dem Studium zu tun hat.

Nützliche Links

Studienaufzeichnungsdaten

Diese Daten verfolgen den Fortschritt der Übermittlung von Studienaufzeichnungen und zusammenfassenden Ergebnissen an ClinicalTrials.gov. Studienaufzeichnungen und gemeldete Ergebnisse werden von der National Library of Medicine (NLM) überprüft, um sicherzustellen, dass sie bestimmten Qualitätskontrollstandards entsprechen, bevor sie auf der öffentlichen Website veröffentlicht werden.

Haupttermine studieren

Studienbeginn

1. Juni 2012

Primärer Abschluss (Tatsächlich)

1. März 2015

Studienabschluss (Tatsächlich)

1. Oktober 2015

Studienanmeldedaten

Zuerst eingereicht

4. Oktober 2012

Zuerst eingereicht, das die QC-Kriterien erfüllt hat

8. Oktober 2012

Zuerst gepostet (Schätzen)

10. Oktober 2012

Studienaufzeichnungsaktualisierungen

Letztes Update gepostet (Schätzen)

26. Mai 2016

Letztes eingereichtes Update, das die QC-Kriterien erfüllt

25. Mai 2016

Zuletzt verifiziert

1. Mai 2016

Mehr Informationen

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