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Diabetic Shoulder Mobility

3. November 2017 aktualisiert von: Washington University School of Medicine

Diabetic Upper Extremity Pathophysiology, Limited Joint Mobility and Disability

The primary goal of this project is to determine how advanced glycation end-product (AGEs) accumulation and shoulder movement (humeral thoracic range of motion and "activity count") interact to contribute to shoulder limited joint mobility (LJM), pain and disability, and if an intervention consisting of a tailored dose of stretching and active shoulder movement can reduce these problems in people with diabetes mellitus (DM). The investigators will focus on the following measures that span health domains; Skin intrinsic fluorescence to measure AGEs; Ultrasound to measure supraspinatus tendon thickness; 3 dimensional joint range of motion and "activity counts" to measure shoulder movements; and the Disability of the Arm, Shoulder and Hand (DASH) questionnaire to measure patient reported pain and disability. The investigators will test the innovative hypothesis that metabolic and movement factors interact to cause severe shoulder problems in people with DM and that an optimized shoulder movement intervention can have an important impact on reducing the development of limited joint mobility, pain and disability in this population.

Studienübersicht

Studientyp

Interventionell

Einschreibung (Tatsächlich)

52

Phase

  • Unzutreffend

Kontakte und Standorte

Dieser Abschnitt enthält die Kontaktdaten derjenigen, die die Studie durchführen, und Informationen darüber, wo diese Studie durchgeführt wird.

Studienorte

    • Missouri
      • Saint Louis, Missouri, Vereinigte Staaten, 63108
        • Washington University School of Medicine

Teilnahmekriterien

Forscher suchen nach Personen, die einer bestimmten Beschreibung entsprechen, die als Auswahlkriterien bezeichnet werden. Einige Beispiele für diese Kriterien sind der allgemeine Gesundheitszustand einer Person oder frühere Behandlungen.

Zulassungskriterien

Studienberechtigtes Alter

40 Jahre bis 70 Jahre (Erwachsene, Älterer Erwachsener)

Akzeptiert gesunde Freiwillige

Nein

Studienberechtigte Geschlechter

Alle

Beschreibung

Inclusion Criteria:

  • individuals with type 2 DM and duration of diagnosed diabetes more than 10 years OR type 2 DM and presence of a 'positive prayer sign' OR shoulder flexion < 150 degrees; disability of arm, shoulder and hand (DASH) scores in the range of <70%; between the age of 40-70 will be recruited.

Exclusion Criteria:

  • currently diagnosed adhesive capsulitis
  • diagnosed rotator cuff tear
  • recent (6 months) upper extremity injury and/or fractures
  • surgery in the upper extremity or thorax
  • cervical radiculopathy
  • thoracic outlet syndrome
  • stroke with residual upper extremity involvement
  • severe skin allergies in area to be tested
  • rheumatic conditions
  • known connective tissue diseases
  • carpal tunnel syndrome
  • use of a cane
  • individuals who engage in heavy upper extremity/ overhead use (ie, painters, tennis players) because they likely have a different mechanism of injury than those with low shoulder activity.

Studienplan

Dieser Abschnitt enthält Einzelheiten zum Studienplan, einschließlich des Studiendesigns und der Messung der Studieninhalte.

Wie ist die Studie aufgebaut?

Designdetails

  • Hauptzweck: Behandlung
  • Zuteilung: Zufällig
  • Interventionsmodell: Parallele Zuordnung
  • Maskierung: Single

Waffen und Interventionen

Teilnehmergruppe / Arm
Intervention / Behandlung
Aktiver Komparator: ADA guideline Instructed
The control intervention will be instruction in basic wellness activities according to the American Diabetes Association guidelines
The ADA guideline instructions are to include: blood sugar control (goal is A1c < 7.0%), physical activity (150 minutes/week of moderate intensity aerobic activity), foot care (examine feet daily, monofilament testing), and blood pressure control (goal is <130/80). Participants will receive a logbook to record daily outcomes. The goal of this intervention is to control for personal interactions with investigators and provide useful information for disease management but not provide intervention that likely would improve shoulder joint motion. The control group will be given instruction in the exercise program at the end of the 1 year study period.
Experimental: Optimized Shoulder Movement Program
The experimental intervention is the Optimized Shoulder Movement Program. Participants will be trained in a progressive home exercise program that includes passive stretching of end range shoulder flexion and external rotation, and active shoulder motion based on the participant's baseline "activity count" .
A trained physical therapist will see the participant for a max of 6 visits over the 3 month intervention; for baseline instruction, and at 2, 4, 6, and 8 weeks to progress and check subject adherence before a final check-out and testing visit at 3 months. Participants will perform 3 assigned stretching motions a min of 2 sets of 10 reps each and will be instructed in active shoulder movements with a dose based on the subject's measured "activity count" at baseline and with enough duration to increase it by 10%. Exercise: 10-15 minutes 2x/day for 3 month duration. Participants will log their activity.

Was misst die Studie?

Primäre Ergebnismessungen

Ergebnis Maßnahme
Maßnahmenbeschreibung
Zeitfenster
Arm elevation.
Zeitfenster: One year
Arm elevation is a composite of shoulder (glenohumeral) and scapular motion and will be measured using goniometry and computer assisted kinematics. Glenohumeral elevation and external rotation motions are the main focus.
One year

Sekundäre Ergebnismessungen

Ergebnis Maßnahme
Maßnahmenbeschreibung
Zeitfenster
Disability of the Arm, Shoulder, and Hand (DASH) questionnaire
Zeitfenster: One year
The DASH is an established, standardized measure used to characterize pain and disability in the upper extremity.
One year

Mitarbeiter und Ermittler

Hier finden Sie Personen und Organisationen, die an dieser Studie beteiligt sind.

Ermittler

  • Hauptermittler: Michael J Mueller, PT, PHD, Washington University School of Medicine

Publikationen und hilfreiche Links

Die Bereitstellung dieser Publikationen erfolgt freiwillig durch die für die Eingabe von Informationen über die Studie verantwortliche Person. Diese können sich auf alles beziehen, was mit dem Studium zu tun hat.

Studienaufzeichnungsdaten

Diese Daten verfolgen den Fortschritt der Übermittlung von Studienaufzeichnungen und zusammenfassenden Ergebnissen an ClinicalTrials.gov. Studienaufzeichnungen und gemeldete Ergebnisse werden von der National Library of Medicine (NLM) überprüft, um sicherzustellen, dass sie bestimmten Qualitätskontrollstandards entsprechen, bevor sie auf der öffentlichen Website veröffentlicht werden.

Haupttermine studieren

Studienbeginn (Tatsächlich)

1. September 2014

Primärer Abschluss (Tatsächlich)

12. Oktober 2016

Studienabschluss (Tatsächlich)

12. Oktober 2016

Studienanmeldedaten

Zuerst eingereicht

9. Juni 2014

Zuerst eingereicht, das die QC-Kriterien erfüllt hat

10. Juni 2014

Zuerst gepostet (Schätzen)

12. Juni 2014

Studienaufzeichnungsaktualisierungen

Letztes Update gepostet (Tatsächlich)

7. November 2017

Letztes eingereichtes Update, das die QC-Kriterien erfüllt

3. November 2017

Zuletzt verifiziert

1. November 2017

Mehr Informationen

Begriffe im Zusammenhang mit dieser Studie

Andere Studien-ID-Nummern

  • 2014_DM_LJM
  • US NIH Grant R21 DK100793-01A1 (Andere Zuschuss-/Finanzierungsnummer: US NIH Grant)

Diese Informationen wurden ohne Änderungen direkt von der Website clinicaltrials.gov abgerufen. Wenn Sie Ihre Studiendaten ändern, entfernen oder aktualisieren möchten, wenden Sie sich bitte an register@clinicaltrials.gov. Sobald eine Änderung auf clinicaltrials.gov implementiert wird, wird diese automatisch auch auf unserer Website aktualisiert .

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