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Amantadine and Functional Improvement Following ABI Measured by MRI Tractography; A Pilot Study

10. Dezember 2015 aktualisiert von: Hamilton Health Sciences Corporation

Mechanism of Amantadine and Functional Improvement Following Acquired Brain Injury as Measured by MRI Tractography; A Pilot Study

This is a pilot study. The objective is to further understand the mechanism by which amantadine improves function in patients with persistent vegetative state and minimally conscious state. Specifically, the investigators will measure the size of the nerve fibers that mediate arousal (reticular activating system, or RAS) pre and post treatment on MRI tractography. MRI findings will be correlated with the Disability Rating Scale (DRS) score. The information gathered from this study will be used to formulate a larger clinical trial.

Studienübersicht

Detaillierte Beschreibung

Primary Aim:

To determine the size of the RAS tracts as measured by MRI tractography. Specifically, the investigators will be measuring the fiber tracts that project through the posterior thalamus. The RAS is involved in mediating arousal and consciousness. The size of fiber tracts will be measured prior to initiating treatment and near the time of discharge from the rehabilitation hospital or at approximately ninety-days. It is hypothesized that treatment will result in an increase in the size of these fiber tracts.

As a pilot study, the investigators will be determining the feasibility of recruiting and retaining patients in this type of study. This will allow the clarification and understanding of the technical standards for MRI tractography related to the assessment of the reticular activating system.

Secondary Aim:

To determine and monitor changes in function following acquired brain injury as measured by the Disability Rating Scale (DRS) score. The DRS score will be obtained prior to initiating treatment and at termination of the study. It is hypothesized that treatment with amantadine in addition to standard medical treatment, will be associated with an improvement in function.

Studientyp

Interventionell

Einschreibung (Voraussichtlich)

10

Phase

  • Unzutreffend

Kontakte und Standorte

Dieser Abschnitt enthält die Kontaktdaten derjenigen, die die Studie durchführen, und Informationen darüber, wo diese Studie durchgeführt wird.

Studienkontakt

  • Name: Pankaj Bansal, MD
  • Telefonnummer: 9055748515
  • E-Mail: bansalp@hhsc.ca

Studienorte

    • Ontario
      • Hamilton, Ontario, Kanada
        • Hamilton Health Sciences

Teilnahmekriterien

Forscher suchen nach Personen, die einer bestimmten Beschreibung entsprechen, die als Auswahlkriterien bezeichnet werden. Einige Beispiele für diese Kriterien sind der allgemeine Gesundheitszustand einer Person oder frühere Behandlungen.

Zulassungskriterien

Studienberechtigtes Alter

18 Jahre bis 65 Jahre (Erwachsene, Älterer Erwachsener)

Akzeptiert gesunde Freiwillige

Nein

Studienberechtigte Geschlechter

Alle

Beschreibung

Inclusion Criteria:

  • Age 18 years - 65 years
  • Nonpenetrating acquired brain injury (ABI)
  • Persistent vegetative or minimally conscious state (as indicated by DRS score greater than 11)
  • Consent from substitute decision maker

Exclusion Criteria:

  • Contraindication to MRI (such as metal in the body, pacemaker, implanted nerve stimulator)
  • Anticipated neurosurgical intervention
  • Medical instability including uncontrolled hypertension, fever, or infection
  • Seizure disorder prior to acquired brain injury or uncontrolled seizures subsequent to acquired brain injury
  • Parkinson's disease
  • History of heart failure or pre-existing peripheral oedema
  • History of eczematoid dermatitis
  • History of angle-closure glaucoma
  • History of neuroleptic malignant syndrome
  • Current treatment with Amantadine
  • Impairment related to other neurologic disease other than ABI
  • Allergy to Amantadine
  • Pregnancy or lactation
  • Impairment of renal function (creatinine clearance less than 60ml/min)

Studienplan

Dieser Abschnitt enthält Einzelheiten zum Studienplan, einschließlich des Studiendesigns und der Messung der Studieninhalte.

Wie ist die Studie aufgebaut?

Designdetails

  • Zuteilung: N / A
  • Interventionsmodell: Einzelgruppenzuweisung
  • Maskierung: Keine (Offenes Etikett)

Waffen und Interventionen

Teilnehmergruppe / Arm
Intervention / Behandlung
Sonstiges: Treatment and MRI scanning
After informed consent has been obtained, the subjects will be examined by a physician and assigned a Disability Ratings Scale (DRS) score. Subjects will undergo MRI tractography study, which does not require the administration of contrast. All participants will receive oral amantadine at escalating doses to ensure tolerance (50mg twice daily for 7 days, then 100mg twice daily for 1 week, then 150mg twice daily, then 200mg twice daily). The usual length of stay on the inpatient brain injury program is ninety days. The MRI tractography study and DRS score will be repeated near the time of discharge or ninety days from enrollment.
Participants will initially receive amantadine at the starting dose of 50mg twice daily either by mouth or feeding tube. The dosage will increase every week by 50mg twice daily (100mg total dose increase) up to the target dose of 200mg twice daily. These are the usual doses and rate of increase that are offered to patients with brain injury.
Andere Namen:
  • amantadine hydrochloride
Participants will initially receive a baseline MRI Tractography scan. The size of RAS fiber tracts will be measured prior to initiating treatment and near the time of discharge from the rehabilitation hospital or at approximately ninety-days.

Was misst die Studie?

Primäre Ergebnismessungen

Ergebnis Maßnahme
Maßnahmenbeschreibung
Zeitfenster
Radiographic Changes
Zeitfenster: At baseline and ninety days or at time of discharge from hospital if occurs earlier.
MRI Tractography will be performed to measure the size the of reticular activating system fiber tracts. Specifically, the tracts that project through the posterior thalamus.
At baseline and ninety days or at time of discharge from hospital if occurs earlier.

Sekundäre Ergebnismessungen

Ergebnis Maßnahme
Maßnahmenbeschreibung
Zeitfenster
Functional Improvement
Zeitfenster: At ninety days or at time of discharge from hospital if occurs earlier.
Disability Rating Scale Score (at enrolment and at completion of the study).
At ninety days or at time of discharge from hospital if occurs earlier.

Mitarbeiter und Ermittler

Hier finden Sie Personen und Organisationen, die an dieser Studie beteiligt sind.

Ermittler

  • Hauptermittler: Pankaj E Bansal, MD, Hamilton Health Sciences Corporation
  • Hauptermittler: Seyed Hosseini, MD, Hamilton Health Sciences Corporation

Studienaufzeichnungsdaten

Diese Daten verfolgen den Fortschritt der Übermittlung von Studienaufzeichnungen und zusammenfassenden Ergebnissen an ClinicalTrials.gov. Studienaufzeichnungen und gemeldete Ergebnisse werden von der National Library of Medicine (NLM) überprüft, um sicherzustellen, dass sie bestimmten Qualitätskontrollstandards entsprechen, bevor sie auf der öffentlichen Website veröffentlicht werden.

Haupttermine studieren

Studienbeginn

1. Januar 2016

Primärer Abschluss (Voraussichtlich)

1. Dezember 2016

Studienabschluss (Voraussichtlich)

1. Juni 2017

Studienanmeldedaten

Zuerst eingereicht

23. September 2015

Zuerst eingereicht, das die QC-Kriterien erfüllt hat

30. September 2015

Zuerst gepostet (Schätzen)

2. Oktober 2015

Studienaufzeichnungsaktualisierungen

Letztes Update gepostet (Schätzen)

11. Dezember 2015

Letztes eingereichtes Update, das die QC-Kriterien erfüllt

10. Dezember 2015

Zuletzt verifiziert

1. Dezember 2015

Mehr Informationen

Diese Informationen wurden ohne Änderungen direkt von der Website clinicaltrials.gov abgerufen. Wenn Sie Ihre Studiendaten ändern, entfernen oder aktualisieren möchten, wenden Sie sich bitte an register@clinicaltrials.gov. Sobald eine Änderung auf clinicaltrials.gov implementiert wird, wird diese automatisch auch auf unserer Website aktualisiert .

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