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Ultrasonographic Evaluation of Respiratory Muscles in Stroke Patients

Ultrasonographic Evaluation of Respiratory Muscles in Stroke Patients and Correlation With Pulmonary Function Tests

Ultrasonographic evaluation of respiratory muscle thickness in stroke patients, determination of its correlation with pulmonary function test (PFT) , and the first evaluation method to determine respiratory rehabilitation goals and to use it in the follow-up of the effectiveness of the treatment.

Studienübersicht

Detaillierte Beschreibung

The study is planned as a cross-sectional prospective study. Healthy volunteers and stroke patients who are planned to be hospitalized in the Stroke clinic for rehabilitation in Istanbul Physical Medicine Rehabilitation Training and Research Hospital are evaluated and included in the study according to the inclusion and exclusion criteria.

Demographic data of patients (gender, age, height, weight, body mass index, comorbidity status, smoking/alcohol use, dominant extremity, stroke etiology, duration, side), functional status (Brunnstrom stages, Functional Ambulation Scale (FAS), Daily Living Activity (ADL) Index), Pulmonary Function Test (PFT) measurement results and bilateral diaphragm and abdominal muscle thicknesses and thickening ratio in ultrasonography, demographic data of healthy volunteers (gender, age, height, weight, body mass index, comorbidity status, smoking/alcohol use, dominant side), PFT measurement results and the dominant side diaphragm and abdominal muscle thicknesses and thickening ratio in ultrasonography is done and included in the study.

In the ultrasonographic evaluation of the participants, using a 7-12 Mhz linear Probe, measurements are made of the diaphragm at the end of tidal expiration and forced inspiration, abdominal muscles at the end of tidal expiration and at the end of forced expiration, while all respiratory muscles are lying in the supine position. Diaphragm thickness is measured between the 8th and 9th ribs at the level of the anteroaxillary line, rectus abdominis; 4 cm lateral of the umbilicus, transversus abdominis, external oblique, internal oblique muscles' measurement is made from the middle of the lowest part of the 12. rib and the highest point of the iliac crest and 2.5 cm in front of the midaxillary line. All measurements are repeated 3 times and the average value will be recorded.

Vital capacity[VC], forced vital capacity [FVC], forced expiratory volume 1 second [FEV1] , FEV1/FVC, maximal expiratory flow rate [PEF], maximum inspiratory pressure [MIP] maximum expiratory pressure [MEP] in patients' PFT ] measurement results are checked.

Intragroup and intergroup data are compared.

Studientyp

Beobachtungs

Einschreibung (Tatsächlich)

70

Kontakte und Standorte

Dieser Abschnitt enthält die Kontaktdaten derjenigen, die die Studie durchführen, und Informationen darüber, wo diese Studie durchgeführt wird.

Studienorte

      • Istanbul, Truthahn
        • İstanbul physical medicine rehabilitation training &research hospital

Teilnahmekriterien

Forscher suchen nach Personen, die einer bestimmten Beschreibung entsprechen, die als Auswahlkriterien bezeichnet werden. Einige Beispiele für diese Kriterien sind der allgemeine Gesundheitszustand einer Person oder frühere Behandlungen.

Zulassungskriterien

Studienberechtigtes Alter

30 Jahre bis 90 Jahre (Erwachsene, Älterer Erwachsener)

Akzeptiert gesunde Freiwillige

Nein

Studienberechtigte Geschlechter

Alle

Probenahmeverfahren

Wahrscheinlichkeitsstichprobe

Studienpopulation

Stroke patients and, healthy volunteers which have close demographic data with stroke patients

Beschreibung

Inclusion Criteria:

  • Ischemic or Hemorrhagic stroke patients
  • Stroke duration >6 months
  • Mini-mental test score >24

Exclusion Criteria:

  • Individuals with acute or chronic lung disease
  • Patients with a history of thoracic or abdominal surgery
  • Patients with other neuromuscular diseases
  • Aphasia type with impaired understanding
  • Facial paralysis

Studienplan

Dieser Abschnitt enthält Einzelheiten zum Studienplan, einschließlich des Studiendesigns und der Messung der Studieninhalte.

Wie ist die Studie aufgebaut?

Designdetails

  • Beobachtungsmodelle: Fallkontrolle
  • Zeitperspektiven: Querschnitt

Kohorten und Interventionen

Gruppe / Kohorte
Intervention / Behandlung
Stroke patients
Ultrasonographic measurements were performed of the bilateral diaphragm and abdominal muscle thickness and thickening ratio of stroke patients. Spirometry evaluation was performed by another investigator. Diagnostic Test: Bilaterally diaphragm and abdominal muscle thickness and thickening ratio with ultrasonography
Ultrasonographic measurements were performed of the bilateral diaphragm and abdominal muscle thickness and thickening ratio in the supine position in the stroke patient group. The spirometric evaluation was also performed
Healthy individuals
Ultrasonographic measurements were performed of dominant side diaphragm and abdominal muscle thickness and thickening ratio. Spirometry evaluation was performed by another investigator. Diagnostic Test: Dominant side diaphragm and abdominal muscle thickness and thickening ratio with ultrasonography
Ultrasonographic measurements were performed of dominant side diaphragm and abdominal muscle thickness and thickening ratio in the supine position in healthy individuals group. The spirometric evaluation was also performed

Was misst die Studie?

Primäre Ergebnismessungen

Ergebnis Maßnahme
Maßnahmenbeschreibung
Zeitfenster
Diaphragma and Abdominal Muscle Thickness and thickening ratio
Zeitfenster: 1 day (a single point in time)
Diaphragma and Abdominal Muscle ultrasonographic millimetric measurement
1 day (a single point in time)
Forced vital capacity [FVC]
Zeitfenster: 1 day (a single point in time)
>%80 is normal results
1 day (a single point in time)
Forced expiratory volume 1 second [FEV1]
Zeitfenster: 1 day (a single point in time)
>%80 is normal results
1 day (a single point in time)
FEV1/FVC
Zeitfenster: 1 day (a single point in time)
>%80 is normal results
1 day (a single point in time)
Maximal expiratory flow rate [PEF]
Zeitfenster: 1 day (a single point in time)
>%80 is normal results
1 day (a single point in time)
Maximum inspiratory pressure [MIP],
Zeitfenster: 1 day (a single point in time)
>80cmH2O is normal results
1 day (a single point in time)
Maximum expiratory pressure [MEP]
Zeitfenster: 1 day (a single point in time)
>95cmH2O is normal results
1 day (a single point in time)

Sekundäre Ergebnismessungen

Ergebnis Maßnahme
Maßnahmenbeschreibung
Zeitfenster
Brunnstrom stages
Zeitfenster: 1 day (a single point in time)
min 1 max 6, bigger values mean better results,
1 day (a single point in time)
Functional Ambulation Scale (FAS)
Zeitfenster: 1 day (a single point in time)
min 0 max 5, bigger values mean better results,
1 day (a single point in time)
Daily Living Activity (ADL) Index
Zeitfenster: 1 day (a single point in time)
min 0 max 100, bigger values mean better results,
1 day (a single point in time)

Mitarbeiter und Ermittler

Hier finden Sie Personen und Organisationen, die an dieser Studie beteiligt sind.

Ermittler

  • Hauptermittler: Yunus Emre Dogan, MD, Istanbul Physical Medicine Rehabilitation Training and Research Hospita
  • Studienstuhl: Kadriye Ones, Prof, Istanbul Physical Medicine Rehabilitation Training and Research Hospita

Publikationen und hilfreiche Links

Die Bereitstellung dieser Publikationen erfolgt freiwillig durch die für die Eingabe von Informationen über die Studie verantwortliche Person. Diese können sich auf alles beziehen, was mit dem Studium zu tun hat.

Studienaufzeichnungsdaten

Diese Daten verfolgen den Fortschritt der Übermittlung von Studienaufzeichnungen und zusammenfassenden Ergebnissen an ClinicalTrials.gov. Studienaufzeichnungen und gemeldete Ergebnisse werden von der National Library of Medicine (NLM) überprüft, um sicherzustellen, dass sie bestimmten Qualitätskontrollstandards entsprechen, bevor sie auf der öffentlichen Website veröffentlicht werden.

Haupttermine studieren

Studienbeginn (Tatsächlich)

25. Dezember 2020

Primärer Abschluss (Tatsächlich)

25. Dezember 2021

Studienabschluss (Tatsächlich)

28. Januar 2022

Studienanmeldedaten

Zuerst eingereicht

20. September 2021

Zuerst eingereicht, das die QC-Kriterien erfüllt hat

13. Oktober 2021

Zuerst gepostet (Tatsächlich)

26. Oktober 2021

Studienaufzeichnungsaktualisierungen

Letztes Update gepostet (Tatsächlich)

1. Februar 2022

Letztes eingereichtes Update, das die QC-Kriterien erfüllt

30. Januar 2022

Zuletzt verifiziert

1. Januar 2022

Mehr Informationen

Begriffe im Zusammenhang mit dieser Studie

Plan für individuelle Teilnehmerdaten (IPD)

Planen Sie, individuelle Teilnehmerdaten (IPD) zu teilen?

Nein

Arzneimittel- und Geräteinformationen, Studienunterlagen

Studiert ein von der US-amerikanischen FDA reguliertes Arzneimittelprodukt

Nein

Studiert ein von der US-amerikanischen FDA reguliertes Geräteprodukt

Nein

Produkt, das in den USA hergestellt und aus den USA exportiert wird

Nein

Diese Informationen wurden ohne Änderungen direkt von der Website clinicaltrials.gov abgerufen. Wenn Sie Ihre Studiendaten ändern, entfernen oder aktualisieren möchten, wenden Sie sich bitte an register@clinicaltrials.gov. Sobald eine Änderung auf clinicaltrials.gov implementiert wird, wird diese automatisch auch auf unserer Website aktualisiert .

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