- ICH GCP
- US-Register für klinische Studien
- Klinische Studie NCT07568236
A Trial on Fezolinetant for Vasomotor Symptoms in Men Receiving Androgen Deprivation Therapy (ADT)
28. April 2026 aktualisiert von: NG Chi Fai, Chinese University of Hong Kong
A Phase II Trial on Fezolinetant for Vasomotor Symptoms in Men Receiving Androgen Deprivation Therapy (ADT) for Prostate Cancer (Fez-Cap)
This is a randomized, double-blind, placebo-controlled, parallel-group, multicenter clinical study to investigates the efficacy of fezolinetant in men undergoing ADT for prostate cancer in alleviating Vasomotor syndromes.
Studienübersicht
Status
Noch keine Rekrutierung
Bedingungen
Intervention / Behandlung
Detaillierte Beschreibung
Participants will be randomized in a 1:1 manner to receive fezolinetant 45 mg or placebo orally once daily for 12 weeks in total, with the primary and secondary outcomes being assessed at week 4, 8 and 12 with standardized questionnaires, symptom diaries, blood taking, and clinical history taking in the clinic setting.
Studientyp
Interventionell
Einschreibung (Geschätzt)
54
Phase
- Phase 2
Kontakte und Standorte
Dieser Abschnitt enthält die Kontaktdaten derjenigen, die die Studie durchführen, und Informationen darüber, wo diese Studie durchgeführt wird.
Studienkontakt
- Name: Alex LIU, RCSEd, MBBS
- Telefonnummer: 35052625
- E-Mail: alexliu@surgery.cuhk.edu.hk
Studienorte
-
-
-
Shatin, Hongkong
- Prince of Wales Hospital
-
-
Teilnahmekriterien
Forscher suchen nach Personen, die einer bestimmten Beschreibung entsprechen, die als Auswahlkriterien bezeichnet werden. Einige Beispiele für diese Kriterien sind der allgemeine Gesundheitszustand einer Person oder frühere Behandlungen.
Zulassungskriterien
Studienberechtigtes Alter
- Erwachsene
- Älterer Erwachsener
Akzeptiert gesunde Freiwillige
Nein
Beschreibung
Inclusion Criteria:
- Patients aged at least 18 years old on the index date
- Histologically confirmed prostatic adenocarcinoma with localised or metastatic disease
- Karnofsky index score of 70% or more
- Started on androgen deprivation therapy (both medical or surgical), for at least 3 months at baseline
- Baseline daily hot flush score ≥4
Exclusion Criteria:
- Patients treated with drugs related to the study medications or with potential effect for vasomotor symptoms, including selective serotonin-re-uptake inhibitors, steroid hormones, clonidine, gabapentin, veralipride, or β-alanine
- Concomitant use of CYP1A2 inhibitors, e.g. fluoroquinolone, fluovoxamine, cimetidine, propranolol, verapamil, acyclovir, allopurinol, theophylline, etc.
Active liver disease including:
- cirrhosis - liver failure - jaundice - elevated total or direct bilirubin - abnormal ALT / AST - abnormal INR
- Severe (eGFR 15 to less than 30 mL/min/1.73 m2) renal impairment or end-stage renal disease (eGFR less than 15 mL/min/1.73 m2)
Studienplan
Dieser Abschnitt enthält Einzelheiten zum Studienplan, einschließlich des Studiendesigns und der Messung der Studieninhalte.
Wie ist die Studie aufgebaut?
Designdetails
- Hauptzweck: Behandlung
- Zuteilung: Zufällig
- Interventionsmodell: Parallele Zuordnung
- Maskierung: Doppelt
Waffen und Interventionen
Teilnehmergruppe / Arm |
Intervention / Behandlung |
|---|---|
|
Experimental: Treatment Arm
Fezolinetant 45 mg orally once daily for 12 weeks.
|
Fezolinetant 45 mg orally once daily for 12 weeks.
|
|
Placebo-Komparator: Placebo Arm
Placebo orally once daily for 12 weeks.
|
Placebo oral einmal täglich für 12 Wochen.
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Was misst die Studie?
Primäre Ergebnismessungen
Ergebnis Maßnahme |
Maßnahmenbeschreibung |
Zeitfenster |
|---|---|---|
|
Hot flush severity
Zeitfenster: Baseline, week 3, week 7 and week 11
|
Participants will document daily VMS episodes categorised as mild, moderate, severe, or very severe.
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Baseline, week 3, week 7 and week 11
|
|
Daily hot flush score
Zeitfenster: Baseline, week 3, week 7 and week 11
|
Calculatedusing the formula: (1 × mild) + (2 × moderate) + (3 × severe) + (4 × very severe) divided by the number of diary days completed in that week.
|
Baseline, week 3, week 7 and week 11
|
Sekundäre Ergebnismessungen
Ergebnis Maßnahme |
Maßnahmenbeschreibung |
Zeitfenster |
|---|---|---|
|
Patient reported quality of life by QLQ-C30
Zeitfenster: Baseline, week 4, week 8 and week 12
|
Quality of life measured by QLQ-C30, score 0-100, the higher the score the better in quality of life
|
Baseline, week 4, week 8 and week 12
|
|
Sleep Quality
Zeitfenster: Baseline, week 4, week 8 and week 12
|
By Pittsburgh Sleep Quality Index (PSQI).
PSQI is scored by summing seven component scores (0-3 each) to produce a global score ranging from 0 to 21.
A total score greater than 5 indicates poor sleep quality.
|
Baseline, week 4, week 8 and week 12
|
|
Mood status
Zeitfenster: Baseline, week 4, week 8 and week 12
|
By Patient Health Questionnaire-9 (PHQ-9).
The PHQ-9 is a 9-item screening tool used to measure depression severity, with a total score ranging from 0 to 27.
Scores are interpreted as: 0-4 (none-minimal), 5-9 (mild), 10-14 (moderate), 15-19 (moderately severe), and 20-27 (severe).
|
Baseline, week 4, week 8 and week 12
|
|
Lower urinary tract symptoms (LUTS)
Zeitfenster: Baseline, week 4, week 8 and week 12
|
Urinary symptoms measured by IPSS score, score ranging from 0-35 (the higher the worse)
|
Baseline, week 4, week 8 and week 12
|
|
Patient reported quality of life by Hot Flash-Related Daily Interference Scale (HFRDIS)
Zeitfenster: Baseline, week 4, week 8 and week 12
|
HFRDIS) is a 10-item, self-report tool measuring how vasomotor symptoms (hot flashes) impact daily life over the past week.
Scores are summed across 10 items on a 0-10 scale (total 0-100), with higher scores indicating greater interference.
Validated cut-points for severity are mild (0-3.9),
moderate (4-6.9), and severe (7-10)
|
Baseline, week 4, week 8 and week 12
|
|
Adverse Events
Zeitfenster: Baseline, Week 4, Week 8 and Week 12
|
CTCAE rectal toxicity, Grade 1-5 for any rectal toxicity, the higher the score the more severe the toxicity
|
Baseline, Week 4, Week 8 and Week 12
|
Mitarbeiter und Ermittler
Hier finden Sie Personen und Organisationen, die an dieser Studie beteiligt sind.
Sponsor
Ermittler
- Hauptermittler: Chi Fai NG, MD, Chinese University of Hong Kong
Publikationen und hilfreiche Links
Die Bereitstellung dieser Publikationen erfolgt freiwillig durch die für die Eingabe von Informationen über die Studie verantwortliche Person. Diese können sich auf alles beziehen, was mit dem Studium zu tun hat.
Allgemeine Veröffentlichungen
- Johnson KA, Martin N, Nappi RE, Neal-Perry G, Shapiro M, Stute P, Thurston RC, Wolfman W, English M, Franklin C, Lee M, Santoro N. Efficacy and Safety of Fezolinetant in Moderate to Severe Vasomotor Symptoms Associated With Menopause: A Phase 3 RCT. J Clin Endocrinol Metab. 2023 Jul 14;108(8):1981-1997. doi: 10.1210/clinem/dgad058.
- Teleni L, Chan RJ, Chan A, Isenring EA, Vela I, Inder WJ, McCarthy AL. Exercise improves quality of life in androgen deprivation therapy-treated prostate cancer: systematic review of randomised controlled trials. Endocr Relat Cancer. 2016 Feb;23(2):101-12. doi: 10.1530/ERC-15-0456. Epub 2015 Nov 19.
- Challapalli A, Edwards SM, Abel P, Mangar SA. Evaluating the prevalence and predictive factors of vasomotor and psychological symptoms in prostate cancer patients receiving hormonal therapy: Results from a single institution experience. Clin Transl Radiat Oncol. 2018 Mar 21;10:29-35. doi: 10.1016/j.ctro.2018.03.002. eCollection 2018 Mar.
- Irani J, Salomon L, Oba R, Bouchard P, Mottet N. Efficacy of venlafaxine, medroxyprogesterone acetate, and cyproterone acetate for the treatment of vasomotor hot flushes in men taking gonadotropin-releasing hormone analogues for prostate cancer: a double-blind, randomised trial. Lancet Oncol. 2010 Feb;11(2):147-54. doi: 10.1016/S1470-2045(09)70338-9. Epub 2009 Dec 4.
- Moraska AR, Atherton PJ, Szydlo DW, Barton DL, Stella PJ, Rowland KM Jr, Schaefer PL, Krook J, Bearden JD, Loprinzi CL. Gabapentin for the management of hot flashes in prostate cancer survivors: a longitudinal continuation Study-NCCTG Trial N00CB. J Support Oncol. 2010 May-Jun;8(3):128-32.
- Frisk J, Spetz AC, Hjertberg H, Petersson B, Hammar M. Two modes of acupuncture as a treatment for hot flushes in men with prostate cancer--a prospective multicenter study with long-term follow-up. Eur Urol. 2009 Jan;55(1):156-63. doi: 10.1016/j.eururo.2008.02.002. Epub 2008 Feb 14.
- Morga A, Ajmera M, Gao E, Patterson-Lomba O, Zhao A, Mancuso S, Siddiqui E, Kagan R. Systematic review and network meta-analysis comparing the efficacy of fezolinetant with hormone and nonhormone therapies for treatment of vasomotor symptoms due to menopause. Menopause. 2024 Jan 1;31(1):68-76. doi: 10.1097/GME.0000000000002281. Epub 2023 Nov 27.
Studienaufzeichnungsdaten
Diese Daten verfolgen den Fortschritt der Übermittlung von Studienaufzeichnungen und zusammenfassenden Ergebnissen an ClinicalTrials.gov. Studienaufzeichnungen und gemeldete Ergebnisse werden von der National Library of Medicine (NLM) überprüft, um sicherzustellen, dass sie bestimmten Qualitätskontrollstandards entsprechen, bevor sie auf der öffentlichen Website veröffentlicht werden.
Haupttermine studieren
Studienbeginn (Geschätzt)
1. Juli 2026
Primärer Abschluss (Geschätzt)
31. Dezember 2027
Studienabschluss (Geschätzt)
31. März 2028
Studienanmeldedaten
Zuerst eingereicht
21. April 2026
Zuerst eingereicht, das die QC-Kriterien erfüllt hat
28. April 2026
Zuerst gepostet (Tatsächlich)
5. Mai 2026
Studienaufzeichnungsaktualisierungen
Letztes Update gepostet (Tatsächlich)
5. Mai 2026
Letztes eingereichtes Update, das die QC-Kriterien erfüllt
28. April 2026
Zuletzt verifiziert
1. April 2026
Mehr Informationen
Begriffe im Zusammenhang mit dieser Studie
Zusätzliche relevante MeSH-Bedingungen
Andere Studien-ID-Nummern
- CRE-2025.427-T
Plan für individuelle Teilnehmerdaten (IPD)
Planen Sie, individuelle Teilnehmerdaten (IPD) zu teilen?
NEIN
Arzneimittel- und Geräteinformationen, Studienunterlagen
Studiert ein von der US-amerikanischen FDA reguliertes Arzneimittelprodukt
Nein
Studiert ein von der US-amerikanischen FDA reguliertes Geräteprodukt
Nein
Diese Informationen wurden ohne Änderungen direkt von der Website clinicaltrials.gov abgerufen. Wenn Sie Ihre Studiendaten ändern, entfernen oder aktualisieren möchten, wenden Sie sich bitte an register@clinicaltrials.gov. Sobald eine Änderung auf clinicaltrials.gov implementiert wird, wird diese automatisch auch auf unserer Website aktualisiert .
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