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A Study to Investigate Health Related Quality of Life With a Pharmacist Intervention Compared to Treatment as Usual in Participants With Severe Mental Illness and Substance Use Disorder Receiving Treatment From FACT Teams. (pharmaFACT)

13. Mai 2026 aktualisiert von: Anne Landheim, Sykehuset Innlandet HF

Optimizing Pharmacotherapy in Severe Mental Illness and Substance Use Disorder; Integrating a Clinical Pharmacist Into FACT Teams

The study aims to evaluate the impact of integrating a clinical pharmacist into Flexible Assertive Community (FACT) teams on health-related quality of life and pharmacotherapy for individuals with severe mental illness and substance use disorders. This is a pragmatic effectiveness study using a stepped wedge cluster randomized trial design. Four FACT teams from FACT Innlandet will serve as clusters, transitioning from standard care (control) to intervention in a randomized sequence. The intervention involves integrating a clinical pharmacist into the interdisciplinary FACT teams. Participants will be adults (over 18 years old), receiving treatment from participating FACT teams, diagnosed with severe mental illness or substance use disorder and prescribed at least one psychotropic medication. Exclusion criteria include inability to provide informed consent, planned discharge within the first three months of period 1, or inability to communicate in Norwegian or English. The control group receives standard care provided by FACT teams. The intervention group will have a clinical pharmacist integrated into the FACT team performing medication reconciliation, comprehensive medication reviews, patient counselling, and interdisciplinary discussions to resolve medication-related problems. A sample size of 160 patients is estimated based on an effect size of 0.25, 80% power and alpha=0.05. The primary endpoint is change in patient-reported health related quality of life, measured using the EuroQoL-5 dimensions-5 levels (EQ-5D-5L) and Visual Analog Scale, EQ-VAS scores from baseline to the end of the intervention.

Studienübersicht

Status

Noch keine Rekrutierung

Studientyp

Interventionell

Einschreibung (Geschätzt)

160

Phase

  • Unzutreffend

Kontakte und Standorte

Dieser Abschnitt enthält die Kontaktdaten derjenigen, die die Studie durchführen, und Informationen darüber, wo diese Studie durchgeführt wird.

Studienkontakt

Studieren Sie die Kontaktsicherung

Studienorte

Teilnahmekriterien

Forscher suchen nach Personen, die einer bestimmten Beschreibung entsprechen, die als Auswahlkriterien bezeichnet werden. Einige Beispiele für diese Kriterien sind der allgemeine Gesundheitszustand einer Person oder frühere Behandlungen.

Zulassungskriterien

Studienberechtigtes Alter

  • Erwachsene
  • Älterer Erwachsener

Akzeptiert gesunde Freiwillige

Nein

Beschreibung

Inclusion Criteria:

  • Age over 18 years old
  • Included in and receiving treatment from a participating FACT team
  • Diagnosed with severe mental illness and/or substance use disorder
  • Prescribed one or more psychotropic medication
  • Signed informed consent

Exclusion Criteria:

  • Patients not being competent or have the decision-making capacity to consent
  • Planned discharge from the team within the first three months of period 1
  • Patients not able to communicate in Norwegian or English

Studienplan

Dieser Abschnitt enthält Einzelheiten zum Studienplan, einschließlich des Studiendesigns und der Messung der Studieninhalte.

Wie ist die Studie aufgebaut?

Designdetails

  • Hauptzweck: Versorgungsforschung
  • Zuteilung: Zufällig
  • Interventionsmodell: Einzelgruppenzuweisung
  • Maskierung: Keine (Offenes Etikett)

Waffen und Interventionen

Teilnehmergruppe / Arm
Intervention / Behandlung
Experimental: Intervention
A clinical pharmacist will perform medication reconciliation, medication reviews and patient counselling.
Andere Namen:
  • Medication optimization
Kein Eingriff: Control phase

Was misst die Studie?

Primäre Ergebnismessungen

Ergebnis Maßnahme
Maßnahmenbeschreibung
Zeitfenster
Patient-reported health related quality of life
Zeitfenster: EQ-5D-5L and EQ VAS will be assessed in period 1 (baseline (time 0-4 months), period 2 (4-8 months), period 3 (8-12 months), period 4 (12-16 months, period 5 (16-20 months) and period 6 (20-24 months).
Questionnaire EuroQoL EQ-5D-5L and EQ-VAS. The results from the questionnaire EQ-5D-5L will be reported as a five digit health profile, an index value calculated using the Norwegian value set with a score between 0 and 1, where 0 is death and 1 is full health. The EQ-VAS (visual analogue scale) is reported on a scale between 0-100 where 0 is worst imaginable health and 100 is best imaginable health.
EQ-5D-5L and EQ VAS will be assessed in period 1 (baseline (time 0-4 months), period 2 (4-8 months), period 3 (8-12 months), period 4 (12-16 months, period 5 (16-20 months) and period 6 (20-24 months).

Sekundäre Ergebnismessungen

Ergebnis Maßnahme
Maßnahmenbeschreibung
Zeitfenster
Change in patient reported psychiatric burden
Zeitfenster: The SCL-90-R will be assessed at control conditions and after completion of the pharmacist intervention per patient, estimated median of 2 months.
Questionnaire SCL-90-R. The results from the questionnaire will be reported as a mean Global Severity Index between 0-4, where 0 is no reported symptoms and above 2 is severe distress.
The SCL-90-R will be assessed at control conditions and after completion of the pharmacist intervention per patient, estimated median of 2 months.
Change in patient reported attitudes towards pharmacological treatment
Zeitfenster: The BMQ will be assesed at control conditions and after completion of the pharmacist intervention per patient, estimated median of 2 months.
Questionnaire Beliefs about medicines - BMQ. Results from the questionnaire will be reported as mean +/- standard deviation for each subscale. Necessity-Concerns differential will be calculated, where a positive score indicates that perceived benefits outweigh conserns, a negative score indicates that concerns outweigh perceived benefits, and a score around zero indicates ambivalent beliefs.
The BMQ will be assesed at control conditions and after completion of the pharmacist intervention per patient, estimated median of 2 months.

Mitarbeiter und Ermittler

Hier finden Sie Personen und Organisationen, die an dieser Studie beteiligt sind.

Ermittler

  • Studienleiter: Jørgen Bramness, Professor, UiT The Arctic University of Norway
  • Hauptermittler: Anne Signe Landheim, Innlandet Hospital Trust Norway

Studienaufzeichnungsdaten

Diese Daten verfolgen den Fortschritt der Übermittlung von Studienaufzeichnungen und zusammenfassenden Ergebnissen an ClinicalTrials.gov. Studienaufzeichnungen und gemeldete Ergebnisse werden von der National Library of Medicine (NLM) überprüft, um sicherzustellen, dass sie bestimmten Qualitätskontrollstandards entsprechen, bevor sie auf der öffentlichen Website veröffentlicht werden.

Haupttermine studieren

Studienbeginn (Geschätzt)

1. Mai 2026

Primärer Abschluss (Geschätzt)

1. April 2028

Studienabschluss (Geschätzt)

1. Februar 2031

Studienanmeldedaten

Zuerst eingereicht

30. April 2026

Zuerst eingereicht, das die QC-Kriterien erfüllt hat

13. Mai 2026

Zuerst gepostet (Tatsächlich)

19. Mai 2026

Studienaufzeichnungsaktualisierungen

Letztes Update gepostet (Tatsächlich)

19. Mai 2026

Letztes eingereichtes Update, das die QC-Kriterien erfüllt

13. Mai 2026

Zuletzt verifiziert

1. Mai 2026

Mehr Informationen

Begriffe im Zusammenhang mit dieser Studie

Plan für individuelle Teilnehmerdaten (IPD)

Planen Sie, individuelle Teilnehmerdaten (IPD) zu teilen?

NEIN

Arzneimittel- und Geräteinformationen, Studienunterlagen

Studiert ein von der US-amerikanischen FDA reguliertes Arzneimittelprodukt

Nein

Studiert ein von der US-amerikanischen FDA reguliertes Geräteprodukt

Nein

Diese Informationen wurden ohne Änderungen direkt von der Website clinicaltrials.gov abgerufen. Wenn Sie Ihre Studiendaten ändern, entfernen oder aktualisieren möchten, wenden Sie sich bitte an register@clinicaltrials.gov. Sobald eine Änderung auf clinicaltrials.gov implementiert wird, wird diese automatisch auch auf unserer Website aktualisiert .

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