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Different Endoscopic Approaches for Sphenoid Sinus

10. Juli 2026 aktualisiert von: Doaa Araby Mohamed, Assiut University

Different Approaches for Sphenoid Sinus

  • Identification of the most effective approach for different lesion types
  • Correlation between approach and complication rates

Studienübersicht

Status

Noch keine Rekrutierung

Intervention / Behandlung

Detaillierte Beschreibung

The sphenoid sinus is one of the most anatomically complex and surgically challenging paranasal sinuses due to its deep location ,wide anatomical variation and proximity to critical neurovascular structures.

Important structures are adjacent to the sphenoid sinus include the dura, pituitary, optic nerve, cavernous sinus, pterygoid canal and nerve, internal carotid artery, and cranial nerves III, IV, VI, V1, V2, which are vulnerable to injury with sphenoid disease.

Wide anatomical variation such as Degree of Pneumatization , Septation Patterns , Sinus Size and Shape, Ostium Location ,Onodi Cells, Prominence or dehiscence of nearby structures.

Therefore, surgeons must carefully select the extent of dissection to create a sphenoid opening that matches the patient's pathology while avoiding the risks associated with overly extensive openings and drilling, which may prolong healing and increase the likelihood of scarring and stenosis.

Diagnostic nasal endoscopy procedures and imaging techniques are of great value for an early and precise diagnosis.

Moreover, endoscopic sinus surgery is a safe and effective technique that allows a direct route to the sphenoid sinus.

Because of its close vicinity to important and vulnerable structures of the skull base, delay in diagnosis and treatment can be potentially lethal.

Sphenoid sinus lesions may range from mild, isolated inflammation to erosive tumors with cranial nerve deficits or cases requiring access to a pneumatized lateral recess .

Additionally, conditions such as tumors, encephaloceles, mucoceles, and skull base lesions demand extra preoperative planning and careful technique selection.

Studientyp

Interventionell

Einschreibung (Geschätzt)

60

Phase

  • Unzutreffend

Kontakte und Standorte

Dieser Abschnitt enthält die Kontaktdaten derjenigen, die die Studie durchführen, und Informationen darüber, wo diese Studie durchgeführt wird.

Studienkontakt

  • Name: Doaa Araby Mohamed, assistant lecturer
  • Telefonnummer: +201119015094
  • E-Mail: DoaaAraby9@aun.edu.eg

Studieren Sie die Kontaktsicherung

Studienorte

Teilnahmekriterien

Forscher suchen nach Personen, die einer bestimmten Beschreibung entsprechen, die als Auswahlkriterien bezeichnet werden. Einige Beispiele für diese Kriterien sind der allgemeine Gesundheitszustand einer Person oder frühere Behandlungen.

Zulassungskriterien

Studienberechtigtes Alter

  • Kind
  • Erwachsene
  • Älterer Erwachsener

Akzeptiert gesunde Freiwillige

Nein

Beschreibung

Inclusion Criteria:

  • Patients with sinonasal lesions involving sphenid sinus with or without skull base extension.

Exclusion Criteria

  • Severe comorbidities contraindicating surgery
  • malignant tumer extend beyond sphenoid sinus requiring open management

Studienplan

Dieser Abschnitt enthält Einzelheiten zum Studienplan, einschließlich des Studiendesigns und der Messung der Studieninhalte.

Wie ist die Studie aufgebaut?

Designdetails

  • Hauptzweck: Behandlung
  • Zuteilung: N / A
  • Interventionsmodell: Einzelgruppenzuweisung
  • Maskierung: Keine (Offenes Etikett)

Waffen und Interventionen

Teilnehmergruppe / Arm
Intervention / Behandlung
Experimental: endoscopic approaches for sphenoid sinus
type I, sphenoid ostial dilation. type IIa, transnasal sphenoidotomy (sphenoidotomy without ethmoidectomy). type IIb, transethmoidal sphenoidotomy (sphenoidotomy with ethmoidectomy). type III, bilateral, common cavity sphenoidotomy, or "sphenoid drill-out;" type IV, transpterygoid approach, to expose the lateral sphenoid sinus recess. type V, sphenoid nasalization, completely removing the sphenoid sinus floor.

Different approaches include:

type I, sphenoid ostial dilation. type IIa, transnasal sphenoidotomy (sphenoidotomy without ethmoidectomy). type IIb, transethmoidal sphenoidotomy (sphenoidotomy with ethmoidectomy). type III, bilateral, common cavity sphenoidotomy, or "sphenoid drill-out;" type IV, transpterygoid approach, to expose the lateral sphenoid sinus recess. type V, sphenoid nasalization, completely removing the sphenoid sinus floor.

Was misst die Studie?

Primäre Ergebnismessungen

Ergebnis Maßnahme
Maßnahmenbeschreibung
Zeitfenster
To evaluate different endoscopic surgical approaches to the sphenoid sinus
Zeitfenster: 6 months
  • Complete lesion removal measured by post operative imaging ct
  • Complications examples Csf leakage Optic nerve injury (measured by visual acuity)

    • Carotid artery injury(bleeding)
    • Infection(meningitis csf examination if suspected)
6 months
To evaluate different endoscopic surgical approaches to the sphenoid sinus regarding: * Completence of lesion removal. * Complications. - Csf leakage - Optic nerve injury
Zeitfenster: 6 month

complications rate (csf leakage , optic nerve injury, carotid artery injury)

  • Recurrence
  • Endoscopic patency of sphenoid osteum and synechia formation
6 month

Mitarbeiter und Ermittler

Hier finden Sie Personen und Organisationen, die an dieser Studie beteiligt sind.

Ermittler

  • Studienleiter: mohamed modather, assistant professor, Assiut University

Publikationen und hilfreiche Links

Die Bereitstellung dieser Publikationen erfolgt freiwillig durch die für die Eingabe von Informationen über die Studie verantwortliche Person. Diese können sich auf alles beziehen, was mit dem Studium zu tun hat.

Allgemeine Veröffentlichungen

  • https://scholar.google.com/?hl=ar

Studienaufzeichnungsdaten

Diese Daten verfolgen den Fortschritt der Übermittlung von Studienaufzeichnungen und zusammenfassenden Ergebnissen an ClinicalTrials.gov. Studienaufzeichnungen und gemeldete Ergebnisse werden von der National Library of Medicine (NLM) überprüft, um sicherzustellen, dass sie bestimmten Qualitätskontrollstandards entsprechen, bevor sie auf der öffentlichen Website veröffentlicht werden.

Haupttermine studieren

Studienbeginn (Geschätzt)

1. August 2026

Primärer Abschluss (Geschätzt)

1. August 2028

Studienabschluss (Geschätzt)

1. September 2028

Studienanmeldedaten

Zuerst eingereicht

7. Juli 2026

Zuerst eingereicht, das die QC-Kriterien erfüllt hat

10. Juli 2026

Zuerst gepostet (Tatsächlich)

14. Juli 2026

Studienaufzeichnungsaktualisierungen

Letztes Update gepostet (Tatsächlich)

14. Juli 2026

Letztes eingereichtes Update, das die QC-Kriterien erfüllt

10. Juli 2026

Zuletzt verifiziert

1. Juli 2026

Mehr Informationen

Begriffe im Zusammenhang mit dieser Studie

Andere Studien-ID-Nummern

  • sphenoid sinus approaches

Plan für individuelle Teilnehmerdaten (IPD)

Planen Sie, individuelle Teilnehmerdaten (IPD) zu teilen?

NEIN

Arzneimittel- und Geräteinformationen, Studienunterlagen

Studiert ein von der US-amerikanischen FDA reguliertes Arzneimittelprodukt

Nein

Studiert ein von der US-amerikanischen FDA reguliertes Geräteprodukt

Nein

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