- ICH GCP
- US Clinical Trials Registry
- Klinisk utprøving NCT00000613
CVD-risiko og helse hos postmenopausale fytoøstrogenbrukere
Studieoversikt
Status
Forhold
Intervensjon / Behandling
Detaljert beskrivelse
BAKGRUNN:
Østrogenerstatningsterapi er gunstig for hjertesykdomsrisikofaktorer så vel som for bentetthet. Imidlertid er en stor andel av postmenopausale kvinner ikke kompatible med terapeutiske regimer. Fytoøstrogener er naturlig forekommende forbindelser som finnes i planter og soyaprodukter som har østrogene effekter, og kan representere en alternativ behandling for forebygging av hjertesykdom og osteoporose hos postmenopausale kvinner. Imidlertid har få intervensjonsforsøk undersøkt i hvilken grad det er mulig å forbedre hjertesykdomsrisikofaktorer, bentetthet og livskvalitet hos postmenopausale kvinner ved bruk av et kosttilskudd av fytoøstrogen.
DESIGN NARRATIV:
Randomisert, dobbeltblind, placebokontrollert studie. Totalt 210 kvinner ble registrert i studien som skulle følges i ett til to år. Kvinnene ble randomisert til fytoøstrogenbehandling eller til placebo. Data samles inn ved baseline-besøk, ved en og tre måneders oppfølgingstelefonsamtaler og ved 6, 12 og 24 måneders oppfølgingsklinikkbesøk. Målinger av lipoprotein med høy tetthet og andre risikofaktorer for hjertesykdom, bentetthet i hofte og ryggrad, og depresjon, livstilfredshet og kvalitet på velvære oppnås. Tverrsnitts- og longitudinelle sammenligninger av behandlings- og placebogrupper utføres før og etter justering og stratifisering for potensielt forvirrende kovariater.
Studien ble fornyet i mars 2002 for å vurdere om kvinnene behandlet med fytoøstrogener hadde senket homocystein, interleukin-6, C-reaktivt protein, E-selektin og redusert fedme og fettmasse over to år.
Studiens fullføringsdato oppført i denne posten ble hentet fra "Sluttdatoen" angitt i PRS-posten (Protocol Registration and Results System).
Studietype
Fase
- Fase 2
Deltakelseskriterier
Kvalifikasjonskriterier
Alder som er kvalifisert for studier
Tar imot friske frivillige
Kjønn som er kvalifisert for studier
Beskrivelse
Studieplan
Hvordan er studiet utformet?
Designdetaljer
- Primært formål: Forebygging
- Tildeling: Randomisert
- Masking: Dobbelt
Samarbeidspartnere og etterforskere
Etterforskere
- Donna Kritz-Silverstein, University of California, San Diego
Publikasjoner og nyttige lenker
Generelle publikasjoner
- Goodman-Gruen D, Kritz-Silverstein D. Usual dietary isoflavone intake is associated with cardiovascular disease risk factors in postmenopausal women. J Nutr. 2001 Apr;131(4):1202-6. doi: 10.1093/jn/131.4.1202.
- Kritz-Silverstein D, Goodman-Gruen DL. Usual dietary isoflavone intake, bone mineral density, and bone metabolism in postmenopausal women. J Womens Health Gend Based Med. 2002 Jan-Feb;11(1):69-78. doi: 10.1089/152460902753473480.
- Goodman-Gruen D, Kritz-Silverstein D. Usual dietary isoflavone intake and body composition in postmenopausal women. Menopause. 2003 Sep-Oct;10(5):427-32. doi: 10.1097/01.GME.0000058866.35869.B4.
Studierekorddatoer
Studer hoveddatoer
Studiestart
Studiet fullført (Faktiske)
Datoer for studieregistrering
Først innsendt
Først innsendt som oppfylte QC-kriteriene
Først lagt ut (Anslag)
Oppdateringer av studieposter
Sist oppdatering lagt ut (Anslag)
Siste oppdatering sendt inn som oppfylte QC-kriteriene
Sist bekreftet
Mer informasjon
Begreper knyttet til denne studien
Ytterligere relevante MeSH-vilkår
- Patologiske prosesser
- Vaskulære sykdommer
- Metabolske sykdommer
- Muskel- og skjelettsykdommer
- Bensykdommer, metabolske
- Hjertesykdommer
- Myokardiskemi
- Koronar sykdom
- Kardiovaskulære sykdommer
- Iskemi
- Osteoporose
- Beinsykdommer
- Fysiologiske effekter av legemidler
- Molekylære mekanismer for farmakologisk virkning
- Enzymhemmere
- Antineoplastiske midler
- Hormoner
- Hormoner, hormonsubstitutter og hormonantagonister
- Beskyttende agenter
- Østrogener, ikke-steroide
- Østrogener
- Proteinkinasehemmere
- Antikreftfremkallende midler
- Fytoøstrogener
- Genistein
Andre studie-ID-numre
- 116
- R01HL057790 (U.S. NIH-stipend/kontrakt)
Denne informasjonen ble hentet direkte fra nettstedet clinicaltrials.gov uten noen endringer. Hvis du har noen forespørsler om å endre, fjerne eller oppdatere studiedetaljene dine, vennligst kontakt register@clinicaltrials.gov. Så snart en endring er implementert på clinicaltrials.gov, vil denne også bli oppdatert automatisk på nettstedet vårt. .
Kliniske studier på kosttilskudd
-
The Hong Kong Polytechnic UniversityAktiv, ikke rekrutterende
-
Universidade do PortoRekrutteringPostpartum | Kardiometabolske faktorer | Hjertevendt ombyggingPortugal
-
De La Salle University Medical CenterPinnaclife Inc.AvsluttetDiabetisk fot | Magesår | Bensår | HudsårFilippinene
-
Rush University Medical CenterUniversity of Chicago; National Institute on Aging (NIA); Advocate Hospital...Aktiv, ikke rekrutterendeSlag | Demens | Alzheimers sykdom | Demens, vaskulær | Kognitiv nedgangForente stater
-
Lacer S.A.FullførtAndrogenetisk alopecia (AGA) | Kronisk telogen effluviumItalia
-
Beth Israel Deaconess Medical CenterFullførtFasting | Ketogen diett | Metabolsk reguleringForente stater
-
Probi ABFullført
-
NorthShore University HealthSystemAnn & Robert H Lurie Children's Hospital of Chicago; Northwestern University... og andre samarbeidspartnereFullførtPremature spedbarn med ekstremt lav fødselsvekt | Nivåer av flerumettede fettsyrerForente stater
-
KU LeuvenRekrutteringHypoksi | Eksogen ketoseBelgia
-
Wageningen University and ResearchNexira; Roquette Frères; Bioiberica; Ingredion Incorporated; Naturex; Ministery... og andre samarbeidspartnereFullført